Zajímavosti RSS

17.05.2008

Památka na kpt.Josefa Matouška v Hořovicích

(jjk) Památka na kpt.Josefa Matouška v Hořovicích
Počasí dnes na nic a tak jen tu mám malou připomínku na 17.květen 1966 … tento den (letos vyšel na sobotu, ale tehdy bylo úterý) se totiž na letišti Hořovice-Tlustice přihodila asi největší „mimořádná událost“ v dějinách tohoto letiště. 
>
 
26.03.2008

První singapurský Airbus A380

text:(jjk);foto:J.Tremčínský První singapurský Airbus A380

Náhoda umožnila (a ta pověstná trocha štěstí také), že se dvěma cestovatelům (Michaelu Hegerovi a Jiřímu Tremčínskému) podařilo cestou z Malajsie na singapurském letišti Changi ulovit 23.března 2008 první Airbus A380 v barvách Singapure Airlines 9V-SKA. Airbus A380 je v současnosti největší osobní dopravní letadlo světa. Větší než tento „Budulínek“ je jen ukrajinský Antonov An-225 Mria

>
 
16.02.2008

V Břevnově se také létalo... a létá

text,foto: (jjk) V Břevnově se také létalo... a létá
Letiště Praha-Vypich .... že nevíte, že v Břevnově u obory letohrádku Hvězda je letiště? No ano i ne. Tento prostor si už před několika stovkami let oblíbila armáda. Už ve středověku si místní pahorek táhnoucí se k Bílé Hoře jako polní ležení vyhléhly různé vojenské jednotky; šlechtické, královské, císařské a kdo ví jaké ještě.
>
 
08.12.2007

Na Plzeň Vávro ... na Plzeň....

text, foto: (jjk), L+K 92 Na Plzeň Vávro ... na Plzeň....
Už jsem se před nějakým časem zmiňoval o městech, kde je víc než jedno letiště. A vpravdě průkopníkem letectví u nás je město Plzeň. Nejen, že zde bylo úplně první oficiální letiště u nás (chebští patrioti tvrdí, že opravdu první bylo to jejich v roce 1917, ale já se přikláním k tomu, že plzeňské /na vojenském cvičišti v roce 1910/ přece jen má přednost, ač v době svého vzniku mělo do skutečného letiště ještě hodně daleko), ale v jednu chvíli zde bylo letišť víc než v Praze a okolí.
>
 
02.12.2007

Nebeský traktor Z-37 Čmelák

text,foto:(jjk) Nebeský traktor Z-37 Čmelák

Každoročně v listopadu, nebo prosinci probíhá pravidelné vápnění břehů brněnské přehrady. Hlavním důvodem je likvidace sinic, které každé léto změní vodu v přehradě v zelenou kaši. Letadla startovala z letiště v Brně-Medlánkách v desetiminutových intervalech. Bylo třeba mířit přesně, aby bílý prach skončil jen tam, kde měl. A ještě než dojdeme k samotné reportáži z medláneckého letiště (viz. Čmeláci sypou vápno na Brno), měli bychom si něco říct o přístroji, který snad viděl na obloze úplně každý. Určitě ho každý pozná podle hlubokého brumlavého zvuku motoru připomínajícího traktor. A on to svým způsobem takový traktor je a jedná se o Zlin(Let) Z-37 Čmelák (a jeho modernizované verze Z-37T a Z-137 Argo Turbo, nebo i slangově Turbočmelák).

>
 
25.11.2007

Andulka má narozeniny

text,foto:(jjk) Andulka má narozeniny

Tak mne dnes hned po ránu zastihl dotaz na Andulku, tedy Antonov An-2, letoun, který si zahrál jak v Četnických humoreskách, tak Hříšných lidech města pražského a proto jsem si řekl, že o tomto veteránovi, který i nadále brázdí nebe nad všemi kouty světa něco jako odpověď na ten ranní dotaz napíšu.

>
 
17.11.2007

Vojenská „Tůčka“ ukončila provoz

text,foto:(jjk) Vojenská „Tůčka“ ukončila provoz

V pondělí 5. listopadu 2007 ukončil provoz první ze dvou dopravních Tupolevů Tu-154M Vzdušných sil Armády České republiky. Tento den vykonal stroj ev. Č. 1003 (v.č. 99A 1003) z Prahy poslední lety do kosovské Prištiny v rámci rotace českých vojáků v misi KFOR.

>
 
26.08.2007

Na výletě v Plasích

text,foto: (jjk) Na výletě v Plasích
Neděle byla poněkud klidnější, řekněme relaxační výlet na letiště Plasy. Byl jsem tam několikrát, ale buď neskutečně lilo, nebo sluníčko svítilo z blbé strany a fotky nestály za nic. Ne, že by tentokrát byly zrovna nejlepší, ale snažil jsem se spolupracovat se sluníčkem, což je na tomto letišti poněkud problém, protože je z obou stran hustý les a svítí sem po dráze, takže nejlépe nasvícená scenerie by byla kdybych stál uprostřed dráhy hledíc do očí startujícím letadlům, což by asi piloty trochu rušilo a mne u focení nepatrně taky, ale vydal jsem se sem, protože letiště mělo před týdnem narozeniny.
>
 
30.07.2006

Létající Bořivoj Holandský…

text,foto: (jjk) Létající Bořivoj Holandský…
Bořivoj má svátek 30. července i letos v roce 2006 a kromě Bořivoje mají svátek Bořislava, Robena, Vilmar, v roce 1980 se ortovní stát Vanuatu stal nezávislým, před pětatřiceti lety František Venclovský přeplaval kanál La Mance a Apollo 15 přistálo na měsíci…a také 30. července 1419 pražský lid si to vypořádal se svými komunálními politiky, kdy je vyházel z oken Novoměstské radnice….no a 30. července 2006 se po strakonickém letišti poháněl kluzák Schleicher ASK-13 s holandskou „eSPéZetkou“….
>
 
06.07.2006

Nakročení v Mariánkách

text,foto: (jjk) Nakročení v Mariánkách
Mezinárodní letiště v Mariánských Lázních – Sklářích bylo otevřeno už v roce 4. července 1927 a první linka vedla do Prahy, ale posléze i do Německa a dalších míst Československa. Honosná budova terminálu, resp. leteckého nádraží jak se tehdy říkalo z pera architekta Pavla Janáka (viz. Nádraží letiště v Mariánských Lázních) bohužel podlehla spojeneckým náletům na konci druhé světové války a už nebyla obnovena. Fungoval zde pak už jen Slov-air, aeroklub a jen vnitrostátní spoje letouny L-410 Turbolet a negativně se letiště proslavilo únosem stroje 8. června 1972. Dnes letiště už jen živoří, ale na malý krok jsme sem nakoukli 6. července 2006…
>
 
07.01.1997

Na zastaralých letadlech do NATO nedoletíme

(jjk), MF DNES, 7.1.1997 Na zastaralých letadlech do NATO nedoletíme

Zrušení posádky na letišti v Bechyni, likvidace „žateckých tygrů“ a nesmyslný prodej letadel MiG-29 byly prvními, ale masivními hřeby do rakve českého vojenského letectva a současně začátkem nejsmutnější kapitoly v jeho dějinách. Zatím na jejím konci je manifestační přelet albatrosů a čestná salva nad místem posledního rozloučení s dvěma piloty z MiG-23UB, který se zřítil na Vysočině 19. listopadu.

>
 
02.09.1995

První pomoc se snesla z nebe

text, foto: (jjk), Denní Telegraf: sobota 2.září 1995; První pomoc se snesla z nebe

Svatý Kryštof neboli Christofor, to jest Kristonoš, byl horlivým křesťanem z Lycie. Kryštof byl muž obrovského vzrůstu a vynikal velkou silou a obratností. A jak bylo v dobách Kryštofova života zvykem, byl vojákem obrátivším se ke křesťanství. Chtěl Kristu sloužit, ale protože neuměl nic jineho než bojovat, poradil mu moudry poustevník, aby se ubytoval na břehu dravé řeky, která pohřbila mnoho pocestných, kteří chtěla řeku přebrodit. Kryštof se tedy k řece nastěhoval a díky své síle přenášel přes řeku zdravé i nemocné. A jednoho dne prý svalovec přenesl i samotného Ježíše Krista. Ten však, aby oddanost Kryštofovu vyzkoušel, byl proměněn v malé děcko a vážil podle vlastních slov jako celý svět. Odtud tedy jméno Kristonoš — Kryštof. Ať už je to s legendou tak nebo onak, faktem je, že toto jméno se vžilo v leteckých záchranných službách všude na světě.

>
 
01.03.1993

Soukromá letecká doprava

(jjk), Travel Trade Gazette, č.3, březen 1993 Soukromá letecká doprava
Politické a hospodářské změny na území bývalého Československa po listopadu 1989 se zákonitě odrazily i na změně struktury letecké dopravy. Do roku 1989 měly bezkonkurenčně dominantní postavení Československé aerolinie orientované především z politických důvodů s výhradně na sovětskou leteckou techniku. Přesto se již tehdy o neohrabané dětské krůčky pokoušelo několik firem s vnitropodnikovou a charterovou dopravou - Škoda Plzeň, Vítkovice Ostrava, ZŤS Martin a JZD AK Slušovice.
>
 
23.11.1992

Havárií bylo třináct

(jjk), Lidová demokracie, 23.11.1992 Havárií bylo třináct
Havárie vojenského bitevního vrtulníku Mi-24 tuto středu bylo třináctou leteckou katastrofou na území Československa. Čs. armáda během tohoto roku ztratila sedm svých strojů a deset mužů. Celkově do dnešního dne při haváriích zahynulo 18 lidí.
>
 
16.10.1992

Podzim křídlům nesvědčí

(jjk), Lidová demokracie 16.10.1992 Podzim křídlům nesvědčí
Měsíc říjen bývá měsícem nepříjemným. Léto je již vzpomínkou, těžká mračna zalévají krajinu hektolitry vody a občas se objeví i první sněhové vločky. I když tu a tam slunce ozáří nádherně barevnou podzimní krajinu, zmáčenému a většinou nastydlému človíčkovi příliš náladu nezvedne.
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

27. května - 2. června 2018

Beskydy Open - Česká liga PGL 2018

Beskydy - Čeladná

Česká liga paraglidingu 2018 - Ligový závod, FAI 2, Centrum závodu Čeladná – Startoviště: Ondřejník, Velký Javorník, Javorový, Radhošť, www.paragliding-vsb.cz, www.svazpg.cz, www.pghnizdo.cz

 
detail akce
soutěž - PGL
 
27. května - 9. června 2018

Plachtařské Mistrovství České republiky – PMČR 2018

Tábor - Čápův dvůr

Plachtařské Mistrovství České republiky – PMČR 2018 (klub+kombi), Letiště Tábor – Čápův Dvůr, www.gliding.cz, www.soaringspot.com, www.aecr.cz, www.aktabor.cz

 
detail akce
soutěž - plachtění
 
30. května 2018 10:00-18:00

90 let od ztroskotání vzducholodi ITALIA

Praha 7 Holešovice

Seminář pořádaný Národním technickým muzeem a radioklubem OK1KLV u příležitosti připomenutí výročí 90 let od ztroskotání vzducholodi ITALIA a záchrany jejích trosečníků, Národní technické muzeum Praha 7 Holešovice, www.ntm.cz

 
detail akce
společenská akce
 
31. května 2018 10:00-17:00

Dětský den a Den otevřených dveří

Prostějov I. - Žešov

Dětský den a Den otevřených dveří pořádá 102. průzkumný prapor Prostějov ve spolupráci s Velitelstvím Vojenské policie Olomouc s prezentací techniky, výstroje a výzbroje armády a vojenské policie, Letiště Prostějov I. - Žešov, www.lkpj.cz, www.102pzpr.cz

 
detail akce
společenská akce
 
31. května - 3. června 2018

18. Balloon Jam 2018

Brno

Sedmnáctý ročník setkání příznivců balónového létání, Brno a okolí, www.balloonjam.cz; www.balon.cz

 
detail akce
balony
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama