Zajímavosti

30.04.2017 14:46

OK-JIK se vrátil domů, i když jen na návštěvu

text: (jjk), foto: MVod OK-JIK se vrátil domů, i když jen na návštěvu
Českobudějovické mezinárodní letiště v Plané v první polovině dubna mělo poněkud nečekanou návštěvu, ale o to milejší. Letiště na jihu Čech navštívil letoun původem z Československa, ačkoli je vlastně ze Sovětského svazu. V každém případě milou návštěvou v Plané byl stroj Let C-11 vyrobený v Kunovicích, létající s registrací OK-JIK například ve čtyřčlenné sestavě mladoboleslavského aeroklubu. Ale 10.dubna 2017 přiletěl jako G-BTZE ve výročním zbarvení k 5. výročí konce II.světové války v Pilotní akademii v Moninu v roce 1950.
Letoun Jakovlev Jak-11 typově vychází ze svého předchůdce Jak-3, ale má hvězdicový motore Švecov AŠ-82FN a poprvé vzlétl 10. listopadu 1945. Ale protože skončila válka už se do výroby nedostal, ale dočkal se rovnou modernizace a tento stroj vzlétl o rok později v roce 1946 a rovnou byla spuštěna i sériová výroba. Ovšem s motorem Švecov AŠ-21, což je vlastně upravený zmenšený motor AŠ-82FN. V Sovětském svazu se vyráběl v letech 1947 až 1956 a bylo tam vyrobeno téměř čtyři tisíce strojů. V roce 1953 koupilo liceci Československo a v továrně Strojíren první pětiletky n.p. Kunovice (Let Kunovice a dnes Aircraft Industries) byl letoun vyráběn jako Let C-11 do roku 1956. Vyrobeno bylo 707 letadel většinou na export do Afghanistánu, Albánie, Alžírska, Bulharska, Číny, Egypta, Indonésie, Iráku, Jemenu, Maďarska, Německé demokratické republiky, Polska, Rakouska, Rumunska, KLDR, Somálska, Sýrie a Vietnamu. V Československu sloužily stroje jako školní a výcvikové ve vojenském letectvu, ale v šedesátých letech, kdy v armádě sloužily novější stroje se hlavně proslavila čtveřice těchto strojů, které létaly do roku 1977 v předváděcí skupině Aeroklubu Mladá Boleslav. Byla to čtveřice OK-JIM, OK-JIL, OK-KIO a právě OK-JIK.
A do Českých Budějovic se dne 10.dubna 2017 podíval letoun v sovětském výročním zbarvení k 5. výročí konce II.světové války v Pilotní akademii v Moninu v roce 1950. Z toho důvodu bylo i vybráno symbolické číslo "bílá" 52. A na Planou přiletěl stroj na návštěvu z německého Pasova. 
Takže se jedná se o letoun Let C-11 (cn 171312/1955, do rejstříku 28.8.1964, motor Švecov AŠ-21 [M-21] 700 k [515 kW]) OK-JIK, který létal ve čtyřčlenné skupině Aeroklubu Mladá Boleslav na leteckých dnech (OK-JIM, OK-JIL, OK-JIK, OK-KIO). Vymazán byl v roce 1979 a předán do leteckého muzea ve Kbelích. V roce 1988 byl letoun předán na renovaci do firmy Let Kunovice, ale k té nakonec nedošlo a letoun byl odeslán zpět do Kbel a následně vyměněn do Německa za DH-82 Tiger Month. Po té byl odprodán britské společnosti Blue Max Aviation Collection. V současné době létá letoun s britskou registrací G-BTZE a ve zmíněné speciální barvě Pilotní akademie v Moninu k 5. výročí konce II.světové války v roce 1950...
text: (jjk), foto: Martina Vodičková www.airport-cb.cz
 
 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

ap ap
jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama