Zajímavosti

20.10.2017 19:06

Trenérova křídla slaví sedmdesáté narozeniny

text, foto: (jjk) Trenérova křídla slaví sedmdesáté narozeniny
Dne 20.října 1947 poprvé vzlétl z továrního letiště v Otrokovicích prototyp letounu Zlin Z-26 pilotován Ladislavem Švábem. Začala tak dlouholetá historie letounu, která vlastně trvá dodnes. A leckdy se už po léta vyřazené stroje vrací na oblohou po opravách a repasích, takže se zdá, že ani sedmdesátiletý stroj, a jeho mladší sourozenci se do důchodu nechytají a jistě dlouho ani chystat nebudou. Tedy dokud bude možné sehnat správné použitelné motory, nebo to drak letounu dovolí…  
Krátce po válce, v roce 1946, vyhlásilo Ministerstvo národní obrany soutěž o cvičný a akrobatický letoun určený nejen pro vojenské letectvo a aerokluby se dvěma sedadly za sebou a s dvojím řízením. Tendru se zúčastnily typy Zlin Z-26 konstruktéra Ing. Karla Tomáše a Praga E-112 Ing. Jaroslava Šlechty. Letoun Karla Tomáše však soutěži zvítězil, obdržel oficiálně označení Zlín Z-26 Trenér (motor Walter Minor 4-III o výkonu 77 kW/105 hp). Pro službu v československém vojenském letectvu byl označen jako Zlín C-5 a v roce 1949 se rozeběhla výroba letounu se smíšenou konstrukcí. Těchto letounů bylo vyrobeno 163 kusů.
Vývoj letounu, ale pokračoval a 8.října 1953 poprvé odstartoval modernizovaný typ Z-126 Trenér 2 (ve vojenském označení C-105), který už měl celokovová křídla a motor Walter Minor 4-III. Ten vzlétl  Letounů typu Zlin Z-126 bylo od roku 1954 vyrobeno 169 kusů a byl úspěšný i v zahraničí. „Stopětky“ byly vyvezeny do Austrálie, Číny, Finska, Indonésie, Jemenu, Kanady, NDR, NSR, Rakouska, Švýcarska, USA atd.
Ale vývoj tím neskončil, ale pokračoval dalšími více či méně úspěšnými modifikacemi. V této řadě ještě vznikl typ Z-126T, ale to už se chystala další modernizace v podobě C-205, tedy Z-226, který se objevil ve vzduchu v roce 1955 a má motor Walter Minor 6-III o výkonu 118 kW. V letounech Z-226M byl ještě motor instalován motor Avia M-137 a v letech 1957 až 1961 bylo vyrobeno 364 kusů letounů Z-226 všech modifikací včetně typů Z-226T Trener 6, Z-226B Bohatýr, Z-226A Akrobat, T-226M. A specifickou modifikací je Z-226 SL Viktorie s motorem Textron Lycoming AEIO-540-D4B5 o výkonu 191 kW (viz. Malá a velká Viktorka … bez splavu) a jeho relativně nová ultralehká varianta. Ostatně ultralevé repliky Trener (baby) z dílny Petra a Tomáše Podešvů poletují po tuzemské obloze řadu let.
Dalším pokračovatelem byl a je Zlin Z-326 (C-305) s částečně zatahovacím podvozkem, který vzlétl v roce 1957 a do konce výroby v roce 1968 bylo vyrobeno 436 kusů (jen samotný Sovětský svaz koupil 259 strojů a Francie 38 strojů) včetně variant Z-326 Trenér Master (C-305), Z-326A Akrobat (AS Akrobat Speciál), Z-326M/MR.
V roce 1965 byl zalétán další typ Z-526, jehož výroba probíhala v letech 1969 až 1974. Strojů Z-526 vylo vyrobeno 332 kusů, které se objevily od Belgie, Bulharska, obou tehdejších německých států, Francie, Itálie, Jihoafrické republiky, Polska, Španělska, Švýcarska, až po Spojené státy americké. Tato verze, kromě jiné instalace palivového a olejového systému byla ve variantě Z-526F s motorem Avia M-137, nebo Z-526L s motorem Lycoming AEIO. A další varianty byly Z-526M, jednomístný Z-526A, a v roce 1981 ještě vznikla varianta Z-526 AFM Condor.
Poslední strojem této řady byl Z-726 (Universal) z roku 1973, respektive 1974. Těchto strojů vzniklo do roku 1977 pouhých 32 kusů a samostatně o něm už byla řeč viz. Kulaté narozeniny „DRCíka“ a jeho druhu.
K tomu ještě vznikly polské modifikace Z-26 Super Kasper Akrobat a Beskid 1.
A tak nakonec vzniklo zhruba patnáct set letounů typu Trenér od Z-26 po Z-726, a ač už tyto letouny z oblohy mizí, stále se díky repasím, rekonstrukcím a opravám daří tyto stroje stále v dopravě udržovat…
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama