Zajímavosti

27.11.2010 20:35

Ztracený duch Ibise posvátného

text,foto: (jjk) Ztracený duch Ibise posvátného

Pro starověkou egyptskou civilizaci byl pták Ibis (Threskiornis aethiopicus) posvátným tvorem a ztělesňoval boha písma a moudrosti Thovta. Také podobně jako jiná posvátná egyptská zvířata bývával i Ibis pohřbíván mumifikován do samostatných hrobů. Ibise už dnes v Egyptě nepotkáte, protože z tohoto území zmizel někdy v devatenáctém století (ačkoli ve volné přírodě je dodnes k vidění jak v Africe, tak i například v Iráku, či některých oblastech Austrálie, nebo Evropy). Pro přelom dvacátého a jednadvacátého století byl ocelový pták Ibis (Aero Ae-270 Spirit společnosti Ibis Aerospace Ltd., neboli Aero Vodochody/Aerospace Industrial Development Corporation) v České republice zajímavým produktem, jednomotorovým letounem pro osm cestujících který původně měl směřovat na světové trhy. Ale bohužel různým řízením osudu měl tento letoun jen velmi krátký život. Do vzduchu se dostalo jen šest exemplářů prototypu letounu Aero Ae-270 Spirit, přičemž dnes jsou k vidění dva létající kusy v České republice (ač jim pomalu, ale jistě dobíhají provozní povolení) a jeden jako školící pomůcka v továrně ve Vodochodech a dva kousky v Čínské republice (na Tchaj-wanu) a šestý prototyp byl rozebrán stejně jako další připravené skelety letounů určených pro zrušenou sériovou výrobu. Ty rozebrané nepoužité fragmenty strojů lze dnes vidět v Air parku Karla Tarantíka ve Zruči u Plzně a jeden z nich se časem dostane i do podoby kompletního letounu. Ačkoli ještě v letošním roce byl letoun Ae-270 veřejně k vidění na Aviatické pouti v Pardubicích, jeho dny se pomalu, ale jistě krátí a tak by stálo za to si genezi tohoto stroje tak trochu připomenout.

O koncepci nového letounu se začalo hovořit už těsně před rokem 1990 a mělo se jednat o hornoplošník (trochu koncepce podobná stroji Cessna 208 Caravan) a mělo jít o náhradu za stárnoucí letouny Antonov An-24, nebo An-2. Po změně poměrů, ale studie letounu nabrala poněkud jiný směr a koncepce byla přehodnocena tak, aby letadlo (tehdy označované L-270) mělo přetlakovou kabinu, zatahovací podvozek a především dolnokřídlé uspořádání. Dalším vývojem továrna Aero Vodochody hledala zahraničního partnera, který by se podílel na financování projektu a eventuálně i prodeji na asijském trhu. Tím partnerem se v roce 1997 stala tchajwanská společnost Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC) a vytvořen byl společný podnik Ibis Aerospace Ltd. a stroj dostal název Ae-270 Ibis. Prototyp s imatrikulací OK-EMA vzlétl do vzduchu v roce 2000 a oficiálně byl stroj představen veřejnosti v roce 2003, jenže hned rok po té společnost AIDC oznámila, že při změně priorit by tento projekt opustila a podílela se na něm jen dílčími subdodávkami. V roce 2005 sice získal stroj typový certifikát evropské agentury EASA a o rok později americké agentury FAA, ale to už se pomalu a jistě „smrákalo“, protože v roce 2007 tchajwanská společnost ze společného podniku definitivně odešla. Vodochodská letecká továrna sice vyjednávala o prodeji (či kooperaci) projektu Aero Ae-270 (už s přídomkem Spirit) německým výrobcem letadel Grob Aircraft, ale z toho sešlo a tak postupně docházelo k útlumu dalšího vývoje až ho nový majitel společnosti Aero Vodochody definitivně ukončil. A to se podle původního záměru uvažovalo o roční výrobě dvaceti až pětadvaceti letounů (v dalších letech až 45 za rok) při celkovém počtu sto čtyřiceti vyrobených letounech. A tak první prototyp OK-EMA, po té co absolvoval pobyt ve Spojených státech amerických a dostal novou „espézetku“ N270AE skončil jako učební pomůcka školy Aera Vodochody (a pro zajímavost dnes pod původní značnou OK-EMA létá Cessna 680 letecké společnosti Travel service). Druhý nelétací „demonstrátor“ byl rozebrán, stejně jako čtvrtý (který je v Air parku ve Zruči). Létající prototypy 0003 OK-SAR a 0005 OK-LIB byly dopraveny na Tchaj-wan, přičemž OK-SAR je jako statická ukázka, nebo pomník někdejšího společného podniku umístěn v areálu firmy Chenfung ze skupiny Chenfull International Co. Ltd. a OK-LIB na Tchaj-wan doletěl po vlastní ose (14 tisíc kilometrů za 36 hodin čistého času) v roce 2008 a předán firmě AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation, Taichung). Z posledních třech prototypů 0006-0008 byl stroj s označením OK-EVA (0007) rozebrán, OK-INA (0006) byl ve vzduchu ještě v loňském roce k vidění kromě jiných míst i například na návštěvě polského letiště Krakov – Balice, a osmý prototyp OK-ALE ještě v letošním roce na Aviatické pouti v Pardubicích. Ale jak bylo řečeno v úvodu, po doběhnutí typových certifikátů a provozních povolení zůstanou oba letouny patrně navždy uzemněny.
A pro úplnost celokovový jednomotorový letoun Aero Ae-270 Ibis (nebo Spirit) měl (nebo má) dvoučlennou posádku a přetlakovou kabinu pro osm cestujících. Vybaven byl (či je)  motorem Pratt & Whitney Canada PT6A-42A (nebo PT6A-66A) s výkonem 634 kW se čtyřlistou vrtulí Hartzell Propeller HC-E4a-3PX/D9511FK o průměru 2438 mm. Délka stroje je 12,23 metru, rozpětí křídel 13,82 metru, výšku 4,78 metru, nosnou plochu 21,00 m², hmotnost prázdného letounu 1 788 kg, maximální vzletovou hmotnost 3 300 kg, maximální rychlost 409 km/h, minimální rychlost 113 km/h, dostup 7 620 metrů a dolet 2 916 kilometrů.
A rovněž se původně plánovaly verze nákladní, záchranné, výsadkové pro potřeby parašutistů a nebo i pátrací pro službu u pobřežní stráže, či ve vojenských letectvech jako kurýrní. K tomu ovšem už patrně nikdy nedojde a stejně jako Ibise posvátného už nikdo na obloze v Egyptě, v jeho původní domovině nikdo nespatří, ani Ibise Aero Ae-270 v jeho domovině, České republice na obloze už co nevidět, také nikdo neuvidí. A tak ho asi bude možné v rozloženém (či časem složeném) stavu spatřit patrně jen v Air parku ve Zruči u Plzně. A na jeden zajímavý, i když trochu nešťastný projekt, kterému nebylo přáno delšího života, zbudou jenom vzpomínky, jak to tak někdy s osudy letadel bývá…
text, foto: (jjk) + 1x M.J.
 
Zvažované varianty L-270 Zvažované varianty L-270
Zvažované varianty L-270
 

 

foto: M.J. foto: M.J.
foto: M.J.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama