Zajímavosti

01.05.2017 13:28

S Janem Antonínem Baťou za obchodem kolem světa

(jjk) S Janem Antonínem Baťou za obchodem kolem světa
Dne 1.května 2017 uplynulo přesně osmdesát let od okamžiku, kdy Jan Antonín Baťa přistál na zlínském letišti v Otrokovicích. Shodou okolností se od loňského roku letiště Otrokovice opět oficiálně jmenuje letiště Zlín (i došlo v roce 2015 ke změně kódu z LKOT na LKZL). A také 1.května 2017 na tomto letišti u originálních hangárů Aerodrome Baťa letoun Lockheed Electra 10A OK-CTB i přistál. Tedy historicky podruhé, protože poprvé tomu bylo 1.května 1937. Před osmdesáti lety po obchodní cestě trvající 116 dní, a dlouhé téměř šedesát tisíc kilometrů, následovala publikace J.A.Bati „Za obchodem kolem světa“.
Během obchodní cesty kolem světa bylo 63 zastávek a to deset v Evropě, pět v Africe, třicet v Asii a osmnáct v Americe. Jan Antonín Baťa sice z Baťova, tedy letiště Zlín v nynějších Otrokovicích odletěl letounem Lockheed Electra 10A OK-CTA, ale nejprve musel kapitán Jan Šerhant přistát neplánovaně 17.února 1937 na pláži u města Quy Nhon v dnešním Vietnamu, ale horší situace nastala v Chicagu, kde došlo 4.dubna 1937 k vynucenému nouzovému přistání v Riis Parku. Tehdy došlo k nemilé věci, kdy telegrafista na letišti v Chicagu neoznámil změnu počasí a ani při příletu letounu nad Chicago v mlze, sněhové bouři a za tmy nekomunikoval. A tak po tři čtvrtě hodinovém bloudění se rozhodl pilot Jan Šerhant proklouznout skulinou mraků a přistát na jediném viditelném světlém pruhu, který připomínal silnici. Ovšem jednalo se o právě zřizovanou alej městského parku a tak po nouzovém přistání došlo k poškození letounu. Jan Antonín Baťa tak musel přímo u firmy Lockheed narychlo koupit stoj nový, a tak Electra 10A OK-CTB (cn 1091) s výpravu Baťových závodů přes Le Havre doletěla do Otrokovic, neboli Zlína včas 1.května 1937 (původní letoun OK-CTA musel na opravu).
Ve složení Jan Antonín Baťa (šéf expedice), František Pokorný (tajemník), Walter KarlRecht (lékař), Alexander Hackenschmied (kameraman), Jan Šerhant (první pilot), Václav Brtník (druhý pilot), Josef Engliš (palubní mechanik) a Josef Bačovský (radiotelegrafista), absolvovala výprava 34 202 kilometrů, dobu čistého letu 118 hodin a 21 minut průměrnou rychlostí 289 kilometrů za hodinu, při spotřebě 19 746,5 litrů a oleje 412,75 litrů.
Zblízka je dnes k vidění kromě leteckých dnů Baťova Electra na letišti Točná, kde je doma viz. Červený šíp na stříbře … v Cholupicích.
 
A tak se můžeme podívat na tuto cestu kolem světa z pera Jana Antonína Bati, kterou absolvoval v roce 1937 od 6. ledna do 1. května. Baťova letecká obchodní výprava vznikla podle dopisů, článků, poznámek, fotografií a náčrtků J.A.Bati, doc. Dr. Stanislava Landy, MUDr. Waltera Rechta, šéfpilota Jana Šerhanta a Františka Pokorného upravil Antonín Cekota, ilustrace a grafická úprava František Bezděk, vydal „Tisk“ Zlín a vytiskla Knihtiskárna M.Knapp v roce 1937.

 

(jjk)

 

 

 

 
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama