Zajímavosti

17.04.2018 17:55

Skřivánek od Benna Fialy

text: (jjk), foto: Mvod, www.airport-cb.cz Skřivánek od Benna Fialy
Českobudějovické letiště v Plané si už před několika lety oblíbili rakouští piloti ze salcburského Hangaru 7, ale i další členové stáje „Rudého býka“. Před pár týdny se zde zjevil například i Douglas DC-6B ve stříbro-modro-bílých barvách Red Bull GmbH Dietricha Mateschitze, respektive z flotily Flying Bulls Fleet (viz. Šedesátník se čtyřmi srdci Pratt & Whitney). Není ale obvyklé, aby se zde objevili příslušníci rakouského vojenského letectva, tak jako 17.dubna 2018, kdy zde přistál „skřivánek“ z letiště Benno Fialy. Tedy vrtulník Aerospatiale SA316B Alouette III v barvách Österreichische Luftstreitkräfte (Bundesheer) a základny Fliegerregiment 2 Fliegerhorst Fiala Fernbrugg v Aigen im Ennstal ve Štýrsku.
Benno Fiala, rytíř z Fernbruggu (Benno Fiala Ritter von Fernbrugg.pdf), byl třetím nejlepším rakousko-uherským esem první světové války. Narodil se 16. června 1890 ve Vídni, kde také 29. října 1964 zemřel. Byl držitelem Železného kříže, Vojenského záslužného kříže, Medal for Bravery. Benno Fiala vystudoval na Technické univerzitě ve Vídni a v roce 1910 vstoupil do armády jako Offizieranwärter k 1. dělostřeleckému pluku. Ale po té seznámil se s Emilem Uzelacem, velitelem Kaiserlich und Königlich Luftfahrtruppen (Rakousko-Uherského vojenského letectva, zkráceně K.u.K. LFT) a tak se mu podařilo vstoupit k vojenskému letectvu. A 28.července 1914 byl se zařadil k Fliegerkompanie 1 s níž se také po vypuknutí války dostal na haličskou frontu.
Benno Fiala byl nejdříve jako technický důstojník Fliegerkompanie 1, po té jako letecký pozorovatel. A dne 31.července 1914 poprvé vzlétl jako pozorovatel u Flik 1 v letounu Lohner B.III s pilotem Erdsteinem. Jako pozorovatel a pozorovatel/střelec získal Stříbrnou vojenskou medaili za statečnost za (nepotvrzené) dva sestřely ruských letadel (6.6. a 13.6.1915).
Od ledna 1916 létal v experimentální testovací sekci Luftfahrt-Arsenal, jako pozorovatel/střelec u nové Flik 19, kde byl velitelem byl Hauptmann Adolf Heyrowsky a Flik 19 sídlil na letišti Haidenschaft v údolí Wippach. U Flik 19 dosáhl Fiala svůj první potvrzený sestřel 29.dubna 1916 kdy letěl jako pozorovatel/střelec s pilotem Leutnantem Ludwigem Hautzmayrem a palbou poškodil italský dvouplošník. Celkově během války zaznamenal   28 potvrzených a 5 nepotvrzených sestřelů (celá válečná léta viz. zde Benno Fiala Ritter von Fernbrugg.pdf).
Benno Fiala létal operačně do začátku října 1918 a pak ještě sloužil ve štábu Kaiserlich und Königlich Luftfahrtruppen ve Vídni.
Po válce Benno Fiala dokončil vídeňskou univerzitu a v letech 1925 až 1927 pracoval s profesorem Hugo Junkersem v jeho projektové kanceláři na vývoji civilních letadel. V roce 1928 spolupracoval a japonskou firmou Mitsubishi na výrobě celokovové letadlo pro americký trh, ale v březnu 1933 byl na rozkaz Hermanna Göringa zatčen. Po propuštění opustil Německo a vrátil se do Rakouska a spojil se se svým kolegou Juliem Arigim, děčínským rodákem a průkopníkem československého letectví, který ovšem ve třicátých letech se stal sympatizantem NSDAP a získal rakouské občanství. Ve Vídni pak Agiri s Fialou vedli společnost provozující letiště ve Vídeňském Novém Městě. Za druhé světové války Benno Fiala sloužil sice u Luftwaffe, ale už se neúčastnil bojových operací. Po válce ještě před odchodem do důchodu pracoval na letišti v Horschingu.
Benno Fiala zemřel ve Vídni 29. října 1964. A po něm byla pojmenována vrtulníková základna rakouského vojenského letectva Österreichische Luftstreitkräfte (Bundesheer) Fliegerhorst Fiala Fernbrugg v Aigen im Ennstal ve Štýrsku.
A právě z tohoto letiště do Český Budějovic na chvíli přiletěl 17.dubna 2018 vrtulník Aerospatiale SA316B Alouette III (cn 2058/1969) 3E-KN v barvách Österreichische Luftstreitkräfte – Bundesheer, ze zmíněné základny Fliegerregiment 2.
Rakouské vojenské letectvo má v současné době ve svém stavu dvanáct vrtulníků Aerospatiale SE316A a šestnáct SA316B. První tyto vrtulníky do Rakouska přišly v roce 1967 a poslední v roce 1970 (Sud Aviation vyrobil od roku 1957 čtrnáct set strojů a další se vyráběly v licenci v Indii, Švýcarsku a Rumunsku). V průběhu let čtyři vrtulníky havarovaly a dva byly odprodány jordánskému vojenskému letectvu, které byly doplněny jinými stroji z Francie.
Takže sice krátká návštěva, ale sídlící na základně, která nese jméno pozoruhodné osobnosti rakousko-uherské (tedy částečně i naší) a posléze rakouské letecké historie…
text: (jjk), foto: Martina Vodičková, www.airport-cb.cz
 
 
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama