Zajímavosti

08.04.2017 20:52

Ze Sibiře přes Brusel až do Prahy

text, foto: (jjk) Ze Sibiře přes Brusel až do Prahy
Pokračovatel slavné belgické letecké společnosti Sabena, které před několika lety poněkud neslavně skončila, se množná překvapivě, začal i na linkách do Prahy objevovat s letounem východní provenience, konkrétně produktu z leteckého závodu v Komsomolu na Amuru. Belgická letecká společnost Brussels Airlines si totiž pronajala tři letouny Suchoj Superjet SSJ100 od irské společnosti CityJet (EI-FWA,-FWB,-FWD) a od 1. dubna 2017 se s nimi začala objevovat i na pravidelných linkách v Praze. A 8.dubna 2017 i v plných barvách společnosti Brussels Airlines, protože další dav stroje jsou v barvách irských CityJet.
Na druhý pokus do Prahy 8.dubna 2017 dorazil Suchoj Superjet 100-95B EI-FWD v plných barvách Brussels Airlines (cn 95105/2016 tr 97008 Y98 2x SaM146 od 2/2017 I-PVDX SuperJet International (SJI), od 3/2017 EI-FWD Cityjet) od března 2017 Brussels Airlines. Tento EI-FWD v barvách společnosti přistál v sobotu 25.března 2017 na letišti v Bruselu ve 12:31 hodin a od neděle 26.března 2017 Suchoj Superjet 100-95 začal létat na pravidelných linkách Brussels Airlines.
Do Prahy se jako první 1.dubna 2017 podíval 11:00 hodin na lince SN2809/10 z Bruselu letoun Suchoj Superjet 100-95B EI-FWB (cn 95108/2016 tr.97016 Y98 2x SaM146, 6/2016 I-PDVW SuperJet International (SJI), od 1.7.2016 EI-FWB Cityjet) v barvách irského dopravce, protože plné barvy "Sabeny", tedy Brussels Airlines má stroj EI-FWD... belgický dopravce stroje SSJ100 bude nasazovat na linky do Prahy do konce dubna každou sobotu a od konce května v neděli, vždy s příletem v 11:00 hodin a odletem v 11:40 hodin
Belgická letecká společnost si tyto tři letouny pronajala z toho důvodu, že pomalu, ale jistě dosluhují sympatické, ale už poněkud stárnoucí letouny British Aerospace BAe 146-200/300 respektive Avro RJ85/100. V podobné kategorii už postupně nahrazují tyto stroje i jiné letecké společnosti, a to třeba brazilskými stoji Embraer 170-195, nebo nově kanadskými letouny Bombardier CS100/300. Ale to, že si belgická společnost, tak říkajíc na záskok, na několik let, pořídila pronájem letounu se značkou Suchoj, je trochu rarita. I když díky mezinárodní spolupráci to je sice v Ruské federaci vyrobený letoun, ale v dnešní době mezinárodní spolupráce to už není až tak velká kuriozita. I přes to je to v historii belgických leteckých společností historicky první letoun vyrobený na území Ruska, nebo Sovětského svazu.   
Nu, nápad ta tento letoun se začal rodit v Suchého konstrukční kanceláři už na konci devadesátých let a hlavním důvodem bylo nahradit stárnoucí stroje Tu-134 a Jak-42. Jak bylo zmíněno nejde jen o ryze Ruský, ale mezinárodní projekt. U vzniku motorů byla francouzská firma SNECMA a ruská Ljulka-Saturn, ale dalšími spolupracujícími firmami byly například italská Alenia Aeronatica, francouzské firmy Thales a Imtertechnique Zodiac Group, německý Leibherr Aerospace a dále třeba Honeywell, Parker Aerospace, Hamilton Sundstrand a další. Tedy opravdu mezinárodní projekt s účastí francouzských, kanadských, německých, italských a amerických firem.
Celý projekt byl spuštěn v roce 2003 a naplánováno bylo rovnou několik verzí. SuperJet 100-60 pro 60 až 63 osob, SuperJet 100-75 pro 75 až 78 osob a SuperJet 100-95 pro 95 až 98 osob. Navíc kromě základní verze B i varianta LR s prodlouženým doletem. A verze SuperJet 100-95VIP, tedy s V.I.P. úpravou.
První Suchoj Superjet 100 vzlétl 19. května 2008, ale certifikace se protáhla až do roku 2011. Hlavním důvodem bylo několikaleté zpoždění vývoje motorů SaM146 od firmy Powerjet (společného podniku francouzské společnosti SNECMA a ruského NPO Saturn). A tak se k prvním zákazníkům a na první pravidelné linky letoun dostal nikoli v roce 2009, jak bylo původně plánováno, ale až v roce 2011. Další nepříjemnou komplikací byla fatální havárie letounu 9. května 2012 v Indonésii, kdy zahynulo kromě posádky i dalších čtyřicet cestujících, převážně z řad představitelů indonéských leteckých společností. V tomto případě se naštěstí ukázalo, že nešlo o chybu letounu, ale selhal lidský faktor na straně posádky a indonéského řízení letového provozu. Ale i přes tuto nehodu byly nové letouny do Indonésie dodány a létaly SuperJet 100-95 u tamní společnosti Sky Aviation, která ovšem zkrachovala. A podobný smutný osud měl Suchoj i v Laosu u Lao Central Airlines, která ovšem také skončila neslavně, podobně jako společnost Moskovia. Ještě létal SSJ 100-95 v arménské Armavie, ale ta mezi tím také ukončila činnost definitivně.
A tak největším úspěchem Suchoje je angažmá v Mexiku u společnosti Interjet (kde už je více než dvacítka strojů) a v Rusku u Aeroflotu, nebo společnosti Jakutia, Yamal Airlines (či na ní navázané nové obchodní značky a společnosti Azimut Airlines), IrAero, a také ve verzi SuperJet 100-95LR u společnosti Gazpromavia, Kazakhstan National Security Committee, Center South / Центр-Юг. A dva stroje úspěšně fungují u Royal Thai Air Force ve VIP verzi, nebo Comlux v kazašské divizi.
A nakonec si tento stroj vybrala i irská společnost CityJet, od které si tři stroje vybral následovník belgické slavné Sabeny, společnost Brussels Airlines, která tak překlene období po postupném vyřazování už poněkud obstarožních a dosluhujících strojích British Aerospace BAe 146-200/300 respektive Avro RJ85/100…
A tak na konec pro pořádek SSJ100-95 pohání dva dvouproudové motory PowerJet SaM146 o výkonu 77,8 kN a rozpětí křídel má 27,80 metru, délku 29,94 metru, výšku 10,28 metru. Prázdná hmotnost letounu je 25 100 kg, maximální vzletová hmotnost 45 880 kg a maximální rychlost 870 km/h, dostup 12 500 metru a dolet 3 080 km, přičemž verze s prodlouženým doletem 4 450 kilometrů.
Nu není tato ruská novinka nijakým obrem, je to docela prcek v kategorii Embraerů, An-148 a podobně velkých, či malých letounů,
 
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
Nová "Sabena" v irských barvách v Praze 1.4.2017
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama