VÝletNÍČEK

VÝletNÍČEK

Ve všední den do Líní s Michalem Slabým VÝletNÍČEK
VÝletNÍČEK názorů a postřehů. Magazín není primárně odborným periodikem, ale přináší spíš informace ze všech možných koutů, kde se co třeba děje, něco z různých soutěží a podobně. Od samého počátku je zaměřen především osvětově a se snahou se podělit o vlastní postřehy a pocity na různých letištích VÝletNÍČEK začal drobnými postřehy zaplňovat jeden mladý vzduchoplavec, který rád navštěvuje zajímavá, nebo atraktivní tuzemská letiště (pokud čas dovolí). Jedná se o víceméně o subjektivní dojmy a pocity z toho kterého navštíveného letiště. Ostatně někdy první a osobní pocit a dojem z letiště vydá za mnoho stránek odborného pojednání.     
 
 
VÝletNÍČEK všední den Plzeň - Líně
 
Michal Slabý (*1992) se naučil létat v Aeroklubu Kladno, nejoblíbenějším jeho letadly jsou stroje Zlin Z-126 a Z-142, ale v současné době létá na letišti Příbram – Dlouhá Lhota s letouny Cessna. Vystudoval Střední odborná škola civilního letectví, Praha a Vyšší odborná škola dopravní obor letecká doprava Praha. Pracuje v současné době jako Ramp Control Supervisor u Czech Airlines Handling.
 
 
Přeji krásný den čtenáři….
 
Po prvním dílu našeho „Výletníčku“ v Českých Budějovicích, jsem zavítal na letiště podobně koncipované s podobnými rozměry Plzeň-Líně. Do Plzně jsem tak trochu i ze zvědavosti letěl ve všední den a nikoli o víkendu. A chtěl bych se s Vámi tedy podělit o moje zážitky z tohoto letiště.
 
Když jsem psal první díl o letišti České Budějovice - Planá hned jsem měl v hlavě kam se příště podívat. A napadlo mne další bývalé vojenské letiště Plzeň - Líně (LKLN), protože se do jisté míry i českobudějovickému letišti podobá. Tak trochu jsem v koutku duše doufal, že uvidím Radima Vojtu s jedním z jeho warbirdů. Říkal jsem si, že na rozdíl od parašutistů, kteří se tam vyskytují hlavně o víkendech, by se kolem Hangáru 3 (kde sídlí Classic Trainers, neboli spolek historických letadel) mohl někdo pohybovat i ve všední den.
  
Let jsem začal už tradičně na příbramském letišti a tentokrát s mojí kamarádkou Andreou. Pro tento let do Plzně jsem si rezervoval novinku v letovém parku OKAir stroj Reims/Cessna F150L OK-OKG (původně D-ECRE). Když jsme přijeli na letiště Dlouhá Lhota, Cessna už stála připravená před hangárem, a protože bylo i příjemné předjarní počasí, na let s tímhle strojkem do Plzně jsem se opravdu těšil.
 
Po krátkém pojíždění jsme hned po vzletu z RWY 24 nabrali směr na Plzeň. Trošku mi zkřížil plány dispečer na Praha Info, který mne informoval, že jr momentálně aktivován prostor LKR5 Brdy (LKTSA5), takže jsme se museli prostor bývalého Vojenského výcvikového prostoru a nynější Chráněné krajinné oblasti Brdy, obletět. Cestou jsme se minuli s „Moravou“ (tedy letounem Let L-200 Morava), která letěla proti nám, samozřejmě o několik metrů výš. Pohled na tento sympatický letoun se nikdy neomrzí a už po několikáté jsem si uvědomil jaká je „Morava“ stále nádherné letadlo. Jen škoda, že jich, vzhledem k jejich věku, stále ubývá.
 
Po dalších asi dvaceti minutách jsme navázali kontakt se službou RADIO 129,000 na letišti Plzeň – Líně a zařadili se do okruhu pro dráhu RWY 24. Letiště je krásně vidět už z veliké dálky a tak orientace je i pro ty, kteří sem letí úplně poprvé naprosto bez problémů. A než jsem se pokochal pohledem na prostorný areál letiště už kolečka šustila po plzeňské asfaltu a my během několika vteřin pojížděli na stojánku A. Značení je tu krásně přehledné a tak člověk nemá problém se v něm vyznat a na první pohled visí, kam má jet.
Po vypnutí motoru jsme šli do provozní budovy zaplatit poplatky které jsou 91,- korun, což je příjemné a srovnatelné s jinými letišti. Navíc lze platit hotově i platební kartou. Ale hned vzápětí jsme narazili na poměrně podstatnou nevýhodu tohoto letiště. Z líňského letiště je na všechny strany, tak říkajíc k civilizaci, velmi daleko. A ve všední den je tedy situace ještě horší o to, že zde není téměř žádný provoz (s výjimkou armádní letecké záchranné služby a základny Kryštof 07 v druhém, tedy prostředním hangáru pod věží) a tak se ani není s kým domluvit na odvozu k nějakému občerstvení do Líní, nebo Dobřan. Sice z vedlejší Nové Vsi, která k letišti přímo přiléhá jezdí autobus, ale do Dobřan, kde je na náměstí několik restaurací s celodenním provozem trvá jedna cesta s minimálně jedním přestupem skoro hodinu a půl. Navíc intervaly jsou poměrně dlouhé. Do Dobřan by se případně dalo z letiště djít asi sedm kilometrů pěšky, a polní cesta také nepůsobí nijak vábně.
Bohužel ani ve zmíněné Nové Vsi náhodný návštěvník líňského letiště moc nepochodí, protože tamní restaurace otevírá v 16,00 hodin a navíc nevaří.
Přiletět v rámci nějakého výletu ve všední den na líňské letiště je tedy problém, protože se vlastně člověk nemá moc šanci dostat k nějakému občerstvení. A pokud si tedy člověk není ochoten objednat taxíka z Plzně, nebo ze Stodu, tak cesta autobusem tam a zpět za nějakou potravinou trvá několik hodin. Sice na stránkách provozovatele je jistá zmínka o občerstvení na letišti, ale žádnou kantýnu, nebo stánek jsme zde nepotkali. Možná je lepší situace o víkendech, hlavně kvůli provozům parašutistů, ale přiletět ve všední den je bohužel v tomto směru zklamání. A je velká škoda, že letiště s takovým velikým potenciálem působí tak ospale a zapomenutě.
A tak po nějakém čase na pustém letišti v západních Čechách jsme se bez občerstvení vydali opět na cestu k domovskému příbramskému letišti. Let probíhal klidně i všechny prostory byly už deaktivovány takže stačilo do GPS zadal DCT LKPM a za nějakých pětadvacet minut jsme sedali zpátky v Příbrami.
Když bych měl tento výlet shrnout tak ho musím, až na krásné počasí a letadlo, hodnotit spíš negativně. Letiště postrádá bohužel v tuto chvíli (a mluvím o všedním dnu) jakékoliv občerstvovací zázemí. A v okolí je možnost občerstvení minimální, nebo hromadnou dopravou je to časově neúnosné (což tedy není vina provozovatele letiště). Proto pokud v Plzni nebudu trávit delší dobu, nebo mne tam nezanese nějaká letecká akce, tak asi si návštěvu rozmyslím. Na takový ten malý výlet s obědem, nebo svačinou, či porozhlédnutím se po okolí to není nejideálnější letiště. …a je to v tomto případě velká škoda…
 
INFRASTRUKTURA 4/10
CENA 10/10
SLUŽBA AFIS 10/10
HANDLING 8/10
DOSTUPNOST DO MĚSTA 2/10
CENY V RESTAURACÍCH 0/10
MÍSTNÍ POSTUPY 10/10
 
text, foto: Michal Slabý, perex, foto: (jjk)
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama