Zajímavosti

11.09.2017 13:50

U Safari dvakrát slaví

text, foto: (jjk) U Safari dvakrát slaví
Ve Dvoře Králové nad Labem vlastně slaví dvakrát. Jednou 11. září 1932 a podruhé 30. března 1947. První datum symbolizuje osmdesáté páté narozeniny oficiálního létání na Královédvorsku a druhé datum znamená sedmdesáté narozeniny letiště u Žirče. Ale létání ve Dvoře Králové, který je dnes kromě zoologické zahrady Safari, známý i plachtařskými závody se stejným názvem, se začalo létat mnohem dřív.  
Létající aparát se zjevil nad Dvorem Králové nad Labem už 4.července 1908, kdy sem v ranních hodinách doputoval balon startující den před tím večer v Magdeburku. Tato událost nejen, že neunikla pozornosti místnímu obyvatelstvu, ale ani časopisu Záboj, který o přistání balonu referoval.
Rovněž tak se psalo v místním tisku i o leteckých pokusech ing.Jana Kašpara na přelomu srpna a září roku 1911. Nutno dodat, že pokusech nepříliš úspěšných. Nejprve se koncem srpna Jan Kašpar na provizorní ploše na Příčce snažil stroj dostat do vzduchu tak dlouho až letoun spadl ze srázu, přičemž se pilotovi podařilo včas vyskočit. Janu Kašparovi to nedalo a o týden později 3.září 1911 přiletěl do Dvora Králové z Pardubic. Na louce u Dvora Králové opět předváděl vzlety, ale při jednom z nich mu vypověděl motor a stroj tentokrát nouzově „spadl“ u Třemešné a opět Kašpar vyvázl bez úhony….na druhou stranu v pionýrských dobách tyto karamboly nebyly nikterak neobvyklé.
Další zajímavou událostí bylo nouzové přistání francouzského vojenského dvouplošníku (patrně typu Nieuport, nebo Breguet)v pondělí 14. května 1919, protože mu při letu z Varšavy do Prahy došlo palivo. To mu dovezl stroj Aero A-14, později sloužící u Československých státních aerolinií. Tento stroj (L-BARI) letěl také 29.10.1923 druhý paralelní zahajovací let ČSA z Bratislavy do Prahy.
Na začátku dvacátých let se tu také našlo nemálo odvážlivců, kteří experimentovali se stavbou kluzáků z dřevěných tyčí a ztuženého papíru, což bylo poměrně životu nebezpečné. Ale i tak se takovýto vehikl do vzduchu vznesl a jeho funkčnost zkoumala 18. července 1924 při zkušebních letech na provizorní ploše na Zvičině i československá vojenská komise. Ale letounek byl nevhodně uložen, takže časem podlehl zkáze.
O rok později se na Zvičině konala 3. národní soutěž v plachtění, ale plachtařům nepřálo počasí a na závěr přišla vichřice, která zničila jak hangáry, tak v nich uskladněné letouny.
Ale létavci ve Dvoře Králové nedali odradit a za další rok v roce 1926 byla na valné hromadě v Hankově domě ustavena odbočka Masarykovy letecké ligy, jedna z prvních v tehdejším Československu.
Dalším milníkem místního létání bylo 11. září 1932, kdy z pole u Žižkova odstartoval slavnostně kluzák. Ty se od ustavení odbočky MLL vyráběly v kolářské dílně jistého pana Petery a zalétávaly se na svahu v lukách u Zboží.
Létání se v těchto končinách poměrně utěšeně rozvíjelo až vše přerušila druhá světová válka, kdy byla MLL rozpuštěna.
Hnedle v roce 1945, ale opět došlo k založení aeroklubu. Letiště na Zvičině, ale už nevyhovovalo novým strojům a tak byl vyhlédnut pozemek u Žirče. Po složitém vyjednávání se podařilo plochu vykolíkovat a vyměřit. K tomuto památnému dnu došlo 30. března 1947. Stavba letiště, ale nebyla nikterak jednoduchá, protože v tomto místě bývaly tři rybníky a po nich zbyly hráze, které bylo nutné rozebrat a to ručně. U cesty na louku byl postaven malý dřevěný hangárek, do něhož se ovšem letouny musely po létání rozebrané naskládat.
Aeroklub pokračoval ve svém poválečném rozvoji, na provoz si přivydělával pořádáním zábav a plesů a různých sbírek. A tak se z našetřených peněz podařilo koupit motorový Piper Cup a na tři větroně DFC Kranich – Jeřáb přispěly Městský národní výborlatil MěstNV, tehdejší předseda aeroklubu Kašpar a místní továrník Allan. O nkolik let později v roce 1953 k tomu ještě přibyly dva dvoumístné větroně LF-109 Pionýr.
Od roku 1960 se plánovalo na místě starého malého hangárku postavit plnohodnotný hangár nový, což se společnými silami aeroklubáků podařilo nezůstalo jen u toho. V roce 1972 byla zahájena stavba nové provozní budovy, která byla uvedena do provozu v roce 1974. Dále byla postavena rekreační chata a houpačky, kolotoč s pískovištěm pro děti, nová dílna a garáže, sklady a požární nádrž a v roce 1981 celý areál slavnostně předán uživateli, tady aeroklubu. V průběhu dalších let ještě vyrostla nová věž řízení letového provozu a benzínová pumpa.
Aeroklub po řadu let pořádal a pořádá řadu soutěží (a to i modelářských) a právě jednou z těch plachtařských je pohár Safari, který už á za sebou dvacet ročníků a v posledních letech i neoficiální šampionát dvoumístných kluzáků. Ale kdokoli může i v mezičase na letiště v Žirči přijet, nebo přilétnout podívat na výlet, kromě hezkého pokoukání se tu lze i lehce během sezony občerstvit v bistru U vrtule.
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama