Zajímavosti

20.05.2017 13:44

S "Téčkem" už půlku století

text, foto: (jjk) S "Téčkem" už půlku století
V roce 2017 oslavil Boeing 737 padesáté narozeniny, ale nebyl to jen on. V roce 1967 se poprvé vznesl k obloze i letoun Jakovlev Jak-18T. Sice pod označením Jak-18 už vznikl jeden typ letounu v roce 1947, ale svému pozdějšímu nebyl a není nikterak nepodobný a jedná se vlastně o úplně jiný stroj i když svým způsobem na podobném ideovém základě. U nás tento čtyřmístný letounek až tak často k vidění není, i když se tu a tam nějaký v České republice objeví, ale na „značkách“ je zde stále jen jeden jediný Jakovlev Jak-18T, tomu ovšem není padesát let, ale pouze čtyři a dvacet, protože byl vyroben v roce 1993. To ovšem nic nemění na tom, že stroj typu Jak-18T slaví v tomto roce padesáté narozeniny a stále se vyrábí…
Jak bylo řečeno v roce 1947 sice vznikl letoun Jakovlev Jak-18T, a dokonce u tohoto stroje Jak-18 sice verze "T" vznikla, ale ta nikdy nebyla realizována. A tak zcela jiný Jakovlev Jak-18T se začal vyvíjet zcela samostatně v Jakovlevově konstrukční kanceláři v roce 1964 a první prototyp vzlétl v roce 1967. Tedy před těmi padesáti lety. Sériová výroba se však stále oddalovala a zahájena byla až v roce 1973 a do roku 1983 se vyrobilo ve Smolensku v OKB Jakovleva (Смоленский авиационный завод) 536 kusů. 
Letoun Jak-18T byl koncipován od začátku jako víceúčelový letoun pro potřeby zdravotnictví, nebo lesního průmyslu, ale tato verze se nakonec nerealizovala. Po roce 1988 se DOSAAF a další organizace začaly letounů postupně zbavovat a nahrazovat modernějšími letouny. Tak se také tyto letouny postupně rozprodávaly a je je možné dnes najít na různých koutech planety včetně Austrálie, USA, Brazílie, a i třeba na Novém Zélandu.
Ale posléze se zjistilo, že poněkud schází letouny pro výcvik a tak se po roce 1993 obnovila omezená výroba ve Smolensku a Uljanovsku. A nakonec v roce 2007 bylo rozhodnuto o obnovení sériové výroby v modernizované verzi Jak-18T-36. Tedy jak je zřejmé, už třicáté šesté série.
Kromě typu Jak-18T (1. až 32.série), který se vyráběl v letech 1973 až 1982 a vzniklo celkem 532 strojů, vznikla sanitní verze Jak-18TS pro přepravu jednoho ležícího raněného na nosítkách s jedním zdravotníkem, nebo třemi zdravotníky, ale bohužel zůstalo jen u prototypu. Posléze v letech 1993 až 2002 byla ve Smolensku vyrobena 31. až 35.série letounu Jak-18T, což bylo 67 strojů a kromě letecké školy z Uljanovska tyto letouny používá ruská federální pohraniční stráž, ale i se letouny z této série dostaly do zahraničí.
V mezičase v roce 1995 vznikla ve společnosti Technoavia modifikace SM-94 s kabinou zvětšenou ze čtyř na šest pasažérů ‚včetně pilota) a větším zasklením a větší zásobou paliva. Bohužel tento typ se u zákazníku nesetkal s nijak velkým ohlasem a tak bylo vyrobeno jen několik exemplářů.
A pak v letech 2007 až 2009 byla vyrobena třicátá šestá série, která má moderní avioniku, nové vrtule, větší palivové nádrže a nové potahy křidélek a směrového kormidla. Ve Smolensku bylo tak vyrobeno šedesát nových pro leteckou školu v Uljanovsku.
 
No a jak bylo řečeno u nás se tu a tam něco najde a tak v příloze je letoun Jak-18T z 11.listopadu 2010 ještě s ruskou registrací, po té z 18.května 2013 už s registrací OK-YAK a nakonec pár momentek jiného stroje Jak-18T z Mladé Boleslavi….
 
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama