Zajímavosti

30.10.2016 19:17

Sedm křížků u Frankstadtu

text: (jjk), foto: Archiv Aeroklubu Šumperk Sedm křížků u Frankstadtu
Byla nebyla malá loučka na břehu Hraběšického potoka, kde se po válce sešlo pár vzduchoplavců, aby mezi Plechy u Nového Malína a Vikýřovicemi obnovili předválečné aktivity spojené s aviatickými pokusy a omyly. A u Hraběšického potoka se jim natolik zalíbilo, že se zde usadili natrvalo. Natrvalo tak, že v roce 2016 Aeroklub Šumperk oslavil už sedmdesáté narozeniny. Ale v Šumperku a okolí se létalo mnohem dřív, už více než devadesát let. Jen u toho Frankstadtu je to těch letos kulatých sedm křížků.
Letiště Šumperk je dnes už tedy dostatečně známé a u aviatiků populární. A sídlí zde kromě aeroklubu i řada dalších jednotlivců i firem. V Šumperku se létá tradiční plachtařský Jarní pohár Jeseníků (viz. Mourek Vikýřovický v řezavém slunku…) a i nějaká vlnka se tu najde, když plachtaři nemají ani po sezoně dost a zkouší plout nad česko-polským pomezím buď odsud, nebo z Mikulovic či Krnova.
Ale jak bylo řečeno začalo to ještě dřív. Tehdy se Nový Malín jmenoval i německy Frankstadt an der Mährischen Grenzbahn, respektive Neu Malin, vedle obec Plechy, Plötsch a Vikýřovice Weikersdorf. Tehdy se začínalo s létáním, a bylo to v počátku dvacátých let dvacátého století přičiněním bývalých pilotů rakouské C.K. armády. V roce 1923 si pořídili dva kluzáky. Pelznerrův dvouplošný závěsný zalétávaný Josefem Weinholdem a v Hannoveru vyrobený kluzák Vampýr. O vzlet druhého se nikterak úspěšně pokoušel nadporučík Krause z Vysoké hole. Další lety už byly úspěšnější, ale hlavně se létalo pomocí gumicuku u Frankstadtu, tedy Nového Malína na letounku podle plánů ing. Kromera.
Létání plachtařskému se tu i díky příznivým větrům kolem hor dařilo a tak přibyl v roce 1926 větroň D-15 “Westpreusse” konstrukce Akaflieg Darmstadt pokřtěný Mährisch Schőnberg. Tento letoun se opravdu povedl, protože Fritz Schuster s ním dokázal uletět například z Pradědu do Nieder Lindewiese (Dolní Lipová) a dokonce 19. července 1932 utvořil i československý vytrvalostní rekord trvající tři hodiny a 35 minut přičemž startoval i přistával na Vysoké holi.
Ačkoli první skupina VDF (Verband deutscher Flugleiter - Německého leteckého svazu) zanikla, hned v zápětí vznikla skupina VDF nová a po roce 1934 postavila další dva školní kluzáky. Na svou dobu i moderní kluzáky Rhönbussard. A před druhou válkou zde existovala Masarykova letecká liga (MLL) s kluzákem Zlín V., se kterým létala na vojenském cvičišti u Rapotína.
Jenže přišla druhá světová válka a bylo po létání.
Ale hned po válce se už sešli místní milovníci vzduchoplavby a ustavující schůze proběhla 23.ledna 1946, kde se dojednala první valná hromada 26.dubna 1946. V Šumperku vzniká Severomoravský Aeroklub Šumperk - SAŠ. A v následujících letech se klopotně buduje zázemí s hangárem a obslužnými budovami a pomalu i letiště.
V padesátých létech a po vzniku Svazarmu se, ale vše rozběhlo o poznání rychleji, protože Svazarm šumperským letcům přidělil nové kluzáky VT-109 Pionýr a VT-25/125 Šohaj a tak se nejen mohlo kvalitně školit, ale i létat dlouhé přelety na kvalitních letounech. Kromě letců se na letiště v roce 1953 přistěhovali i parašutisté a v roce 1957 se tu začali trénovat i piloti na motorových letounech. V následujících letech se na šumperském letišti nedaleko Vikýřovic konalo několik plachtařských závodů včetně republikového šampionátu žen v roce 1986 a nebo závody v letecké navigaci a letecké rally.
Po roce 1989 a po krátkém období všelijakých změn se situace poměrně rychle stabilizuje a v Šumperku se konají i díky příznivým podmínkám plachtařské závody a přelety „na vlně“. Koná se zde regionální plachtařské závody, plachtařské mistrovství juniorů a akademiků a od roku 2005 se v jarním termínu létá Jarní pohár Jeseníků. A kromě toho kdo zná hezounký letounek Ellipse Spirit, tak ten je také odsud.
Takže je to těch sedm křížků u Frankstadtu….
text: (jjk), foto: Archiv Aeroklubu Šumperk: Jaroslav Nepejchal, Miroslav Pokorný, Ludvík  Kratochvíl, Vratislav Tureček, Milan Červenka, Antonín Sohr, Gustav Driemer,
Vojmír Pískovský, Tomáš Prokop, Radim Karkoška, Pavel Krejčí, Jiří Sobota
fotografie poskytl Jaroslav Člupný Aeroklub Šumperk
Zdroj: Aeroklub Šumperk, www.aeroklub-sumperk.cz
  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama