Zajímavosti

05.04.2017 01:00

Osmdesáté narozeniny ruzyňského letiště…

text, foto: (jjk) Osmdesáté narozeniny ruzyňského letiště…
Ve středu 5. dubna 2017 uplynulo přesně 80 let od začátku fungování v současnosti největšího tuzemského letiště a za ta léta se jeho podoba výrazně změnila a narostl výrazně počet odbavených cestujících a za celou dlouhou historii bylo na ruzyňském letišti odbaveno více než dvě stě milionů pasažérů a více než čtyři miliony civilních letů. Původně letiště s terminálem od Adolfa Benše mělo pět travnatých vzletových a přistávacích drah a jedno odbavovací „nádraží“ jak se tehdy říkalo a dnes má letiště tři civilní a dva cargo terminály (plus samostatné odbavení pro General Aviation) a dvě zpevněné vzletové a přistávací dráhy s délkou 3 715 metrů. 
 
Výstavbě letiště Praha Ruzyně předcházel zvyšující se počet civilních letů na letišti Kbely. To již nezvládalo takové množství letů odbavit (zároveň provoz civilní kolidoval s provozem vojenským), a proto bylo rozhodnuto o výstavbě nového civilního letiště. 24.března 1929 vláda ČSR rozhodla o vybudování civilního letiště pro Prahu(mezi obcemi Ruzyně, Hostivice, Dobrovíz, Středokluky a Přední Kopanina severozápadně od Prahy). Veřejná anonymní soutěž byla vypsána v roce 1931 a následně osm projektů ze soutěže se stalo podkladem pro konečný návrh. letiště. Základní výstavba začala 24. července roku 1933 a zpracováním podrobné projektové dokumentace byli vybráni ti nejlepší architekti, kteří se zúčastnili předešlé soutěže a tak autorem terminálu, tehdy řečeného leteckého nádraží se ujal  Adolf Benš, plánů a stavby tří hangárových bloků se ujaly pro změnu Bohumil Sláma, Eduard Hnilička a František Hruška, garáže s obytnými domy pro zaměstnance, brzdovou a četnickou stanicí projektoval Vojtěch Kerhart a dům pro vrátné a obytné domy určené pro vedení letiště projektoval Kamil Roškot.
Ještě je třeba připomenout, že projekt architekta Adolfa Benše zvítězil ve veřejné soutěži a byl i oceněn zlatou medailí na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži a dnes je ještě část jeho koncepce vidět na tzv. starém letišti (jinak Terminál 3).
Oficiálně byl provoz ruzyňského letiště tady zahájen 5. dubna 1937 a prvním letounem, který zde přistál byl stroj Československé letecké společnosti DC-2. Do Ruzyně tak přešel z kbelského letiště veškerý civilní provoz a tam zůstala jen armáda a vojenské letectvo. V následujících letech byly na novém mezinárodním letišti vybudovány do tvaru hvězdice vybudovány i zpevněné vzletové a přistávací dráhy (08/26, 04/22, 13/31, 17/35 přičemž křižovatka posledních tří byla nazývána Velké náměstí – „Big square“). Během druhé světové války na letišti sídlila německá Luftwaffe, která letiště modernizovala, ale protože bylo i pražské letiště na konci války bombardováno, hned krátce po válečných událostech se letiště dočkalo svého rozšíření a zmodernizování. Už tehdy se i uvažovalo (a i započalo, ale záhy skončilo s pracemi) o paralelní dráze 04/22.
Staré letiště také koncem padesátých let už nestíhalo kapacitně a technicky pojmout čím dál modernější letouny a tak se v šedesátých létech přistoupilo k výstavbě tzv. nového letiště s novou vzletovou a přistávací dráhou (dnes 06/24) a novou odbavovací budovou podle návrhu architektů Karla Filsaka a Karla Bubeníčka a novým hangárem. Výstavba se, ale enormně protahovala a to i přičiněním politiků, kteří se silou snažili prosazovat různé změny a samozřejmě i Sovětský svaz a jeho představitelé se snažili výstavbu různě ovlivňovat. Stavba tak byla dokončena až po osmi letech a to krátce před okupací Československa vojsky Varšavské smlouvy a tak paradoxně zátěžovou zkouškou letiště bylo přistávání mohutných invazních sil sovětského letectva 21. srpna 1968. V následujících létech se až tak na letišti nic nového nebudovalo a k už nutné modernizaci došlo až po převratu v roce 1989. Hned v prvních létech po roce 1990 došlo na rekonstrukci odbavovací budovy nového letiště a přistoupilo se k jejímu celkovému rozšíření v místech, kde stávala „pravá“ vyhlídková terasa. V polovině devadesátých let se už klubal projekt zcela nového terminálu (čímž zanikla i „levá“ vyhlídková terasa), který byl dostavěn v roce 2005. Mezitím (v polovině devadesátých let) vznikl i na tzv. starém letišti nový terminál a vedle něho i nové hangáry a provozní budovy tzv. general aviation. Vybudovány byly i dva cargo terminály, nová požární stanice, modernizací prošla i věž řízení letového provozu a podobně. Dnes má celý areál pražského letiště tři vzletové a přistávací dráhy, přičemž se dráha 04/22 používá jen k stání letadel a hlavně se používá téměř čtyři kilometry dlouhá 06/24 a tři tisíce dvě stě padesát metrů dlouhá 13/31 (ta především v době údržby dráhy 06/24). Ačkoli se o druhé hlavní dráze – tedy paralelní – hovoří s přestávkami už šedesát let, dodnes k její výstavbě z mnoha rozličných důvodů ještě nedošlo, ačkoli dnes, po více než půl století, má její výstavba konkrétnější obrysy.
Na ruzyňském letišti, ale výstavba všeho druhu probíhá kontinuálně dál a například v poslední době nový hangár si v prostoru tzv. starého letiště postavila společnost ABS Jets, nebo zde v posledních letech vyrostly nové parkovací domy a další nové technické stavby.
V tuto chvíli se řeší už několikátým rokem projektová dokumentace k už před více než padesáti léty lety plánované paralelní dráhy a v roce 2013 a 2014 zároveň prošla současná hlavní dráha (06/24) generální opravou z důvodu jejího technického stavu způsobeného jejím dlouhodobým využíváním. A také došlo k přeznačení dráhy 13/31 na 12/30.
A letiště v roce překonalo hranici 13 milionů odbavených cestujících, do Prahy jsou denně odbavovány lety do Dubaje největším dopravním letadlem světa, Airbusem A380, a v Praze se objevují i dálkové a velkokapacitní stroje nejen na přímých linkách z Koreje, Číny, Kanady nebo USA, ale i třeba jako posily pravidelných linek ze Švýcarska, Španělska, nebo občasně Portugalska. A letiště se opět dostává na hranu své kapacity, takže se opět objevují plány na další rozšíření…
 
A ještě další drobnosti z ruzyňského letiště: Hladové Perské kočky…, Westminsterská „Dvaašedesátka“ …, Další britský kousek létajícího muzea…Od července do Dubaje.., Bývaly byly ruzyňské aerosalony, Vzpomínka na kouzelný koberec, A také něco o Ruzyni, Dvacet let od příletu „Snové bouře“, Městem chodí Mikuláš …, Řeka Jang-ce proudí do Prahy, Boeing vs. Airbus 1:0, Delphinapterus leucas Pallas na Ruzyni…, Zlaté orientální krajkoví…, Čertice, anděl, Mikuláš a bílá nadílka první prosincový den na letišti Ruzyně, Souboj Titánů…, Zbloudilý „Zkoumač“ vzduchu a ředitelské vozítko, OK-XGB …následovník OK-LDA, OK-XGC …Lence k svátku…, Nejmladší potomek Olega Konstantinoviče…, A ještě tu o Budulínkovi…, „My čekali jaro, a zatím přišel mráz…., Béla Bartok zabloudil, aneb uherský Otesánek v Praze, Do roka...tedy do dvou let a do dne ..., Bulík skoro jako v plyši, Poslední cesta jak od Jacka Kerouaca?, Na „Hedvábné stezce“, Švejcarský plemeno, jedna radost…, …. on totiž neví, co se blíží z Islandu, S říjnem odešlo už i letošní vydatné javorové léto, Po třinácti letech už má sbaleno na cestu, Majordomus a jeho pruhované letectvo, Na Cyrila a Metoda prošlo leccos nejen voda, Šanghajští Slávisté na pivu ze Žďáru…, Jeden velký návrat, ale s rtěnkou, Vysvlečený červenáček po letech na návštěvě, Po letech opět přišla „Snová bouře“, Dobří „Bulíci“ se vracejí, ale jen na chvilku, Gripeni na Ruzyni a jejich tlustý doprovod, Katar dostala matička stověžatá, Návštěva pro sklerotiky, Druhý pokus o PekingObčasník od Pyrenejí, S Hanzelkou a se Zikmundem sejdeme se s Aladinem …, Korsičan v mléce (…a také v utajení), Dvojka z Oklahomy v pravé poledne, Jdou, jdou, jdou mraky oblohou jdou …, Krátký podotek k zapomenuté březnové Coca-Cole, V Praze se opět objevil budulínek, Kluzákem z Montrealu, Tygr, tygr, tygr z Indie…, Tohle má být Květná neděle?, Co se hemží ve křoví….stříbro z Michiganu, Sen tentokrát na zimním slunci…, Jako ve snu…., Budulínek opět v Praze…., Ještě poznámka k hliněným valům…., Od srpna „šestka“ v provozu…, Klube se val pro spottery
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama