Zajímavosti

13.01.2018 20:24

Minimko Delphinapterus leucas Pallas

text, foto: (jjk), foto: www.airbus.com Minimko Delphinapterus leucas Pallas
Podobnost není čistě náhodná. Transportní letoun z produkce konsorcia Airbus byl od začátku velmi podobný (jakoby inspirován) kytovci z čeledi narvalovitých a tak přízvisko Beluga, podle Běluhy severní (Delphinapterus leucas Pallas) stroji připadlo zcela záměrně. Airbus A300-608ST (Super Transporter) Výroba prvního stroje začala v roce 1992 a 13. září 1994 tento letoun absolvoval svůj první let. Program BelugaXL byl spuštěn v listopadu 2014 a v roce 2018 by měl stroj A330-743L Beluga XL vzlétnout. 
Jak je zřejmé, nový letoun Airbus A330-743L Beluga XL vznikl na platformě stroje A330-700, ale program Beluga XL, který vznikl v roce 1984, je pokračovatelem už osvědčeného transportního stroje z díly evropského konsorcia. Varianta BelugaXL sice vychází z typu A330-200, ale nakonec první stroj A330-743L Beluga XL vznikl na platformě A330-700. Díky tomu je také proti svému předchůdci o zhruba třicet procent rozměrnější.
Ale než se toto evropské letecké konsorcium dopracovalo k tomuto novému letounu, vznikl stroj na bázi letounu Airbus A300.
Stroj Airbus A300-608ST Beluga vznikal, jak je v číselném názvu zřejmé z osobního letounu Airbus A300 jako náhrada za dosluhující stroje Boeing B-337 Super Guppy (na bázi původního letounu Boeing Stratocruiser ze 40.let dvacátého století). Na přelomu 80. a 90.let dvacátého století tak Airbus hledala firma Airbus nový letoun, který by mohl převážet rozměrné komponenty a součásti letounů mimo jiné mezi výrobními závody v Hamburku a Toulouse (nebo i závody ve Španělsku, nebo Velké Británii). K dispozici by sice teoreticky byly například stroje, které využívá americká armáda (McDonnell Douglas C-17 Globemaster III, či C-5 Galaxy), nebo letouny sovětské provenience Antonov An-124 Ruslan a An-225 Mrija (jejichž výrobce se po rozpadu Sovětského svazu ocitl v samostatné Ukrajinské republice), ale firma se vydala vlastní cestou.
Historie Belugy, ale má hlubší kořeny. V roce Airbus spustil výrobu jako konsorcium firem z Německa, Velké Británie, Španělska a Francie a tak bylo potřeba komponenty mezi závody nějak dopravovat a hlavně nakonec doručit do dvou montážních závodů v Hamburku a Toulouse. Původně se vše dopravovalo po silnicích, ale kvůli zdlouhavosti a nepraktičnosti tohoto způsobu se přistoupilo k levnější a rychlejší variantě vzduchem. Airbus začal tak od roku 1972 využívat čtyři upravené  Boeingy B-337 Stratocruiser, neboli Super Guppy. Letoun ne 40.lety 20.století dostal na hřbet objemnou „bublinu“, aby mohl ukrýt rozměrný náklad. S letouny tohoto typu už měla zkušenost NASA, když v 60.letech tyto stroje používala pro vesmírný program a vozila v nich součásti kosmických raket. Jak, ale Boxingům pomalu, ale jistě končila životnost začal hledat Airbus náhradu a nakonec se tedy vydal po své vlastní linii. V roce 1991 tak dva hlavní hráči Airbusu (německá DASA a francouzský Aérospatiale) vymysleli, jak přepracovat velkokapacitní dvoumotorový A300 k požadovaným účelům. Na původní spodní část trupu s podvozkem a křídla s motory byla namontována kulatá konstrukce s průměrem 7,7 metru a pilotní kabina je umístěna pod podlahou nákladového prostoru a opticky netypicky nízko nad zemí. Nákladový prostor tak získal rozměr 7,1 metru na výšku a na šířku, a na délku 37,7 metru. Celkem uveze 47 tun nákladu a nad pilotní kabinou jsou na rozdíl od jiných transportních letounů umístěna vrata pro nakládání a vykládání, která se otevírají směrem nahoru a ocasní části byly zesíleny a vodorovné ocasní plochy opatřeny dalšími vertikálními stabilizátory. Výroba prvního stroje začala v roce 1992 a 13. září 1994 tento letoun absolvoval svůj první let a do služby pak následně vstoupil o rok později. Celkem bylo vyrobeno a pro Airbus slouží pět letounů A300-600ST Beluga a kromě práce pro svůj mateřský koncern, ale lze si tento stroj i objednat na nějaký ten charterový let a něco velkého si nechat přepravit z jednoho konce na druhý konec světa. Škoda, že se tu Beluga nezjevila dříve, mohli jsme na Expo 2010 do Šanghaje nechat odvézt třeba Petřínskou rozhlednu, či vysílač na Ještědu v jednom kuse.
U tohoto stroje posádku tvoří čtyři členové, délka stroje je 56,16 metru, rozpětí 44,84 metru, výška 17,34 metru, plocha křídel 258,8 m², průměr trupu 7,7 m, prázdná hmotnost stroje je 86 tun, maximální vzletová hmotnost 155 tun, hmotnost nákladu 47 tun, objem nákladu 1 365 m³ a nejvyšší cestovní rychlost činí 780 km/h a dolet s nákladem 40 tun 2 780 km, resp. s nákladem 26 tun 4 630 km.
Program nového letounu Beluga XL začal v listopadu 2014 na bázi stroje A330. Tento letoun je o šest metrů delší, o jeden metr širší a o nosnost šesti tun větší než verze Beluga ST. Stroj Beluga XL bude například tedy schopen dopravit obě křídla letadla A350 XWB namísto jediného křídla, který v současné době přepravuje Beluga ST. A podle plánu by mělo být vyrobeno pět strojů Beluga XL.
Než A330-743L Beluga XL poprvé vzlétne, čeká letoun řada pozemních testů a pro úspěšnou certifikaci musí dvěma motory Rolls-Royce Trent 700 nalétat tisíc hodin. Nová Beluga XL pojme až 57 tun nákladu, vejde se do něj celý trup letounu Airbus 350 nebo obě křídla stejného letounu (jak bylo řečeno). Měří 63,1 metru, rozpětí křídel má 60,3 metru, na výšku měří 18,9 metru, jeho prázdná hmotnost je 125 tun a maximální vzletová hmotnost 227 tun.
A jak bylo řečeno, nová Běluha, tedy letoun Airbus A330-743L Beluga XL by měl vzlétnout v polovině letošního roku a bude létat v zajímavých barvách přímo připomínajících svůj předobraz Delphinapterus leucas Pallas, protože přední část letounu bude zdobit široký „úsměv“ a design, který vybrali šesti návrhů na začátku roku 2017 v anketě přímo zaměstnanci Airbusu.
text, foto: (jjk), foto: www.airbus.com
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama