Zajímavosti

06.05.2017 15:16

Na křídle s vážkou

text, foto: (jjk) Na křídle s vážkou
Sice existuje jeden americký film s názvem „Na křídlech vážky“, ale aby nedošlo k záměně, zde se jedná o vážku, která je umístěna na křídle. A jedná se o vážku estonskou, která je grafickým symbolem nové estonské letecké společnosti Nordica, která nahradila zkrachovalou společnost Estonian Air. A právě letoun  společnosti Nordica se 3.května 2017 znenadání  a mimořádně objevil na pražském ruzyňském letišti.  
Původní estonské aerolinie Odešly do věčných lovišť nebeských v roce 2015 a ihned vlastně vznikla nová společnost. Spoečnost Estonian Air ukončila provoz v sobotu 7.listopadu 2015 a důvodem bylo nařízení Evropské komise, že musí vrátit státní pomoc 85 milionů Euro (2,3 miliardy korun). Estonian Air vznikly v roce 1991, kdy Estonsko získalo nezávislost. Většinu doby své existence však letecká společnost hospodařila se ztrátou. Od roku 2009 Estonsko průběžně činnost letecké společnosti sponzorovalo až 60 miliony euro. V roce 2014 však společnost vykázala provozní ztrátu 6,7 milionu euro při příjmech 69,9 milionu euro. V poslední fázi už pro společnost létalo jen sedm strojů (2 stoje Canadair CL-600-2C10 Regional Jet CRJ-701ER, tři stroje Canadair CL-600-2D24 Regional Jet CRJ-900ER a dva Embraer ERJ-170LR). A jeden z letounů Embraer ERJ-170LR do konce svých dnů létal jakoby symbolicky v barvách společnosti Air Lituanica, která ukončila činnost 22.května 2015.
Nebyl to, ale definitivní konec vlajkového dopravce Estonska vlastněného státem. Estonská vláda očekávala negativní rozhodnutí Bruselu a tak operativně zřídila novou společnost Nordic Aviation Group, která Estonian Air už nahradila a na zrušených trasách nabízela náhradní lety především ve spolupráci se společností Adria a dalšími společnostmi (BMI, Trade Air, NextJet a Carpatair).
Letecká společnost Nordica tak svůj provoz zahájila s nezbytnou pomocí a spoluprací se slovinskou společnosti Adria Airways a letouny Canadair CRJ-700 a CRJ-900 a létala ovšem pod kódy JP Adria Airways. Na podzim roku 2016 však estonská vláda trochu překvapivě neprodloužila smlouvu o strategickém partnerství se slovinskou leteckou společností a  naopak podepsala smlouvu s polskou leteckou společností LOT. Poláci tak pro potřeby a službu ve společnosti Nordica vyčlenili šest strojů Canadair CRJ-900, které obdržely barvy společnosti Nordica a registrační značky Estonska, ale létají dnes pod kódem LO, tedy polského LOTu.
A do Prahy se podíval CRJ-900 ES-ACB jako firemní charter, takže konečně se nástupce Estonian Air s vážkou na ocase podíval i do Prahy.
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
 
 
 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama