Zajímavosti

16.10.2016 13:31

Nekulatě kulaté a trochu symbolické narozeniny

text: (jjk), foto: Robert Kolek Nekulatě kulaté a trochu symbolické narozeniny
Bylo to 16.října (na dnešní den tedy připadá nekulaté sedmapadesáté výročí) 1959, kdy byl oficiálně zahájen civilní provoz na letišti u Nového Jičína. Z Hrabůvky uvnitř Ostravy se provoz přesunul na jih od města, aby nebránil rozvoji a rozšiřování aglomerace. Dnes je na letišti Leoše Janáčka nejen mezinárodní provoz, ale i lakovna, opravárenský podnik (čerstvě vytažený z konkurzu) a pomalu se rozrůstající průmyslový areál. Ale mošnovské letiště se začalo stavět v roce 1956, takže vlastně se kulaté datum v rodném listu mošnovského letiště najít dá.
V roce 2014 oslavilo mošnovské (nové ostravské) letiště pětapadesáté narozeniny a o rok později také kulaté osmdesáté narozeniny od zavedení první pravidelné letecké linky mezi Ostravou (tehdejším letištěm Ostrava - Hrabůvka) a Prahou (tehdy letištěm Praha - Kbely) První komerční let na lince z Prahy do Ostravy Československé státní aerolinie realizovaly 1. června 1935. Linka z Prahy do Ostravy byla po tzv. Česko-slovensko-podkarpatské transverzále a Západočeském expresu Praha – Karlovy Vary – Mariánské Lázně třetím vnitrostátním spojem, který zavedly tehdejší Československé státní aerolinie a vedl po trase Praha – Hradec Králové – Opava – Ostrava.
Oficiální provoz mošnovského letiště byl tedy zahájen 16. října 1959, kdy zde přistál letoun Tupolev Tu-104A OK-LDA Československých aerolinií. Na louce u Nového Jičína a Mošnova, kousek od Trnávky však začali létat už bratři Josef a Leopold Žurovcovi v roce 1909. Aviatici zde létali jen do začátku první světové války v roce 1914. Letiště však posléze vzniklo v Hrabůvce.
Zhruba v místech, kde dnes stojí letiště Leoše Janáčka v Mošnově vzniklo letiště až v roce 1939. Po záboru pohraničí v místech mezi Albrechtičkami, Mošnovem a Hartami tu postavila letiště německá Luftwaffe a 1.září 1939 odtud startovala k útoku na Polsko. Během války letiště nijak moc využíváno nebylo a až v roce 1945 se sem opět vrátila Luftwaffe při svém ústupu. Po osvobození Československa zde už 10.května 1945 přistála 1. československá letecká divize ze Sovětského svazu. Ale protože ostravské letiště Hrabůvka v té době vyhovovalo, plocha mošnovského letiště se vrátila ke svému zemědělskému účelu.
V padesátých letech, ale přestávalo letiště v Hrabůvce vyhovovat. Nejen kvůli rozvoji letecké dopravy, dokonce se postavily na jižním okraji nové hangáry (nikdy nevyužité k původnímu účelu, ale dodnes stojící), ale hlavně kvůli tomu, že vlastně leželo v centru města (viz. Vzpomínka na letiště Ostrava-Hrabůvka stále stojí).
V letech 1956 až 1960 se letiště v Mošnově postupně budovalo (v létě 1959 byla hotova dráha měřící 3,5 kilometru) a mezi tím v říjnu roku 1959 začal (jak bylo zmíněno) i pravidelný provoz civilních letounů. A říjnu roku 1959 (5. října 1959) byl na toto letiště přesunut 8. stíhací letecký pluk ze Kbel a od 19.srpna 1960 zde působil i 1. dopravní výsadkový letecký pluk (přesunutý z Prostějova). Stíhači a „dopraváci“ (82.sslt a 1.smdlp) v Mošnově působili až do konce působení armády na mošnovském letišti v roce 1993, respektive v roce 1995.  
Civilní část letiště provozoval ČSSDL, tedy Československá správa dopravních letišť a od roku 1978 Československé aerolinie. Po roce 1990 (a vojenská část po odchodu armády), celé letiště dostala do správy Česká správa letišť.
V devadesátých letech na letišti začaly fungovat i firmy, které se buď přelily jako státní podniky z osmdesátých let, nebo nově vznikly. A tak tu několik let působila letecká společnost Air Ostrava (což de facto vyl pokračovatel původní podnikové výroby Vítkovických železáren) a nebo Job Air a jeho sestřičky v podobě například společnosti Central Connect Airlines (která vznikla krátce po krachu Air Ostrava).
Česká správa letišť měla na starosti mošnovské letiště do roku 2004, kdy se dostalo do majetku Moravskoslezského kraje a vzniku společnosti Letiště Ostrava, a.s.. Od 13. prosince 2006 letiště nese jméno hudebního skladatele Leoše Janáčka. O dva roky později Job Air, respektive Central Connect Group postavil na letišti opravárenské centrum a začal stavět lakovnu. Ale firmy napojené na Central Connect Group se dostaly do ekonomických potíží a tak lakovnu už otevíral nový majitel, irská firma Eirtech Aviation Czech Republic. Provoz ukončila i společnost Central Connect Airlines a do problémů se dostala opravna letadel, která se ocitla v konkurzu. Opravnu, která má podobně jako úspěšně fungující lakovna, řadu zakázek, se v srpnu 2016 podařilo vykoupit společnosti Czechoslovak Group, které patří už Tatra Kopřivnice, nebo nově Avia Letňany a další zbrojařské firmy. Krachující leteckou opravnu se CSG podařilo oddlužit a v pátek 14.října 2016 společnost oznámila další rozvoj opravárenského podniku v Mošnově. V kombinaci s rozvíjejícím se průmyslovým areálem, který je už rok i zaměstnancům (a i cestujícím) dostupný vlakem je šance na další rozvoj celého letiště.
A když máme to nedělní říjnové nekulaté, ale vlastně i kulaté výročí mošnovského letiště, a nejviditelnější produkty z ostravského letiště jsou stroje z úspěšné lakovny (kromě Dnů NATO viz. Sto třicet tisíc stříbrných stříkaček stříkalo….), tak se tak trochu narozeninově můžeme na pár kousků podívat…  
text: (jjk), foto: Robert Kolek
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama