Zajímavosti

09.04.2017 14:28

Ten, který předběhl svou dobu…

text: (jjk),foto: www.boeing.com Ten, který předběhl svou dobu…
Letoun, který předběhl svou dobu, stal se doslova nadčasovým, a zdaleka není na konci své kariéry. Dne 9.dubna 1967 se vznesl do vzduchu první letoun Boeing 737-100 (respektive verze -130) a od té doby dalších jeho téměř devět a půl tisíce sourozenců. Ve firmě Boeing se prostě podařilo vymyslet letoun, který se koncepčně mimořádně povedl. A díky dalším a dalším modernizacím, zcela jistě letouny typu Boeing 737 ještě dlouho nezmizí ani z oblohy, a ani z výrobní linky mateřského závodu.
Na podzim se ve své flotile trochu překvapivě s typem Boeing 737 rozloučila německá letecká společnost Lufthansa (viz. Bulíci na odchodu do důchodu i u Lufthansy). Překvapivé to bylo proto, že Lufthansa stála vlastně u samotného zrodu tohoto letounu, a postupem let její flotilou prošlo sto padesát pět letounů tohoto typu v devíti verzích.
Firma Boeing se na začátku šedesátých let rozhodla rozšířit nabídku svých letadel vedle třímotorového letounu B727 i o letoun jiné koncepce. Dvoumotorový letoun Boeing 737 zaujal německého leteckého dopravce, který už provozoval B727 a 19. února 1965 tak objednává Lufthansa jako první zákazník jednadvacet kusů typu Boeing 737-130. Prototyp stroje Boeing 737-100 vzlétl 9. dubna 1967, ale ještě před tím docházelo v mateřské továrně k různým úpravám, právě po konzultacích s Lufthansou. Původně měl mít Boeing 737-100  kapacitu 60 až 85 sedadel, ale právě na žádost Lufthansy se nakonec vnitřní uspořádání letounu upravilo pro rovných sto pasažérů. Nakonec typu B737-100 (respektive -130) bylo vyrobeno pouhých třicet kusů a z toho dva a dvacet jich měla právě Lufthansa. První Boeing 737-130 D-ABEC „City Jet“ se stal majetkem Lufthansy 27.prosince 1967, ale světová premiéra tohoto typu letounu se odehrála 10.února 1968, kdy kapitán Emil Kühnl proletěl se strojem registrace D-ABED trasu mezi Frankfurtem a Mnichovem.
První Boeing 737-130 N73700 (cn 19437/1, 2x Pratt & Whitney JT8D-1), který vzlétl 9.dubna 1967 létal ve službách firmy Boeing jako testovací a zkušební  a posléze se stejného úkolu ujal u americké kosmické agentury NASA od 26.července 1973. U NASA získal registraci N515NA a sloužil další řadu let úspěšně. Do definitivního důchodu se první vyrobený Boeing 737 vydal až 21.srpna 2003 kdy se stal exponátem Museum of Flight, Boeing Field v Seattlu.
Na začátku byla verze Boeing 737-100 s kapacitou 60-85 sedadel, ale posléze byla rozšířena na rovnou stovku. A první společností, která typ koupila byla německá Lufthansa, která používala 22 strojů. Společnost (už neexistující) Malaysia-Singapore Airlines létala s pěti kusy a kolumbijská Avianca se dvěma. Nakonec byla vyrobena třicítka této nejmenší a první verze.
Následovala prodloužená verze Boeing 737-200 (115-130 sedadel), která se vznesla 8. srpna 1967. Těchto strojů už bylo (v několika modifikacích) vyrobeno více než tisíc sto třicet a provozovateli byli United Airlines, Western Airlines, Piedmont Airlines, GATX-Boothe, All Nippon Airways a Pacific Southwest.
Boeing 737 se u československých a českých leteckých společností začal objevovat až po roce 1990. Společnost Travel Service/SmartWings dnes provozuje více než třicítku těchto letounů (a další řada flotilou už prošla), ale prvním provozovatelem byly Československé, respektive České aerolinie, které měly ve flotile třicet letounů v letech 1992 až 2013  (viz. Dvě dekády s „Bulíky“, aneb „Byl jsem při tom“) a další stroje se objevily i u společnosti Fischer Air (tři kusy), Czech Connect Airlines (dva kusy) a u dceřiné společnosti ČSA Holidays Czech Airlines (také v počtu dvou). Na Slovensku tyto stroje prošly (a nebo stále létají) společnostmi Air Slovakia, Slovenské aerolinie, SkyEurope Airlines, Seagle Airlines, Go2Sky a Air Explore.
text: (jjk),foto: www.boeing.com
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]  
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama