Zajímavosti

08.10.2016 18:57

Na chvíli se sem vrátil jeden mnichovský student

text, foto: (jjk) Na chvíli se sem vrátil jeden mnichovský student
Na konci září a na začátku října roku 2016, tedy do neděle 2.října 2016, kdy přišla nějaká ta voda, se na Rané slétly všelijaké ty vzduchoplavecké aparáty historické, či historizující a kroužily nad zeleným trojverším. O slétávání podzimním ranském jsme si už něco říkali viz. Za bedlivého dohledu Boženy, Heinricha a Eugena. A jednou větou jsme zmínili i zajímavém přístroji, který se na Rané objevil. Tím byl kluzák Akaflieg München Mü-13 D3, kterých nebylo vyrobeno nijak závratné množství, ale hlavně u nás jich moc nikdy k vidění moc nebylo, a tak jeho přítomnost byla milým oživením…  
Tento kluzák měl smůlu, že převážná část jeho výroby se tak říkajíc trefila do období druhé světové války a tak jich konec války ani moc nepřežilo. I tak se po válce několik kluzáků Akaflieg München Mü-13 objevilo i u nás. Dva Mü-13 létaly na Slovensku a pak další kousek na (už neexistujícím) letišti v Kralupech nad Vltavou a další OK-8078 se pohyboval na Rané a nad Ranou. Takže větroň Akaflieg München Mü-13 D3 BGA1937 CZM (tento z roku 1942), který se objevil na ranském podzimním svahování se (i když to je samozřejmě zcela jiný stroj) vlastně tak trochu vrátil po sedmdesáti letech domů na Ranou.
Kluzák Akaflieg München Mü-13 vznikl (jak název napovídá) jako „školní“ kluzák mnichovského akademického leteckého klubu. Autorem byl slavný letecký konstruktér Egon Scheibe v roce 1935, respektive v roce 1936. Záměrem bylo vymyslet co nejjednodušší konstrukci, aby byl lehce smontovatelný, nenáročný na případné opravy a hodil se pro leteckou školu. V roce 1936 tak vznikly dva prototypy. Prototyp München Mü-13 Merlin ( absolvoval okružní let nad Německem, kde projevil dobré své letové vlastnosti. A druhý prototyp D-Atalante si postavil německý pilot Kurt Schmidt. S Mü-13 D-Atalante Schmidt absolvoval soutěž v Röhnu, kde se mu nejen podařilo zvítězit, ale i utvořit rekord v době letu. (13 hodin a 33 minut a 252 kilometrů). Rok po prototypech, tedy v roce 1937 se ještě zjevil stroj ve verzi s pomocným motorem Mü-13 Motormerlin s motorem Köcher-Kröber M4 (18 hp). Ale v klasickém uspořádání se kluzák Akaflieg München Mü-13 (verzí D1 až 3) na základě předchozích výsledků a výkonů dostal do sériové výroby v továrně Wilhelma Jehleho Schwarzwald Flugzeugbau v roce 1939. Sériová výroba se rozeběhla tedy až těsně před válkou, ale i tak se podařilo do roku 1943 vyrobit sto padesát kusů a některé (jak bylo zmíněno) přežily i válku.  
O renesanci tohoto přístroje se ještě snažila firma (se jménem slavného konstruktéra Mü-13) Scheibe-Flugzeugbau GmbH v roce 1951. A tak vzniklo několik modernizovaných letadel Scheibe Mü-13 E Bergfalke I.
Ale v každém případě lze říci, že to bylo na Rané milé překvapení, že se zde objevil typ větroně, který se na tomto letišti naposledy pohyboval někdy před sedmdesáti lety. Prostě se na Ranou na chvíli vrátil jeden mnichovský student…
…tak jako vícero historických kluzáků na přelomu září a října 2016 viz. Za bedlivého dohledu Boženy, Heinricha a Eugena.
(délka: 6,02 m, rozpětí: 16 m, plocha křídla       :16,16 m², prázdná hmotnost     : 170 kg, vzletová hmotnost: 27 kg, plošné zatížení: 16,1 kg/m², minimální rychlost: 50 km/h, optimální rychlost: 66 km/h, maximální rychlost (naviják): 85 km/h (aerovlek) 100 km/h, maximální rychlost: 200 km/h)   
text, foto: (jjk)
Zdroj: Větroně v Čsl.,ČR od r.1945, L.Vejvoda, J.Plachý, Svět křídel 2009
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)] )]  

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama