Zajímavosti

18.02.2017 19:54

Béla Bartok zabloudil, aneb uherský Otesánek v Praze

text, foto: (jjk) Béla Bartok zabloudil, aneb uherský Otesánek v Praze

Před nějakými těmi dny se objevila informace, že německé vojenské letectvo si neví rady s přebytkem transportním letounů Airbus A400M Atlas. Jednou z možností je společné sdílení těchto vojenských transportních letounů s letectvy sousedních partnerů v Severoatlantické alianci. Shodou okolností několik dní po této zprávě se nečekaně na pražském ruzyňském letišti zjevil letoun Boeing C-17 Globemaster III s maďarskými výsostnými znaky, který patří do podobného sdíleného společenství NATO, o kterém se v těchto dnech mluví v souvislosti s letouny A400M Luftwaffe. Při nevlídném počasí na mateřské základně v maďarském městě Pápa tak ve dnech 16. a 17.února 2017 se v Praze zjevil letoun společné aliance NATO Strategic Airlift Capability.

V noci 16.února 2017 přistál v Praze na ruzyňském letišti letoun Boeing C-17 Globemaster III Heavy Airlift Wing (Strategic Airlift Capability - SAC) s označením Hungarian Air Force/Magyar Légierő kvůli nepříznivému počasí a husté mlze na domácí základně Pápa Air Base byl nucen přistát jinde a volba tedy padla na pražské letiště. Když se počasí v Maďarsku uklidnilo, odletěl stroj v pátek 17.února 2017 ve 14:57 hodin zpět domu. A jednalo se o letoun
Boeing C-17A Globemaster III (cn F-210, ff 11.9.2009, tr 08-0002, 4x PW F117-PW-100 (PW2040), SAC 02 od 17.9.2009) a nocí jméno Bartok podle slavného maďarského hudebního skladatele Bély Bartoka.
Především evropské země NATO mají dlouhodobě poněkud problém s velkokapacitními transportními letouny.
Proto byl v devadesátých letech vymyšlen projekt letounu Airbus A400M, který měl tento problém vyřešit. Doposud totiž evropské státy aliance využívaly převážně letouny Lockheed C-130 Hercules a Transall C-160. Ale vývoj nového letounu konsorcia Airbus se stále zpožďoval a tak patnáct členských zemí NATO se v roce 2003 spojilo do konsorcia Strategic Airlift Interim Solution – SALIS, které posléze prostřednictvím soukromých partnerů a firmy Ruslan SALIS GmbH z Lipska využívá velkokapacitní transportní letouny Antonov An-124-100 (v některých případech i se jednalo o pronájem strojů Antonov An-225 Mrija).
Kromě toho se zjevil druhý společný projekt několika zemí NATO, ale nejen jich, je SAC, neboli Strategic Airlift Capability. Tento projekt byl uveden v život před osmi lety a spočívá ve společném pořízení, financování, provozování, a logistické podpoře tří letounů Boeing C-17 Globemaster III C-17 (C-17A a C-17ER). V projektu je aktivně zainteresováno deset států NATO a dvě partnerské země, tedy Bulharsko, Estonsko, Litva, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Rumunsko, Slovinsko, Finsko, Švédsko a USA. A všechny tři letouny jsou  dislokovány na letecké základně Pápa, na severozápadě Maďarska a tak na sobě nosí výsostné znaky maďarského vojenského letectva Hungarian Air Force/Magyar Légierő. Což je nesporně v mnoha směrech pro maďarskou armádu velkou výhodou i přes to, že letouny podle potřeby sdílí vojenské síly další jedenácti států. Samozřejmě, že kapacita tří letounů C-17 nestačí a tak i nadále probíhá program SALIS a i proto se objevila iniciativa německého vojenského letectva poskytnout své stroje Airbus A400M i jiným členským zemím NATO, ke společnému sdílenému provozování. Má to svou logiku. Německé vojenské letectvo má velkokapacitních transportních letadel přebytek, naopak mnoho dalších členských zemí NATO má podobných typů letounů buď nedostatek, nebo je nevlastní vůbec. Proto myšlenka sdílení německých strojů Airbus A400M podobně, jako je to v případě letounů Boeing C-17 Globemaster III a Strategic Airlift Capability má zcela jistě své opodstatnění.
A tak v této souvislosti potěšila nečekaná a nepředpokládaná návštěva Bély Bartoka, neboli C-17 v maďarských barvách na pražském ruzyňském letišti 17.února 2017.     
text,foto: (jjk)

  [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]

  Uherský otesánek v Praze 17.2.2017

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama