Zajímavosti

01.10.2019 01:01

Adria Airways po necelých šedesáti letech dolétala

(red), (jjk), www.adria.si Adria Airways po necelých šedesáti letech dolétala

Slovinská letecká společnost Adria Airways 30.září 2019 zrušila všechny lety a vstoupila do insolvence. Stalo se tak po té, co po dlouhodobých finančních potížích 23. září 2019 pozastavila až na několik výjimek, veškeré své lety. Po společnostech Aigle Azur, Thomas Cook Airlines a XL Airways je tak slovinská Adria Airways již čtvrtým dopravcem, který během září zkrachoval. 

Bankrot firmy označil za jediné možné řešení ještě před oznámením firmy na tiskové konferenci slovinský ministr hospodářství Zdravko Počivalšek. Dodal, že vláda zvažuje vytvoření zcela nové letecké společnosti, aby zlepšila mezinárodní letecké propojení Slovinska s ostatními evropskými státy. Krach společnosti, ale může podle jeho slov zasáhnout slovinskou ekonomiku i turistický průmysl.
Německý investiční fond 4K Invest odkoupil společnost Adria Airways od slovinského státu v roce 2016. Firma od té doby prodala všechna vlastní letadla a provozovala vesměs pronajaté stroje a zaměstnávala více než pět stovek lidí. Společnost podle slovinských médií dluží více než devadesát milionů euro (cca 2,3 miliardy korun). V době ukončení činnosti provozovala společnost Adria Airways podle vlastních informací tři letouny Airbus A319, deset letounů Bombardier CRJ-200/-900 a pět letounů Saab 2000. Část flotily už v uplynulých dnech zabavily leasingové společnosti.
Letecká společnost Adria Airways zahájila činnost v roce 1961 pod názvem Adria Aviopromet s letouny Douglas DC-6. V roce 1968 změnila název na Inex Adria Aviopromet (později Inex Adria Airways) a začala létat s proudovým letounem Douglas DC-9. Právě tento typ letounu se stal aktérem tragické havárie z pražském Suchodle, na podzim roku 1975 viz. Čtyřicet let od zániku Inex Adria v Suchdole.
V roce 1980 začala Inex Adria Airways provozovat své první pravidelné linky a z DC-9 přecházela na modernější verzi McDonnell Douglas MD-80. Ten rok se společnost stala také členem mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let společnost do flotily začala zařazovat letouny Airbus A320 a po osamostatnění se stala už oficiálně slovinským vlajkovým dopravcem. Dne 18. listopadu 2004 se stala společnost členem Star Alliance. Od roku 2009 začala obměňovat flotilu a nahrazovat letouny A320 menšími A319.
V roce 2016 odkoupila 96 % podíl ve ztrátovém dopravci Adria Airways od slovinského státu lucemburská investiční skupina 4K Invest. Od té doby se Adria stále snažila rozlétat linky ze zahraničních měst, například z polské Lodže nebo Řešova. Snažila se i o akvizice podobě odkoupení švýcarské společnosti Darwin Airline (Etihad Regional) a nebo partnerstvím s estonskou společností Nordica. Ale ani jeden tento projekt nebyl úspěšný. Na konci roku 2018 společnost podepsala memorandum o nákupu patnácti letadel Sukhoi Superjet 100 a vybudování servisního střediska v Lublani, ale také z těchto plánů letos na jaře sešlo.
Po dlouhodobých finančních potížích nakonec 23. září 2019 zrušila více než čtyři stovky letů a 30. září 2019, vstoupila do insolvence. Po Adrii zůstaly dluhy zhruba devadesát milionů euro a 558 zaměstnanců.
Po Aigle Azur, Thomas Cook Airlines a XL Airways je tak Adria Airways již čtvrtým zářijovým případem, kdy byla evropská letecká společnost nucena zastavit z finančních důvodů provoz nebo vyhlásila bankrot. 
(red), (jjk), www.adria.si

 

 
 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama