Zajímavosti RSS

07.03.2010

Vzduch je naše moře, aneb naši předci věděli, co činí

www.airport-cb.cz Vzduch je naše moře, aneb naši předci věděli, co činí

Společnosti Jihočeské letiště České Budějovice se podařilo získat cenný archivní dokument, dokazující snahu našich předků vybudovat na jihu Čech letiště, které by sloužilo k přepravě osob, nákladu a pošty.

V Memorandu z 10.února roku 1920 se Československá letecká dopravní společnost obrací na slovutné radní města České Budějovice s žádostí o podporu svého záměru pokrýt území Československa stanicemi, z nichž by bylo možné „na všechny směry dvakrát denně dopravovati osoby, zboží a zásilky letadly na místo určení“.

>
 
28.02.2010

Co nového … po 30 letech II.

(jjk), L+K 3,4/80 Co nového … po 30 letech II.

Po měsíci si opět můžeme připomenout proti proudu minulosti, co časopis Letectví + kosmonautika přinesl jako úplné novinky na trhu s leteckými zařízeními, tak jak byly představeny v únoru roku 1980. Které stroje se na trhu ujaly a o kterých už dnes nic nevíme a na nebi nepotkáváme. A tak se tehdy představil velmi neobvykle koncipovaný letoun Edgley EA7 Optica, malý turistický Rockwell Commander, zemědělský práškařský Aamsa Quail A-9B a letoun Gates Learjet řady 54, 55 a 56 s jménem Longhorn. A tak tedy co nového ve své pravidelné rubrice představil časopis Letectví+kosmonautika přesně před třiceti lety? Ve třetím a čtvrtém čísle toho roku? … jen pro mladší ročníky je třeba připomenout, že tehdy ještě byl tento časopis čtrnáct a tak ročně vycházelo dvacet šest čísel a nikoli jako dnes podle počtu měsíců dvanáct.

 

>
 
27.02.2010

Stíhačkou proti balónům

(jjk), L+K Ročenka '73 Stíhačkou proti balónům

Jedním z nejstarších létajících prostředků je bezpochyby balón a za počátek tohoto druhu vzduchoplavby se považuje 4. červen 1783 a první start horkovzdušného balónu bratří Montgolfiérů, kteří na „palubu“ balónu umístili ovci, kachnu a kohouta. Krátce na to následoval balón plněný plynem a tato koncepce se postupně uplatnila nejen v civilním, tak i vojenském životě. Poprvé navrhoval vojenské využití balónu v roce 1783 Giroud de Villette, ale v praxi se pro vojenské účely podařilo balón použít až o deset let později (byť neúspěšně), kdy Guiton de Morveau zkusil propašovat z obklíčeného Condré vojenské depeše, jenže špatně postavený balón se zřítil přímo do náruče nepřátel. I když se jednalo o neúspěšný pokus, zajistilo to balónům do budoucna vojenskou službu. Úspěchem však skončila další známá akce a to v roce 1870, kdy pruská armáda obléhala Paříž a Francouzům se při šestašedesáti vzletech podařilo z obklíčení odvézt poměrně velké množství pošty a i několik pasažérů.

>
 
21.02.2010

Dolnorakouská zemská výstava i ve vzduchu

text: (jjk), MJ, foto: Miloš Jenčík Dolnorakouská zemská výstava i ve vzduchu

Ještě jedno ohlédnutí za minulou sezonou stojí za zmínku a po letecké show v Zelwegu (Generál Gruber vzýval Woodstock, Zelení kritizovali…) se i díky fotografiím Miloše Jenčíka můžeme podívat na letecký den do Dobersbergu, který se konal v rámci Dolnorakouské zemské výstavy 2009, společném to projektu kraje Vysočina a spolkové země Dolní Rakousy. Dvacet let po pádu tzv. „železné opony“ se v loňském roce konala první přeshraniční Dolnorakouská zemská výstava s názvem "RAKOUSKO. ČESKO. rozděleni – odloučeni – spojeni.“, která představovala společné dějiny Rakouska a Českých zemí. Probíhala od 18. dubna do 1. listopadu 2009 a hlavními centry výstavy byla města Horn a Raabs v regionu Waldviertel a Telč, přičemž Horn ve svých expozicích přibližoval návštěvníkům historii obou zemí, v Raabsu bylo možné shlédnout výstavu o životě na obou stranách „železné opony“ a v Telči se převážně konaly kulturní akce. Samozřejmě, že se na hlavní expozice a akce nabalily i různé jiné doprovodné záležitosti konající se i na jiných místech a mezi nimi byl i zmíněný letecký den, tedy Airshow 2009 na letišti v Dobersbergu 15. a 16.srpna 2009.

>
 
20.02.2010

Hurá na lyže…do Kroměříže

text: (jjk), text, foto: al.crab Hurá na lyže…do Kroměříže

I když je nasněženo, dá se celkem obstojně létat. Letadlu se namontují lyže a vyrazí se do závějí. Bývá to příjemné zpestření zimní přestávky, takže lze tu i tam potkat na obloze nějaké to letadélko s lyžemi na kolech, nebo místo koleček. Minulou neděli svatého Valentýna tak tímto způsobem slavili létavci v „Hanáckých Athénách“ na replice historického slavného stroje Zlin Z-XII OK-BTB (OK-KUD07), která je v laskavé péči Miroslava Rakušana a ostatních nadšenců na kroměřížském letišti. A z Valentýnských oslav nás z lyžařského létání pozdravil i autor knihy o historii kroměřížského létání Aleš Karban…

 

>
 
14.02.2010

Generál Gruber vzýval Woodstock, Zelení kritizovali…

text: (jjk), MJ, foto: Miloš Jenčík Generál Gruber vzýval Woodstock, Zelení kritizovali…

Pod Nízkými Taurami a Lavanttalskými Alpami, v zemi Štajerské (rodišti Elifrede Jelinekové), na řece Mur a v okrese Judenburg leží tu městečko, kde snad ani nejsou stany, městečko Zeltweg, kde se jezdívala Formule 1, kde za místní hokejový klub chytal český brankář Robert Slávik, kde je letiště s nejmodernějšími letouny rakouského letectva Eurofighter Typhoon. A na tomto letišti se koncem loňského června konala velká letecká show, prý snad největší v Evropě a tak spolu s prosluněnými fotografiemi Miloše Jenčíka si tuto výjimečnou událost můžeme připomenout (když už jsme v posledních dvou měsících bilancovali rok 2009) a v tomto nevlídném počasí se tak trochu pokusit přivolat modrou oblohu a nějaký ten stupeň Celsia navíc.


 

>
 
13.02.2010

Hrát si celý život….

text, foto: (jjk) Hrát si celý život….

…je snad sen téměř každého, ale jen někomu se to vyplní. Těmi z pohledu jiných, šťastnými, jsou asi všichni kdo se nějakým způsobem zabývají modýlky všeho možného. Většina modelářů s věkem na svůj koníček přestane mít čas a ten zbytek přeživších si v dospělosti s modýlky hraje jen ve volném čase. …Jen někteří si z tohoto koníčku umějí udělat i svou živnost a de facto si tak celoživotně hrát a zároveň svou činností dělat radost i ostatním. Každý se snad rád podívá na dioráma s různými výjevy, každý, kdo měl ve svém mládí nějaké vláčky typu H0 v měřítku 1:87, poměrně zoufale sháněl k nim nějaká ta autíčka, či jinou techniku, protože před dvaceti lety se na našem trhu jen v omezeném rozsahu objevovaly tyto doplňky z produkce tehdejší Německé demokratické republiky. Tato situace se samozřejmě za uplynulých dvacet let změnila a dnes je k dostání téměř cokoli, ale mezi ty úplně první, kteří se souběžně s politickými změnami v roce 1989 rozhodli poněkud zatuchlý socialistický rybníček rozčeřit svou produkcí byla pražská rodinná firmička SDV model Jana Podubeckého.

>
 
07.02.2010

Ještě jednou v Berlíně

text: (jjk), foto: Miloš Jenčík, www.dtmb.de Ještě jednou v Berlíně

Tak jak jsme minulou neděli absolvovali Nahlédnutí do Gatowa, tedy do leteckého muzea na místě bývalého, především vojenského letiště, tentokrát se projdeme po největším muzeu techniky na světě, které má rozlohu až padesát tisíc metrů čtverečních. Technické muzeum Berlín (Deutsches Technikmuseum Berlin) bylo uvedeno do provozu v roce 1983 v areálu starého Anhaltského nákladového nádraží (vida další příklad úspěšného brownfieldu … u nás by nádraží srovnali se zemí a postavili krásnou plechovou hranatou zrůdu) a je rozděleno do sedmnácti sektorů, které tématicky představují snad všechna odvětví lidské činnosti, od silniční, kolejové, městské a lodní dopravy, výrobní techniky, letectví a kosmonautiky, přes technologie textilní výroby, až po výpočetní a sdělovací techniku, včetně knihtisku a technologie výroby papíru, nebo expozic optiky, akustiky a elektřiny či i šperkařství.

>
 
31.01.2010

Nahlédnutí do Gatowa

text: (jjk), foto: Miloš Jenčík Nahlédnutí do Gatowa

V souvislosti s nedávnými informacemi o přestavbě berlínského letiště v Schönefoldu (Schönefeld bude největším berlínským letištěm) nepadla zmínka o čtvrtém aeroportu této německé metropole a to o letišti Gatow, které bylo uzavřeno v roce 1995. Letadla z něj ovšem tak úplně nezmizela, protože zde vzniklo Muzeum leteckých zbraní Bundeswehru, tedy Luftwaffe. Což může pro milovníky historie, ale nejen pro ně, být zajímavým tipem při návštěvě německého hlavního města.

 

>
 
24.01.2010

Co nového … po 30 letech

(jjk), L+K 1,2/80 Co nového … po 30 letech

Vývoj v leteckých technologiích se řítí nezadržitelně vpřed, někdy systémem pokus omyl, někdy zcela hladce bez problémů a někdy rovnou zamíří do slepé uličky. Pro připomenutí, jak se doba mění, a nebo naopak, že v některých směrech ustrnul na mrtvém bodě, si je užitečné sáhnout do historie, byť ne úplně vzdálené. Co nového ve své pravidelné rubrice představil časopis Letectví+kosmonautika přesně před třiceti lety? V prvním a druhém čísle toho roku?

>
 
23.01.2010

„Můj svět je také kulatý… „ Luigi Colani

(jjk), www.colani.de, www.colani.ch, L+K 2/80 „Můj svět je také kulatý… „  Luigi Colani

Bylo to před třiceti lety. Tehdy ve druhém čísle časopisu Letectví + kosmonautika 21.ledna 1980 vyšel článek o významném světovém designérovi Luigim Colanim, který svým neortodoxním stylem posunul tento obor do úplně jiného futuristického rozměru a stal se otcem tzv. biodesignu, který lze srovnat vizuálně do jisté míry například s tvorbou ateliéru Future Systems, nebo leteckého novátora Burta Rutana. Vzhledem k tomu, že Luigi Colani ve své tvorbě zabrousil i do letecké problematiky, je jistě na místě si tohoto letos dvaaosmdesátiletého polsko-švýcarsko-německého vystudovaného sochaře připomenout nejen článkem starým přesně třicet let.

>
 
16.01.2010

Letecká pohádka

(jjk), L+K ´73 Výběr Letecká pohádka

V prosinci padla zmínka o tom, že časopis Letectví + kosmonautika, respektive nakladatelství Naše vojsko vydávalo jako přílohu tohoto periodika různé „ročenky“. A v těchto přílohách se občas objevily i zajímavé a milé článečky. Tak se tu v roce 1981 objevil Večerníček pro plachtaře a autorovi těchto řádek se podařilo objevit ve „Výběru“ roku 1973 dokonce i Leteckou pohádku. Na rozdíl od Večerníčku, kde pisatel není uveden, je pod zmíněným článečkem podpis Jarda Sinecký a k zachumelené krajině a až skoro vánoční víkendové náladě se pro malé uklidnění v hektické době taková pohádka bezpochyby hodí.

>
 
31.12.2009

Ten rok nám teda dal….

text, foto: (jjk) Ten rok nám teda dal….

… to zas bude v alejích nablito… řečeno s klasikem. Ano, ano je tu poslední den roku 2009 a to je čas k bilancování toho co se stihlo objet, obletět a o čem napsat. Nebylo toho moc, jen několik málo drobností, které se čas od času dalo někde po naší českomoramskoslezské zahrádce zahlédnout, obhlédnout, objet, nebo obletět. Počasí bylo ještě o kousek horší než v roce 2008, takže se autor těchto řádků musel stát leckdy „babičkou všudezdejší“ a být na několika místech najednou, což je poměrně fyzicky náročné. A tak zde přináší v odkazech těch pár „kousků“, které v uplynulém roce stihl.

 

>
 
20.12.2009

Večerníček pro plachtaře

(jjk), L+K Příloha /1981 Večerníček pro plachtaře

Tak jako dnes vydává nakladatelství Aeromedia kromě časopisu Letectví + kosmonautika i jeho „Speciály“, tak kdysi Naše vojsko vydávalo nepravidelně k tomuto periodiku i ročenky a nebo přílohy. V „Příloze“ ročníku 1981, ale narazil autor tohoto textu na malou záhadu. S kresbami tehdejšího redaktora L+K a dnešního prezidenta Letecké amatérské asociace v ní vyšel „Večerníček pro plachtaře“, jenže bez autorova podpisu.

>
 
13.12.2009

Poprvé doma na Extrách v roce 1995

(jjk), L+K 18/95 Poprvé doma na Extrách v roce 1995

S Markem Hykou a Petrem Kopfsteinem se do české reprezentace vrátily a vracejí akrobatické speciály z produkce Waltera Extry jak bylo ostatně i zmíněno v rozhovoru s prvně zmíněným pilotem (Jakmile se blížím cíli, posunu si ho opět o kus dál…). Ale stroje Extra 300 byly prvními letouny zahraniční produkce v české reprezentaci v první polovině devadesátých let, po té co Zliny Z-50 už na absolutní světovou špičku v kategorii Unlimited přestávaly stačit.

 

>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

19. - 26. května 2018

6. ročník CPZš 2018

Raná u Loun

Aeroklub Raná a POTK pořádají 6. Ročních Celostátního plachtařského závodu Šohajů a dalších historických kluzáků, Letiště Raná u Loun, www.sohajerana.wbs.cz, www.lkra.cz, www.aeroklubrana.cz, www.potk.info

 
detail akce
soutěž - plachtění
 
24. - 26. května 2018

25. Karlovarský pohár 2018

Toužim - Přílezy

Tradiční soutěž motorových akrobatických letounů v kategoriích Sportsman, Intermediate, Advanced, Unlimited s mezinárodní účastí, Letiště Toužim - Přílezy, www.aeroklubtouzim.cz, www.aerobatic.cz, www.leteckaakrobacie.cz

 
detail akce
soutěž - akrobacie
 
24. května 2018 17:00-20:00

Beseda na Albertově – Jan Fridrich

Praha 2 (ČVUT Fd)

Odborná společnost letecká ČR pořádá besedu: Jan Fridrich – viceprezident LAA pro zahraniční záležitosti a průmysl; Trendy ve vývoji ultralightů, Praha 2, Dopravní fakulta ČVUT na Albertově, Horská 3, www.czaes.org, www.fd.cvut.cz, www.facebook.com/OSLCR/

 
detail akce
společenská akce
 
26. května 2018 10:00-17:00

3. kolo navigačního Poháru Petra Tučka - MČR

Kraví hora – Němčičky

Navigační soutěž určená pro ultralehké a sportovní letouny, motorová rogala, motorové kluzáky a vírníky, součást Mistrovství ČR v ultralehkém létání, Letiště Kraví hora – Němčičky, www.laacr.cz, www.laacr.cz/SvazUL/, www.republikakravihora.cz/letiste-kravi-hora, www.letiste.nemcicky.net

 
detail akce
soutěž - ULL
 
26. května 2018 10:00-17:00

Český pohár/Evropská liga - RW4

Prostějov I. - Žešov

Parašutistická soutěž Relative Work RW4 - formace, Letiště Prostějov I. - Žešov, www.dropzoneprostejov.com, www.lkpj.cz, www.jump-tandem.cz, www.aecr.cz

 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama