Zajímavosti

14.02.2019 20:53

Airbus ukončí výrobu A380 v roce 2021

text: (jjk), www.airbus.com, foto: (jjk) Airbus ukončí výrobu A380 v roce 2021
Společnost Airbus, v souvislosti se snížením objednávek letounu A380 leteckou společností Emirates o 39 letadel na 14 kusů do roku 2021, oznámila ukončení výroby tohoto stroje. V současné době společnost Airbus neregistruje žádné nové objednávky na A380 a proto k tomuto kroku přistoupila. Letečtí dopravci podle výrobce preferují v poslední době především úspornější a ekonomičtější dvoumotorové, ale i menší, letouny A330neo a A350.
Společnost Airbus oznámila, že letecký dopravce Emirates po zhodnocení vývoje v oblasti leteckých technologií a motorů snížil své objednávky strojů A380 ze 162 na 123 letadel a tak bude v příštích dvou letech dodá pouze čtrnáct těchto letounů. A s ohledem na to, že další letecké společnosti už to tento letoun neprojevily zájem, Airbus zastaví od roku 2021 výrobu A380.
Společnost Emirates se, podle výrobce rozhodla pokračovat v rozšiřování své flotily jinými a novějšími širokotrupými typy letounu Airbus objednávkou čtyřiceti letadel A330-900, tedy A330neo a třiceti A350-900.
Ředitel společnosti Airbus Tom Enders k tomu uvedl, že v důsledku tohoto rozhodnutí už nemá firma další kapacity k udržení výroby. A tak navzdory všem snahám o prodej dalším leteckým společnostem bude nutné výrobu A380 v roce 2021 ukončit. I přesto bude firma Airbus všechny své zákazníky, kteří provozují a budou provozovat A380 i nadále podporovat a poskytovat veškeré servisní zabezpečení pro tento typ stroje.
Guillaume Faury, prezident společnosti Airbus Commercial Aircraft uvedl, že A380 je sice vlajkovou lodí společnosti Emirates a přispívá k úspěchu nejen tohoto stroje, ale i letecké společnosti více než deset let, ale zájem o nejmodernější verzi stroje A330neo a A350, je pro budoucnost potvrzením konkurenceschopnosti těchto typů letadel na světovém trhu.
Společnost Airbus ovšem bude muset v příštích týdnech zahájit jednání se svými sociálními partnery ohledně tří až tří a půl tisíce zaměstnanců, jejichž práce by mohla být v příštích třech letech v ohrožení. Ale stávající výroba A320 a letounů A330neo a A350 by měla, podle vedení firmy, tyto pracovníky absorbovat.
O velkokapacitním letounu uvažovalo konsorcium Airbus u dlouhá léta, ale až na začátku devadesátých let se na stroji skutečně začalo pracovat. I to se poněkud vleklo a až v roce 2000 byl A380 představen a v roce 2005 poprvé vzlétl. A do provozu se dostal v roce 2007 u společnosti Singapore Airlines, o rok později u Emirates a australských Quantas, od roku 2009 létá u Air France, od roku 2010 tedy u Lufthansy a od roku 2011 u Korean Air s tím, že některým dalším společnostem vzhledem ke zdržení výroby se stroje dostaly ještě později. Nakonec nedošlo ani na původně plánované nákladní A380F, nebo prodlouženou verzi A380-900, nebo modernizované A380neo a A380plus. K lednu 2019 bylo vyrobeno 234 strojů A380-800, které létají u čtrnácti provozovatelů.
text: (jjk), www.airbus.com, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama