Zajímavosti

17.11.2007 12:00

Vojenská „Tůčka“ ukončila provoz

text,foto:(jjk) Vojenská „Tůčka“ ukončila provoz

V pondělí 5. listopadu 2007 ukončil provoz první ze dvou dopravních Tupolevů Tu-154M Vzdušných sil Armády České republiky. Tento den vykonal stroj ev. Č. 1003 (v.č. 99A 1003) z Prahy poslední lety do kosovské Prištiny v rámci rotace českých vojáků v misi KFOR. Při návratu ve večerních hodinách pak stroj vedený kapitánem Michalem Bohuňovským přistál na 24. základně dopravního letectva ve Kbelích. O den pozděli posádka vedená plukovníkem Emilem Komjatim přelétla z ruzyňského letiště do Kbel také stroj ev. Č. 1016 (v.č. 96A1016). Odstavené stroje jsou nyní včetně náhradního motoru D-3OKU-154 ser. 2 a spouštěcích motorů TA-6A nabízeny formou obchodní veřejné soutěže k odprodeji.

Jak je tedy zřejmé, dnes se vyjímečně nebudu věnovat letišti, ale letadlu a to této třímotorové legendě. Určitě mnoho z nás s tímto strojem někdy letělo. Kromě cest za mořem s ČSA či Travel service, vozil i tuzemské rekreanty za sluncem k Černému moři bulharský národní dopravce Balkan (dnes už bohužel neexistující – postihl ho fenomén ekonomických transformací v postkomunistických zemích v 90. letech a to vytunelování, ale bulharské letecké společnosti z našeho nebe nezmizely, jeho nástupce jako Hemus Air, Bulgaria air, Air VIA, Bulgarian Air Charter a Balkan Holidays je často vidět i na našich letištích). I já měl tu čest letět s tímhle třímotorovým „Tůčkem“ v barvách Balkanu, tedy čest, bulharští piloti ve Varně, na ne úplně nejrovnější dráhu, přistávali hodně svérázně a bylo spíš překvapením, že se nerozpadlo. Ale Moloďci tento elegantní a těžko zaměnitelný stroj, sešroubovali dohromady opravdu poctivě a tak za svého života vydržel leckdy i velmi brutální zacházení (i když co kus to originál a piloti měli leckdy zamotanou hlavu, když palubní deska vypadala v každém stroji trochu jinak). Připomeňme si tedy krátkým životopisem tento letoun s fotografickou přílohou z mého archivu. Kvalita těch starších je poněkud horší, za to se omlouvám, ale patrně jsem negativy neuchovával v optimálních podmínkách a tak některé vypadají, že jsou staré sto a nikoli deset či patnáct let J tak sorry J   

Prototyp Tu-154 vznikl jako letoun, který měl nahradit na linkách stroje Tupolev Tu-104 a Iljušin Il-18. Poprvé odstartoval 4. 10. 1968 a na pravidelné linky AEROFLOTu byl uveden 9. 2. 1972, první vedla do Minerálních Vod. Na svou první mezinárodní pravidelnou linku, a to do Prahy, se vydal 1. 8. 1972. Letouny prvních sérií měly některé únavové problémy draku. Mnohočetné problémy stroje vyústily mimo jiné i v katastrofu v Praze roku 1973 (při které zahynula, kromě baskytaristy, celá doprovodná kapela zpěvačky Evy Pilarové). Na dalších sériích bylo překonstruováno celé křídlo, vstupní dveře a celá řada dalších detailů. Poslední, velmi povedenou verzí, je Tu-154M(někdy se užívalo i označení Tu-164), který roku 1988 vstoupil v počtu sedmi kusů i do parku ČSA, kde byl používán na středních tratích s velkou poptávkou. Typickým cílem byla Moskva, Londýn nebo Istanbul. Změnou politické orientace státu došlo i ke změně orientace na západní techniku a první tři Tu-154M opustily ČSA již roku 1992, poslední koncem roku 1999. Tento letoun byl posádkami velmi oblíben pro velmi dobré letové vlastnosti. Letouny verzí B-2 a M používala i Letecká služba Federálního ministerstva vnitra pro státní lety, ale pronajímala je i ČSA a jiným společnostem, například Travel Service (1997-1999) nebo Ensor Air (1993-1994). Počátkem devadesátých let se u nás objevilo i několik pronajatých Tu-154M společností Georgia Air Prague nebo Air Moravia, která však nenosila českou, ale ruskou a estonskou imatrikulaci. Posledním provozovatelem Tu-154M u nás zůstala Česká armáda, která, jak už bylo v úvodu, vyřadila poslední stroj 6.listopadu 2007.

Takže prosím přítomné, kteří Tupoleva 154 znali důvěrněji, aby tomuto poctivému a pracovitému dělníku nebes zachovali tichou nostalgickou vzpomínku. Já jsem se zašel rozloučit ve čtvrtek 15.listopadu do Kbel, kde poněkud smutně stojí obě naposledy sloužící Tůčka a čekají na nového majitele, jen doufám, že jim nový majitel neudělá nic ošklivého, za svou službu u nás by si to nezasloužila.

A ještě na závěr pár důležitých technických údajů: Tupolev Tu-154M (užívaný AČR):Taktický dolet (s maximální zásobou paliva a 5 450 kg nákladu): 6 600 km; Taktický dolet (s maximálním nákladem): 3 700 km; Maximální cestovní rychlost: 935 km/h; Praktický dostup: 12 100 m; Maximální vzletová hmotnost: 100 000 kg; Hmotnost prázdného letounu: 55 300 kg; Maximální náklad: 18 000 kg; Maximální zásoba paliva: 39 750 kg; Typ motorů: 3 x Aviadvigatel D-30KU-154-II; Maximální tah motorů: 3 x 104 kN; Maximální počet přepravovaných osob: 116; Rozpětí křídel: 37,55 m; Délka: 47,90 m; Výška: 11,40 m; Osádka: 5  

Verze letounu: Tu-154 - první verze s motory Kuzněcov NK-8-2; Tu-154A - verze s motory Kuzněcov NK-2U; Tu-154B - verze s konstrukčními změnami, s motory NK-8-2U a s vyšší nosností; Tu-154B2 - modernizovaná verze Tu-154B; Tu-154S - transportní verze Tu-154B; Tu-155 - experimentální letoun s motory na metanolové palivo; Tu-156 - experimentální letoun s motory na metanolové palivo; Tu 154M (Tu-164) - verze s motory Aviadvigatel D-30KU-154-II; Tu-154M2 - dvoumotorová verze s motory PS-90A, ve fázi projektu

(jjk)

Zdroj: Открытое акционерное общество «Туполев»; www.tupolev.ru

 

P.S. ta Tůčka tam stojí ještě v dubnu 2009

 
rok 1992 a epizoda u Ensor air rok 1992 a epizoda u Ensor air
rok 1992 a epizoda u Ensor air
 

 

rok 1992 a 154ka schovaná za budovou a Tu134A rok 1992 a 154ka schovaná za budovou a Tu134A
rok 1992 a 154ka schovaná za budovou a Tu134A
foto: (jjk) foto: (jjk)
foto: (jjk)
rok 1993 a vedle B727 rok 1993 a vedle B727
rok 1993 a vedle B727
rok 1993 a v barvách letky Ministerstva vnitra rok 1993 a v barvách letky Ministerstva vnitra
rok 1993 a v barvách letky Ministerstva vnitra
rok 1997 a ve službě Travel Service rok 1997 a ve službě Travel Service
rok 1997 a ve službě Travel Service
rok 1998 a v prudkém lijáku ve společnsti ATR42 rok 1998 a v prudkém lijáku ve společnsti ATR42
rok 1998 a v prudkém lijáku ve společnsti ATR42
rok 1999 Travel Service už bez nápisu "Service" rok 1999 Travel Service už bez nápisu "Service"
rok 1999 Travel Service už bez nápisu "Service"
23.5.05 a Tu-154M v Čáslavi 23.5.05 a Tu-154M v Čáslavi
23.5.05 a Tu-154M v Čáslavi
9.7.06 a po přistání 9.7.06 a po přistání
9.7.06 a po přistání
20.8.06 a přiblížení na přistání 20.8.06 a přiblížení na přistání
20.8.06 a přiblížení na přistání
20.8.06 a čumák 20.8.06 a čumák
20.8.06 a čumák
20.8.06 a za horizontem 20.8.06 a za horizontem
20.8.06 a za horizontem
3.9.06 a 1016 při brždění 3.9.06 a 1016 při brždění
3.9.06 a 1016 při brždění
3.9.06 a mlžný obraz za pletivem 3.9.06 a mlžný obraz za pletivem
3.9.06 a mlžný obraz za pletivem
11.3.07 a celá armádní  dopravní flotila 11.3.07 a celá armádní dopravní flotila
11.3.07 a celá armádní dopravní flotila
15.11.07 a ve Kbelích na odpočinku 15.11.07 a ve Kbelích na odpočinku
15.11.07 a ve Kbelích na odpočinku
16.7.05 Aeroflot 16.7.05 Aeroflot
16.7.05 Aeroflot
28.9.06 Ural airlines 28.9.06 Ural airlines
28.9.06 Ural airlines
28.9.06 Ural airlines startuje 28.9.06 Ural airlines startuje
28.9.06 Ural airlines startuje
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama