Zajímavosti

16.04.2019 01:00

Matylda se vrátila celá v bílém

text: (jjk), foto a archiv: Letecké Muzeum Kunovice Matylda se vrátila celá v bílém

V úterý 15.dubna 2019 se před odbavovací budovou kunovického letiště objevil letoun XL-410 v bílé barvě a registrací OK-60, tedy v podobě v jaké se 16.dubna 1969 poprvé vznesl do vzduchu s továrními piloty Františkem Svinkou a Vladimírem Vlkem. A to včetně (na papíře napsaným) nalepeným jménem „Matylda“ na pravém boku. Symbolicky se vedle prvního prototypu slavného Turboletu postavil i stroj L-410NG, tedy představitel nové generace. Letoun z produkce letecké továrny Let Kunovice (dnes Aircraft Industries) slaví kulaté padesáté narozeniny a rozhodně to nejsou narozeniny poslední.

Před více než měsícem se tým Leteckého muzea Kunovice pod velením Martina Hrabce (ve spolupráci se společností Aircraft Industries, městem Kunovice a společností SimplyFin) pustil do renovace prvního prototypu letounu Let L-410, respektive XL-410 OK-60 (cn 00-01), který později létal s registrací OK-YKE ve Slováckém aeroklubu a byl (a je) exponátem tamního muzea.
Při příležitosti padesátých narozenin tohoto letounu se kunovičtí muzejníci rozhodli prototyp XL-410 OK-60 zrenovovat do původní podoby z jara roku 1969. A tak od začátku března, ve spolupráci se společností Aircraft Industries, městem Kunovice a společností SimplyFin se postupně první Turbolet svlékl ze svého poněkud oprýskaného kabátu a oblékl se do bílé barvy, kterou měl na sobě právě toho dne 16.dubna 1969 odpoledne, kdy se vydal na svůj první let. Jedinými doplňky XL-410 byla modrým písmem napsaná registrační značka OK-60 a výrobní číslo 00-01 na svislé ocasní ploše a nápis „Matylda“ nalepený na pravém boku letounu. Před slavným premiérovým letem, který trval tři čtvrtě hodiny, pokřtili letoun šéfkonstruktér Ladislav Smrček, tehdejší vedoucí podnikový zkušební pilot František Svinka a jeho kolega Vladimír Vlk. Tento prototyp měl motory Pratt & Whitney of Canada PT6-A27 a třílisté vrtule Hamilton Standard (v roce 1971 se zkoušely na letounu i čtyřlisté vrtule Hartzell typu HCB3TN-3D), protože domácí motory M601 z Motorletu měli menší zpoždění.
Před cestou do Paříže na aerosalon v Le Bourget, na konci května 1969, ještě letoun obdržel červeno-modro-bílý pruh, na přídi černý klín, nápis na svislé ocasní ploše L-410 a registraci OK-YKE (ještě v polovině května se představil nový letoun poprvé i na pražském ruzyňském letišti). V této barevné podobě, po návratu z Francie, XL-410 (cn 00-01) absolvoval další zkoušky a testy (spolu s třetím a druhým letovým prototypem) a navštívil bezpočetně letišť v celém Československu a sloužil i v propagaci pro zahraniční hosty a potenciální zákazníky například z Polska, Německé demokratické republiky, Velké Británie atd.. První prototyp se pak v polovině listopadu vydal představit se i poprvé do Sovětského svazu, kam měl směřovat hlavní objem sériové produkce.  
Letoun XL-410 OK-YKE spolu s dalšími továrními stroji na počátku sedmdesátých let podílel na přepravě rekreantů z Kunovic do přímořských letovisek v blízkosti bulharské Varny, kde bylo cílové letiště.  
Až přišel rok 1974 a poslední let prvního prototypu. Letoun, kromě testovacích a zkušebních, vykonal i velké množství přeletů s cestujícími, množství předváděcích letů na leteckých dnech a podobných akcích a nakonec 13.listopadu 1974 se vydal po 1648 startech, 927 hodinách 20 minutách naposledy přistál.
Letoun byl nejprve odstaven v areálu továrny, ale v roce 1983 byl odstěhován k Mateřské školce v ulici Na Bělince, kde zůstal jako atrakce pro děti až do začátku devadesátých let. Až po té se ve velmi špatném stavu vrátil prototyp do Kunovic, do areálu leteckého muzea.
Tady byl udržován kunovickými muzejníky v co možná nejpřijatelnějším stavu, aby definitivně nepodlehl neblahým vlivům počasí, až do předjaří roku 2019. V březnu se tak vypravil do hangáru, kde byl uveden do původního stavu, v jakém se objevil v dubnu 1969. V úterý 15.dubna 2019 se tak symbolicky před odbavovací budovou kunovického letiště XL-410 OK-60 (cn 00-01) postavil vedle svého následovníka L-410NG OK-JRP (cn cn.195001). 
Od roku 1971, kdy začala sériová výroba, bylo vyrobeno více než třináct set letounů L-410 různých verzí, které se dostaly doslova do všech možných koutů světa. A po obnovení výroby před několika lety se opět „Turbolety“ exportují, i když v ne tak velké míře jako kdysi. Navíc vznikla montážní linka i v Ruské federaci (vzhledem k tomu, že je majitelem Aircraft Industries společnost Ural Mining and Metallurgical Company) v Jekatěrinburgu. 
A 25.července 2015 se na nebi objevil i letoun nové generace L-410NG a právě v těchto dnech v Kunovicích probíhá zálet prvního sériového letounu L-410NG (OK-JRP cn 5001/2019), takže návštěvníci narozenin XL-410 OK-60 měli možnost oba letouny, které dělí padesát let, na vlastní oči, porovnat…
… ale L-410NG už je jiná kapitola.
text: (jjk), foto a archiv: Letecké Muzeum Kunovice
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama