Zajímavosti

06.06.2019 18:16

Ocelový orel z kazašských stepí

text, foto: (jjk) Ocelový orel z kazašských stepí
Česká republika má od neděle 2.června 2019 nové pravidelné spojení s Kazachstánem a hlavním městem Nur-Sultan. Což je někdejší Astana, která změnila jméno po abdikaci kazašského prezidenta Nursultana Nazarbajeva, který stál v čele tohoto státu od roku 1989. A ve čtvrtek 6.června 2019 se odehrál oficiální ceremoniál otevření této linky, ačkoli první letoun zahájil toto spojení už o čtyři dny dřív. Společnost SCAT Airlines bude provozovat tuto linku každý čtvrtek a každou neděli.
Ale stroj, který 6.června 2019 má i tak říkajíc slovenskou stopu. Letoun Boeing 737-7GL (WL) UP-B3725 (cn 37233/2008) totiž původně létal od dubna 2008 do ledna 2009 u slovenské společnosti SkyEurope Airlines a po jejím bankrotu u italských společností Air Italy a Meridiana. Po té litevská firma AviaAM Leasing letoun pronajala do Kazachstánu, kde nejprve u současné společnosti létal pod litevskou registrací LY-AZV a od září 2018 pod kazašskou UP-B3725.
Letecká společnost SCAT Airlines (PLL SCAT Air Company jako Special Cargo Air Transport) byla založena v roce 1997 kdy také zahájila činnost. Společnost je majetkem podnikatelů Vladimira Denissova a Vladimíra Sytnika. Společnost má základnu na letišti Shymkent ve stejnojmenném městě a na letišti Nursultana Nazarbayeva v Almaty. Hlavní město Almaty se po abdikaci prezidenta Nursultana Nazarbayeva v březnu tohoto roku přejmenovalo na Nur-Sultan.
Společnost SCAT o několik let později založila dcečinou charterovou společnost Sunday Airlines, pro kterou byly vyčleněny letouny Boeing 757-200S a Boeing 767-300ER.
Poměrně dlouhou dobu se společnost potýkala s poněkud obstarožní technikou, takže se několikrát dostala na „Black list“ Evropské unie. V posledních letech se rozhodla pro významnou modernizaci a tak po zatím neuskutečněné objednávce patnácti strojů Suchoj Superjet 100 (k níž možná, vzhledem k jistým potížím výrobce, nemusí dojít) objednala závazně v roce 2017 stroje Boeing 737 MAX8 a později i MAX9. První z těchto nových strojů dorazil v roce 2018 a další dodávky budou následovat v tomto roce, ale tuto dodávku zastalily už poměrně dobře známé technické problémy tohoto typu a tak ve flotile společnosti je zatím jen jeden letoun Boeing 737 MAX8, toho času odstavený. Takže i přes snahu majitelů společnosti se bohužel v případě strojů SSJ100 a B737MAX, nikoli jejich vinou, úplně nezadařilo. Ale i tak v roce 2018 díky modernizaci flotily společnost vypadla z „Black listu“ Evropské unie a v březnu 2018 byla SCAT Airlines přijata i jako řádný člen Mezinárodní letecké asociace (IATA). Po zevrubné modernizaci a omlazení společnosti (až na zmíněné komplikace zaviněné výrobcem a nikoli společností) je ve flotile dvacítka stojů typu Boeing 737-300/-500/-700 a Bombardier CRJ200ER/LR. U dceřiné charterové společnosti Sunday Airlines jsou v provozu stroje Boeing 757-200, respektive Boeing 767-300ER. A stroje této společnosti míří do více než třicítky destinací v Tádžikistánu, Uzbekistánu, Čínské lidové republice, Thajsku, Indii, Arménii, Ázerbajdžánu, Gruzii, Turecku, Spojených arabských emirátech, Litvě, Rusku na Ukrajině a nově v České republice. Česká republika je tak teprve druhou zemí Evropské unie, kam společnost SCAT létá.
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama