Zajímavosti

13.12.2015 20:17

Papuče, plyšový medvídek, vláček, vrtulník…

text, foto: (jjk) Papuče, plyšový medvídek, vláček, vrtulník…

Blíží se Vánoce a pod stromečkem se objeví všechno možné. Tu třeba papuče pro chladné zimní večery, tu nějaký ten plyšový medvídek, a nebo se pod stromečkem objeví i řeba vláček. Nu a někdo může pod stromeček dostat i nějaký ten vrtulník. A tak předčasné Vánoce měli na ruzyňském letišti ve čtvrtek 10.prosince 2015 policisté z Letecké služby PČR, protože (ještě bez vánočního stromečku) našli v hangáru zabalený zbrusu nový vrtulník Bell (Helicopter Textron) 412 EPI s registrací OK-BYT. Nová varianta tohoto stroje je ale úplně první v celé Evropě, takže nejen, že policejní letci mají nového pomocníka, ale mají díky němu i jedno evropské prvenství.

Letecká služba Policie České republiky v současné době používá osm vrtulníků Airbus Helicopters (Eurocopter) EC-135T2(T2+) a šest vrtulníků BELL 412 HP/EP a EPI z kanadské továrny koncernu Bell Helicopter Textron. Ostatně z Kanady také tento nový přírůstek policejního letectva cestoval. V kanadském Montrealu, v areálu firmy Bell na letišti Mirabel byl vrtulník vyroben, k technickému vybavení pro potřeby české policie odletěl do Spojených států amerických. PO té byl stroj naložen a v kamionu dovezen do New Yorku, odkud se přesunul nákladním Boeingem 747 do Lucemburska a odtud opět kamionem cestoval do Prahy. A na ruzyňském letišti na základně policejního letectva, tedy Letecké služby Policie České republiky si stroj složili do konečné podoby.
No ono to je zároveň takové symbolické. A jsou v tom nějaká ta kulatá a polokulatá data. Je tu jedno takové soukromé kulaté výročí a to v podobě článku o historii Letecké záchranné služby u nás, který jsem napsal na podzim roku 1995 do už neexistujíc periodika Denní Telegraf (viz První pomoc se snesla z nebe) a právě fotografie k tomuto materiálu jsem načerpal právě na ruzyňské základně (viz LZS 1995 1, LZS 1995 2, LZS 1995 3, LZS 1995 4, LZS 1995 5, LZS 1995 6, LZS 1995 7) před dvaceti lety.
Ale ona se najdou zajímavější symbolická polokulatá a nebo kulatá výročí. K využití vrtulníku Mi-4 ke zdravotnickým účelům došlo v roce 1960, kdy byli přepraveni dva zranění horníci z ostravské nemocnice na letiště v Mošnově. Ale byla to jedna z výjimek. K dalšímu zákroku došlo v roce 1965, kdy byla ve Vysokých Tatrách zachraňována jihoslovanská horolezkyně. A o deset let později v roce 1975 došlo k přímé pomoci zraněnému horolezci. Tehdy se létalo vrtulníky Mil Mi-2 a Mi-8, ale stále ještě neexistovala stálá letecká zdravotnická služba. V roce 1985 vznikl v Československu při Ministerstvu dopravy tým specialistů a tak letecká záchranka tak dostala svou první koncepci. V roce 1987 vznikl návrh vybudovat dvanáct středisek letecké záchranné služby na celém území Československa, přičemž by každé mělo k dispozici jeden stroj. Jako ten správný vrtulník pro tuto službu byl vybrán Mi-2 a prvním zkušebním místem se stala právě Praha s akčním rádiem Středočeského kraje. Dostal název Kryštof 1 a vystřídaly se v tomto středisku stroje Letecké služby Federálního Ministerstva vnitra a Slov-airu. A po Praze se začalo budovat i na dalších místech tehdejšího Československa. Na Slovensku v té době zkoušel vrtulník Mi-8 Bánskou Bystrici a okolí (Kryštof 2). Po té následoval Kryštof 3 v Popradu. V následujícím roce 1988 vrtulníky začaly operovat z Brna (Kryštof 4) a o další rok později přibyl Kryštof 5 v Ostravě. V roce 1990 vzniká základna Kryštof 6 v Hradci Králové (sekundární lety obsluhovali tehdy paralelně vojáci z prostějovské posádky). Na letišti v Plané u Mariánských Lázní v tom roce už funguje Kryštof 7, ale ten se v roce 1991 stěhuje na letiště Plzeň-Líně pod křídla armády. A expanze utěšeně pokračuje. Vzniká středisko Kryštof 8 v Košicích, Kryštof 9 v Olomouci, Kryštof 10 v Nových Zámcích, Kryštof 11 v Bratislavě a v Jihlavě Kryštof 12. Kryštof 13 operuje z letiště České Budějovice-Planá (po té v Hosíně a od letoška opět na Plané), Kryštof 14 sídlí v Žilině, Kryštof 15 v Ústí nad Labem a Kryštof 16 v Trenčíně. Sedmnáctý Kryštof je provozován armádou na letišti v Havlíčkově Brodě, ale toto středisko s odchodem vojenského letectva v roce 1994 zaniká. A nakonec v Liberci funguje Kryštof 18.
Ale podrobněji jsem se už o tomto tématu zmiňoval viz. Ve znaku se svatým Kryštofem, aneb…, První pomoc se snesla z nebe, K pětadvacetinám…
Ale ještě jednu zajímavost je třeba zmínit. Bell 412 EPI s registrací OK-BYT (výrobního čísla 37004) není první stroj s touto registrací. První OK-BYT byl letoun Avia Av-14P (výrobního čísla 807101), který v letech 1956 až 1958 nosil sférický trojúhelník, protože sloužil u vládní letky (v roce 1958 byl prodán indonéské armádě). Druhý OK-BYT byl letoun Tupolev Tu-134A (c/n 49858), který nastoupil do československé vládní letky v roce 1979 (vyroben byl 5.dubna 1977) a v roce 1983 odešel do další služby do Bulharska, kde létal jak u letecké společnosti Balkan, tak i u tamní vládní letky a po vyřazení v roce 2006 dolétal letoun u ruské společnosti UTair v roce 2010. OK-BYT je tedy třetí stroj se sférickým trojúhelníkem ve službách Ministerstva vnitra, respektive policie a vrtulníkem je prvním.
Od svých rotorových předchůdců ve službě u policie, se také odlišuje tím, že je vyveden v barvách podobných těm, které nosí stroje EC-135.
Takže tak jako někdo dostane pod stromeček papuče, plyšového medvídka, nebo vláček, tak létající policisté dostali (před)vánoční dárek….vrtulník…
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký stále znovu objevuje, (jjk)]  
  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama