Zajímavosti

25.11.2007 18:42

Andulka má narozeniny

text,foto:(jjk) Andulka má narozeniny

Tak mne dnes hned po ránu zastihl dotaz na Andulku, tedy Antonov An-2, letoun, který si zahrál jak v Četnických humoreskách, tak Hříšných lidech města pražského a protože jsem se nedělně nudil při výrobě a pokládce podlahy v rozbordeleném pokoji plném pilin, prken a nářadí, řekl jsem si, že o tomto veteránovi, který i nadále brázdí nebe nad všemi kouty světa něco jako odpověď na ten ranní dotaz napíšu. Navíc když je tomuto dříči letos rovných šedesát let. Prohledal jsem tedy neurovnaný archiv z posledních dvou let(a svých návštěv některých českých letišť) a něco k podívání vybral a dodávám i Andulčin životopis. Tak tedy: Mezi letadly používanými hojně na světových sportovních letištích se najdou i výjimky, které v původních konstruktérských představách nebyly pro sportovní létání zvažovány. Takovým strojem je i legendární dvouplošník An-2, jehož prototyp vzlétl před šedesáti léty 31.srpna 1947. Konstruktérská dráha Olega Konstantinoviče Antonova začala již před druhou světovou válkou, kdy zkonstruoval řadu úspěšných bezmotorových strojů. Na konci třicátých let byl zařazen do konstrukční kanceláře A. S. Jakovleva, kde pracoval na sovětské úpravě německého víceúčelového hornoplošníku Fi-156 Storch, který přepracoval k pohonu řadovým motorem. Tato sovětská verze nesla označení OKA-38 Aist. Antonov chtěl koncepci víceúčelového letadla dále rozvíjet do podoby letounu s podstatně větší nosností než Storch. V roce 1940 proto připravil projekt velkého dvouplošníku označeného Samolot No.4, který měl být poháněn hvězdicovým motorem M-62R. Profil křídla byl jen mírně upravený z původního německého profilu. Po napadení Sovětského svazu v roce 1941 se síly průmyslu soustředily především na výrobu bojových letadel a projekt víceúčelového letadla byl odložen, přesto jej Antonov, z vlastní iniciativy, dále zlepšoval.

Po skončení války Antonov pracoval v Novosibirsku a tam projekt víceúčelového letounu dokončil. Nechal si jej posoudit od Jakovleva, který napsal dopis, v němž doporučil výrobu takového stroje, a to i přesto, že v té době bylo dvouplošné uspořádáni již archaické. Na základě tohoto dopisu vydal 6. března 1946 Ministr letectví SSSR rozhodnutí, kterým se v Novosibirsku zřídila konstrukční kancelář OKB-153, jejímž vedoucím se stal Antonov. Kancelář svou oficiální činnost zahájila po rozhodnutí Rady ministrů SSSR ze dne 31. května 1946, v němž byl pro konstruktéry stanoven úkol připravit nový zemědělský letoun. Na konci června dostala nově vzniklá konstrukční kancelář od Ministerstva zemědělství upravené požadavky, které si vyžádaly řadu změn. Původní projekt počítal s motorem AŠ-62 o výkonu 736 kW (1000 koní), ale z ministerských míst přišel požadavek na zástavbu slabšího hvězdicového motoru AS-21 o výkonu 559,4 kW (760 koní), který by byl v zemědělském provozu ekonomičtější. Ministerstvem prosazovaný motor se však zdál šéfkonstruktérovi pro dané účely slabý a nadále prosazoval původně zamýšlený silnější motor. Nakonec dalo ministerstvo svolení k ozkoušení obou motorů. Počáteční fáze zkoušek však probíhala se slabším motorem AS-21 a s tímto motorem také uskutečnil prototyp, označený jako Sch-1 (Selskochozjajstvennyj — zemědělský), pilotovaný N. P. Volodinem dne 31. srpna 1947 svůj první vzlet. Tovární zkoušky byly po měsíci intenzivního létání s oběma typy pohonných jednotek úspěšně zakončeny již na sklon ku září 1947 a nový letoun byl připraven na absolvování státních zkoušek, také ty dopadly dobře a na jejich základě bylo rozhodnuto zahájit sériovou výrobu nového stroje pod označením An-2. Pro sériovou výrobu byl určen Kyjevský letecký závod číslo 473, v němž pak v létech 1949 až 1962 probíhala sériová výroba. V době ukončení sériové výroby v Kyjevě však již plně běžela licenční výroba v polském podniku PZL-Mielec, kde s výrobou An-2 začali již v roce 1959. V Polsku se posléze vyrobilo téměř 12 000 exemplářů v osmi základnĺch verzích. Pod označením Fong Show-2 (Žací stroj) vyrobili tisícovku „Andul“ také v Číně. Již v průběhu výroby ověřovací série byla připravena speciální třímístná vojen ská varianta An-2 NAK určená pro noční hlídkování. Od ostatních An-2 se lišila novou prosklenou zádí se střelištěm a dvojitou ocasní plochou, do sériové výroby se však nedostala. Další výrazně se odlišující verzí, která také nepřekročila prototypové stadium, byla speciální výšková An-6 určená pro průzkum atmosféry, zalétaná v březnu 1948. Ta měla na hřbetě trupu před směrovkou kabinku pozorovatele. Od ní pak byly odvozeny i nerealizované projekty speciálních verzí určených pro boj s vysoko létajícími americkými špionážními balony. Za celou dobu výroby se objevily více než dvě desítky rozličných verzí. Nejvýraznější viditelné změny měla plováková varianta An-2V označovaná též jako An-4 a v Polsku pak jako An-2M. Od plovákové verze byla v první polovině šedesátých let odvozena varianta An-2LP určená k hašení lesních požárů. Ostatní obměny se lišily především vnitřním vybavením - An-2T byly označeny letouny z počátku výroby určené k transportu, jejichž kabina nebyla vybavena sedačkami, v trupu pozdější An-2TP jsou již umístěny boční sklopné lavice, An-2TD - výsadková verze, An-2P - dopravní verze, An-2S - sanitní‚ An-2SCH - zemědělská verze. Letouny v zemědělské verzi jsou v Polsku označovány An-2R. Za účelem ještě efektivnější aplikace hnojiv vznikla a v roce 1964 byla posléze zalétána verze An-2M pocházející z konstrukční kanceláře G. M. Běrijeva. Na základě An-2 byl též postaven experimentální polský letoun LaLa-1 k ověření proudové pohonné jed notky a trup „Anduly“ posloužil také jako základ k několika ekranoplánům. Poslední velkou inovací, se stala zástavba turbovrtulového motoru TVD-20 1081 kW do draku An-2. Takto upravený stroj vzlétl v květnu 1980 a snahou konstruktérů bylo dát leteckým uživatelům modernizovanou náhradu dokonalého leteckého dříče. Sériová výroba nakonec začala až v roce 1997 v ukrajinském Kyjevě, ale zdaleka nedosahuje takových počtů, jak bylo plánováno. Celkem bylo ve všech závodech v SSSR, Polsku a Číně vyrobeno 16509 kusů An-2. A na závěr technické údaje: Rozpětí - 18,18 m, Délka - 12,74 m, Výška - 4,00 m, Nosná plocha - 71,60 m, Prázdná hmotnost - 3450 kg, Vzletová hmotnost - 5500 kg, Maximální rychlost - 258 km/h, Cestovní rychlost - 185 km/h, Minimální rychlost - 90 km/h, Dostup - 4400 m, Dolet - 900 km …. A podlaha je udělána, všechno uklizeno a howgh J

 

(jjk)

Zdroj: ОКБ им. Антонова, www.avia-an.ru ; АНТК им. Антонова, www.antonov.com

 
Plzeňská Andula v Mariánských Lázních Plzeňská Andula v Mariánských Lázních
Plzeňská Andula v Mariánských Lázních
Plzeňská Andula s Blaníkem Plzeňská Andula s Blaníkem
Plzeňská Andula s Blaníkem
Stříbro-Erpužice místní Andula na stojánce v dešti Stříbro-Erpužice místní Andula na stojánce v dešti
Stříbro-Erpužice místní Andula na stojánce v dešti
Zátiší Jaroměře s Andulkou vedle žlutého Čmeláka Zátiší Jaroměře s Andulkou vedle žlutého Čmeláka
Zátiší Jaroměře s Andulkou vedle žlutého Čmeláka
Andulka na odletu z Jaroměře-Josefova Andulka na odletu z Jaroměře-Josefova
Andulka na odletu z Jaroměře-Josefova
Andula litevské Air Unique pohledem přes Stinga. Andula litevské Air Unique pohledem přes Stinga.
Andula litevské Air Unique pohledem přes Stinga.
Další litevská Andula Další litevská Andula
Další litevská Andula
a třetí litevská Andula létající ve Švédsku a třetí litevská Andula létající ve Švédsku
a třetí litevská Andula létající ve Švédsku
Mladoboleslavská Andula odkoupená z Maďarska Mladoboleslavská Andula odkoupená z Maďarska
Mladoboleslavská Andula odkoupená z Maďarska
a v září už na letišti Tábor-Čápův dvůr a v září už na letišti Tábor-Čápův dvůr
a v září už na letišti Tábor-Čápův dvůr
Kolínská Andula milimetry nad zemí Kolínská Andula milimetry nad zemí
Kolínská Andula milimetry nad zemí
Příbramská Andula a Turboletem Příbramská Andula a Turboletem
Příbramská Andula a Turboletem
Andula v barvě Národní lidové armády NDR Andula v barvě Národní lidové armády NDR
Andula v barvě Národní lidové armády NDR
Hořovická Andula na dosah ruky Hořovická Andula na dosah ruky
Hořovická Andula na dosah ruky
a nástup paragánů do Andulky v Hořovicích a nástup paragánů do Andulky v Hořovicích
a nástup paragánů do Andulky v Hořovicích
Polská Andula pardon Adriana Polská Andula pardon Adriana
Polská Andula pardon Adriana
Chřadnoucí Andula v Ústí nad Orlicí Chřadnoucí Andula v Ústí nad Orlicí
Chřadnoucí Andula v Ústí nad Orlicí
Úplně vytočená Andula Úplně vytočená Andula
Úplně vytočená Andula
Ocásky Andulek z celé Evropy Ocásky Andulek z celé Evropy
Ocásky Andulek z celé Evropy
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama