Zajímavosti

01.02.2015 19:19

Americké dědictví na letišti Da Nang

text: (jjk), foto: P.S. Americké dědictví na letišti Da Nang

S prvním únorovým dnem sice cosi mezi mraky vykouklo, ale teplota se i nadále plazí kolem nuly a mračouni slibují pokračování zamlžených, studených a mrazivých dnů. Tak se tedy ještě chvíli zdržíme tam, kde je přece jenom o něco přívětivěji a tepleji. Minule jsme se krátce podívali do východoasijského Vietnamu a to na jih tohoto hubeného státu, který se vine po pobřeží Jihočínského moře. Malou pohlednicí od řeky Mekongu (viz. Malá pohlednice od delty Mekongu) jsme se podívali na mezinárodní letiště Ho Či Minova Města a tentokrát se posuneme zhruba doprostřed Vietnamu na letiště v Da Nangu (nebo Danangu) Da Nang International Airport, kde dodnes jako dědictví po americké armádě stojí řady úkrytů letadel (dodnes používaných).

Město Da Nang (nebo Danang, či Đà Nẵng), které je uprostřed Vietnamu má dnes kolem sedmiset tisíc obyvatel a je čtvrté největší město státu. V polovině devatenáctého, když město obsadila francouzská armáda, došlo na přejmenování. A tak celé stoleté období francouzské nadvlády se město jmenovalo Tourane. Dalším mezníkem u opět Da Nangu, bylo období tzv. Vietnamské války, kdy tu měly Spojené státy americké (společně s armádou tzv.Jižního Vietnamu) zřízenu největší vojenskou základnu v celém prostoru Indočíny. A po americkém působení na místním letišti dodnes zbyly jako jisté dědictví úkryty letadel, které jsou dodnes funkční a fungují jako poněkud „oholené“ Úly, známé i z našich vojenských letišť.
Smíšené civilně-vojenské letiště Da Nang International Airport (San bay Quốc Tế Dja Nẵng - www.danangairportonline.com) má podobně dlouhou historii jako letiště v Ho Či Minově Městě (dříve Saigonu), protože bylo také postaveno před pětaosmdesáti lety v roce 1930 francouzskou koloniální správou. A dnes je třetí největší ve Vietnamu po letištích Noi Bai v Hanoji a Tan Son Nhat v Ho Či Minově Městě. Jak bylo naznačeno kromě civilního provozu zde stále ještě působí vietnamské vojenské letectvo, i když už dnes ve velmi omezené míře. Ale právě armád, či vojenských letectev se zde vystřídalo hned několik. Letiště Tourane Airport bylo postaveno v roce 1930 jako čistě civilní, ale hned o několik let později, spolu s japonskou okupací, se zde zalíbilo císařskému letectvu, které zde zřídilo svou základnu. Hned po konci druhé světové války se sem nastěhovalo vojenské letectvo francouzské, které odtud operovalo s bombardéry Martin B-26 Marauder v době války v Indočíně. Ještě před koncem svého působení ve Vietnamu postavili Francouzi na letišti vTourane v roce 1954 novou dráhu dlouhou 2 400 metrů. V roce 1955 po vyhlášení samostatnosti Vietnamské republiky (Jižního Vietnamu) zde zůstala šedesátka letounů (především pozorovacích Cessna L-19 a transportních Douglas C-47), kterou zdědilo nově vzniklé jihovietnamské vojenské letectvo. To už se město (i letiště) jmenovalo Da Nang a na letiště se vrátil i civilní provoz.
Během vietnamské války v letech 1959 až 1975 se sem kromě domácího, nastěhovalo i americké letectvo, které zde zřídilo svou hlavní základnu, ale kromě toho letiště rozšířilo a vybudovalo dvě paralelní 3 048 metrů dlouhé asfaltové dráhy s betonovými zálivy, pojezdovými dráhami a heliporty.
Shodou okolností se zde také odehrávaly jedny z posledních bojů v roce 1975. V únoru severovietnamská armáda dobyla Centrální vysočinu a na jich prchaly proudy uprchlíků. Spolu s demoralizovanou jihovietnamskou armádou se ve městě Da Nang nahromadily desítky tisíc uprchlíků. Dne 26. března 1975 padlo někdejší císařské město Hue a to už byl jen krok k obsazení Da Nangu. Po mohutné dělostřelecké přípravě ve městě vypukl chaos, jihovietnamské vojáky opustila většina velitelů a stotisícová rozklížená armáda se už ani nezmohla na odpor a tak téměř bez boje 30. března 1975 padl i Da Nang s letištěm.  
Po nutných poválečných rekonstrukcích a opravách se na toto letiště vrátil civilní provoz a vietnamské letectvo se usadilo v úkrytech, které tu zbyly po americké armádě.
V posledních deseti letech letiště postupně rozšiřovalo a rozšiřuje své přepravní kapacity. Pro příklad před deseti lety letiště Da Nang odbavilo milion cestujících ročně, ale po otevření nového terminálu v roce 2011 dosahuje v posledních dvou letech počet odbavených pasažérů pěti milionů. V loňském roce došlo k dalšímu rozšiřování terminálu tak, aby do roku 2020 mohla být přepravní kapacita na úrovni deseti milionů cestujících. Doufejme, že s dalším rozšiřováním a modernizováním letiště nezmizí zajímavé dědictví po americké armádě. Určitě by alespoň část těchto hangárů mohlo v Da Nangu zůstat jako historická připomínka…
Takže jsme se krátce podívali na dvě vietnamská letiště, ale pokud nevlídné počasí bude u nás doma pokračovat, mohli bychom se kouknout i ještě do jiné východoasijské země…
text: (jjk), foto: Petr Sedláček
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama