Zajímavosti

16.02.2020 21:54

Dva Focke-Wulfy na Plané

(jjk), www.airport-cb.cz Dva Focke-Wulfy na Plané
Na českobudějovickém letišti v Plané se objevily dva letouny Focke-Wulf, ale nebyl to rok 1944, ale 2020 a nebyl to Focke-Wulf FW.190F, který se objevoval na tomto letišti pravidelně během druhé světové války, ale Focke-Wulf FWP.149D, který se zde ve dvou exemplářích objevil v neděli 16.února 2020. Dva tyto stroje Focke-Wulf FWP.149D přiletěly z rakouského Lince a jeden i v barvách německé Luftwaffe, kde sloužil v šedesátých letech dvacátého století.
Letouny Focke-Wulf se na českobudějovickém letišti v Plané objevovaly v letech 1940 až 1945 poměrně často, ale letouny Focke-Wulf FW.190F a dalších verzí, protože na tomto letišti mělo německé letectvo svou základnu. A stroje z produkce brémské továrny firmy Focke-Wulf se na tomto letišti zjevily poněkud překvapivě i v neděli 16.února 2020 v podobě dvojice Focke-Wulf FWP.149D. A byly to i bývalé stroje, které sloužily v Luftwaffe, ale o mnoho let později, v šedesátých a sedmdesátých letech dvacátého století. Dnes tyto stroje, které svůj původ mají v italské konstrukční kanceláři firmy Piaggio létají na civilních značkách. Stroje Focke-Wulf FWP.149D mají svůj původ v Itálii a byly původně vyrobeny v jako Piaggio P.149 v roce 1953. Ale v Itálii se vyrobilo nakonec jen 88 kusů a výroba se přesunula do tehdejší Německé spolkové republiky k firmě Focke-Wulf, kde bylo vyrobeno 190 kusů pod označením Focke-Wulf FWP.149D. Výroba se přesunula do tehdejšího Západního Německa i díky tomu, že největším odběratelem byla jak Luftwaffe, tak i Marineflieger, tedy letectvo německého námořnictva (firma Piaggio dodala do NSR 72 kusů a zbylých 190 si Němci vyrobili sami v Brémách). K výběru tohoto letadla pro německé letectvo přispělo i to, že v roce 1954 se na stroji Piaggio P.149 účastnila velmi úspěšně soutěže Giro Aereo d'Italia dvě německá letecká esa Adolf Galland a Eduard „Edu“ Neumann (mimochodem rodák z města Molodija v Bukovině, v tehdejším Rakousku-Uhersku, dnešní Ukrajině), což bylo pro velení Luftwaffe tou nejlepší referencí.
Focke-Wulf FWP.149D (Piaggio P.149), byly nejúspěšnější v Německé spolkové republice, v Luftwaffe a Marineflieger, ale tyto stroje (jak z výroby, nebo vyřazené v Západním Německu) v nepoměrně menším množství (spíš po několikakusových počtech) provozovala letectva Nigérie, Tanzanie, Ugandy a Izraele, a ve Švýcarsku Pilotní škola společnosti Swissair, jen italské vojenské letectvo se spokojilo jen se dvěma stroji.
Letiště v Českých Budějovicích navštívily v neděli 16.února 2020 tedy dva letouny Focke-Wulf FWP.149D, přilétnuvší z rakouského Lince. Jeden dokonce v originální kamufláži Luftwaffe i s originální vojenskou imatrikulací 91+22. Tím s vojenskou kamufláží je Focke-Wulf FWP.149D D-ELEV (cn 144/1960, bývalá registrace 91+22) a druhým strojem byl Focke-Wulf FWP.149D D-EGEI (cn 121/1959 a bývalá registrace 91+01)…
A oba letouny Focke-Wulf FWP.149D na letišti ještě doplnil stroj Pilatus PC-12/47E OM-AAK (cn 1910/2019).
Jinak pro doplnění informace, dne 20. ledna 2020 letiště České Budějovice zahájilo letový provoz VFR NOC. Létání s využitím osvětlené vzletové a přistávací dráhy je umožněno v čase od ukončení provozní doby letiště do 21,00 hodin místního času. Podmínkou příletu nebo odletu je zaslání vyplněného requestu ve všední dny 24 hodin předem, o víkendu a svátcích 48 hodin před plánovaným letem.
Ovšem oficiálním zahájením zkušebního provozu VFR den/noc byl den 2. ledna 2020 a ve stejný den také začal ve zkušebním provozu pro piloty fungovat nový terminál a tzv. „střední stojánka“ (Odbavovací plocha APN – M, pojezdová dráha TWY – B a část TWY – T – již probíhá & během ledna 2020 bude do provozu uveden i handling). Letiště funguje v běžném provozu s poskytováním informací známému provozu na letišti a v ATZ. Novým volacím znakem je Budějovice RADIO, kmitočtový kanál je bez změny 135,930. Povolen je i provoz letadel 1B s proudovými motory, ale pouze na RWY 27.
Modernizace letiště byla zahájena v prosinci roku 2009. Zahrnovala zasíťování areálu, rekonstrukci jednoho z bývalých armádních objektů na administrativní budovu a rekonstrukci řídící věže. Investorem stavby byl Jihočeský kraj, který je spolu s městem České Budějovice zakladatelem společnosti Jihočeské letiště České Budějovice a také vlastníkem celého areálu. První etapa modernizace byla dokončena v červnu 2010.
V červnu 2016 byla ukončena první část dostavby, kdy byla opravena vzletová a přistávací dráha. Součástí opravy ranveje bylo zpevnění a zdrsnění povrchu dráhy, včetně doplnění nového vodorovného leteckého značení, které bude sloužit i pro navigaci běžných dopravních letadel. Spolu s opravou ranveje byly zcela nově vybudovány vnitroareálové komunikace, umožňující pohyb vozidel v neveřejné zóně letiště. Součástí stavby byla příprava sítí a šachet na osazení světelné navigace a radionavigace. První novou budovou, která vyrostla v areálu letiště v rámci modernizace, je bezpečnostní centrum, to je osazeno moderními bezpečnostními technologiemi a slouží jako vstupní brána pro zaměstnance a nájemce, kteří pracují v neveřejné části letiště.
A nakonec 12.prosince 2017 byla slavnostně zahájena poslední etapa „Modernizace Letiště České Budějovice“, která by měla být dokončena v polovině roku 2019. Modernizace zahrnovala výstavbu terminálu pro odbavení cestujících, vybavení letiště radionavigací a světelnou navigací, rozšíření odbavovací plochy, stavbu parkoviště pro cestující a vybudování zázemí pro zabezpečení leteckého provozu.
Od léta 2019, po dokončení výstavby a modernizace letiště, přišel na řadu zkušební provoz a postupné oživování všech nových systémů. Zároveň se rozeběhl proces certifikace pro veřejný mezinárodní provoz u Úřadu pro civilní letectví, který by měl být dokončen do konce roku 2020, aby mohl plný mezinárodní provoz začít od roku 2021.
 
 
 
A o letišti České Budějovice – Planá na jiných místech MLČR: 2007 Na den letectva tradičně v Budějicích; 2008 Singin' in the Rain nad BudějovickemPlaná jako Zolná … pod mrakem; 2009 Z Plané odešli poslední vojáci; 2010 Pozdrav ze zasněžených Českých Budějovic …Hemžení na věži na PlanéVěž se klube a sezona v plném prouduInspirace Stendhalem, Červený a černý v BudějovicíchKomáři se ženili, mravenci se rojili…Letecká katastrofa, nebo Válka světů?: 2011 Po pětiletce v roce šestém….Vítejte u nás v mrakoptakohradu!...; 2012 Do nového roku s novou frekvencí…, 2013 Dvojnásobné narozeniny a Planá jako další lázeňské letiště?Mateschitzova bujná miminka u červené věžeJeště trocha léta na Plané … a desáté výročí aeroklubu, 2014 Stíhačky od Mateschitze, saniťáci a třeba Sverdlovsk? A 2015 Kryštof třináctý stěhovavý, barevní hasiči a srnky za plotem.
 
 
 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama