Zajímavosti

24.09.2016 21:47

Když se léto loučí, tak se vzpomíná na prázdniny

text, foto: (jjk) Když se léto loučí, tak se vzpomíná na prázdniny
Léto už se rozloučilo a jsou tu nějaké ty drobečky z toho, co během prázdnin (a krátce i po nich) překvapilo tuzemskou oblohu. Nejde o to, že sympatické letouny Fokker F100 už jsou spíš milým zpestřením, protože všeobecně už pomalu, ale jistě odcházejí do historie, ale toho, že se zde během posledních týdnů objevovaly letecké společnosti, které nejsou tradičními návštěvníky a jsou vzhledem ke své velikosti takovými těmi malinkatými firmami bojujícími o své místo v převeliké konkurenci. Tak se také párkrát v Praze objevila společnost ze spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, Avanti Air GmbH & Co. KG.
Společnost Avanti Air GmbH & Co. KG, neboli zjednodušeně Avanti Air, která sídlí na letišti Siegerland, respektive Burbachu v Severním Porýní-Vestfálsku má ve své flotile pouhé dva stroje Fokker F100. Letouny už neexistující nizozemské letecké továrny, které díky rakouským a švýcarským (a občas ještě i nizozemským) leteckým společnostem jsou u nás k vidění, ale už se pomalu, ale jistě odebírají do historie, protože jsou nahrazovány novými, moderními letouny podobné kategorie z produkce (hlavně) brazilské firmy Embraer a nově i kanadského leteckého koncernu Bombardier. Ale menší společnosti stále stroje Fokker stále pro jejich odolnost a spolehlivost využívají. Jednou z těchto společností je i právě zmíněná maličká německá společnost Avanti Air, která má ve své flotile dva tyto letouny a jeden z nich se i několikrát zjevil v Praze.
Avanti Air GmbH & Co. KG (www.avantiair.com) se specializuje na ad hoc charterové lety a na tzv.ACMI leasing a tak o těchto prázdninách se stroje Fokker F100 objevily na linkách norského dopravce Norwegian, nebo francouzské společnosti Hop! (dcery Air France) a  Blue Panorama.
Společnost Avanti Air zahájila svoji činnost 1. července 1994 a založena byla dvěma piloty Markusem Baumannem a Stefanem Kissingerem. Na trh charterové dopravy pak společnost v roce 1996 se dvěma letouny Raytheon Beech 1900C. Postupně se se rozšiřoval a rozvíjela tak, že v následujících letech provozovala osm strojů ATR 42 a ATR 72. Flotila turbovrtulových letounů však postupem let přestala vyhovovat požadavkům smluvních zákazníků a tak (i vzhledem ke změně majetkové struktury) bylo rozhodnuto o změně provozovaného typu letounu v roce 2014. V lednu 2015 se tedy u Avanti Air objevil stroj Fokker F100 D-AOLG, který také několikrát navštívil Prahu a v lednu roku 2016 i druhý letoun F100 D-AGPH.    
V létě se tak v Praze objevil letoun společnosti Avanti Air Fokker F100 D-AOLG (cn 11452, ff.3.6.1993, tr.PH-EXU, 2x RR Tay 650-15, Y100; 6.7.1993 PT-MCN TABA - Transportes Aereos Da Bacia Amazonica, 22.12.1995 PH-RRN Aircraft Finance & Trading, 20.1.1996 PT-WHK TAM Linhas Aéreas, 30.12.2003 PH-RRN Aircraft Finance & Trading, 6.4.2004 EC-IVO Girjet, 29.2.2008 PH-RRN Aircraft Finance & Trading, 18.3.2008 D-AOLG OLT/OLT Express Germany, 27.1.2013 mimo provoz, 9.1.2015 D-AOLG Avanti Air).
Takové milé osvěžení, těžko říci jak tyto letouny ještě dlouho budou k vidění na evropském nebi. A asi jedinou výjimkou bude slovenská vládní letka, která své Tupolevy Tu-154 a Jakovlevy Jak-40 mění za Airbusy A319 a právě dva stroje F100 z VIP flotily rakouské firmy MJet…
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
 
 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama