Zajímavosti

23.01.2018 10:00

Společnost Niki se překvapivě vrací do rukou svého stvořitele

text, foto: (jjk); www.reuters.com Společnost Niki se překvapivě vrací do rukou svého stvořitele
Velmi překvapivý obrat nabralo v posledních dnech konkurzní řízení s leteckou společnosti Niki, která zkrachovala krátce po zániku své mateřské firmy, tedy letecké společnosti Air Berlin. Společnost Niki měla původně skončit v britské skupině International Airlines Group, respektive ve flotile španělské společnosti Vueling, ale v úterý 23.ledna 2018 insolvenční správci oznámili, že vítězem transparentního nabídkového řízení stala společnost Laudamotion GmbH (za podpory skupiny Thomas Cook).
Ve středu 13. prosince 2017 ukončila letecká společnost Niki Luftfahrt GmbH veškerý provoz a skončila v insolvenci. Do  insolvenčního řízení se přihlásili jak zakladatel společnosti Niki Lauda, ale i cestovní kanceláře Tui a Thomas Cook. A International Airlines Group založila za účelem převzetí FlyNiki v Rakousku dceřinou firmu nízkonákladové španělské letecké společnosti Vueling, která ovšem měla fungovat samostatně a zároveň převezít více než sedm set zaměstnanců (ze stávající zhruba tisícovky) FlyNiki a patnáct strojů Airbus A320 a sloty na letištích ve Vídni, Düsseldorfu, Mnichově, Palmě de Mallorca nebo Curychu. Důvodem bylo hlavně to, že společnost Niki byla v Air Berlin vlastně jediným ekonomicky stabilním a výdělečným podnikem.
Na převzetí FlyNiki se sice původně v říjnu 2017 dohodla letecká společnost Lufthansa, ale kvůli porušení evropského práva hospodářské soutěže, byla nucena dohodu zrušit. Následovala žádost Niki Luftfahrt GmbH o zahájení konkurzního řízení.
Ale v lednu 2018 došlo k dalšímu kotrmelci, na jehož konci je zakladatel společnosti Niki Lauda, protože rakouští věřitelé nabídku společnosti Laudamotion GmbH (za podpory skupiny Thomas Cook) jednomyslně podpořili. Tím tak padl plánovaný prodej společnosti britské skupině International Airlines Group, respektive španělskému Vuelingu.
Zvrat v konkurzním řízení nastal díky tomu, že německé soudy rozhodly o tom, že konkurzní řízení rakouské společnosti nemůže být vedeno v Německu a vrátil celé řízení do Rakouska. Už Niki Lauda v loňském roce přesun konkurzu z Rakouska do Německa kritizoval. A následně rakouský konkurzní soud v Korneuburgu, který začal znovu celou záležitost řešit rozhodl podle prohlášení insolvenčních správců Ully Reischové a Lucase Flöthera ve prospěch nabídky Nikiho Laudy a jeho společnosti Laudamotion GmbH.
Niki Lauda v rakouských médiích už oznámil, že plánuje obnovit provoz společnosti zhruba za měsíc, tedy nejlépe od března, a základ znovuobnovené společnosti bude tvořit jeho současná firma Laudamotion GmbH, která se v tuto chvíli specializuje na přepravu VIP klientely. Niki Lauda se hodlá zaměřit převážně na rakouské klienty, kteří spojením s Air Berlin, podle jeho slov, byli opomíjeni, a společnost se hlavně specializovala na německý trh. Flotilu by mělo tvořit patnáct letadel Airbus A320, které zbyly po FlyNiki a hlavní základnou bude opět vídeňské letiště Schwechat, kam se postupně přesune celá flotila.
Na informace reagovala ještě před vyhlášením výsledku odborová organizace FlyNiki, jejíž zástupce Stefan Tankovits uvedl, že by mohla společnost opustit většina z 220 pilotů, což ovšem ukáže až nejbližší budoucnost, protože už odborová organizace obdržela od Nikiho Laudy pracovní nabídku pro všech tisíc stávajících zaměstnanců a záruku, že do obnovení provozu, budou zaměstnancům hlazeny platy v plné výši.
V listopadu roku 2003 Niki Lauda odkoupil rakouskou dceřinou společnost zkrachovalé Aero Lloyd a vytvořil novou firmu Niki Luftfahrt GmbH. Po společnosti Lauda Air to byla druhá jeho letecká společnost (Lauda Air se po odprodeji postupně integrovala do Austrian Airways, ale to je jiná historie). Původně se mělo jednat jen o charterového dopravce a provoz zahájila 28. listopadu 2003 dovolenkovými linkami z Vídně do Tenerife a posléze z Vídně a Salzburgu na Kanárské ostrovy, na Madeiru a do Egypta. 
Na začátku roku začátku roku 2004 do FlyNiki vstoupila společnost Air Berlin s podílem 24 procent a posléze 49,9 procent. V roce 2007 Air Berlin převzal celou společnost.
V roce 2011 Niki Lauda odstoupil z funkce předsedy představenstva a v roce 2013 i ze správní rady Air Berlin. V roce 2017 vstoupila do Air Berlin společnost Etihad a mělo dojít k dalšímu rozvoji nových linek a vytvoření a posílení značky Tui Fly. V červnu však rozhovory skončily, v srpnu ohlásila Air Berlin insolvenci, když Etihad zastavil finanční podporu.
Sice po ukončení činnosti Air Berlin měla zájem o převzetí flotily pod dceřinou společnost Eurowings německá Lufthansa, ale Evropská komise, respektive evropské antimonopolní instituce ovšem předeslaly, že kvůli omezení konkurenčního prostředí v německy mluvících zemích převzetí nepovolí. Lufthansa tedy od svých snah ustoupila a i když konkurzní správce Air Berlin následně oznámil, že bude hledat nového zájemce, nakonec došlo k ukončení činnosti společnosti. Tehdy se uvažovalo o tom, že by se do společnosti mohl vrátit Niki Lauda ve spolupráci se skupinou Thomas Cook/Condor, ale k tomuto řešení v loňském roce nedošlo, a Niki Lauda se dočkal až na druhý pokus. Paradoxem je, že společnost FlyNiki v roce 2016 ztrojnásobila zisk. Zatím co v roce 2015 společnost hospodařila se ziskem 2,2 milionů euro, v roce 2016 to už bylo 6,6 miliónů euro, a navíc byla společnost vůči bankám zcela bez dluhů. A nakonec je i paradoxem, že úzké spojení FlyNiki se společností Air Berlin znamenalo konec i této společnosti a s tím i osm stovek zaměstnanců této firmy.
Nakonec dostihl osud i další firmy, které měly jakési spojení s Air Berlin, a mezi nimi 13.prosince 2017 i Niki Luftfahrt GmbH s osmi stovkami zaměstnanců. Nakonec ve stříbrných barvách společnosti se stylizovanou mouchou na přídi létaly tři desítky letadel typů Embraer 190, Airbus A320/321 a Boeing 737-700/800…
A jako výsměch nakonec ještě zní i to, že rekordní zisk společnosti za rok 2016 si místo snahy o záchranu FlyNiki, rozdělili mezi sebe akcionáři, čímž společnost nakonec definitivně potopili a společnost skončila v konkurzu.
Pro Niki Laudu to bylo poněkud trpké „jablíčko“ i když už s touto společností neměl od roku 2011 nic společného. Ale je to druhá letecká společnost, kterou založil, a kterou jeho nástupci přivedli do záhuby. V prvním kole tedy byla vyřazena Lufthansa, protože evropský antimonopolní úřad oznámil, že její angažmá ve FlyNiki neschválí a tak mělo být novým majitelem britské konsorcium International Airlines Group (IAG) pod které spadají British Airways, Iberia a Vueling (do jejíž flotily měly být stroje FlyNiki začleněny). Ale po té, co německé soudy rozhodly, že nemají právo rozhodovat o rakouské firmě na svém území, rozhodl rakouský soud o přesunu FlyNiki do rukou Nikiho Laudy, Laudamotion GmbH a potažmo i skupiny Thomas Cook.
Před dvěma roky Niki Lauda koupil leteckou společnost Amira Air, kterou vlastnil investor Ronny Pecik, a kterou přejmenoval v roce 2016 na Lauda Motion (jeho letouny jsou čas od času k potkání na letišti České Budějovice – Planá)  
A před tím Niki Lauda založil první společnost Lauda Air v roce 1979, která měla krátkého trvání. Lauda se však nevzdal a společnost obnovil po několik let později. Posléze ve společnosti prodal podíly rakouské Austrian Airlines a německé Lufthanse a nakonec v roce 2001 rakouský národní dopravce celou společnost Lauda Air převzal. Lauda Air ukončila činnost v roce 2013.
V roce 2003 však Lauda založil novou společnost Niki Luftfahrt GmbH (s obchodní značkou FlyNiki), ale opět po nějakém čase nechal do společnosti vstoupit menšinového akcionáře. Tentokrát to byla společnost Air Berlin, která FlyNiki plně ovládla v roce 2011.
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama