Zajímavosti RSS

20.03.2011

Zbloudilý „Zkoumač“ vzduchu a ředitelské vozítko

text,foto: (jjk) Zbloudilý „Zkoumač“ vzduchu a ředitelské vozítko
Zima se stále ne a ne pustit své vlády, těžké černé mraky se válejí nad krajinou, ale i nepříjemném lezavém počasí je možné zahlédnout nějaké ty zajímavé létavé kousky na pražském letišti na Ruzyni. A někdy se to tak přihodí, že hnedle dva najednou. A tak se v šedomlžné šedé mlho šedi soboty 19. března 2011 na Ruzyni zjevil jediný stroj slovenské letecké společnosti AirExplore a ředitelský V.I.P. letoun Korean Air. V obou případech se jednalo o Boeing B737, v prvním případě, ale letoun poněkud obstarožní a ve druhém letoun relativně nový.
>
 
19.03.2011

„My čekali jaro, a zatím přišel mráz….

text: (jjk) foto: archiv autora „My čekali jaro, a zatím přišel mráz….
….tak strašlivou zimu nepoznal nikdo z nás“….vyhrožovali mračouni a také text písničky skupiny Fešáci z roku 1975 nepatří k těm nejoptimističtějším. „Z těžkých černých mraků se stále sypal sníh, a vánice síle v poryvech ledových“….strašívali u táboráků naší generaci …“Z chýší dřevo mizí a mouka ubývá, do sýpek se raději už nikdo nedivá“ ….Ale ač to v posledních dnech vypadalo, že se přece jenom zima opět vrací….“Zvěř z okolních lesů nám stála u dveří a hladoví ptáci přilétli za zvěří, a stále blíž“….až zase tak divoce to naštěstí na sklonku zimy nevypadalo, Morana ze slámy už skoro hoří a pluje po potoce, tak obrázky z letošního ledna už jsou jen vzpomínkou na uplynulou zimní sezonu…
>
 
13.03.2011

Stejně si myslim, že indiáni maj pravdu….

text,foto: (jjk) Stejně si myslim, že indiáni maj pravdu….
…fotky kradou duše…. nebo to bylo opačně? … fotky maj pravdu, Indiáni kradou duše… Indiáni kradou fotky….říká Ozzák, ale ať je to tak nebo tak, Národní technické muzeum je už měsíc, po dlouhé rekonstrukci, otevřené a například už příští týden 17. března 2011 začíná přednáškový cyklus, a v květnu bude muzeum pořádat akci, která připomene sté výročí letu Ing. Jana Kašpara z Pardubic do Velké Chuchle nebo mezinárodní konferenci Scholars in exile and dictatorhips of the 20th century, ale i mnoho dalších akcí, jak bývávalo zvykem před rekonstrukcí … …a obrázků je zde jen poskromnu, protože je lepší expozice vidět na živo a ostatně jak říká Ozzák, Indiáni kradou fotky, nebo Indiáni kradou duše…a nebo fotky kradou duše …i strojům a stroječkům …možná…?
>
 
12.03.2011

Masopustní průvod masek…

text,foto: (jjk) Masopustní průvod masek…
…bude v neděli 13. března 2011 juchat v centru města Mělníka a tomu svým způsobem předcházelo v sobotu 12. března 2011 juchání modelářů na letišti u nedalekého Hořína…v předjarním a skoro jarním počasím to byly závody v kategoriích F3K, RCH a F6D, což laicky řečeno jsou kluzáky, které závodník uvede do pohybu ve stylu diskaře, tedy otočí se kolem své osy a držíc letounek za křídlo vrhne ho do vzduchu…a po té pomocí vysílačky strojek plachtící ve větru udržuje v letu co jen nejdéle to jde…a čím déle kluzák „visí“ ve vzduchu, tím lépe, protože se závodí na čas…modýlky tak už vehementně přivolávají leteckou sezonu, aby inspirovali své větší příbuzné a ostatně i nějací se inspirovat nechali jak bylo dnes i vidět… …a kdo by se na letišti v Hoříně nudil, může navštívit nedaleký Mělník a zajuchat si s maškarami po náměstí…
>
 
06.03.2011

Když byl motýlkový Порыв v Kralupech…

text: (jjk), foto-archiv: J.N. Když byl motýlkový Порыв v Kralupech…
…už od těch dob kousek vody uteklo…Letiště v Kralupech není v Kralupech, ale Sazené a motýlkový Порыв už také naše nebe nekřižuje…tedy přesněji řečeno rozloučil se tento letoun se svou činností v českých a československých aeroklubech 26. června 2006 v Medlánkách u Brna, ale valnou většinu svého téměř čtyřicetiletého pobytu na našem území prožil tento kluzák s motýlkovými křídly nedaleko Kralup nad Vltavou na sazenském letišti. Více méně tak vzpomínkou na letounek Antonov A-15 (jehož jedním z navrhovaných jmen bylo právě slovo Poryv, neboli v originále Порыв) tak trochu navazujeme na sobotní výlet, kdy Poskakující zajíc v oparu… hopkal kolem sazenského letiště, na kterém dlouhá léta bydlel letounek se svými charakteristickými netradičně uspořádanými svislými ocasními plochami, které vlastně nebyly svislé, ale šikmé…
>
 
05.03.2011

Poskakující zajíc v oparu…

text,foto: (jjk) Poskakující zajíc v oparu…
…březnového předjaří na letišti Sazená nedaleko Kralup nad Vltavou jakoby chtěl naznačit, že už by se pomalu, ale jistě to vytoužené teplejší a jasnější počasí blížilo. Ale jak se říká, první vlaštovka jaro nedělá, natož první zajíc, který na rozdíl od vlaštovek do teplých krajin neodlétá. Nemá totiž křídla, ale ani do teplých krajin neodhopkává….a vlaštovek nevidět, takže, ačkoli se už snad konečně to jaro neodvratně blíží, stále je tak trochu frišno, o čemž svědčí ten mlžný opar vznášející se vůkol nad krajinou….Ale jak už jsme se v tomto kraji otce kněžny Libuše Po stopách praotce Čecha… courali kolem Roudnice nad Labem …a ještě tam tak seděl brhlík… v Panenském Týnci, i okolo Sazené se při nějaké té předjarní procházce lze podívat na nějaká ta zajímaví místa a k tomu se ještě pokochat pohledem na hemžení se letadélek na letišti u Sazené.
On přímo v Sazené je totiž zámeček, na kterém to ovšem není poznat a maličké pevnostní muzeum. A hned vedle je poněkud zdevastovaný dvůr, nebo zámek ve vesničce Uhy, ale o mnoho v lepším stavu jsou nedaleké zámky v Nelahozevsi a Veltrusech…. 
>
 
27.02.2011

Jiná tvář indického subkontinentu…

text: (jjk), foto MJ Jiná tvář indického subkontinentu…
…je k vidění v "Silicon Valley of India", jak se také nazývá počítačové centrum této největší demokratické země světa v Bengaluru (nebo také Bangalore). Zatím co jsme se zhruba před rokem pohybovali Mezi odpadky, nakupující krávou a všudypřítomnou špínou…, tentokrát se podíváme na vyžehlené letiště Yelahanka Airforce Base, kde se konal už v pořadí osmý ročník jedné z nejvýznamnějších akcí na asijském kontinentu a to mezinárodní veletrh letectví a kosmonautiky Aero India 2011. Obrázky z této výjimečné akce z Indie přivezl fotograf Miloš Jenčík (www.airfoto.jencik.net), který kromě jiného doprovázel akrobatickou skupinu Zlinů Z-50LX Flying Bulls Aerobatic Team z Jaroměře, pod vedením Radky Máchové, která na letišti Yelahanka předváděla v rámci Aero India 2011 své umění.
>
 
20.02.2011

…a ještě tam tak seděl brhlík…

text,foto: (jjk) …a ještě tam tak seděl brhlík…
…a něco kloval do stromu……tedy správně brhlík lesní (Sitta europaea) z čeledi brhlíkovitých seděl na stromě v parčíku u nedostavěného chrámu a někdejšího kláštera klarisek a cosi sveřepě kutal v seschlé kůře. Nuž tedy, abychom dokončili, co jsme minule načali. Po stopách praotce Čecha… jsme se minulou sobotu podívali na kopec Říp a hrad Haznburk s tím, že lze při té příležitosti navštívit i roudnické letiště. Projekt putování v krajině praotce Čecha, který potrvá až do roku 2015 a měl by pomoci rozvoji turistiky na Ústecku, se, ale neomezuje jen na okolí Řípu a Roudnice nad Labem. Když by se od Řípu praotec Čech vydal letadlem jihozápadním směrem, mohl by přistát na někdejším záložním letišti v Panenském Týnci, o němž jsme ostatně už několikrát psali a po té se vydat buď do Panenského Týnce samotného a nebo do nedaleké Peruci, či mít štěstí a zahlédnout nějaké to letecké hemžení na místním letišti…a nebo sledovat brhlíka, jak se sveřepě snaží přivodit si migrénu, nebo znuděné holuby, poskakujíc po nedokončených sloupech panenskotýnského chrámu… ono se v tomto počasí o moc více dělat nedá a tak proč se nevydat do míst kudy patrně praotec Čech kdysi putoval…
>
 
13.02.2011

Po stopách praotce Čecha…

text,foto: (jjk) Po stopách praotce Čecha…
… je projekt, který od loňského roku průběžně trvá od loňského roku až do roku 2015 a má za cíl podpořit rozvoj cestovního ruchu v oblasti Ústeckého kraje. A pod kopcem, kde se praotec Čech podle legend zastavil ve směru trasy ke hradu Haznburk je od roku 1945 rozprostřeno letiště Roudnice nad Labem, kde se pravidelně, jednou za dva roky od roku 1991 koná akce zvaná Memorial Air Show. V roce 2009 se tedy konal jubilejní desátý ročník této letecké akce a v letošním roce to bude další jubileum a to logicky dvacáté výročí od zahajovacího ročníku této akce. Této akci se, ale věnovat nebudeme, ale pokud se v tomto nevlídném čase na chvilku zpředjarní počasí může se i v únoru vyrazit kamsi na výlet a to třeba právě do kraje praotce Čecha a to třeba právě obhlédnout vrch Říp a nebo se pokusit vyšplhat ke zřícenině hradu Haznburk. Ale za malé pozastavení stojí i při cestě kolem Roudnice nad Labem místní letiště, kde se i za klidnějšího a slunečnějšího zimního dne lze lehce pokochnout pohledem na hemžení všelijakých letadélek, či parašutistů.
>
 
12.02.2011

Souboj Titánů…

text,foto: (jjk) Souboj Titánů…
…je sice britsko-americký film Louise Leterriera o Perseovi a boji antických bohů a Titáni byli v řecké mytologii potomci matky země Gaie a boha Úrana, a mezi ty nejznámější patří Kronos, jeho manželka Rheia, a dále například Ókeanos, Mnémosyné či Thei, bůh slunce Hélios, nebo Prométheus a Atlás. Titan objevený holandským fyzikem a astronomem Christiaanem Huygensem v roce 1655 je rovněž největší z více než šedesáti měsíců Saturnu. Je pojmenován po nejmladším synovi boha nebes Úrana a bohyně země Gaie a po Ganymedu je to druhý největší měsíc v naší sluneční soustavě. Titán obrovský (Titanus giganteus) je také zhruba patnáct centimetrů velký a 65 gramů vážící brouk a rovněž Titan je (chemická značka Ti, Titanium) lehký kov s atomovým číslem 22. Titan Airways je i britská letecká společnost vzniknuvší v roce 1988, jejíž název je inspirován saturnovským měsícem, jehož oranžový kotouč má ostatně vyveden na trupu letounů, a která je čas od času (i pro své zajímavé barevné ztvárnění) atraktivním oživením provozu na pražském ruzyňském letišti. V tomto období začátku roku 2011 se v Praze párkrát i sešly dva letouny z patnáctičlenné flotily tohoto charterového přepravce.
>
 
06.02.2011

Werich s Pinďou na Vlaštovce

text,foto: (jjk) Werich s Pinďou na Vlaštovce
Když se takhle jeden únorový den po lukách a lesích prohání vichr odnášející čepice a klobouky, obracejíc deštníky naruby je docela podivné, že to někomu může udělat i radost. Tedy možná by panu Janu Werichovi radost neudělalo, kdyby mu neúměrně zrychlený vzduch odnesl nějakou pokrývku z hlavy a on by se za ní musel po louce honit jako smyslů zbavený, ale v den jeho sto šestých narozenin 6. února 2011 se po louce za následovníky Pindi a Vlaštovky honilo několik desítek lidiček a vůbec jim to nevadilo. Nějaký človíček se rozeběhl, Pinďu vrhl proti větru a ten pak letěl, letěl a letěl až skončil ve větvích stromu (při nejhorším) a rozhodčí měřili čas letu. Samozřejmě, že ten házeč nevrhal pravého Pinďu ze slavného Čtyřlístku, ale Pinďa a nebo Vlaštovka se jmenovaly balsové modýlky kluzáků, jejichž návod pro mladé kutily zveřejnil v roce 1978 časopis Modelář. Dnešní kluzáky vyrobené z lehkého balsového dřeva, neboli volné létající modely kategorie H, tedy házela se už nejmenují Pinďa, nebo Vlaštovka, ale stále se s nimi pořádají závody a právě v tuto neděli 6. února 2011 se konalo v pražských Letňanech další kolo Pražské ligy házedel a tak, protože se v tomhle nevlídném počasí moc akcí nekoná, nebylo od věci se na letňanské letiště podívat.
>
 
05.02.2011

Z Pau do kročehlavské Bažantnice…

text,foto: (jjk) Z Pau do kročehlavské Bažantnice…

…se někdy z jara Léta Páně 1911 se vydal kladenský mechanik a cyklista Josef Pouba, aby zde u Velkého Přítočna předváděl se svým letadélkem. Od 27. ledna 1911 do 14. února téhož roku se Josef Pouba učil v letecké škole Louise Blériota, založené ve francouzském Pau v roce 1909 leteckému umění až k úspěšnému ukončení pilotních zkoušek. Letecký kurz však stál osm set franků a tak se na Josefa Poubu museli složit členové leteckého družstva z Kladna a Kročehlav. Pouba bohužel nijak mimořádně úspěšný nebyl a po té co letoun Blériot XI rozbil, opravil a znovu rozbil, po čase létání zanechal a letecké družstvo přestalo existovat první letecká škola v Zemích české koruny vznikla až o dva roky později v Pardubicích a to přičiněním Rubena Čiháka. Pravdou ovšem je, že v tomto čase před právě sto lety se zrodil první kladensko-kročehlavský aviatik a létal jen málo set metrů od nynějšího kladenského letiště Velká Dobrá, kde se létá dodnes. A zajímavou kuriozitou je, že zde je vedoucím letového provozu pan Karel Pouba, což je sice pouze shoda jmen (jak sám autorovi těchto řádků potvrdil), ale je bezpochyby symbolické, že kladenské létání příjmení Pouba i po stu letech stále symbolizuje.

>
 
30.01.2011

…v erbu s Valentinem Hotmarem…

text,foto: (jjk) …v erbu s Valentinem Hotmarem…
Když v listopadu 2010 si aerokluby Točná a Slaný uspořádaly „seznamovací“ závody (po té co se do Slaného Aeroklub Točná přestěhoval), byla z toho Utopená chcíplá vrána, protože celu tu veselici vzala voda a pod černočernou oblohou bylo velice nevlídno. Nezbylo než se zkusit za mrazivého lednového dne zkusit k Netovicím, do místa zvaného Na rovinách, podívat jestli se nenajde něco barevnějšího k pokoukání, když slunce se od zmrzlého sněhu odráží. Už dříve jsme se byli Na letišti Františka Fajtla ve Slaném podívat. když se tu konávaly letecké dny a tak i jednoho podzimního dne roku 2008. kdy jsme v článku „Tak jsme se po roce opět sešli v divadélku ve Slaném ….“ něco pověděli i o historii tohoto letiště. Tentokrát na letišti Slaný jsme zastihli drobné hemžení a rozhodně mnohem lepší světelné podmínky než na podzim minulého roku, takže kdo by se chtěl na nějaké ty létající stroječky se podívat i uprostřed zimy, může se podívat třeba na slánské letiště. Na travnatých plochách je, ale poměrně důležitá podmínka, že by mělo mrznout, aby podklad byl dostatečně tvrdý a nikoli rozblemcaný jako oranice… …ale protože teď zrovna docela obstojně mrzne a když do toho hezky zasvítí ta žlutá věc co běhá po nebi, tak je to i hezké pokoukání…
>
 
23.01.2011

Hladové Perské kočky…

text,foto: (jjk) Hladové Perské kočky…
…se v posledním měsíci, téměř pod rouškou tmy schované, zjevují pro dávku potravy na svou další pouť. Nejstarším zbarvením Perské kočky je barva bílá a některé druhy mají na koncích chloupků barvu modrou, stejně jako se vyskytuje i modrá barva očí. Bílé Perské kočky s modrými doplňky se tak v podobě letounů Airbus A300B a A310 téměř každý den v podvečer, či za noci objevují na pražském ruzyňském letišti, nakrmí se a pokračují směrem k říši Achaimenovců…, ale jsou ty Perské kočky značně nedochvilné, takže kdo ze zvědavců by se chtěl na bělostné Airbusy letecké společnosti Iran Air podívat, tak se musí obrnit notnou dávkou trpělivosti a k avizovanému příletu (vyčtenému z www.planes.cz) připočítat několik desítek minut…A vzhledem k tomu, že se ku Praze íránský letoun přibližuje vždy nejčasněji až se západem slunce, můžeme jen toužebně čekat, jak se dny postupně prodlouží a netradičního návštěvníka budeme moci vídávat za jasného dne…
>
 
22.01.2011

Luftambulansen lander på en stein…

text: (jjk), foto: M.B., J.Sch. Luftambulansen lander på en stein…
….og rødt helikopter flyr for skadet klatrer… fordi vi er i Norge, hele artikkelen skrevet på norsk…eller rettere sagt ikke, ville han forstå at ingen… …u nás jsme si už poměrně obstojně zvykli na to, že nám nad hlavami vrčí pestrobarevné sanitní vrtulníky…tedy podle toho, kdo je jejich provozovatelem viz. Ve znaku se svatým Kryštofem, aneb…, První pomoc se snesla z nebe a to už dobré čtvrtstoletí, ačkoli se u nás se vzdušnými záchranáři experimentovalo už od let šedesátých. Ačkoli se najde několik zapšklých sobečků a maloměšťáckých „čecháčků“, kteří si permanentně na létající sanitky stěžují (stejně jako na houkání hasičských vozů), ale obecně je neoddiskutovatelné, že rozvojem letecké záchranné služby a to jak primárními, tak sekundárními zásahy se podařilo zachránit velmi významné množství lidských životů. Nu a pravdou je, že jakési oficiální datum vzniku leteckých záchranek je 24. listopad 1946 kdy ve švýcarských Alpách zřícenému letounu DC-3, respektive jeho pasažérům pomohl k záchraně letoun Fieseler-Storch přistávající na ledovci opodál havarovaného letounu. Ale v loňském roce uplynulo devadesát let od prvních experimentálních letů s pacienty v Norském království, ačkoli letecké záchranka vznikla v Norsku přičiněním doktora Jense Moea až v roce 1977. Ale v roce 2010 se v rok devadesátého výročí prvních záchranářských pokusů podařilo na severu Evropy za bídných světelných podmínek ulovit i několik obrázků zasahujícího vrtulníku a tak je i vcelku logické si této letecké záchrance něco málo říci.
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

21. července - 3. srpna 2019

Plachtařské Mistrovství regionů - PMRg 2019

Vysoké Mýto – Voštice
Plachtařské Mistrovství regionů v plachtění - PMRg 2019, Letiště Vysoké Mýto - Voštice, www.gliding.cz, www.soaringspot.com, www.lkvm.cz, www.aecr.cz
 
detail akce
soutěž - plachtění
 
25. - 27. července 2019

Mistrovství ČR 2019 v klasických disciplínách

Frýdlant nad Ostravicí - Paseky
Mistrovství České republiky v parašutismu v klasických disciplínách; Soutěž v parašutismu - přesnost přistání, Letiště Frýdlant nad Ostravicí - Paseky, www.akfrydlant.cz, www.plh.cz, www.aecr.cz
 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
25. - 27. července 2019

Rakovnický Skyleader pohár

Rakovník
Regionální soutěž v letecké akrobacii motorových letounů v kategoriích Sportsman, Intermediate a Advanced, Letiště Rakovník, www.aeroklub-rakovnik.cz, www.letamevtom.cz, www.skyleader.aero
 
detail akce
soutěž - akrobacie
 
27. července 2019 10:00-18:00

Beskydský pohár - Moravský pohár

Frýdlant nad Ostravicí - Paseky
Soutěž v parašutismu - přesnost přistání, Letiště Frýdlant nad Ostravicí - Paseky, www.akfrydlant.cz, www.plh.cz, www.aecr.cz
 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
27. července - 3. srpna 2019

Pohár Českého Ráje 2019

Jičín - Vokšice
„Malé“ plachtařské závody Aeroklubu Jičín, Letiště Jičín - Vokšice, www.letistejicin.info
 
detail akce
soutěž - plachtění
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama