Zajímavosti

06.11.2016 18:41

Přelet neskončil, přelet trvá…

(red), www.museum-kunovice.cz Přelet neskončil, přelet trvá…
Velký přelet neskončil, Velký přelet trvá. A nadešla poslední etapa Velkého přeletu, která by se dala nazvat „Akce Bumerang“. V noci z pondělka 7.listopadu na úterý 8.listopadu 2016 přepraví kunovičtí muzejníci z letiště Praha - Kbely do Kunovic zbývající součásti letounu Tupolev Tu-154M "Naganský expres", konkrétně vodorovnou i svislou ocasní plochu, jedno z křídel, sání středního motoru a mechanizaci křídel.
Od Velkého přeletu uplynulo šest týdnů a nastal čas udělat za ním tečku. Touto pomyslnou tečkou bude akce, kterou dopravce Universal Transport překřtil na „akci Bumerang". Ve dnech 7.-8.listopadu 2016 při ní bude přepraven z Prahy - Kbel do Kunovic zbývající součásti letounu TU-154M reg. č. 1016 „Naganský expres". Bude to horizontální stabilizátor, kýlovou plochu, sání středního motoru, křídlo a mechanizaci křídel.
„Je to poslední fáze Velkého přeletu, po převozu těchto dílů bude tůčko kompletně doma,“ říká Martin Hrabec, vedoucí Leteckého muzea v Kunovicích a kapitán Velkého přeletu. „Těšíme se na to, že jedna etapa bude za námi a můžeme se plně věnovat další činnosti, včetně sestavení letadla.“
„Akce Bumerang“ začne v pondělí 7.listopadu 2016 nakládkou na kbelském vojenském letišti. V jednu hodinu ráno 8.listopadu 2016 pak konvoj se dvěma nákladními soupravami vyjede ze Kbel a zamíří na Hradec Králové, Vysoké Mýto, Mohelnici, Vyškov, Bučovice, Uherské Hradiště a do Kunovic. Tam by měl náklad dorazit kolem 9,00 hodin ráno.
Na rozdíl od hlavní fáze Velkého přeletu bude „tečka“ relativně krátká - trasu o délce více než 360 km by měl konvoj zdolat během jediné noci. Přesto organizátoři převozu věří, že i tato akce bude zajímavá: největší přepravovaná součást, „bumerang“ stabilizátoru, má na šířku 13 metrů. Na návěs proto nutné ho uložit na speciálních podpěrách v šikmé poloze. I přesto půjde o velmi rozměrný náklad a v některých místech opět půjde doslova o centimetry. Podle manažera přepravního projektu Martina Ludvíka z firmy Universal Transport budou ke složitějším místům patřit opět hlavně kruhové křižovatky, průjezdy městy a podobně. Tak snad bude cesta úspěšná jako před šesti týdny, když přejížděl celý letoun viz. Velký přelet živě ..., Zuzana konečně startuje.
Letoun Tupolev Tu-154M 1016 (kterému se říkalo Zuzana, protože nosil i registraci OK-BYZ) nastoupil původně 14.prosince 1996 k tzv. vládní letce a obržel registraci OK-BYZ a proto se mu také říkávalo Zuzana. V roce 1999 byla „vládní“ letka Ministerstva vnitra zrušena a stroje přešly do stavu vojenského letectva. Tupolev Tu-154M OK-BYZ tak byl přeregistrován na 1016. Tak také vydržel až do svého 6. listopadu 2007. Mezitím se letoun proslavil i tím, že z olympijského Nagana vezl do Prahy poněkud rozjařenější české hokejisty (doprovázené Kateřinou Neumannovou) už na palubě slavící historicky první zlaté hokejové medaile z Olympijských her.
Sice se po vyřazení strojů mnohokrát hovořilo o tom, že budou (či jsou) odprodány tomu, či onomu zákazníkovi za tolik a tolik, ale vždy skutek tak říkajíc utek´a dva stroje Tu-154M opuštěně chřadly odstavené na vojenském kbelském letišti. Dlouho to vypadalo, že dvě „Tučka“ podlehnou zkáze jak z nich postupně mizely výsostné znaky, nápisy a sluníčko, déšť a sníh vyráběly na povrchu letounů čím dál více viditelnější šrámy stáří (o vnitřním vybavení ani nemluvě, ale na to naštěstí nebylo zvenku vidět). Ale z této zcela fatální a bezútěšné a bezvýchodné situace oba stroje (a hlavně Zuzanu) vysvobodili „sebevrazi“ spjatí se Slovácký aeroklube Kunovice a tamním Leteckým muzeem. Oba stroje Tu-154M od státu vykoupili a v roce 2014 je začali postupně demontovat a připravovat na cestu z Prahy na Moravu. V jednom případě měla být cílem Olomouc a tamními nadšenci budované letecké muzeum. Ale olomoucká politická reprezentace pod dosti až naivně průhlednými záminkami rozhodla sprovodit ze světa v budoucnosti celé olomoucké letiště a prvním obětním beránkem (jak se říká) bylo olomoucké letecké muzeum…ale to je na delší a netýká se to kunovického přeletu. Ale na rozdíl od areálu olomouckého letiště, nelze to kunovické tak jednoduše srovnat se zemí, a tak práce nadšeného teamu kunovických aviatiků pokračuje a všechno směřuje k okamžiku, kdy se „Naganský expres“ Zuzana vydá na cestu z Čech na Moravu, z Prahy směrem do Uherského Hradiště, či Starého Města, tedy respektive do Kunovic (někdejšího trojměstí, dnes samostatných tří měst)      
 
Podrobnější odkazy na: Velký přelet na Startovači: www.museum-kunovice.cz/velky-prelet/,www.startovac.cz/projekty/velky-prelet/, Velký přelet na Facebooku Leteckého muzea v Kunovicích a na Twitteru:www.facebook.com/zachranteLMKhttps://twitter.com/VelkyPrelet. A další informace a pro poskytnutí fotografií, grafiky či videa kapitána Velkého přeletu Martina Hrabce: se obraťte na asistentku kapitána Terezu Šírovou: muzeum-kunovice@seznam.cztrsirova@gmail.com
 
 
  
 
 
 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama