Zajímavosti

05.11.2016 20:12

Hvězdičky na fotbale

text, foto: (jjk) Hvězdičky na fotbale
Čas od času se v souvislosti s nějakým fotbalovým utkáním objeví u nás něco zajímavého. Bylo to tak třeba před dvěma roky v souvislostí návštěvy islandských fotbalistů (viz. Když přiletěli fotbalisti). A tak čas od času přiletí něco zajímavého, co do České republiky běžně nelétá. A ačkoli izraelská letecká společnost navštěvuje Prahu pravidelně, fotbalisty a fanoušky klubu Hapoelem Beer Sheva tento týden přivezly dva letouny společnosti Israir Airlines, která není až tak běžným návštěvníkem našich letišť.  
Do Prahy pravidelně létá dceřiná společnost EL AL Israel Airlines fungující pod marketingovým názvem UP už dva roky (viz.Jdou, jdou, jdou mraky oblohou jdou …). A pravidelné spojení s Izraelem je už sedmadvacet let běžnou věcí. Tentokrát den před utkáním Evropské fotbalové ligy mezi Spartou Praha a izraelským klubem Hapoelem Beer Sheva přiletěly na otočku do Prahy dva letouny společnosti Israir Airlines Airbus A320-232; Airbus A320-232 4X-ABG (cn 4413 ff. 2.9.2010, tr. F-WWIR, Y174, 2x IAE V2527-A5), u společnosti od 20.9.2010 a Airbus A320-232(WL) 4X-ABI (cn 7110, ff. 2.4. 2016, tr. F-WWBB, Y174, 2x IAE V2527-A5) u společnosti od 10.5.2016.
Společnost Israir, neboli Israir Airlines vznikla v roce 1993 pod názvem Knafej ha-emek a se dvěma stroji létala z letiště Megido do Ejlatu, Aradu, a třeba Kypr. V roce 1996 změnila svého majitele  a s ním i název. V té době se společnost rozmáchla k poměrně velké expanzi a tak se ve flotile Israir Airlines objevují i například letouny Boeing 757/767, nebo Airbus A330, protože kromě tuzemských linek operuje i charterové lety na větší či menší vzdálenosti v turistických destinacích, či evropských a ameriských městech. A tak společnost létá zmíněnými velkokapacitními letouny například do New York, kam se podařilo získat i pravidelnou linku. V roce 2008, kdy se ve flotile ocitají stroje A330 se vyjednává i o nákupu letounů Airbus A350 a v plánu jsou pravidelné linky i do Londýna, Paříže, Berlína, Moskvy, Amsterdamu, Říma, Budapešti, Las Vegas a Miami. K tomu ovšem nedochází a společnost se zbavuje dálkových strojů a linek, odchází z pravidelné dopravy a vrací se k charterovému provozu. Ve flotile se tak objevují i první stroje pro regionální tratě ATR 72. Hlavním důvodem jsou ekonomické potíže. Finanční komplikace vedou až k tomu, že společnosti je v květnu roku 2015 zabaveno jedno letadlo typu A320 v Portugalsku. Řešení se nabízí v podobě injekce největšího a vlajkového izraelského dopravce El Al. El Al tak nakonec vstupuje do Israir Airlines prostřednictvím své dceřiné firmy Sun D'Or (která zaniká a Israir funguje dál).
Dnes tak Israir Airlines má ve flotiletři letouny Airbus A320-200 a dva stroje ATR 72-500 a věnuje se čistě charterové dopravě. A dva stroje z této flotily si tak pronajal fotbalový klub Hapoel Beer Sheva na cestu do Prahy tento týden…    
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]  
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama