Zajímavosti

07.10.2019 01:00

Sto let Koninklijke Luchtvaart Maatschappij

text, foto: (jjk) Sto let Koninklijke Luchtvaart Maatschappij
Poprvé se v na pražském letišti objevil letoun KLM Royal Dutch Airlines -  Koninklijke Luchtvaart Maatschappij v říjnu roku 1924. Tehdy to byl letoun Fokker F-VII a byl to pouhý rok po založení Československých státních aerolinií, které posléze zahájily pravidelné spojení mezi Československem a Nizozemím. Společnost KLM zavedla pravidelnou linku mezi Amsterodamem a Prahou v roce 1935 a to už byla tato nizozemská firma plně etablována na leteckém trhu a zůstala jí až do dnešních dnů. Je tak v podstatě nejstarší leteckou společností na světě, která ani nezměnila svůj název. Vznikla 7. října roku 1919 a tak roku slaví už úctyhodné sté narozeniny. Za krátkou zmínku to stojí, protože letouny KLM (nebo dceřiné společnosti KLM CityHooper) pravidelně potkáváme každý den na pražském ruzyňském letišti.  
Jak již bylo zmíněno společnost KLM Royal Dutch Airlines -  Koninklijke Luchtvaart Maatschappij vznikla v roce 1919. Ještě než byla společnost oficiálně 7. října 1919 oficiálně uvedena v život, dostalo se nápadu založit královské nizozemské aerolinie podpory královny Vilemíny Nizozemské (celým jménem Vilemína Helena Pavlína Marie Oranžsko-Nasavská), což byla velmi energická dáma s vyvinutým obchodním instinktem. Do začátků se nové letecké společnosti její podpora zcela jistě hodila a dodala potřebnou prestiž když umožnila používání názvu „královská“. U vzniku stála osmička investorů a nizozemský vojenský pilot z první světové války Albert Plesman, který se stal prvním ředitelem společnosti.
Letecká společnost KLM sice vznikla v Amsterdamu, ale ještě v témže roce rozšířila svou působnost i na Haag. Už v následujícím roce zahájila pravidelný provoz linkou mezi Amsterodamem a Londýnem. Tu létala sice nejprve přestavěným vojenským bombardérem de Havilland DH-9A, ale to už se v nizozemské továrně Fokker pilně pracovalo (nebo už byly dokončeny) letouny Fokker F.II a F.III, které se vydaly v témže roce nejen do Londýna, ale i do Hamburku a Kodaně. Následovaly modernější stroje Fokker F-VII, které uskutečnily první transkontinentální let do Batávie (nynější Jakarty) v tehdejší Holandské Východní Indii v roce 1924, který se změnil v pravidelnou linku o pět let později. V témže roce se také první letoun KLM objevil i na pražském mezinárodním letišti ve Kbelích.  
Už v roce 1934 KLM poslal svůj moderní letoun Douglas DC-2 dokonce do Melbourne v Austrálii a do karibského Curaçaa (dnes je včetně Nizozemských Antil součástí Nizozemského království). Rozvoj KLM přetrhla německá okupace (ale kontinuitu zajišťovalo její fungování v nizozemských koloniích právě v oblasti Karibiku a krátce i z Palestiny do Batávie), ale hned po konci druhé světové války přerušený rozvoj pokračoval a už v roce 1946 se společnost s letounem Douglas DC-4 vydala na pravidelnou linku do New Yorku (s případným prodloužením z Amsterodamu až do Prahy).
V roce 1958 už KLM létala i do dalekého Tokia a už o dva roky později do své flotily zařadila čtyřmotorové proudové letouny Douglas DC-8, které se objevovaly i na pražském ruzyňském letišti. Neodmyslitelnou součástí flotily byly od roku 1971 i velkokapacitní stroje Boeing B747-206B. Ke stroji Boeing B747 se váže i největší katastrofa v dějinách letectví. Dne 27. března 1977 se na ostrově Tenerife při startu B747 KLM a přistávání B747 společnosti Pan American oba letouny srazily a výsledkem bylo těžko představitelných 583 zahynuvších pasažérů a členů posádek, přičem přeživších bylo „pouhých“ 61 lidí. Došlo ke kombinaci několika nešťastných událostí najednou. Odklon na záložní a špatně vybavené letiště (personál neměl s tak velkým provozem zkušenosti), hustá mlha a špatná viditelnost, nesrozumitelná komunikace a přecenění vlastních sil kapitána KLM vykonalo celé dílo zkázy.
Od té doby ovšem se kromě obchodních událostí, nic tak zásadně fatálního nizozemskému dopravci nepřihodilo.
V roce 1997 uzavřela KLM desetiletou dohodu o spolupráci s Northwest Airlines a hned v roce 1998 obdržely spojené společnosti cenu pro nejlepší leteckou společnost roku.
I v KLM se ukázalo, že stát není tím úplně ideálním vlastníkem, když pod tlakem neustále rostoucí konkurence došlo v roce 2003 (s platností od roku 2004) k vytvoření Holdingu Air France-KLM (prodeji podílu nizozemského království) s dvěma dceřinými společnosti Air France a KLM. Spojením se ze společnosti staly třetí největší aerolinie na světě a týž rok 2004 se také KLM stala členem aliance SkyTeam (spolu s už neexitujícími Northwest a Continental, Air France je zakládající člen aliance). KLM je dnes kromě své dceřinné společnosti KLM CityHopper (kterou potkáváme v Praze pravidelně každý den několikrát) i někdejší samostatné nizozemské společnosti Martinair a Transavia. Sama KLM provozuje samostatně necelých sto dvacet převážně velkokapacitních letounů Boeing a Airbus, KLM CityHopper má ve své flotile více než čtyřicet letounů Embraer 190ER. Společnost Martinair už dnes provozuje pouze čtyři letouny v nákladní úpravě Boeing 747-400BCF (tři z flotily a v barvách KLM), protože cestující přestal vozit v roce 2011. A nízkonákladová Transavia dvaačtyřicet letounů Boeing B737-700/800 (B737-700 ukončí provoz v roce 2020). Do flotily KLM doputovaly i stroje Boeing 787-9 a 787-10. K třinácti strojům B787-9 se připojil 28. června 2019 i první z osmi letounů Boeing 787-10, který nese barvy k stoletému výročí. Původně bylo objednáno sedm letadel Airbus A350-900, ale nakonec byla dodávka změněna na typ B787. 
Napsat by se toho o KLM Royal Dutch Airlines -  Koninklijke Luchtvaart Maatschappij mohlo daleko více (i za pečlivější zahrabání v archivu fotografií by to stálo) jistě. Ale devadesát pět let existence této společnosti (a její několika desítek let trvající pravidelná přítomnost především na pražských letištích) by vydalo na objemnou mnohosetstránkovou publikaci a ne na jeden krátký článek. Ostatně závan historie přinesla návštěva v roce 2012. V úterý 15. května 2012 se nad hlavami Pražanů po mnoha a mnoha letech zjevil historický Douglas DC-3 v barvách nizozemské letecké společnosti KLM Royal Dutch Airlines -  Koninklijke Luchtvaart Maatschappij pojmenovaný po nejmladší dceři prince Willema-Alexandra princezna Amálie, neboli Princess Amalia (viz. Létající Holanďan…respektive „Princess Amalia“).
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama