Zajímavosti

05.04.2015 19:58

Mrazivý Svatý týden bez rakouského vína

text,foto: (jjk) Mrazivý Svatý týden bez rakouského vína

Ačkoli v tomto roce zima prošla kolem téměř bez povšimnutí a jaro se začalo hlásit už prakticky o prvních týdnů, Svatý, či Pašijový, nebo i Velikonoční týden spíš vypadal, že by měly být spíš Vánoce. Sice se v poslední dny povětří poněkud uklidnilo a teploty přece jenom o nějaký ten chloupek vystoupily nad bod mrazu, stejně se pro jistotu paraglidisté na Rané rozhodli svou soutěž přeložit na náhradní termín. Takže nezbylo, něž se poohlédnout po něčem jiném. A tak z toho bylo, kromě listování historickým kalendářem, krátké podívání se na plachtový provoz na kladenské letiště ve Velké Dobré, i když to chvílemi opravdu nepůsobilo nikterak jarně.

Na kladenské letiště jsme se už podívali několikrát a připomněli si nejen některá významná letecká výročí spjatá v tímto letištěm a aviatiky na něm (i v jeho okolí) působícími, včetně Josefa Pouby a Zdeňka Běhounka viz. odkazy na dřívější materiály v magazínu: V říjnu hodně žaludů oznamuje Voschod a Tchajkonauty; V dubnu letěl poprvé i Josef PoubaJen s kapesníkem na šňůřeStříbření zubatého… Co radil Zdeněk BěhounekZ Pau do kročehlavské Bažantnice…A od Lán ku Praze…Nad Kladnem před týdnem, dnes na zemi (Listopadové provětrání), Teplé předjaří na Kladně….
Ale abych se dostal k těm výročím. Nejprve mne trklo do očí jedno výročí, které se nevztahuje k létání, ale k Velikonocím. Před šesti sty devadesáti lety 4.dubna 1325 král Jan Lucemburský nařídil (dnes bychom řekli ochranářské) opatření ohledně českého, moravského a rakouského vína. Zakázal totiž po dobu od zrání vín až do Velikonoc nalévat vína rakouské provenience, aby tak ochránil domácí producenty tohoto moku před zahraniční konkurencí. No vida, takže vlastně nic nového pod sluncem…
Ale pokud se vrátím k těm kulatým připomínkám v oblasti letectví. Před sto pěti lety v prvních dubnových dnech roku 1910 předváděl své letecké umění na dostihovém závodišti v pražské Chuchli ing. Otto Hieronimus na letounu Blériot XI. Ale povětří asi ani tehdy nebylo úplně přívětivé, protože 4.dubna 1910 havaroval, letoun rozlámal a sebe také poněkud pochroumal. To před devadesáti lety 4.dubna 1925 začala v Medlánkách u Brna druhá národní soutěž bezmotorových letadel. Tu nakonec vyhrál kpt. Josef Kalla s letounem S.1 a s výkonem patnáct minut (při vzdálenosti 1 420 metrů). O pět let později od 4.dubna 1930 se konalo plenární zasedání CAI, neboli Conférence Aéronautique International. A o dalších pět let později v prvních dnech dubna slavnostně nizozemská letecká společnost KLM spustila pravidelnou linku do Prahy (to bylo na apríla 1.dubna 1935) a po ní následovalo spojení i s Velkou Británií prostřednictvím společnosti Imperial Airways. Dne 1.dubna 1935 také oficiálně inženýři Pavel Mráz a Jaroslav Beneš založili v Chocni (posléze slavnou) továrnu na letadla.
K dalším kulatým výročím musíme poskočit o nějakých třicet let dál a to až do roku 1960. To první dubnový den na pravidelné lince z Prahy do Londýna Československé aerolinie nasadily proudový Tupolev Tu-104A, a o den později čtyřmotorový vrtulový Iljušin Il-18 začal z Prahy létat do Curychu a Paříže (o tři dny později italská Alitalia spojila s Prahou i Řím). O pět let později druhý dubnový den roku 1965 se Československé aerolinie vydaly do Tunisu a Tripolisu, a naopak z Frankfurtu do Prahy začala létat (tehdy západoněmecká) Lufthansa.
Apríl, tedy první dubnový den byl významný v roce 1970, kdy šéfpilot Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu ing. Rudolf Duchoň v pražských Letňanech zvedl do vzduchu letounek Vladislava Vernera W-01 Brouček. Tedy letounek, který by patřil do kategorie ultralehkých letounů a na tehdejší dobu to byla významná událost. Bohužel přituhující normalizace výrobě a produkci těchto typů letounků nepřála a další rozvoj se o dvě desítky let přibrzdil, či úplně zastavil.
A vlastně ještě jedno výročí vychází na první dubnové dny, ale to není až tak kulaté. Dne 5.dubna 1937 bylo otevřeno Letiště Praha-Ruzyně, ale o tom jsem psal v roce 2012 viz. Pětasedmdesáté narozeniny ruzyňského letiště…
Takže tolik asi náhradní program za zrušené paraglidisty na Rané, s plachtovým trochu chladným  provozem kladenským a nějakými těmi kulatými a půlkulatými výročími…
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama