Zajímavosti

22.11.2009 20:17

Nad Kladnem před týdnem, dnes na zemi

text, foto: (jjk) Nad Kladnem před týdnem, dnes na zemi

S koncem listopadu se vrátilo „Babí léto“ o čemž jsme se přesvědčili minulou neděli (viz. Listopadové provětrání) kdy jsme se tak trochu kondičně prolétli nad středočeskou krajinou a to m.j. i nad kladenským letištěm ve Velké Dobré a i z výšky bylo vidět, že i na tomto letišti využívají posledních relativně teplých dní k poletování.

 
Na Kladensku se létá už odedávna. V roce 1910 stavěl své první letadlo strojní mechanik Josef Pouba z Kročehlav (pro zajímavost současný šéf letového provozu se jmenuje Karel Pouba) a v průběhu roku 1911 pak začal s tímto strojem létat na polích mezi Kladnem a Velkým Přítočnem. Také společně s první českou letkyní paní Láglerovou chtěli uskutečnit první veřejné letecké vystoupení, ale bohužel již v těchto počátcích ranného letectví existovali závistiví lidé a úmyslným založením požáru, někdo poškodil Poubův letoun. To se stalo den před očekávaným vystoupením. A v ten den bylo navíc velmi nevlídno a i paní Láglerová za silného bočního větru zničila svůj stroj. Poubu, ale neúspěch neodradil, letoun opravil a znovu létal, tentokrát v okolí Smečna a Libušína. Ale velké dny kladenského létání přišly až ve třicátých létech kdy vznikly dvě velké letecké organizace to Masarykova letecká liga a Aeroklub studentstva založený při Průmyslové škole v Kladně. Letecký rozmach na Kladensku, jako i v celé naší republice, přerušila 2. světová válka, ale po jejím skončení se vše okolo létání rozeběhlo ještě s větší intenzitou. Vznikají aerokluby Libušín, Stehelčeves, Dřetovice a Kamenné Žebrovice, které se posléze spojily s Aeroklubem Kladno. Létalo se na polích u Velké Dobré, Libušína, Vinařic a Zbečna, ale dařilo se postavit i letiště s hangárem zvané "U lípy". Kladenské letiště, tak jak vypadá dnes bylo vybudováno členy aeroklubu v 50. letech. Po následujících represích a po zákazu (nebo emigraci) některých pilotů bylo nutné najít nové kádrové posily pro provoz a tak se tu cvičili vojenští letci, piloti letky ministerstva vnitra nebo piloti Československých aerolinií. V době kdy se rušila některá letiště v okolí Prahy se na Kladno nahrnulo množství leteckého materiálu i s piloty a zde byla poměrně velká flotila letounů včetně Si-204 Siebelů, AN-2 a dokonce i vrtulníky HC-102 a Mi-1. Letiště se stalo rovněž vojenský záložním a tak po potřebných úpravách zde přistávaly i stíhací Migy-15. Pořádaly se zde i letecké soutěže, z nichž asi nejznámější byl Kladenský pohár, po tragické smrti propagátora letectví Zdeňka Běhounka v roce 1977, přejmenovaný na Memoriál Zdeňka Běhounka. Po devadesátém roce se jako jinde změnila struktura financování a fungování aeroklubů a nebylo tomu jinak i na Kladně. Tam dokonce došlo i k tak velkému rozkolu, že část členské základny odešla na bývalé vojenské letiště v Panenském Týnci, kde si založila vlastní aeroklub. Ale vše už zahladil čas a tak dnes na kladenském letišti funguje několik leteckých firem a škol vedle sebe a vlastně jen kalí radost z létání nejasný osud bývalého vojenského záložního letiště o němž se vlastně neustále hovoří v souvislosti s možným uzavřením. A to ne pro relativně blízkou vzdálenost s letištěm ruzyňským, což ovlivňuje a omezuje někdy zásadně provoz, ale hlavně proto, že chamtiví developeři by tu rádi vybudovali zcela nesmyslně další zbytečné satelitní městečko, nebo úžasnou průmyslovou zónu. V tomto případě je pro kladenské létání možná „hospodářská krize“ i docela pozitivním obdobím… Ale v listopadu 2009 se tu vesele létá a tak tomu snad bude i dlouhá léta…
(jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

... a podpis ... a podpis
... a podpis
 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama