Zajímavosti

28.11.2010 19:00

Circa urbem Brunensis 2. – Netopýrky za Komínem

text,foto: (jjk) Circa urbem Brunensis 2. – Netopýrky za Komínem

Za Komínem, pod Mniší horou v přírodní památce Netopýrky, či Nitoperky lze na chráněném území koniklec velkokvětý (Pulsatilla grandis), bělozářku větevnatou (Anthericum ramosum), úročník bolhoj (Anthyllis vulneraria), či rozrazil klasnatý (Pseudolysimachion spicatum) spatřiti. Též i kudlanka nábožná (Mantis religiosa) se tu leckde u Komínského potoka, nebo přírodním parku Baba mihne. Na Netopýrkách v katastru Komína se tu i ťuhýk obecný (Lanius collurio) ve společnosti Šohajů, Krajánka, Kmotra, Pionýra neb Luňáka prohání. A mezi Medláneckými kopci a Medláneckou skalkou tu po posekaném pažitu spolu s létavci po travinách běhajícími zvesela dovádí i sysel obecný (Spermophilus citellus). A člověko-syslí souznění tu tuze pěkně funguje a to už i jen proto, že syslí kolonie a člověčí aeroklub mají stejný počet členů (momentálně něco kolem sto padesáti na obou stranách), aby nedocházelo ke zbytečným sporům a hádání se koho je víc a kdo je tu víc doma. A taky se to tu na letišti Brno – Medlánky hemží cyklisty (kteří v zimě přezují kola za běžky), modeláři a pejskaři a balónkáři a vůbec všemi odpočinku a sportu milovnými lidičkami a zvířátky z Brna a okolí už více než osmdesát let. A dokud ještě podzim úplně nezalezl za nehty a vůkol se vesměs skoro všechno zelenalo, zbyla chvíle na malou návštěvu tohoto letiště na okraji moravské metropole podobně jako v případě zaniknuvšího letiště Brno – Slatina/Černovice viz. Circa urbem Brunensis 1. - Černovická Slatina.

 
Na Medláneckém letišti byl autor těchto řádků už v listopadu 2008 a to když se „kropila“ brněnská přehrada viz. Čmeláci sypou vápno na Brno, ale sychravo nevlídno tehdy bylo a tak stálo za to ulovit trochu toho podzimního sluníčka letos, dva roky po té a tentokrát s poněkud větším štěstím než tehdy. A je třeba říci, že medlánecké letiště je pro Brno podobně historickým místem, jako pro Plzeň letiště borské, nebo Kroměříž letiště na Hráze, a nebo letňansko-kbelské dvojletiští a podobně. I krátké úvodní zmínění místní fauny, flory a krajinné rozmanitosti není samoúčelné, protože Medlánecké kopce už od nepaměti lákaly k nějakému tomu létacímu povyražení. Toho jako první využil brněnský student techniky Richard Harabus, který na svých vlastnoručně vyrobených kluzácích od roku 1914 zkoušel co vydrží jeho konstrukce a to jak konstrukce letounu, tak konstrukce jeho těla. Ironií osudu tohoto leteckého průkopníka však nezahubily jeho aviatické pokusy, ale v roce 1921 tuberkulosa. Richard Harabus, ale zasadil první semínko aviatiky v Brně a našlo se dostatek následovníků, kteří v Medlánkách i nadále experimentovali s létáním na kluzácích. V první polovině dvacátých let už tyto letecké pokusy byly natolik zajímavé, že zaujaly i Moravský aeroklub, který finančně přispěl na stavbu prvního hangáru na medláneckém kopci. Oficiálně se tento kousek louky stal letištěm při příležitosti I. Národní soutěže plachtových letadel u Brna, které se ve dnech 18. října až 2. listopadu 1924 účastnilo osm kluzáků (a mimo soutěž i dva ze zahraničí). Soutěž vzbudila takový ohlas, že se hned na jaře příštího roku konal druhý ročník národní soutěže plachtových letadel. Bohužel, jak to tak v pionýrských dobách bývávalo, někdy se vrtochy počasí fatálně podepsaly i na letadlovém parku. Tato nemilá věc se přihodila i medláneckým aviatikům, protože na sklonku roku 1925 přišli při sněhové bouři ve Dvoře Králové (při třetím ročníku plachtařské soutěže) o všechny letouny, respektive všechny byly smrští těžce poškozeny. Obnova letadlového parku byla náročná a tak se místní létavci vzpamatovali částečně až v roce 1933, kdy opět konečně uspořádali školící kurz pro nové piloty. Po přírodní katastrofě v roce 1925 však na medlánecké aviatiky tentokrát dopadla lidská nenávist a po protestech zemědělců přišel policejní zákaz a letadýlka se musela stěhovat. Azyl nalezli na Čebínském kopci u Moravské Knínice, kde v roce 1934 i zemská plachtařská škola a kde se  prováděl i letecký výcvik a to až do 12. března 1939. Po okupaci bylo jakékoli létání zakázáno a letadla zabavena. Německá letecká škola - Nacionálněsocialistický letecký sbor (NSFK - Nationalsozialistisches Fliegerkorps) se nejprve stěhuje na Čebín, ale už v roce 1940 je rozhodnuto obnovit provoz v Medlánkách, kde se staví i plachtařské středisko Luftwaffe a výcvik tu probíhá až do roku 1945. Naštěstí rakouský plachtař a vedoucí školy Kalbacher neuposlechl rozkaz zničit všechny letouny a tak medlánečtí letci mohli po válce převzít nejen hangáry a technické budovy, ale i letouny a hned od června roku 1945 i začít létat. Aeroklub Medlánky tak funguje až do roku 1948, kdy je z politických důvodů zastaven provoz a ti aeroklubáci, kteří nesouhlasí s nově nastoleným režimem, vyloučeni. V následujícím roce je, ale činnost aeroklubu opět obnovena a konají se zde i první závody 1. Celostátní plachtařské závody. V padesátých létech dochází k zásadním reorganizacím a tak se od ledna roku 1953 dostává Aeroklub Medlánky pod křídla Svazarmu. Medlánky jsou dlouhodobě baštou československého plachtařského sportu a místní létavci vychovávají řadu úspěšných pilotů. Po roce 1990 je zrušen Svazarm a Aeroklub Medlánky se stává občanským sdružením a po několika reorganizačních těžkostech v první polovině devadesátých let se opět vrací na výsluní českého plachtění. Kromě jiných aktivit zde letci udržují i flotilu historický větroňů jako jsou Z-24 Krajánek, LF-107 Luňák, LF-109 Pionýr, LG-125/425 Šohaj a LG-130 Kmotr.Na tomto veřejném vnitrostátním letišti také mají své aktivity modeláři, nebo studenti Leteckého ústavu Fakulty strojní Vysokého učení technického v Brně a další. A také je tu možné potkat jezdce na koních, nebo cyklisty, běžkaře, nebo pejskaře a někoho z místní syslí rodiny a nebo i nějakou tu kudlanku…a pokud někdo někde uvidí na větroním čumáku červenobílou šachovnici složenou ze čtyř polí lze usuzovat, že tento letoun má něco společného s medláneckým letištěm a místním aeroklubem.
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza


Partneři webu

Městské divadlo Mladá Boleslav

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama