Zajímavosti RSS

01.05.2010

Jasný sokol, dvě věže, zálet a idylka v máji

text, foto: (jjk) Jasný sokol, dvě věže, zálet a idylka v máji

Byl pozdní večer první máj, napsal jistý kolega a docela obstojně se tím proslavil. Letošní první máj se nijak ničím neproslaví, snad jen tím, že hatil původní plány. Co naplat, že si člověk něco předem naplánuje, když se svatý Petr rozhodne, že bude pršet, tak je všechno zase, jako každou sezonu, úplně jinak. Vzhledem k předpovědi počasí Letecká amatérská asociace odpískala první kolo Memoriálu Petra Tučka ve Skutči a v sobotu 1.května 2010 po briefingu před jedenáctou hodinou dopolední odpískali ve Velkém Poříčí první závodní den Hronovských orlíkovských přeháněk….nu což, co naplat…nezbývá než zvolnit tempo, otočit stroje a okruhem kolem Prahy se cestou zpět podívat jestli se něco neděje alespoň na trase k domovu….

>
 
18.04.2010

...už se jarně létá i u pravnuků Bivoje…

text,foto: (jjk) ...už se jarně létá i u pravnuků Bivoje…

…který jak známo na Kavčích horách zabil strašného kance. Na ty současné, kterých se to tam každou neděli po poledni jen hemží by asi sám nestačil, ale měl pravnuky Róda a Zbraslava po nichž se jmenovalo i letiště ležící mezi Budou a Lahovicemi a kde už také začalo jaro létáním historických CRC-EHS,  CRC-E 400,  CRC-Atom, Classic, TEXACO. Jasné… stručné… srozumitelné…

>
 
17.04.2010

Piper L-4H v Kroměříži

text,foto: (Al Crab), text: (jjk) Piper L-4H v Kroměříži

Když  kroměřížský pilot Marek Vala objevil v roce 2000 na italském letišti Ceresara,  kde se účastnil soutěže Picola Schneider cupu, v koutě hangáru rozebraný Piper L-4 projevil hned zájem o jeho koupi. V té době ovšem majitel o prodeji nechtěl ani slyšet, takže Marek odešel s prázdnou. Dlouhou dobu se nic nedělo, ani na inzeráty to nevyšlo, až roku 2009 se ozval pan Giovanni Marchi, zda zájem o Pipera stále trvá. Ohlas byl samozřejmě kladný a Marek vyrazil i s manželkou do Itálie domluvit podmínky prodeje. Letadlo bylo "schváleno" i manželkou, takže již nic nestálo v cestě dopravit stroj do České republiky. K tomu došlo v půli prosince 2009 kdy se na kroměřížském letišti objevil náklaďák v jehož útrobách byl vytoužený Piper.

>
 
10.04.2010

Studené Teplice, Kozly a rogala

text,foto: (jjk) Studené Teplice, Kozly a rogala

..opět zcela nesmyslná zpráva…Na letišti v Teplicích bylo ve větru a chladu zazimováno, v Kozlech se hrál fotbal a na Rané létala jen rogala a po dráze se proháněli nějací kolečkovaní lidé s padáčky na šňůrkách…prostě se nic zajímavého nedělo…

 

>
 
10.04.2010

Vzpomínka na Tupolev Tu-154

text,foto: (jjk) Vzpomínka na Tupolev Tu-154

V souvislostí s tragickou nehodou vojenského speciálu polské armády na palubě s prezidentem Lechem Kaczyńskim a předními představiteli Polské republiky i tamní armády je na místě připomenout i letoun, kterým byl osvědčený Tupolev Tu-154M. Z polských aerolinií LOT byl tento stroj vyřazen už před několika lety, ale vojenské letectvo ho stále ještě používalo. Ve stavu mělo polské vojenské letectvo dva kusy tohoto stroje, ale jeden z nich byl trvale odstaven. Tupolev Tu-154M, který havaroval u Smolenska byl ruskými techniky servisován a modernizován v prosinci roku 2009. Letouny tohoto typu létaly i v České republice resp. Československu a byly vyřazeny v listopadu roku 2007.

>
 
08.04.2010

Air Force One je tu zase…duben 2010

text, foto: (jjk), www.boeing.com Air Force One je tu zase…duben 2010

Opět po roce na pražské Ruzyni dnes 8.dubna 2010 přistál americký prezident Barack Obama ve svém „létajícím Bílém domě“ Boeing B-747-200B VC-25A a krátce po něm i Boeing B-757 s doprovodem. A protože opakování je matka moudrosti určitě neuškodí malá informace o tom, kde a jak se vzaly speciály amerických prezidentů. Původně americký prezident téměř necestoval. A pokud ano, tak pouze v pozemních dopravních prostředcích. Létat by tehdy bylo nepraktické, protože hlava státu by se při absenci bezdrátového spojení na řadu dní zcela odřízla od mnohem důležitějšího dění doma. Světové události však dohnaly ke změně názoru i americkou hlavu státu v roce 1943, kdy F. D. Roosevelt jako první úřadující prezident odletěl jednat se spojenci do Maroka.

>
 
05.04.2010

Hemžení na věži na Plané

text,foto: (jjk), M.V. Hemžení na věži na Plané

U nějaký ten týden se to hemží kolem věže řízení letového provozu mezinárodního letiště České Budějovice – Planá. Doslova se ocitla v nedbalkách po té co díky právě probíhající rekonstrukci věž  "smekla" svůj starý skleněný cylindr a co nevidět vyfasuje zbrusu nový skleněný klobouk, který bude na rozdíl od toho původního více oblých tvarů. Celá věž dostala v uplynulých dnech dostala nový teplejší  kabát. Po odstranění lešení bude vidět o nová barva omlazené věže, která by měla být vyladěna do červeno šeda

>
 
03.04.2010

Řeka Jang-ce proudí do Prahy

text, foto: (jjk) Řeka Jang-ce proudí do Prahy

Od konce března roku 2010, respektive od tohoto týdne nabízí pražské ruzyňské letiště jak lovcům fotografií, tedy spotterům, tak i návštěvníkům, kteří se jen chtějí pokochat leteckým provozem, další atraktivní lahůdku. Mezi Čínskou lidovou republikou a Českou republikou byla dnem 29.března 2010  zavedena přímá nákladní letecká linka, kterou ze Šanghaje a Tchien-ťinu (Tianjinu) třikrát týdně operuje čínská společnost Yangtze River Express Airlines s letouny Boeing B747F (747-481/BDSF), tedy Jumbo Jet.

>
 
30.03.2010

Kunovický Evektor EV-55 Outback se představil

(red), www.evektor.cz, foto: (jjk) Kunovický Evektor EV-55 Outback se představil

Dnes 30.března 2010 se uskutečnilo v prostorách společnosti Evektor slavnostní představení nového turbovrtulového letounu EV-55 Outback, takzvaným roll-outem a nyní jsou na řadě všechny možné zkoušky, aby letoun mohl vzlétnout ke svému prvnímu oficiálnímu letu, který se plánuje na třetí čtvrtletí tohoto roku. EV-55 Outback je hornokřídlý, dvoumotorový, turbovrtulový letoun pro přepravu 9 nebo 14 cestujících nebo až 1824 kg nákladu.

>
 
28.03.2010

Lufthansa v Odolena Vodě

text,foto: (jjk) Lufthansa v Odolena Vodě

Píše se 28.březen roku 2013 a necelých patnáct kilometrů vzdušnou čarou od pražského ruzyňského letiště vystupují z Airbusu A319-100 letecké společnosti Lufthansa první pasažéři vracející se z nějaké prosluněné destinace…přesně podle letního letového řádu mezinárodního letiště ve Vodochodech. Dnes se píše 28.březen roku 2010 a z tohoto letiště na okraji Prahy odpoledne odstartoval letoun Airbus A319-100 letecké společnosti Lufthansa, ale nikoli s cestujícími turisty, ale s posádkami zmíněného dopravce, které tu po oba víkendové dny trénovaly. Lufthansa zde prováděla přeškolovací výcvik pilotů v koncové řízené oblasti letiště, která se částečně překrývá s oblastí přiblížení letiště Praha-Ruzyně, včetně přiblížení, letmých i úplných přistání a vzletů za podmínek IFR (tedy létání tzv. na přístroje). A předpokládá se, že spolupráce bude probíhat i nadále a vlastně nejde jen o proškolování pilotů německé společnosti, ale možnost ověřit si synchronizované přibližování letadel se sousedním ruzyňským letištěm si mohou ověřit i řídící letového provozu ve Vodochodech.

>
 
27.03.2010

Jaro začíná v Příbrami…

text,foto: (jjk) Jaro začíná v Příbrami…

…protože jsme měli nějak podivně dlouhou zimu a ani sveřepí odvážlivci s padákem nad hlavou a motorem za zády se v Tchořovicích nedostali do vzduchu. Tak k prvnímu jarnímu podívání na nějaké to létáctvo byla příležitost až v souvislosti s dnem otevřených dveří firmy OK Light aviation, která sídlí na letišti Příbram - Dlouhá Lhota. Ono to s tím jarem tedy není ještě úplně ideální, ale už i zde vystrčili létavci zobáčky z budek a jak Aeroklub Příbram, tak paragánský Sky Service, nebo Aldis, či hostující Letecká škola ULL Točná (po té co má na svém uzavřeném letišti utrum) už své strojky, nebo padáky provětrávaly.

>
 
21.03.2010

Letiště Zlosyň a ještě pohled na Sazenou

text,foto: (jjk) Letiště Zlosyň a ještě pohled na Sazenou

V létě roku 1938 bylo nedaleko Veltrus československou armádou u obce Zlosyň zřízeno v souvislosti s mobilizací záměnné, neboli polní letiště. Vedle barokního špýcharu, ve kterém byla uložena munice, na poli s vojtěškou tak bylo připraveno pro potřeby letectva plocha, která jen čekala na přílet vojenských strojů, především z kbelského letiště. Takových letišť tehdy bylo mnohem mnohem víc, byla zbudována polní letiště například i v Dobřenicích, Hostíně, Zdibech, Býkvi, na Vypichu, Chýni, Velelibech, Voticích a jinde. Československou armádou byla zřizována především kolem Prahy a nakonec byla i během zmíněné mobilizace v září 1938 i obsazena letectvem. A tak se tady objevily koncem letních měsíců roku 1938 letouny Aero Ab-101 a Avia B-71 (Tupolev SB-2) z I./6. lehké bombardovací perutě, tedy 71. a 72. letky. V srpnu a září tu bylo poměrně živo, protože zde v jednu chvíli „parkovalo“ podle některých údajů celkem dvacet osm strojů ze šestého kbelského leteckého pluku, které byly rozestavěny od Zlosyně a Úžic proti sobě směrem do kopce a případně i zaplachtovány, pokud neprováděly technické přelety.

>
 
14.03.2010

Tak tady to začalo v roce 1910

text,foto: (jjk) Tak tady to začalo v roce 1910

Severozápadním směrem od Plzně leží vesnička o níž jsou doloženy první písemné zprávy v roce 1239, kdy byla majetkem Zdeslava, syna Ratmírova. Posléz Děpolt ze Zbiroha zbudoval zde nedaleko v letech 1297 až 1321 hrad Kyjov. Jsou to Malesice, které jsou dnes přičleněny k městu Plzni. A shodou okolností 14.března 1910 požádalo České aviatické družstvo prostřednictvím Emanuela Kabáta o postavení dřevěného hangáru na místě závodiště, které má sloužit jako letiště a také jako místo pro leteckou školu. Následně je 15. března 1910 v dobovém tisku oznámeno, že České aviatické družstvo získalo zmíněnou závodní dráhu v Malesicích jako letiště a tak svou aktivitu v Praze ukončuje, protože se mu nezdařilo získat vhodnou plochu pro zřízení letiště. To znamená, že by se de facto dalo toto datum označit za den kdy na našem území vzniklo úplně první oficiální letiště…jak psal tehdejší tisk „první aerodrom v Čechách“. Ono to s tím přesným datem je poněkud složitější, a jak říká i autor publikací o historii plzeňského letectví Hanuš Salz, přesný termín vzniku malesického letiště se vlastně nedá určit, m.j. už jen proto, že vlastně nikdo žádné takové datum nikdy nevyřkl.

>
 
13.03.2010

A jaro nejde a nejde…. a zcela nesmyslná zpráva

text,foto: (jjk) A jaro nejde a nejde…. a zcela nesmyslná zpráva

Sezonu máme na dosah a ono nám sněží… to je k vzteku. U Černého dolu si jen nevzrušeně vrčí lanovka s jakousi horninou (či bez ní), krajina poeticky zasněžená, letiště ve Vrchlabí pod sněhem, stejně tak jako v Lomnici nad Popelkou, kde se jen proháněla paní na lyžích s větrem v zádech. K letišti ve Studenci cesta zavátá, v Jičíně sice bez sněhu, ale zabedněno a v Mladé Boleslavi zazimováno a v Mělníce stařičká věž už má konečně střechu…jen z Ruzyně startoval tchajwanský nákladní Boeing B-747…vůbec nic zajímavého, předjarní inspekce na nic a ani na fotkách není nic vidět, takže zcela bezcenná zbytečná zpráva.

>
 
07.03.2010

Jak „Akrobati bilancovali a plánovali“ před sezonou 1980

(jjk), L+K 4/1980 Jak „Akrobati bilancovali a plánovali“ před sezonou 1980

V nedávném rozhovoru s první pilotkou akrobatické sestavy The Flying Bulls Aerobatics Teamu ing. Radkou Máchovou (Běda mužům, kterým žena vládne…) byl kromě jiného zmíněn někdejší šéftrenér (předseda trenérské rady) Radomír Orlita. A s odstupem třiceti let je možná zajímavé, připomenout si, jak tehdejší šéf československých akrobatů hodnotí uplynulou sezonu s výhledem na tu, která v roce 1980 právě přicházela. Také je jistě zajímavé s odstupem třech desetiletí zjistit kolik tehdejších reprezentantů je i dnes možné vidět brázdit oblohu v akrobatických strojích, nebo je potkávat na soutěžích, či leteckých dnech. Už jen pro příklad zmíněná Radka Máchová a Jiří Saller létají spolu v boxu Flying Bulls, Petr Jirmus se na akrobatickém nebi opět zjevil v loňském roce na dvouplošníku Bücker Bü-131 Jungmann, Vladimír Peroutka je v Czech Jet Teamu, který se prezentuje letouny Aero L-29 Delfin, resp. L-39 Albatros a Tomáš Kořínek je k vidění jako hlavní rozhodčí na mnoha soutěžích v letecké akrobacii…

>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

19. - 26. května 2018

6. ročník CPZš 2018

Raná u Loun

Aeroklub Raná a POTK pořádají 6. Ročních Celostátního plachtařského závodu Šohajů a dalších historických kluzáků, Letiště Raná u Loun, www.sohajerana.wbs.cz, www.lkra.cz, www.aeroklubrana.cz, www.potk.info

 
detail akce
soutěž - plachtění
 
24. - 26. května 2018

25. Karlovarský pohár 2018

Toužim - Přílezy

Tradiční soutěž motorových akrobatických letounů v kategoriích Sportsman, Intermediate, Advanced, Unlimited s mezinárodní účastí, Letiště Toužim - Přílezy, www.aeroklubtouzim.cz, www.aerobatic.cz, www.leteckaakrobacie.cz

 
detail akce
soutěž - akrobacie
 
24. května 2018 17:00-20:00

Beseda na Albertově – Jan Fridrich

Praha 2 (ČVUT Fd)

Odborná společnost letecká ČR pořádá besedu: Jan Fridrich – viceprezident LAA pro zahraniční záležitosti a průmysl; Trendy ve vývoji ultralightů, Praha 2, Dopravní fakulta ČVUT na Albertově, Horská 3, www.czaes.org, www.fd.cvut.cz, www.facebook.com/OSLCR/

 
detail akce
společenská akce
 
26. května 2018 10:00-17:00

3. kolo navigačního Poháru Petra Tučka - MČR

Kraví hora – Němčičky

Navigační soutěž určená pro ultralehké a sportovní letouny, motorová rogala, motorové kluzáky a vírníky, součást Mistrovství ČR v ultralehkém létání, Letiště Kraví hora – Němčičky, www.laacr.cz, www.laacr.cz/SvazUL/, www.republikakravihora.cz/letiste-kravi-hora, www.letiste.nemcicky.net

 
detail akce
soutěž - ULL
 
26. května 2018 10:00-17:00

Český pohár/Evropská liga - RW4

Prostějov I. - Žešov

Parašutistická soutěž Relative Work RW4 - formace, Letiště Prostějov I. - Žešov, www.dropzoneprostejov.com, www.lkpj.cz, www.jump-tandem.cz, www.aecr.cz

 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama