Akce a soutěže RSS

22.06.2014

Orel ze Stockholmu, kohout slovenského Němce a d'Adamec na žlutém koni

text,foto: (jjk) Orel ze Stockholmu, kohout slovenského Němce a d'Adamec na žlutém koni
Tři mušketýři byli ve skutečnosti čtyři. Ten čtvrtý, d'Artagnan byl tak jaksi navíc a ještě ke všemu vjel do Paříže na oranžovém koni (či žlutém koni). Tady, ten čtvrtý červeno-žlutý, zůstal tak také tak trochu mimo hru, ale z důvodů prozaických a ryze praktických. Ale ve skutečnosti bylo zde těch mušketýrů z dílny Waltera Extry pět (myšleno je to ovšem tak, že v kategorii Unlimited byli tři Extrovy letouny tak říkajíc v akci a ten čtvrtý se jen projížděl po ploše a vše jako ředitel soutěže důstojně obhlížel). Nu a slovenský Němec na kohoutu. Jeden německý pilot usazený ve slovenském Trenčíně se tu proháněl na stroji ze země galského kohouta CAP 231 a orel ze Stockholmu je prozaicky Christen Eagle (na někoho tento letoun z dílny Franka Christensena může působit podobností jako jistý derivát slavného akrobatického stroje Pitts Special) se švédskou registrací SE-XZM, protože do Příbrami doputoval v mrazivých prvních dnech tohoto roku ze švédského Stockholmu. Tak i tohle bylo letošní Mistrovství České republiky v motorové letecké akrobacii, které se konalo na chotěbořském letišti v Počátkách od 19. do 21. června 2014 v předvečer tradičního leteckého dne.   
>
 
15.06.2014

Podesáté v Bezděčíně

text: (jjk), text, foto: M.J. Podesáté v Bezděčíně
Už v jsme si navodili atmosféru dobového leteckého dne na mladoboleslavském letišti v Bezděčíně (viz. Páteční předkolo v Bezděčíně) při pátečních příletech jednotlivých účinkujících a návštěvníků. A můžeme se tedy podívat na hlavní program jubilejního desátého Dobového leteckého dne, nazvaného Historical Airshow, který se konal v sobotu 14. června 2014. Tak jako tradičně se na organizaci podílely Aeroklub Mladá Boleslav a Nadační fond letadla Metoda Vlacha (v čele s dobrou duší všeho co se létání na historických letounech v Mladé Boleslavi šustne Vladimírem Handlíkem) a mimochodem byl tento letecký den také připomenutím jak stoletého výročí od vypuknutí první světové války, tak také poctou letcům z války druhé světové a i možnou avizovanou pozvánkou do nového leteckého muzea, které by mělo být také v roce 2014 otevřeno.
>
 
15.06.2014

Přesné přistání v Jaroměři

text: (jjk), foto: M.Rezek AK Jaroměř Přesné přistání v Jaroměři
Jen týden po té, co na letišti Jaroměř – Josefov proběhl tradiční Dětský den (v posledních letech už možná spíš letecký den viz. Ale to už já nebudu, to přijde jinej, mladší. Sekáč…) se v mnohem klidnější atmosféře uskutečnilo i Mistrovství České republiky v přesném létání 2014 ve dnech. Soutěže se účastnilo čtrnáct posádek a tři etapy (včetně přesnosti přistání) se stihly odlétat během pátku 13. a soboty 14. června 2014.  
>
 
15.06.2014

Konec nejisté sezony a bez praporků

text,foto: (jjk) Konec nejisté sezony a bez praporků
V roce 2013 to z bývalým záložním letištěm Žatec II. Čeradice (nyní Macerka) vypadalo všelijak. Po fatální nehodě letounu L-29 Delfin zůstalo letiště bez provozovatele a ocitlo se tak říkajíc bez „papírů“ a vypadalo to hodně nejasně. Loňský dvacátý třetí slet v Žatci se tedy odehrál jen díky sjednané výjimce a přílety se řídily jako postaru na praporky (viz. Nejistá sezona….). Během toho roku se však podařilo dojít k dohodě mezi městem, pověřenými leteckými úřady a Klubem LAA Žatec a tak je žatecké letiště od roku 2014 opět v provozu a čtyřiadvacátý slet všech možných létajících zařízení (s přidruženým dětským dnem) mohl bez potíží a výjimek proběhnout. Jen černý mrak usednuvší nad letiště celkový dojem trochu pokazil.
>
 
14.06.2014

Páteční předkolo v Bezděčíně

text,foto: (jjk) Páteční předkolo v Bezděčíně
Ačkoli hlavní program největšího leteckého vystoupení tohoto víkendu se odehrával v sobotu 14. června 2014 na mladoboleslavském letišti v Bezděčíně (k této akci a jejímu hlavnímu sobotnímu programu se ještě vrátíme), kdo se nechtěl mačkat s davy a stačilo mu, udělat si svůj malý a krátký soukromý letecký den už v pátek 13. června 2014. V pátek odpoledne totiž do Mladé Boleslavi už přilétaly některé historické skvosty, které byly v hlavní roli sobotního vystoupení. Na postupně se zatahující obloze se tak zjevily postupně jak letouny, které se proslavily během druhé světové války, tak i stroje o něco mladší, ale i tak už patřící mezi veterány, ale které jsou stále v aktivním provozu a k nahlédnout šlo i do dokončovaného živého leteckého muzea, kde pro tuto příležitost byly ustájené některé letouny, které budou po otevření i součástí budoucí expozice.
>
 
08.06.2014

Ale to už já nebudu, to přijde jinej, mladší. Sekáč…

text,foto: (jjk) Ale to už já nebudu, to přijde jinej, mladší. Sekáč…
…ne jako já.Ten se nezakecá. Vypůjčil jsem si citát z Cimrmanovy hry „Posel z Liptákova“ jako jistý oslí můstek. Létavý národ si už možná všiml, že v roce 2014 dochází k přebudovávání jaroměřského Flying Bulls Aerobatics Teamu. Na obloze se v jeho barvách objevily (zatím dva) německé letouny XtremeAir XA42 (ale v hangáru na letišti Jaroměř – Josefov  už stojí všechny čtyři) a Zliny Z-50LX se pomalu, ale jistě chystají do leteckého důchodu (možná úplně ne do důchodu, protože, pokud budou prodány, ještě si létání užijou, ale asi poněkud klidnějšího než u býků v Jaroměři). Letošní sezona tak vlastně je v duchu rozlučkových vystoupení původní Zlinské sestavy a představování nových letounů (létajících zatím ve dvojici). A nebylo by snad ani příhodnějšího místa, kde se na jedno takové loučení podívat, než je mateřská základna Flying Bulls Aerobatics Teamu na jaroměřském letišti v Josefově, kde celá osmička letounů sídlí. Ideální příležitostí tak byla sobota 7. června 2014 kdy se zde konal Dětský den a Den otevřených dveří.
>
 
08.06.2014

Po čtyřech hodinách, po čtyřech letech

text,foto: (jjk) Po čtyřech hodinách, po čtyřech letech
Kdo v sobotu 7. června 2014 hodlal vykonati cestu do Mladé Boleslavi, musel se obrnit notnou dávkou trpělivosti. V tropických vedrech omezení před Starou Boleslaví znamenalo, že řidiči uvízly (stovky, možná tisícovky) v převelikých, několikahodinových kolonách a posléze i na všemožných objízdných trasách. Ačkoli jsem se vychytrale mladoboleslavské dálnici vyhnul, nebylo mi to nic platné, kamkoli jsem zabočil, všude ucpaná objízdná trasa a tak místo klidného „výletu“ na letiště Lomnice nad Popelkou z toho bylo několikahodinové objíždění ucpaných silnic a silniček kolem dálnice a z klidné cesty plánované i s rezervou na dvě hodiny se málem stal dvojnásobek a hektický úprk nad řeku Popelku k místům zvaným U Kordovny, kde se už po druhé válce létávalo a opět létá… já tedy v Lomnici nad Popelkou po čtyřech letech a čtyřech hodinách cesty…
>
 
07.06.2014

Na druhý pokus trochu jiné retro

text,foto: (jjk) Na druhý pokus trochu jiné retro
V roce 2013 se uskutečnil na letišti ve Zbraslavicích v srpnovém termínu první ročník akrobatické soutěže dvousedalových posádek a retro kluzáků pod názvem 1st Two Seater and Retro Glider Aerobatic Cup 2013, který se nadmíru vydařil a to nejen díky vstřícnému počasí. To druhý ročník naopak měl poněkud smůlu a odehrál se vlastně až na druhý pokus. Původní termín v polovině května totiž poněkud nečekaně (po vstřícném jarním povětří) vzala voda a tak se muselo najít volné okénko v nabité sezoně. A náhradní termín se nakonec našel v sobotu 7. června 2014 a soutěž byla zkrácena z původních květnových dvou, pouze na jeden červnový den (v pátek 6. června 2014 probíhaly pouze tréninkové lety).
>
 
01.06.2014

Velká válka a rytíři nebes

text: (jjk), text, foto: M.J. Velká válka a rytíři nebes
Stalo se již tradicí, že každá Aviatická pouť na letišti v Pardubicích nese nějaký podtitul. A podtitulem té dvacáté čtvrté Aviatické pouti ve dnech 31. května a 1. června 2014 bylo sousloví „Rytíři nebes“. V té souvislosti také úvodní komponovaná scéna letového programu našla svůj námět ve výjevech z první, neboli tak zvané „Velké války“ jejíž nedílnou součástí rytíři nebes vskutku byli. Ale ještě před tím, v pravé poledne program zahájil průlet skupiny letadel náležejících k domácímu Centru leteckého výcviku a následovala plejáda více než šedesátky letounů v komponovaných scénách a také v pozemních velkoprostorových scénách se ukázalo mnoho desítek členů různých klubů vojenské historie a ukázkami bojů z různých vojenských konfliktů.  
>
 
01.06.2014

Střídání u „Eelenky“ a Racek s hvězdicí a tentokrát bez vody

text,foto: (jjk) Střídání u „Eelenky“ a Racek s hvězdicí a tentokrát bez vody
Rok 2013 byl na „Malé Aviatické“ v Nymburce spíš ke koupání než k létání (viz.  Z „Malé Aviatické“ jen „Vodní ptáci“ …) a vzhledem k tradičně souběžnému termínu s klasickou Aviatickou poutí v Pardubicích, i ta se v loňském roce topila v kalužích a přívalech deště. Po čtyřiadvacáté, ale bylo v Nymburce všechno jinak. Jakoby to svatý Petr chtěl za ten nepovedený loňský rok odčinit. Kromě účinkujících v letovém programu se podařilo doletět zhruba další stovce aviatiků návštěvníků na všemožných stroječcích a také velké množství návštěvníků si rok 2013 dostatečně vynahradilo. V sobotu 31. května 2014 na letišti v Nymburce – Kovanicích se na tradičním sletu ukázalo i několik zajímavostí.
>
 
01.06.2014

Benešovské čekání na Patrika

text,foto: (jjk) Benešovské čekání na Patrika
Nevím čím to, že mne napadlo při sobotní návštěvě 31. května 2014 benešovského letiště zrovna to, jak se jmenoval jeden československý „béčkový“ film z roku 1988. Čekání na Patrika možná někteří ještě pamatují, ale zcela jistě mnozí znají autora a tvůrce Databáze letišť (alespoň podle jména, když tuto leteckou rukověť mnozí používají, dnes už zcela automaticky). Ale jednou do roka se Patrik Sainer ztělesnění při soutěži, kterou sám pořádá a tou je pohár F-Airu na letišti v Benešově. Pro rok 2014, kdy se konal už devatenáctý ročník, však změnil datum konání této soutěže, takže kromě tradičního létání ve vzduchu, to bylo (de facto „v předvečer“ dne dětí) i simulované létání na zemi právě pro leteckou juniorku.
>
 
01.06.2014

Bez Egerlinku a téměř bez letiště

text,foto: (jjk) Bez Egerlinku a téměř bez letiště
To nám to začíná. Už ani radarová stanice, mnohokrát zmíněný Egerlink na toužimském letišti nestojí a mohutné přívaly vody v uplynulém týdnu téměř znemožnily jakékoli létání. Původně se zdálo, že Jiřímu Durasovi se nebude chtít po dvaceti úspěšných akrobatických Karlovarských pohárů v zavedené tradici pokračovat. Nakonec, ale naštěstí všechno je jinak a tak se mohl na letišti v Toužimi odehrát už jednadvacátý ročník, který však měl poněkud namále. Soutěž naplánovaná na tři dny se stíhala jen ve dvou dnech a travnatá toužimská dráha donutila piloty uniknout do karlovarského exilu, kde přece jenom je plocha zpevněná a nemohla být nasáklá vodou v takové míře jako louka u sousedů. Naštěstí sobotní počasí umožnilo ztrátu dohnat a tak se 21. Ročník Karlovarského poháru 29. až 31. května 2014 úspěšně dolétal. Jen se vzhledem k počasí nepodařilo do Toužimi, respektive Karlových Varů doputovat několika letcům.  
>
 
31.05.2014

Nepomucký Jan, dvě vosy v jeden den dal

text,foto: (jjk) Nepomucký Jan, dvě vosy v jeden den dal
Posledního květnového dne roku tisícího sedmistého dvacátého prvního byl patron Země České prohlášen za blahoslaveného (později i svatého) a jelikož je mimo jiné i patronem loďařů, vorařů a od vodnatosti pomáhá, jako by i 31. května 2014 mladoboleslavským organizátorům tradičního plachtařského soutěžení v sedmém ročníku Gradient & Club Grand Prix od vody pomohl, když už jim v poslední den závodů teklo do bot. Nu teklo jim do bot, nejen obrazně, ale i fakticky, protože soutěž, ač začala 24. května 2014 poměrně slunečně, zbytek týdne jí vzala voda a nakonec se zdálo, že se v kategorii Gradient ani nedolétá, protože chyběly dvě platné disciplíny. Nezbylo než v sobotu 31. května 2014 tak říkajíc zabít dvě mouchy (tedy dvě „Vosy“) jednou ranou a stihnout oblétat hnedle dva lety. A husarský kousek se podařil, Jan Nepomucký odehnal vody a Gradient & Club Grand Prix se v sobotní podvečer úspěšně na na letišti Mladá Boleslav - Bezděčíně dolétal.
>
 
25.05.2014

Stále ve starém dobrém Schönefeldu

text: (jjk), text, foto: M.J. Stále ve starém dobrém Schönefeldu
V roce 2010 už mělo být slavnostně otevřeno na místě letiště letiště Berlin-Schönefeld rozšířené a modernizované letiště Berlin – Brandenburg. Nestalo se tak, a v roce 2012 se letecký veletrh ILA Berlin 2012 (Internationale Luft-und Raumfahrtausstellung) konal na stále rozestavěném letišti (viz. Veletrh na berlínském staveništi… aneb kde udělali soudruzi z NDR chybu?) a uběhly dva roky a nastal další veletrh ILA 2014 a kam se ztratila pověstná německá preciznost, přesnost a spolehlivost, stále Berlin – Brandenburg se nepodařilo zprovoznit a tak se létá z té „staré“ půlky Berlin – Schönefeld. Ale na druhou stranu se teď hodí, že se pravděpodobně už nikdy Berlin – Brandenburg neuvede do provozu a zůstane v tomto stavu. Mohou se zde nerušeně pořádat veletrhy a letecké dny a v ostatním čase mohou dráhy fungovat jako největší cyklistická a bruslařská dráha na světě a nebo by se mohlo uvažovat o zřízení okruhu pro Formuli 1. V každém případě v Berlíně proběhl ve dnech 20. až 25. května 2014 veletrh ILA 2014.
>
 
25.05.2014

Piklhaubna ve vodách Kokořínských

text,foto: (jjk) Piklhaubna ve vodách Kokořínských
Není mnoho leteckých sportů při nichž je z bezpečnostních důvodů nutné, aby pilot, navigátor, ale i rozhodčí, či přítomný další pozorovatel, museli používat tvrzenou pokrývku hlavy (dříve se tomu říkávalo piklhaubna, či šalíř, a dnes přilba, helma, nebo tak nějak podobně) přičemž všichni jsou v tu samou chvíli na zemi a letoun kroužící nad jejich hlavami je bezpilotní. Tímto leteckým (modelářským) sportem jsou rychlostní závody kolem pylonů, taková zmenšená verze slavných závodů v americkém Renu, či vzdáleně se podobající i Red Bull Air Race. V tomto případě se však jedná o závody modelů, které však dosahují v průměru rychlosti kolem 270 kilometrů za hodinu, což vysvětluje potřebu pevné pokrývky hlavy. U nás je nejznámější soutěží Velká cena Mělníka, která se pětatřicetkrát konala na letišti Mělník – Hořín. Toto letiště však neblahými okolnostmi se odebralo do historie a to patrně navždy a tak mělničtí modeláři vzali za vděk „práškařským“  letištěm Střemy (LKSTRE), které leží nedaleko a má asfaltovou dráhu. Závody kolem pylonů v sobotu 24. května 2014, tak byly přípravou na zmíněnou Velkou cenu Mělníka, která se zde uskuteční od 6. do 8. června 2014.
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

23. - 24. září 2017

Mladoboleslavský pohár

Mladá Boleslav - Bezděčín

Akrobatická soutěž v letecké akrobacii na kluzácích v kategoriích Sportsman, Intermediate, Letiště Mladá Boleslav - Bezděčín, www.akmb.cz, www.ateam-mb.cz, www.leteckaakrobacie.cz

 
detail akce
soutěž - akrobacie
 
24. září 2017 14:00-16:00

Den s historickými letadly

Slaný

Setkání s historickými letadly a replikami strojů z mladoboleslavského Leteckého Muzea Metoděje Vlacha, Letiště Slaný, www.lksn.cz

 
detail akce
společenská akce
 
28. září - 1. října 2017

Ranské podzimní svahování

Raná u Loun
Ranské podzimní svahování, svahové soustředění na historických kluzácích, letiště Raná, www.potk.cz, www.lkra.cz, www.aeroklubrana.cz
 
detail akce
slet - plachtění
 
30. září 2017 10:00-16:00

9. Drakiáda

Dětřichov Oáza

Drakiáda, Letiště Dětřichov Oáza, www.letisteoaza.g6.cz

 
detail akce
společenská akce
 
30. září 2017 10:00-18:00

Fez Strakonice

Strakonice

Soutěž v parašutismu - přesnost přistání, Letiště Strakonice, www.akstrakonice.cz, www.aecr.cz, (chladek.petr@tiscali.cz)

 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama