Zajímavosti

18.02.2012 17:28

Není to pocestný? Je to pocestný!

Rozhovor s Vladimírem Kotrchem (jjk), foto: Archiv V.K. (J. K., M.B., J.Č.) Není to pocestný? Je to pocestný!

Příteli, tebe mi seslalo samo nebe. Mohl bys mi povědět, jak se dostanu k zámku, kde přebývá princezna Zlatovláska?? …ptá se ve slavném kuse Jaroslava Cimrmana princ Jasoň…a po něm i jeho jednovaječné dvojče Drsoň….

Je to asfaltová dráha? Není to asfaltová dráha! …Příteli, tebe mi seslalo samo nebe. Mohl bys mi povědět, jak se dostala ta věc co z dálky vypadá jako asfaltová drána a není to asfaltová dráha na vaše letiště?? …ptal by se princ Jasoň… a po něm bezpochyby princ Drsoň, kdyby přilétával strakonické letiště v uplynulém půl roce.
Už asi několik létavců, kteří se pohybovali po jihočeské obloze v oblasti městečka, které proslavil dudák Švanda, respektive Josef Kajetán Tyl, se od léta 2011 při průletu zamýšlelo nad tím, co to na tom strakonickém letišti vlastně vidí? V místech, kde ještě v první polovině minulé letecké sezony byla dráha 13/31 s proslulým „Strakonickým rybníkem“ uprostřed, kde se spíš pro přistání hodil hydroplán, než klasické letadlo s kolečky je najednou černo-černý pás dráhy vypadající jako asfalt…Ale kde se tu asfalt na rychle vzal? ...no nevzal se tu asfalt, to co je od září 2011 vzletovou a přistávací drahou 13/31 není totiž asfalt. Při bližším pohledu na dráhu musí mít nezainteresovaný divák pocit, že se ocitnul v Receptáři Přemka Podlahy, protože povrch je složen malých třiceticentimetrových vylisovaných kostiček poskládaných skoro jako puzzle do sebe na travním pažitu a tak trochu vzdáleně připomínajících pojížděcí pásy na zahradě, aby se automobil pohodlně dopravil do garáže… Ta věc, co se znenadání zjevila na strakonickém letišti se jmenuje Terra-Grid E-35 a je od německé společnosti Novus HM. Že by to bylo řešení pro travnatá letiště? …
…a nato co se to ve Strakonicích na trávě zjevilo a o co vlastně jde je nejlepší se zeptat člověka nejpovolanějšího a to místopředsedy Aeroklubu Strakonice Vladimíra Kotrcha, který to strakonické nadělení má vlastně na svědomí a jehož firma Znakon i celou tuto dráhu postavila a sestavila…  
 
 
Je pravda, že vaše dráha 13/31 už delší čas způsobovala hlavně po deštích letadlům velké problémy a leckdy bylo nutné divertovat na jiné letiště a tak bylo vcelku logické, že jste přistoupili k opravě dráhy. Ale já mám pocit, že se původně hovořilo o tom, že se ve Strakonicích bude buď radikálně opravovat travnatá plocha a nebo, že se bude asfaltovat?
 
 
Je pravdou, že máme hotový projekt na asfaltovou dráhu, který byl zásahem Ministerstva životního prostředí zabrzděn ve fázi Územního řízení. Šlo o to, že na popud části občanů přilehlé obce Ministerstvo životního prostředí začalo požadovat zjišťovací řízení a případně EIA. V dané situaci to znamenalo vydání minimálně půl milionu, ale spíš okolo jednoho milionu korun s velmi nejistým výsledkem a hlavně jsme ztratili možnost žádat o dotace, které v té době bylo možné získat.
 
 
…a kde jste vypátrali tento materiál a tento způsob stavby dráhy? Něco podobného je tuším na některých německých, ale i jiných letištích na západ od nás, to jste našel inspiraci přímo tam? Vy jste na vlastní oči viděl někde v zahraničí jak se taková dráha vyrábí?
 
 
Tento materiál je už dnes používaný ke zpevnění travnatých drah v celé Evropě a i mimo ní. Výrobci těchto systémů pravidelně inzerují v zahraničních leteckých časopisech a tam mě tento výrobek zaujal. Následně náš Vedoucí letového provozu František Přibil a Zdeněk Nováček se zaletěli podívat do Grafenau v Německu a velmi se divili, že nevidí černé mřížky. Až pak zjistili, že v krásně rovné dráze jsou mřížky zarostlé travou a nejsou už vidět.
 
 
…to mi trochu připomíná někdejší ocelové rošty co se vkládaly pod trávník a nebo na trávník na záložních vojenských letištích, ale tohle je výrazné modernější a praktičtější technologie…Ale co vlastně je Terra-Grid za materiál, v úvodu jsem se zmínil, že mi to připomíná nájezdy před garáží položené na trávníku tak, aby automobil pohodlně projel a zároveň zahrada nedošla žádné zásadní újmy…
 
 
Terra – Grid jsou principiálně polovegetační plastové tvárnice, které zvyšují únosnost travnatého povrchu. Takže přirovnání k příjezdu do garáže je příhodné.
 
…a asi určitě bude létavce zajímat, že kromě finanční stránky jsou i jiné vlastnosti, které Terra-Grid proti asfaltu a nebo travnatému povrchu zvýhodňují…
 
 
Jeden metr čtvereční výrobku stojí v České i Slovenské republice 8,95 Euro, tedy podle pohybu kurzu cca něco kolem 230 korun. Když se k tomu připočtou nezbytné zemní práce - rovnání a válcování plochy jste pořád zhruba na jedné desetině nákladů na asfaltovou dráhu. U zemních prací se cena odvíjí od rovnosti povrchu. Pokud má někdo travnaté letiště ve výborném stavu, je teoreticky možné pouze materiál do trávníku zaválcovat. Tím samozřejmě náklady na instalaci výrazně klesají. Ale podle mých zkušeností se stavem travnatých letišť v České republice, bude většinou nutné plochu před instalací výlisků vyrovnat.
 
 
…to máte pravdu, leckde povrh travnatých drah po mnoha desítkách let intenzivního provozu hodně v dezolátním stavu… Předpokládám ale, že stavba tohoto povrchu je časově poměrně nenáročná, tedy rozhodně rychlejší než stavba asfaltové dráhy. A to i s ohledem na to, že česká letiště často mají povrch v ne úplně přijatelném stavu …jak vám to ve Strakonicích celkově dlouho trvalo, i vzhledem k tomu, že jste museli podloží opravovat a zasypat váš „rybník“ a jaký je vlastně postup stavby… Mohli bychom i tím někoho inspirovat, kdo uvažuje o rekonstrukci dráhy na svém letišti…
 
 
Instalace výlisků se počítá v řádu týdnů, tedy opravdu se jedná o poměrně krátkou dobu. Pokud by byla plocha již srovnaná, pak se bavíme o dnech. Ve Strakonicích se jednalo asi o šest týdnů, protože bylo potřeba zavézt „Strakonický rybník“ a plochu dobře zdrenážovat. Jenom zeminy se přemístilo cca 7.000 m³. Ale v každém případě i přes terénní úpravy je to velmi rychle realizovatelná technologie…
 
 
Co můžete jako pilot říci o vlastnostech tohoto povrchu. Já chápu, že se pocity těžko popisují, ale jaký má pilot pocit, když přistane na Terra-Gridu?
 
 
Výlisky jsou odolné proti UV záření, proti olejovým úkapům i mrazům. Jejich udávaná nosnost je 160 tun na metr čtvereční a životnost minimálně dvacet let. Při přepočtu na průměrnou dotykovou plochu podvozkových kol je to únosnost dostatečná pro kategorii letadel General Aviation. Co je však hlavní výhodou, je to, že dle rozhodnutí leteckého stavebního úřadu ÚCL (Úřadu civilního letectví) nevyžaduje instalace výlisků stavební povolení nebo ohlášení. Z vlastní zkušenosti doporučuji významnější terénní úpravy plochy oznámit místně příslušnému stavebnímu úřadu a o instalaci výlisků informovat ÚCL. Pocitově mohu říci, že při startu a přistávání si pilot připadá téměř jako na asfaltu. Plastový povrch je však pružnější a více ,,odpustí“ nějaké méně vydařené přistání. Reálně tento povrch zkracuje délku vzletu a to oproti standardnímu travnatému povrchu výrazně.
 
 
Ještě bych se zeptat, tak možná spíš pro estéty, nebo pro ty, kteří nechtějí mít uprostřed trávníku na letišti černý pruh připomínající asfalt. Lze tento materiál vyrobit i v jiných barvách, například, kdyby chtěl někdo přímo v Terra-Gridu mít číslice dráhy, nebo „zebru“ tedy přechod a nebo logo aeroklubu a nebo pokud by někdo chtěl mít dráhu třeba modrou?
 
 
Výrobek je standardně dodáván pouze v černé barvě. Pokud ale někdo chce doplnit „center line“ nebo číslo dráhy, není to problém. Výrobce dodává doplňkové bílé plné kazety ve dvou rozměrech a ve Strakonicích budeme na jaře dodělávat dodatečně „center line“.
 
 
…zdá se tedy, že se vašemu aeroklubu podařilo za relativně slušné peníze vyřešit problém z pověstným „strakonickým bazénem“ na přistávací dráze a zároveň přišli na zajímavý nápad, který se sice už západní Evropou šíří, ale u nás je naprostou novinkou. Možná i inspirací pro jiná tuzemská travnatá letiště…A když jsem se zmínil o vašem aeroklubu, neopomenu na závěr ani ten. Jak se daří strakonickému aeroklubu, ale i dalším létavcům a parašutistům u vás ve Strakonicích? A jak jste se vy popasovali s problémem, který dnes díky nařízení EASA řeší snad úplně všichni v celé republice…myslím tím, že jsou odstaveny z provozu letouny L-13 Blaník nejstarších verzí?
 
 
Tak s tímto problémem se momentálně také pasujeme. Pro letošní sezónu asi půjdeme do pronájmu provozuschopného Blaníku. Mezitím doufáme, že se problém dále posune. Do budoucna si osobně myslím, že dojde k nákupu nějaké osvědčené moderní dvousedadlovky. Ale, to už jsme zase u těch peněz. V současnosti nás stavba dráhy finančně zatížila. V letošním roce chystá Aeroklub České republiky tzv. „delimitaci“, čili odprodej letadel Aeroklubům a my nemůžeme stát stranou. Aerokluby se nebudou moci na nikoho spoléhat a musí hospodařit jako privátní subjekt. Zcela určitě to ne každý ustojí. A investice do zkvalitnění dráhy je možnost, jak přilákat piloty a majitele letadel a tím tvořit další výnosy.
 
 
…já vám děkuji za rozhovor a už mohu jen dodat přání, aby se vašemu aeroklubu i letišti ve Strakonicích dařilo a doufám, že jsme i trochu inspirovali provozovatele, nebo majitele letišť, kteří přemýšlejí, nebo řeší modernizaci dráhového systému…a jen nám všem zbývá čekat na oteplení a až sleze sníh, aby ti, kteří si chtějí Terra-Grid osobně vyzkoušet mohli přiletět se na tuto novinku v České republice podívat osobně…
 
 
Rozhovor s Vladimírem Kotrchem (jjk), foto: Archiv Vl.Kotrcha (Jan Kotrch, Michal Beran, Josef Čihák)
 
P.S. a několik jiných drobných nahlédnutí do Strakonic viz. Za letadýlky do Strakonic; Strakonice slavily narozeniny v rybníce; Létající Bořivoj Holandský…
 
 
[Věnováno na dálku mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemůže světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat, (jjk)]
 

 

 
 

 

29.9.2016 29.9.2016
29.9.2016
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

ap ap
jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama