Zajímavosti RSS

21.08.2010

Benešovská konina

text,foto: (jjk) Benešovská konina

Živočich, strunatec, obratlovec, savec, lichokopytník koňovitý…kůň Equus caballus f. caballus býval v dřevních dobách průkopnictví aviatiky čas od času nepříjemným zpestřením přistávacího manévru, kdy se zčista jasna zjevil v ose klesajícího stroje a pilot měl co dělat, aby se nějakým krkolomným manévrem vyhnul. A protože se vzhledem ke kvalitě tehdejších strojů často přistávalo nejen na letištích, ale na kdejaké loučce, bylo zmíněné setkávání aviatiků se čtyřnohými stvořeními poměrně časté. Ale i dnes někdy potkáte na našich travnatých letištích osamělé jezdce na koních, či nějakou partičku, která se řídí tezí, že nejhezčí pohled na svět je ze hřbetu koně. To však bývá vesměs řízený pohyb jezdce a koně z bodu A do bodu B. Že však může, tak jako v dřevních dobách letectví mezi letadla na plochu letiště odkudsi dokráčet i koník osamělý a jen klidně se pasoucí, se přesvědčili na letišti v Bystřici u Benešova, kde je poměrně hustý provoz.

>
 
07.08.2010

Rozkvetly modré „Azal“ky…

text, foto: (jjk) Rozkvetly modré „Azal“ky…
…a v Praze se začaly objevovat v polovině června 2010 letouny společnosti Azərbaycan Hava Yolları (AHY), tedy vlajkového dopravce Ázerbájdžánu. Ač Ázerbájdžán leží na evropském kontinentu, i podle grafického ztvárnění letounů letecké společnosti Azal (Azerbaijan Airlines) je tak trochu cítit závan exotiky. Jen velmi vzdáleně, jakoby ideou svého designu (a v jiném barevném provedení) se zdá u ázerbájdžánské největší letecké společnosti cítit volná inspirace historickým grafickým provedením dopravce ze země jazykově spřízněné a to z Turecka. I v názvu je vidět jazyková podobnost - Türk Hava Yolları (THY) a Azərbaycan Hava Yolları (AHY). A od 15.června 2010 tedy Airbusy A319-114 ze země pod Kavkazem lze potkávat i každý čtvrtek v Praze.
>
 
07.08.2010

V dešti do Deštné…

text: (jjk), foto: (VLa) V dešti do Deštné…
Tak nám to počasí zase nějak zlobí a víkend se zalil kapkami deště a někde po naší zemi nejen kapkami, ale pořádnou dávkou přílivových vln. Ale komu se zrovna nechce sedět doma, není v zajetí povodní a má neodolatelnou touhu i v tomto počasí vyrazit na výlet, může navštívit třeba nějaké to letecké muzeum. A jedno menší a relativně novější je například na jihu Čech v městečku Deštná, nedaleko Jindřichova Hradce. A tak kromě muzea, na jehož založení se v roce 2008 podílel Klub  historie  letectví  Jindřichův  Hradec a město Deštná, mohou se turisté (pokud počasí) dojít vyvětrat i na letiště v Jindřichově Hradci, které je z Deštné po silnici okolo patnácti kilometrů…. a nebo ani letiště v Soběslavi a Táboře nejsou nikterak daleko … dvacet, respektive třicet kilometrů.
>
 
01.08.2010

Když lišky dávají dobrou noc…

text,foto: (jjk) Když lišky dávají dobrou noc…
….a svět je prý krásný z hřbetu koně se říká, že je den krásný se zpívá v legendárním filmu Starci na chmelu a Život je krásný se jmenuje film Roberta Benigniho…a když to sečteme všechno dohromady, máme tu vlahý letní podvečer, a vzduch se tetelíc vrčí malé motorky, roztáčejíc vrtulku, kolečka se hrnou po posekané travičce a plachta se napíná….a už se pilot naplno kochá krajinou se zapadajícím sluncem daleko na obzoru a říká si, že ten svět, či den, nebo život je krásný. Tak nějak vypadá stav blaženosti na sedm (křížovkářsky řečeno) v podání aviatiků, kteří si to podvečerní oblohou, za brumlání motoru za zády brázdí nad krajinou. Ale tohle duševní (či duchovní?) rozpoložení nenajdete v Praze na Ruzyni, nebo v Brně Tuřanech, a ani třeba v Benešově, nebo Příbrami, na zcela jistě krásných letištích, ale musíte jinam, někam, kde lišky dávají ta říkajíc dobrou noc a kde čas plyne úplně jinak…tak nějak pomalu, rozvláčně a i to se občas v poetické konstelaci podaří…tak třeba se to tak hezky sešlo nedaleko Přelouče, na malinkém letišti Škudly, kde bylo tak krásně, jak se to občas, výjimečně poštěstí.
>
 
25.07.2010

Ve znaku se svatým Kryštofem, aneb…

text,foto: (jjk) Ve znaku se svatým Kryštofem, aneb…
…. záchranáři měli svátek. Podle křesťanského kalendáře připadá na den 24.července svátek mučedníka Kryštofa, tedy patrona všech, kteří mají něco společného s dopravou a mimo jiné i leteckých záchranářů, kteří nejen v České republice podle tohoto světce používají volací symbol Kryštof. Není to žádná novinka, protože svatý Kryštof je jako pomocník v nouzi v Evropě uctíván už od pátého století. Podle legendy se Kryštof narodil v zemi kanánské a byl mohutné postavy. Zklamání ze světských panovníků ho přivedlo k rozhodnutí hledat víru v Ježíše Krista. Vzdělání hledal u moudrého poustevníka, který mu dal za úkol přenášet pocestné přes dravou řeku. Jedné noci, kdy bylo obzvlášť nehezké počasí, ho oslovil malý chlapec s přáním, aby ho přenesl přes řeku. Ale během cesty se stával těžším a těžším, že i svalovec měl s ním problémy, ale nakonec se mu chlapce přes řeku přenést podařilo. Na břehu mu klučina prozradil, že to byla zkouška, zda odolá nastraženým příkořím a, že on je tím koho hledá, tedy Ježíšem Kristem a muži udělil jméno Christoforus, neboli nosič Krista.
>
 
24.07.2010

Inspirace Stendhalem, Červený a černý v Budějovicích

text,foto: (jjk) Inspirace Stendhalem, Červený a černý v Budějovicích

..jak už napsal kdysi Stendhal, vlastním jménem Henri Beyle, dvojdílný román Červený a černý, tak jakoby symbolicky by to v Českých Budějovicích bylo i s dvěma věžemi.S letními prázdninami 2010 se totiž k Černé věži postavené v letech 1549 – 1577, připojila i věž červená a to na mezinárodním letišti v Plané u Litvínovic. Tato věž sice byla postavena už v roce 1953 pro potřeby vojenského leteckého provozu na této tehdejší základně, ale s modernizací a rozvojem dnes už plně civilního letiště se těsně v červnu 2010 věž převlékla do červeného kabátu a obdržela i nový moderní klobouk. Do červeného se převlékla i administrativní budova, ale nejviditelnějším symbolem právě dokončené I.etapy modernizace českobudějovického letiště je právě věž řízení letového provozu. A když nám o víkendech při plánovaných akcích to počasí nějak nepřeje, využijme příležitosti a dolétněme se na ní hezky z výšky podívat.
>
 
20.07.2010

Umrtvená Vlašim

text,foto: (jjk) Umrtvená Vlašim
Léto roku 2010 bylo poněkud chmurné, protože Aeroklub Vlašim přišel o letiště, které ztratilo povolení k provozu. Místní aeroklubáci tak musí létat ve Zbraslavicích a jednat a vyjednávat. Na letišti, respektive na louce, která už ve své podstatě není letištěm tak jen občas odstartují paraglidisté na malé posekané části, která do majetkových sporů nespadá. Problém je v tom, že plochu někdejšího vojenského záložního letiště vlastní téměř dvě desítky majitelů a ti se navzájem a s aeroklubem nějak nemohou dohodnout.
>
 
18.07.2010

Červený traktůrek a ti druzí…

text,foto: (jjk) Červený traktůrek a ti druzí…
Se nám to s tím počasím tento víkend ta úplně nevyvedlo, člověk míní a plánuje a příroda mění. Až na nějaké ty výjimky to zrovna na létání příliš nebylo a tak se alespoň zadařilo něco málo ulovit na dvou plachtařských závodech, které v tomto týdnu skončily a to Pohár Safari 2010 ve Dvoře Králové nad Labem (viz. Sázka na třináctku…) a Pohár Českého ráje v Jičíně (viz. …“vidíš Karle, to není země, to je zahrádka….). Ale když nejsou zrovna závody větroňů a na všelijakých letištích si aviatici jen tak na nějakých těch Blanících, či „Vosách“ poletují. A někdy se stane, že na druhém konci dráhy stojí podivuhodný červený traktůrek jakoby vystřižený ze známého večerníčku. Pravda, i autor těchto řádků se co by čtyřleté robě na přelomu šedesátých a sedmdesátých let dvacátého století, při návštěvě nějakého to travnatého lětišťátka, zvědavě vyptával svého dědečka (bývalého pilota), co že ta vrčící a čmoudící červená věc je vlastně zač. A i dnes se občas stane, že se někteří nezainteresovaní návštěvníci nějakého toho letiště dohadují, co to je za podivný stroj, nevidí-li ho přímo při práci. A když tedy zrovna nejsou závody větroňů a aviatici si jen tak na těch Blanících a „Vosách“ jen tak poletují, není-li k dispozici nějaký ten motorový letoun, ten červený traktůrek tahá na laně větroně do vzduchu. Tak, aby osvětě bylo učiněno zadost, možná bude užitečné nějakou tu větu o tomto podivném strojku napsat.
>
 
10.07.2010

Delphinapterus leucas Pallas na Ruzyni…

text, foto: (jjk) Delphinapterus leucas Pallas na Ruzyni…
….neboli ozubený kytovec z čeledi narvalovitých typický svou bílou barvou, neboli Běluha severní přistála na pražském letišti. Podobnost není čistě náhodná, Airbus A300-608ST (Super Transporter) má přízvisko Beluga a to právě kvůli podobnosti s výše zmíněným mořským tvorem. Jedná se o unikátní nákladní letoun, který ve středu 7.července 2010 přistál na ruzyňském letišti, aby dovezl horizontální stabilizátor pro poškozený letoun Airbus A321 letecké společnosti Lufthansa, který byl poškozen srážkou s tureckým letadlem Boeing 737-800 společnosti SunExpress viz článek zde: Boeing vs. Airbus 1:0. Letoun Airbus A300-608ST Beluga je přizpůsoben k přepravě rozměrných nákladů a proto také jeho zvláštní tvar a kvůli velikosti a choulostivosti nákladu výškovky byl výrobním závodem vybrán právě tento stroj.
>
 
03.07.2010

Od července do Dubaje..

text,foto: (jjk) Od července do Dubaje..
..vede z pražské Ruzyně přímá linka letecké společnosti Emirates a 1. července 2010 tím prvním strojem zmíněné letecké společnosti, který dosedl na betonovou dráhu letiště v českém hlavním městě byl Airbus A330-243 (výrobního čísla 462) poznávací značky A6-EAL. S leteckou společností Emirates bude možné létat do Dubaje ve Spojených arabských emirátech každý den od pondělí po neděle. Linka EK140 odlétá z Prahy v 16,20 hodin, do Dubaje přilétá v 0,10 hodin následujícího dne a zpět EK139 odlétá z Dubaje v 10,30 hodin a přistává v Praze ve 14,50 hodin, přičemž doba letu je přibližně šest hodin. A Praha se stala sto třetí destinací letecké společnosti Emirates.
>
 
26.06.2010

U Svrabova od první republiky…

text,foto: (jjk) U Svrabova od první republiky…
…bylo na louce plachtařské letišťátko, kde se ve polovině třicátých let dvacátého století snažili první nadšenci na laně do vzduchu zvedat své dřevěné vehikly. Tamtéž dnes leží opuštěné záložní vojenské letiště Tábor – Všechov, které druhdy mělo volací kód „STOJAN“ a ještě před rokem bylo oficiálně neveřejnou plochou pro sportovní létající zařízení, tedy pro ultralehká letadla, ale dnes už je oficiálně zrušené a čeká na nového majitele. Ministerstvo obrany České republiky, jako dosavadní majitel, se totiž rozhodlo, že letiště Tábor – Všechov prodá a to komplet včetně  dva kilometry dlouhou přistávací dráhou a s pozemky o celkové výměře přesahující 407 tisíc metrů čtverečních a dvou přístupových cest. Československá armáda toto letiště používala od roku 1962 a bylo situováno na místě bývalého plachtařského letiště severozápadně od Tábora, mezi obcemi Klokoty, Všechov, Balkova Lhota a Svrabov. Vojenské záložní letiště III. třídy bylo vybudováno s živičnou vzletovou a přistávací dráhou (VPD) o rozměrech 2 000 x 30 m, propojenou spojovacími dráhami se dvěma stojánkami a pojížděcí dráhou rovnoběžnou s VPD. Další stojánky jsou u hangáru a budovy řízení letového provozu, kde je dnes restaurace, benzínová pumpa (oboje je v pronájmu) a nefunkční trafostanice.
>
 
19.06.2010

O třech pannách a mrtvém dítěti

text,foto: (jjk) O třech pannách a mrtvém dítěti

Žil, byl dávno tomu na hradě Kámen chudý šlechtic a jeho tři dcery. Nemohl se rozhodnout, kterou dceru na zdejším panství ustanoví svou nástupkyní a přemýšlel a přemýšlel až umřel. Jako v každé pohádce byly ty dvě starší byly chamtivé a hašteřivé. Ta nejmladší byla krásná, hodná a chytrá a přišla na to, jak spor vyřešit. Zasadily tedy všechny tři jednu větvičku lípy, a které do roka vyroste stromek největší panství i s hradem Kámen získá. Do dědictví však nepatřilo letiště, které tu v podhradí leží. To dnes už původnímu účelu neslouží a dávno dávno tomu, co tu při vojenském cvičení Varšavské smlouvy pod názvem Zenit v roce 1963 přistávaly Migy-19PM. Teď tu občasně hospodaří Technický a zkušební ústav stavební Praha, který zde testuje svodidla.

>
 
18.06.2010

Boeing vs. Airbus 1:0

(jjk) Boeing vs. Airbus 1:0

O příspěvek k právě probíhajícímu Mistrovství světa ve fotbale se postarali letouny německé Lufthansy a turecké společnosti Sun Express na letišti v Praze Ruzyni. A z ryze fotbalové potyčky bez míče mezi tureckým Boeingem 737-800 a německého Airbusu A321 vyšel o trochu lépe Boeing 737, který přišel jen o část wingletu, ale Airbus má přeříznutou výškovku. Oba si vysloužili červenou kartu a vyloučení a distanc na další zápas. Zranění si prozatím budou oba svorně léčit v Praze.

>
 
12.06.2010

Kouzelný koberec opět v Praze

text,foto: (jjk) Kouzelný koberec opět v Praze
K vidění byl na pražské Ruzyni v uplynulém týdnu Boeing 747-437 VT-ESP indického národního dopravce Air India. Pokud paměť neklame, tak naposledy tento typ indického národního dopravce zde byl k vidění naposledy před čtrnácti lety a svou úplně první návštěvu vykonal 8.listopadu 1972, což už je tedy hodně dlouho a zmínka o tom je na jiném místě a to konkrétně zde: Vzpomínka na kouzelný koberec. Jedním z devíti strojů typu Boeing 747 ve stáji Air india do České republiky přiletěl na oficiální návštěvu indický viceprezident Hamíd Ansárí a proto měli milovníci exotiky příležitost vidět v Praze indické barvy na „Jumbu“ začátkem června a to hned několik dnů.
>
 
23.05.2010

Jako oáza mezi lijáky…

text,foto: (jjk) Jako oáza mezi lijáky…

…se v sobotu 22.května 2010 mohlo zdát místo letiště v Nymburce. Přes republiku se hnalo několik bouřek, které ovlivnili po ránu počasí v Lomnici nad Popelkou a odpoledne zabránilo několika strojům dolétnout na letecký den v Chotěboři a zastavilo provoz na vojenském letišti v Čáslavi. Podle meteorologů bouřky s přívalovými dešti zasáhly během dne postupně Děčínsko, Českolipsko, Mladoboleslavsko, Poděbrady, Kolín, Kutnou horu, Čáslav, okolí Havlíčkova Brodu a Jihlavy a také Liberecko, Jablonecko, zabloudily do Jizerských hor a Krkonoš. Radost v tomto počasí létat, ale pokud se podařilo tímto marastem proletět, v Nymburce svítilo sluníčko a probíhal normální sobotní provoz.

>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

25. dubna 2019 17:00-20:00

Beseda na Albertově – Jan Smrčka

Praha 2 (ČVUT Fd)
Odborná společnost letecká ČR pořádá besedu: Jan Smrčka – vzduchoplavec na horkovzdušných i plynových balonech Jak se létá Gordon Bennett Cup, Praha 2, Dopravní fakulta ČVUT na Albertově, Horská 3, www.czaes.org, www.fd.cvut.cz, www.facebook.com/OSLCR/
 
detail akce
společenská akce
 
27. - 28. dubna 2019

Modelářský víkend

Mladá Boleslav - Bezděčín
Modelářský víkend pro mladé modeláře (cena 500,- Kč na osobu/víkend, v ceně je zahrnut materiál ke stavbě a po oba dva dny oběd a svačina), kteří si pod odborným dohledem postaví a odnesou domů funkční a létající model větroně, Letecké muzeum Metoděje Vlacha, Letiště Mladá Boleslav – Bezděčín, www.letecke-muzeum-metodeje-vlacha.cz
 
detail akce
letecké modelářství
 
27. - 28. dubna 2019

Den ve vzduchu s Plzeňským krajem 2019

Plasy

17. ročník největší letecké show na západě Čech, Letiště Plasy, www.akplasy.cz, www.denvevzduchu.cz

 
detail akce
letecký den
 
27. dubna 2019 10:00-18:00

Navigační seminář

Havlíčkův Brod
Tradiční předsezónní navigační seminář určený zájemcům o soutěžní létání, Letiště Havlíčkův Brod, www.laacr.cz, www.laacr.cz/SvazUL/, www.aeroklubhb.cz, www.lkhb.cz
 
detail akce
soutěž - ULL
 
27. dubna 2019 10:00-17:00

Podřipský přesnař

Krabčice, Roudnice nad Labem, Říp
Soutěž v parašutismu na přesnost přistání (současné s Řípskou poutí), Letiště Roudnice nad Labem, Krabčice, Říp (úpatí hory), www.aeroklubroudnice.cz, www.aecr.cz, www.paraklubrip.cz
 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama