Zajímavosti

25.03.2017 15:07

Za kbelským "terminálem" musíte do Troje

Za kbelským "terminálem" musíte do Troje
V sobotu 25. března 2017 se slavnostně odstartovala 86. sezona pražské zoologické zahrady. Ale vzduchoplavci a aviatici si tam také mohou přijít na své. A to nemyslím obdivováním konkurence. Historicky první „terminál“ československého civilního letiště v pražských Kbelích od architekta Josefa Gočára dnes po rekonstrukci stojí právě v trojské zoologické zahradě. Takže kdo by si chtěl připomenout jak v jakých prostorách a jakých budovách se odbavovalo na prvním československém civilním mezinárodním letišti, může se potěšit pohledem (a nejen pohledem) na půvabný Gočárův „terminál“ v Troji. Dům někdejší úřední budovy je hostincem a dům pro obsluhu galerií.
Kdo může být hrdý na to, že jeho letiště zdobí budovy od jednoho z nejvýznamnějších architektů dvacátého století. Dnes se tím mohou chlubit příslušníci opeřeného letectva v pražské Tróji. A asi by se architekt Josef Gočár ani ve snu nenadál, že dřevěné domečky v tzv. rondokubismu v „národním slohu“ určené pro historicky první civilní letiště v Praze – Kbelích budou mít v jednadvacátém století zcela nový život. A to přitom nechybělo málo a Gočárovo dílo skončilo navždy v zapomnění. Sice z původní sestavy pěti objektů, Úřední budovy s pobočkou československého celního úřadu, hostince, domku pro sluhu, garáže a skladiště pohonných hmot zůstaly jen dva (hostinec a domek pro obsluhu), ale dnes v pražské Zoologické zahradě v Praze – Tróji doslova svítí do okolí v původní Gočárově podobě. Takže opeřené letectvo má vlastně svůj vlastní „terminál“ od jednoho z nejvýznamnějších českých architektů dvacátého století.
Ale pojďme od začátku. V roce 1918, hned po konci první světové války byla plocha mezi Letňany a Kbely, nad Vysočany vybrána jako místo pro nové letiště. Původně zde stály jen plátěné stany a několik dřevěných budov, ale v okamžiku, kdy bylo rozhodnuto o tom, že kromě vojenského letectva bude kbelské letiště působit i jako civilní, bylo nutné přistoupit k vybudování nějakého zázemí. Osloven byl tudíž architekt Josefa Gočára, který tehdy provizorní budovy Úřední budovy s pobočkou československého celního úřadu, hostince, domku pro sluhu, garáže a skladiště pohonných hmot pojal ve stylu lidové domácí tvorby, nazývané též rondokubismus. Tyto objekty byly v roce 1920 umístěny na západní straně letiště kdy bylo otevřeno oficiálně první civilní letiště hlavního města Prahy a víceméně sloužily až do roku 1937, kdy bylo dostavěno a otevřeno nové letiště na ruzyňské pláni.
Josef Gočár (* 13. března 1880 - Semín, † 10. září 1945 – Jičín) je jedním z nejvýznamnějším českých architektů 20. století a ve své tvorbě lze zařadit ke stylu českého kubismu (zmíněného rondokubismu) a zároveň i moderního funkcionalismu, což je nejlépe vidět na architektuře v Hradci Králové (ale i Praze). Jeho tvorba sahala od návrhů nábytku, přes projekty jednotlivých budov až k urbanismu. Ostatně za svou tvorbu byl i oceněn v roce 1925 Velkou cenou za návrh československého pavilónu v Paříži, v roce 1926 řádem francouzské Čestné legie a v roce 1926 byl zvolen členem České akademie věd a umění a dopisujícím členem RIBA v Londýně. A ostatně i jeho souputník z Pražské umělecké dílny architekt Pavel Janák je rovněž autorem jednoho významného leteckého nádraží a to v Mariánských lázních (viz. A i ty veverky Zuzanky nějak zmizely…). Ale Janákův terminál podlehl náletu v roce 1945 a nedochovalo se z něj vůbec nic (tedy kromě modelu v Mariánských Lázních nedaleko hotelu Krakonoš).
To domečky od Josefa Gočára měly přece jenom větší štěstí, ačkoli i ty měly namále. Sice byly objekty ještě ve Kbelích 23. října 1974 zapsány do seznamu kulturních památek, ale nakonec se stěhování do areálu pražské zoologické zahrady v roce 1977 dožily pouze dva. Jak bylo už zmíněno, byl to hostinec a domek pro obsluhu. Původní barevnost se z nich vytratila a působily spíš jako zahradní rekreační chatky. Tak tomu bylo až do roku 2002, do fatálních povodní, které jak známo zasáhly i areál zoologické zahrady. Gočárovy domečky byly doslova na odpis. Zcela byla narušena statika domečků, u hostince se zlomil komín, dřevěná konstrukce už dříve napadená dřevokaznými houbami dále popraskala a zdeformovala se, a ozdobné prvky byly téměř zničeny. Sice v roce 2005 projevila o zříceniny zájem kbelská městská část, která hodlala oba domky odstěhovat zpět do Kbel a zpět k letišti, ale k tomu nakonec nedošlo.  O dva roky později se vedení zoologické zahrady rozhodlo oba domky zachránit, zrekonstruovat a přenést na jiné místo, aby nehrozilo jejich zničení při případné další povodni. Rekonstrukce probíhala vlastně celý rok 2010. V dubnu a květnu 2010 došlo na rozebírání objektů a od května do prosince téhož roku k jejich stavbě na novém místě. Podle kolorovaných výkresů byly domky obnoveny v původním barevném „národním slohu“, tedy tzv. rondokubizmu. Tedy stylu, který se zjevil po první světové válce a kladl důraz na národní folklor a lidovou architekturu, což bylo v té době velmi populární. A to v tomto případě i v použití národních barev bílé, červené a modré. Domky jsou tedy v tomto lidovém slohu postaveny jako dřevěnice s ozdobami a výraznými dekoracemi. V tomto duchu byl obnoven i interiér hostince.
Gočárovy budovy z kbelského letiště tak našly svůj nový život rovných devadesát let od svého vytvoření a také nové poslání a dnes stojí ve stráni mezi stromy, domek někdejší úřední budovy je hostincem a dům pro obsluhu galerií…
(Poděkování za poskytnutí fotografií Gočárových domků v podobě jak v pražské ZOO vypadaly před povodní a krátce po povodni v roce 2002 Miroslavu Bobkovi a Renatě Švejdové)…
text, foto: (jjk), foto: Archiv ZOO Praha
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PO POVODNI 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PŘED POVODNÍ 2002 foto: Archiv ZOO Praha PŘED POVODNÍ 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PŘED POVODNÍ 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PŘED POVODNÍ 2002 foto: Archiv ZOO Praha PŘED POVODNÍ 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PŘED POVODNÍ 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PŘED POVODNÍ 2002 foto: Archiv ZOO Praha PŘED POVODNÍ 2002 foto: Archiv ZOO Praha
PŘED POVODNÍ 2002 foto: Archiv ZOO Praha
Archiv Archiv
Archiv
Archiv Archiv
Archiv
Archiv Archiv
Archiv
Archiv Archiv
Archiv

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama