Zajímavosti

23.03.2014 18:47

4. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? S Cessnou do 15 tisíc stop

text: (jjk), foto: Michal Svoboda 4. Jestliže je úterý, musíme být  …. V Bolívii? S Cessnou do 15 tisíc stop

Počtvrté se s parafrází názvu amerického filmu „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“ (If It's Tuesday, This Must Be Belgium) vracíme na jihoamerický kontinent a do bolivijských hor (ona vlastně celá Bolívie je v horách). Zatím jsme si připomněli (viz. 1. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Ohlédnutí za Lloydem) společnost Lloyd Aereo Boliviano, neboli LAB Airlines a (viz. 2. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Schované „Dakoty“) několik odložených „Dakot“ na letišti v v Cochabambě a pak jsme se vzpomínkou vrátili za už neexistující společností Compañía Boliviana de Transporte Aereo Privado Aerosur (a i zmínili brazilskou společnost TAM Airlines - TAM Linhas Aéreas) (viz. 3. Jestliže je úterý, musíme být …. V Bolívii? Vzpomínka na AeroSur…). A nakonec si s Michalem Svobodou připomeneme zaniknuvší leteckou firmu a školu Aero Horizontes. S letouny Cessna C150 zmíněné společnosti se dokonce Michalu Svobodovi podařilo z vysoko položeného letiště v Cochabambě vystoupat až do úžasné výšky 4 663,4 metrů k andským vrcholům.

Bolivie obecně je země položená na úbočí And a město Cochabamba samotné leží kilometr nad nejvyšší českou horou Sněžka a zhruba ve výšce bývalého nejvyššího federálního vrcholu Gerlachovského štítu, který měří víc než 2 600 metrů. Tak tedy už letiště Jorge Wilstermann International Airport v Cochabambě, které už existuje od třicátých let dvacátého století, ale po několika úpravách je dnes poměrně moderně a dobře vybavené (pojmenované je po na počest slavného bolivijského letce) leží ve více než dvou a půl kilometrech nad hladinou moře. Bývalo do svého zániku základnou společnosti Lloyd Aereo Boliviano (LAB), ale dnes odsud operují jen malé bolivijské společnosti Aerocón a Amaszonas a vládou vlastněná společnosti Boliviana de Aviación – BoA a armádní Transporte Aereo Militar – TAM. A ze zahraničních společností sem zalétá jen brazilská společnost TAM Airlines - TAM Linhas Aéreas, respektive její paraguayská divize. Dne 1. března 1997 Bolívie uzavřela smlouvu na dvacet pět let se společností 25 let z firmou Airport Group International na provozování letišť Jorge Wilstermann Airport v Cochabambě, International Airport El Alto v La Pazu a Viru Viru International Airport v Santa Cruz de la Sierra. AGI následně vytvořila společnost Servicios de Aeropuertos Bolivianos Sociedad Anonima (SABSA) jako držitele koncesních práv na provoz zmíněných tří letišť. V současné době je, ale majitelem GIA španělsko-britská firmaAbertis TBI plc., která se ještě angažuje i na letištích Belfast, London - Luton, Stockholm – Skavsta a Orlando – Sanford.
Tedy letiště leží ve výšce 8 360 stop (2548 m) nad hladinou moře a má dvě dvě asfaltové dráhy jsou do kříže 14/32 (3 798 m × 45 m) a 04/22 (2 649 m × 45 m). Když se k letišti přilétává, zdá se jakoby na bezpečí přistávajících na vedlejším kopci dohlížela téměř třicet pět metrů vysoká socha Ježíše Krista z roku 1994.
Michal Svoboda na toho letiště (a z něj) létal služebně, ale našla se i chvilka, kdy měl čas se proletět s Cessnou C150. Ostatně je to poněkud jiné létání než v „placaté“ přímořské Belgii, kde více než čtyři desítky let žije a pětatřicet let i létá. V Cochabambě tedy létal s Cessnami C150 (C150M CP-1211 a C150G CP-1249), které patřili už dnes nefungující společnosti a letecké školy Aero Horizontes.
Escuela de Vuelo Aero Horizontes byla letecká škola působící Cochabambě, které šéfoval Cap. Luis Moyano a flotila se skládala z pěti letounů. Byla to stroje Denney Kitfox Neiva 56C Paulistinha (CP-X2403), Cessna R.172K Skyhawk XP II (CP-1607), Piper PA-23-250 Aztec F (CP-2380) a pak Cessna C150M (CP-1211), která havarovala 19. ledna 2010 a Cessna C150G (CP-1249), která havarovala 26. srpna 2010. Obě havárie se staly na letišti v Cochabambě. V případě CP-1211 v lednu 2010 došlo při výcvikovém letu  při počátečním stoupání k pilotní chybě (tyto složité podmínky pilotní chyby neodpouštějí) a následné havárii a úmrtí žáka, v druhém případě v srpnu 2010 opět došlo k pilotní chybě při startu, ale tentokrát bohužel následná havárie stála život nejen žáka, ale i instruktora. Bolivijský úřad civilního letectví - Dirección General de Aeronáutica Civil (Bolivia) však po těchto incidentech (do vyšetření příčin obou havárii) pozastavila činnost. Aero Horizontes už svou činnost neobnovila a instruktoři se vydali za prací na letiště v Santa Cruz.
Ale v době, kdy ještě škola fungovala se kromě jiného poletování podařil Michalu Svobodovi jeden povedený kousek. S Cessnou C150G z roku 1966 (c/n 15065617) s motorem Continental O-200 A 100HP (bolivijský instruktor říkal, že je motor silnější 110, nebo 120 HP, ale o tom jsem nikde žádný písemný záznam nenašel) a vystartovat z letiště Cochabamba v Bolívii, které leží ve výšce 8,360 ft/2,548 metrů a stoupal a stoupal až vystoupal do výšky 15 300 ft/4 663,4 metrů (mimochodem by měl být maximální dostup standardní C150 14 000 ft/4300 m). V řídkém vzduchu letoun stoupal do této výšky více než hodinu a i v této výšce letěl rychlostí 120 až 130 kilometrů za hodinu. Jak sám Michal Svoboda říkal, v nadmořské výšce letiště je potřeba pro Cessnu dost dlouhý rozjezd a po odlepení stoupat zhruba 200 stop za minutu (60,96 metrů za minutu) a pilot musí být trpělivý a hlavně nezvedat nos, aby se letoun nezastavil a nespadl zpět na dráhu (což se, jak sám podotýká, patrně stalo onomu nešťastnému žákovi, který havaroval hned po odlepení od dráhy). Ku podivu, ale, jak říká, letadlo potom stoupalo dál touto rychlostí, pomaloučku, polehoučku, ale stále až do 15 000 stop. Hlavně se podle jeho slov nesmělo po letadle chtít stoupat rychleji než mohlo. Ale lepší důkaz toho, co i obstarožní Cessna dokáže snad ani nemůže být. Těžko říci, zda třeba něco na letišti nepřidávali do paliva, ale to nešlo objektivně zjistit, protože personál lil do nádrže benzín přímo z kanystru. A ještě jedna zajímavost z létání v Cochabambě. Před každým letem se musí pilot nahlásit na věži, v úřadovně protidrogové policie, která udělovala povolení ke startu. Holt v těchto jihoamerických zemích kvete pašování drog a tak je určitě obezřetnost příslušných úřadů na místě…
Nu a tak jsme se dostali k závěru několikerého povídání o létání v Bolívii a připomněli nejen už zaniklé letecké společnosti, ale i tak jen trochu nakoukli do malého sportovního létání v Cochabambě.
A na závěr se za fotografie sluší poděkovat jejich autorovi fotografií. Michalovi Svobodovi, DrSc. (rodilému Čechovi z Prahy, který odešel po maturitě před více než čtyřiceti lety, po sovětské okupaci Československa do Belgického království kde vystudoval a kromě chemických vzorečků se tam i naučil létat přičemž téměř 35 let vlastnímá průkaz JAR-PPL). Jeho civilním oborem je však chemie a je profesorem Laboratoire de Chimie Biologique Faculté de Médecine Université Libre de Bruxelles v Bruselu a do Bolivie jezdil patnáct let v rámci universitní kooperace mezi belgickou CUD (Commission Universitaire au Développement) a universitou v Cochabambě (UMSS - Universidad Mayor de San Simon). Bylo to vlastně na tři pětiletky. V prvních deseti letech se jeho práce v Bolívii týkala laboratoří molekulární biologie programu Master organizovaném Commission Universitaire au Développement. A v poslední pětiletce tam působil jako akademický koordinátor všech 16 programu CUD (dvanácti výzkumných a čtyř programů Masters). Celý cyklus končí v březnu roku 2014.
text: (jjk), foto: Michal Svoboda
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama