Zajímavosti RSS

18.10.2014

Nizozemci oslavili v říjnu narozeniny

text,foto: (jjk) Nizozemci oslavili v říjnu narozeniny
Poprvé se v na pražském letišti objevil letoun KLM Royal Dutch Airlines -  Koninklijke Luchtvaart Maatschappij v říjnu roku 1924. Tehdy to byl letoun Fokker F-VII a byl to pouhý rok po založení Československých státních aerolinií, které posléze zahájily pravidelné spojení mezi Československem a Nizozemím. Společnost KLM zavedla pravidelnou linku mezi Amsterodamem a Prahou v roce 1935 a to už byla tato nizozemská firma plně etablována na leteckém trhu a zůstala jí až do dnešních dnů. Je tak v podstatě nejstarší leteckou společností na světě, která ani nezměnila svůj název. Vznikla 7. října roku 1919 a tak v říjnu tohoto roku oslavila už úctyhodné devadesáté páté narozeniny. Za krátkou zmínku to stojí, protože letouny KLM (nebo dceřiné společnosti KLM CityHooper) pravidelně potkáváme každý den na pražském ruzyňském letišti.   
>
 
12.10.2014

V říjnu hodně žaludů oznamuje Voschod a Tchajkonauty

text,foto: (jjk) V říjnu hodně žaludů oznamuje Voschod a Tchajkonauty

Správně pranostika zní, že čím víc je v říjnu žaludů a bukvic, tím bude zimy víc. Ale to v neděli 12. října 2014 jaksi nebylo vidět. Žaludů a bukvic moc nikde k vidění nebylo a po podzimu ani památky. Léto se nevzdávalo, ačkoli sobotní mlžný opar zhatil cestu do Erpužic za vírníky (které se tam sice sletěly, ale bylo jich jen pět), přišla na řadu nouzová varianta. Modeláři zůstávají na volném povětří (než se přestěhují do hal a tělocvičen) tradičně o něco déle, než „velcí“ létavci a tak podle jejich kalendáře se ještě v říjnu a listopadu soutěží. Shodou okolností v neděli měli svůj Český pohár v kategoriích F1G, F1H, F1J (volných modelů) na kladenském letišti Velká Dobrá. Není to sice plnohodnotná náhrada za vírníkářský slet, ale od soboty diametrálně odlišné počasí, přece jenom, vyhnalo kromě modelářů na přívětivé povětří i letce z kladenského letiště.

>
 
11.10.2014

Možná byl kmotrem Metod Vlach a vzducholoď Italia

text: (jjk), foto: (jjk), (jdp) Možná byl kmotrem Metod Vlach a vzducholoď Italia
Když se v osmdesátých letech devatenáctého století v Říkovicích u Přerova narodil český průkopník letectví Metoděj Vlach, byly mezi Henčlovem a Bochoří ještě husté lesy. Když v dubnu roku 1928 nad Přerovem proletěla vzducholoď Italia, už se tři roky hovořilo o tom, že by kdesi, v místech, kde je ten řídnoucí les, mezi Henčlovem a Bochoří, mělo vzniknout letiště. Ale o deset let později už skoro stálo, tehdy nikoho nenapadlo, že se v průběhu dalších desetiletí změní k nepoznání a budou na něm burácet motory vojenských letounů a vrtulníků. Ale také, že mu na prahu nového tisíciletí bude hrozit reálně zánik. Místo mezi Henčlovem, Bochoří a Přerovem jakoby pokřtil Metod Vlach a vzducholoď Italia. Letiště Přerov – Bochoř nezaniklo, ale znovu začíná ožívat.
>
 
04.10.2014

Ještě jednou do Vodochod

text,foto: (jjk) Ještě jednou do Vodochod
Dvakrát jsme se vydali na letiště ve Vodochodech, při příležitosti představení dvou letounů v kategorii bussines jet a to Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350 (viz. Není Challenger, jako Challenger) a Embraer EMB-505 Phenom 300 (viz. Tak trochu na domácí půdě), ale při této příležitosti by stálo za to se alespoň několika větami o tomto letišti i zmínit. Možná ho někteří zaznamenali v televizním seriálu Letící delfín (který byl natočen před pětadvaceti lety, ale premiéru měl až v roce 2013 v barrandovské televizi), ale spíš si leckteří pamatují nekonečné, více než třicet let trvající, burácení třech typů „Migů“, a Delfinů a Albatrosů, které se v továrně Aero vyráběly a letiště (jako vojenské tovární) ve dne a v noci využívaly…proti tomu je současný provoz (či případný budoucí civilně dopravní) oázou klidu a pokoje.  
>
 
27.09.2014

Tak trochu na domácí půdě

text,foto: (jjk) Tak trochu na domácí půdě
Během měsíce září roku 2014 se na vodochodském letišti představily dva letouny třídy takzvaných business jetů. Jedním byla novinka z produkce kanadského výrobce Bombardier BD-100-1A10 Challenger 350, o kterém už byla řeč viz. Není Challenger, jako Challenger. Druhým byl letoun už dostatečně známý a provozem prověřený od brazilské firmy Embraer EMB-505 Phenom 300. Letoun z produkce brazilského výrobce letadel byl na vodochodském letišti tak trochu jako na domácí půdě a to už jen proto, že Embraer s leteckou továrnou Aero Vodochody spolupracuje nejen na výrobě komponentů pro dopravní letouny Embarer 170/190 (přesněji řečeno Aero pracuje pro subdodavatele Embaeru, firmu Latecoere) a podílí se na vývoji a výrobě nového transportního vojenského letounu KC-390.
>
 
13.09.2014

Vilemíně Kinské by bylo 210 let…mimo jiné

text,foto: (jjk) Vilemíně Kinské by bylo 210 let…mimo jiné
Na slet do Jehnědí se vydalo z nedalekého letiště Choceň - Dvořisko několik (viz. Tak jehně, nebo jehněda?) létajících aparátů a tak jsem usoudil (vzhledem k poměrně šílenému cestování po uzavřených a rozkopaných silnicích mezi Vysokým Mýtem a Hradcem Králové) vynechat původně plánovaný den otevřených dveří na novoměstském letišti (po neblahé zkušenosti s předchozí cestou do Jaroměře - Josefova viz. Na svatého Jana stětí čápi bílí do tepla letí) a zkusit zastihnout přistávající návštěvníky sletu právě v Chocni. Motivací bylo i to, že jsem se v tomto roce z časových důvodů nedostal na choceňský letecký den…nu nedopadlo to podle očekávání, ale za krátké připomenutí (s odkazy na předchozí návštěvy) to alespoň v krátkosti stojí.
>
 
06.09.2014

Dokončená věta ze Všeně, aneb v zrcadle s Fly Baby

text,foto: (jjk) Dokončená věta ze Všeně, aneb v zrcadle s Fly Baby
Při návštěvě sletu na letišti ve Všeni dost možná leckoho zaujal letounek Bowers Fly Baby OK-TUU 57 (L500G) v ultralehkém provedení, což je letošní novinka na tuzemském nebi (S požehnáním nejen apoštolů Filipa a Jakuba). K ultralehké verzi letounku Fly Baby v českém provedení se určitě ještě někdy vrátíme, ale určitě stojí za zmínku autor originální předlohy a původní letoun, který se současné ultralehké verzi podobá i barevným provedením. Vlastně jen s tím rozdílem, že původní Bowers Fly Baby má na boku značku N500F a česká replika L500G (písmena bezpochyby znamenají počáteční písmena majitele letounu Lubora Groha).  
>
 
20.07.2014

Na to je potřeba mít ten správný Gryf, podotkl konipas bílý

text,foto: (jjk) Na to je potřeba mít ten správný Gryf, podotkl konipas bílý
Na řadě tuzemských letišť se zabydlel sice sympatický sysel, ale tu i tam se to hemží i jinou, více méně příbuznou zvěřenou. Jedním ze syslích letišť je i to kolínské, kde se v sobotu 19. června 2014 konala soutěž parašutistů ve formacích (Relative Work RW4), ale sestavy se provádějí v takové výšce, že při dobré vůli (bez stativu) se při nejlepší vůle nedají ulovit (nebo jen velmi těžko). A je z toho bolení za krkem, takže je lepší se někdy sehnout k zemi. Tak v Kolíně vesele a zvědavě pobíhal konipas a cosi hledal. A sledujíce snaživého konipasa pohled mi zabloudil k hangáru a užasl jsem. Před hangárem stál jeden z průkopníků moderní historie ultralehkého létání, letounek Gryf ULM-1 OK-XUE 05. To by snad ještě nebyl až takový div, kdyby strojek nevypadal, jako by právě opustil brány továrny. Jenže k tomu došlo už před zhruba pětadvaceti lety. Od místních se mi dostalo vzápětí vysvětlení, letounek je relativně nedávno po opravě a omlazení a proto vypadá jakoby ho právě vyrobili.
>
 
19.07.2014

Samba na kopci, to je TUTovka k narozeninám

text,foto: (jjk) Samba na kopci, to je TUTovka k narozeninám
O tomto víkendu probíhají na různých místech rovnou tři plachtařské soutěže (a konala se i jedna akrobatická ta však byla po tragické havárii jednoho ze soutěžících zrušena) a v poslední době skoro co letiště, tam nějaká nová „vlečná“, která nahrazuje stárnoucí, beznadějně odcházející a ekonomicky nerentabilní letouny. A tak lze potkat i na plachtařském republikovém šampionátu juniorů v plachtění v Hronově – Velkém Poříčí i vlečnou Sambu XXL OK-TUT 33, která je ovšem doma na sousedním letišti Náchod – Vysokov, kam se jako zbrusu nový stroj přistěhovala na konci června 2014. Svým způsobem by se dalo říci, že tento letoun je i takovým pomyslným dárkem k narozeninám městu Náchodu, které v červnu 2014 oslavilo 760 let své doložitelné existence.
>
 
13.07.2014

Umlčení pavlačové drbny

text, foto: (jjk); www.f-air.cz Umlčení pavlačové drbny
Říká se, že se u nás všechno rozkecá. A kromě toho se u nás šíří pomluvy, fámy, drby (někdy záměrně a úmyslně) rychlostí světla. Mnohdy se vyrojí tak neuvěřitelné výmysly, že i výskyt a přistání UFO je proti tomu skutečná a lehce doložitelná událost. Klasickým tuzemským drbárnám je většinou lepší předcházet. To si uvědomili i na benešovském letišti, kde v sobotu 12. července 2014 došlo k jisté nemilé události a do několika hodin vydali tiskové prohlášení. Drbům a fámám se sice zcela zabránit nedá, ale lepší preventivně pavlačovým drbnám zavřít ústa předem…
>
 
05.07.2014

Vzpomínka na krátký život s „devětadvacítkou“

text, foto: (jjk), foto: M.J., VLa, reprofoto: L+K 23/1989 Vzpomínka na krátký život s „devětadvacítkou“
Asi už si málokdo vzpomene, že v prvních červencových dnech už uplynuly dvě desítky let od okamžiku, kdy české nebe opustil (tehdy) nejmodernější letoun českého vojenského letectva Mikojan Gurjevič MiG-29. Půl roku po té, co 31. prosince 1993 zanikl 11. stíhací letecký pluk a 11. letecká základna v Žatci, kam místně příslušel i tento letoun, skončila i jeho krátká kariéra v našem letectvu. Na našem současném území České republiky letouny MiG-29 působily od roku 1989 do roku 1994, tedy pouhých pět let (z toho v československé armádě  tři a půl roku a jeden a půl roku v letectvu Armády České republiky). K 1. červenci 1994 byly MiGy-29 uzemněny a v následujícím roce vyměněny za polské vrtulníky W-3A Sokoł. Kariéra těchto letounů sice pokračovala v letectvu slovenském, ale to už je jiná kapitola. MiGy-29 s výsostnými znaky s modrým klínem dolétaly před dvaceti lety, přičemž do flotily vojenského letectva byly zařazeny jen o pouhých pět let dříve, pojďme si to krátce připomenout.
>
 
17.06.2014

Lev cení zuby (zatím) na Klárově

text: (jjk), bestcg.com, foto: (jjk), bestcg.com Lev cení zuby (zatím) na Klárově
Odpoledne, v úterý 17. června 2014 se téměř sedm desítek let od konce druhé světové války v Praze na Klárově objevil pomník Okřídleného lva. Ten je poctou dvou a půl tisícovkám československých letcům, kteří bojovali v barvách britského královského letectva R.A.F. (Royal Air Force) nejen nad Velkou Británií, ale de facto v celé Evropě. Památník se ocitl v sousedství pomníku 2. odboje (1938–1945) a z tohoto důvodu se jeho umístění moc nezdá pražským památkářům. To je ovšem jiná kapitola a teprve se uvidí, zda je toto umístění konečnou variantou. Zatím tedy od úterý 17. června 2014 lev s křídly cení své zuby na pražském Klárově.
>
 
24.05.2014

Polski urodziny

text,foto: (jjk) Polski urodziny
V tomto týdnu Polskie Linie Lotnicze (LOT), neboli polský vlajkový letecký dopravce při odletech svých pravidelných linek z Prahy symbolicky oslavil osmdesáté páté narozeniny. Ty má LOT sice oficiálně 1. ledna 1929, kdy započal fakticky provoz (založena společnost byla 28. prosince 1928), ale když si polský dopravce připomenul toto výročí ve druhé polovině května na svých letech do tuzemského hlavního města, je na místě si tuto, jednu z nejstarších evropských leteckých společností, připomenout. Už jen proto, že letouny s nápisem LOT na přídi a stylizovanou podobou ptáka żurawia, tedy jeřába na svislé ocasní ploše jsou od roku 1946 pravidelným návštěvníkem pražského ruzyňského letiště.
>
 
18.05.2014

Ohlédni se, člověče … za vírem rotorů

text,foto: (jjk), reprofoto (jjk) L+K 68/69 Ohlédni se, člověče … za vírem rotorů
S trochu upraveným a parafrázovaným názvem jistého dokumentárního seriálu se vracím částečně k nedávnému rozhovoru s Pavlem Březinou (viz. Nirvana nad Přerovem, aneb rotory se vrací na Bochoř) o vírníkovém létání u nás a k dalším materiálům o tomto rychle se rozšiřujícím způsobem dopravy v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, ale i v okolních zemích. Opět za připomenutí stojí skutečnost, že na prahu velkého rozvoje vírníkového létání jsme u nás byli už na konci šedesátých let (viz. Už před pětačtyřiceti lety….). Od roku 1967 se vírníky rojily jako houby po dešti a před pětačtyřiceti lety byla tehdejší čísla časopisu Letectví + kosmonautika přímo zaplavena. Po sovětské okupaci a nástupu tzv. normalizace však byl nadějný rozvoj vírníků upozaděn a de facto zastaven a k obnově se tento druh dopravy vracel pozvolna až po změně společenských poměrů v devadesátých létech. K širšímu rozšíření tohoto druhu dopravy však dochází až v posledních třech letech, pětačtyřicet let od doby, kdy bylo nadějné snažení násilně uťato.
>
 
18.05.2014

Dvakrát marně v rybníce

text,foto: (jjk) Dvakrát marně v rybníce
Jako v rybníce to celý víkend vypadalo široko daleko a létání to moc nepřálo. I když se někde přece jenom létalo (ale nebyla to valná podívaná při podmračeném a vodou nasáklém nebi). Takhle podobně jsem neměl už dvakrát štěstí na jednom malinkém letišti, které leží nedaleko Tábora. V prvním případě (i přes telefonickou domluvu s provozovatelem, který na letišti čekal) se vzhledem ke stále zhoršujícím počasí nepodařilo přistát (tedy spíš pro jistotu, aby se v dešti a větru podařilo opět odstartovat). A podruhé jsem to zkusil jen tak bez ohlášení tak zvaně na blind, ale na letišti nebyla ani noha a v cestě stála závora…tak snad někdy do třetice v Želči v „rybníce“.
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

22. března 2017 16:00-18:00

Dny otevřených dveří na VŠO

Praha 1 – Nové Město

Den otevřených dveří - Vysoká škola obchodní v Praze, o.p.s., Praha 1 – Nové Město (Spálená 76/14, v místnosti S1 ve 4.patře), www.vso.cz

 
detail akce
společenská akce
 
24. - 26. března 2017

10er Speedstar 2017

Klatovy - Chaloupky

Klatovy Mai Boogie 1 Pink Skyvan, Soutěž desetičlenných formací v parašutismu, Letiště Klatovy - Chaloupky, www.pink.at, www.pinkskyvan.cz, www.lkkt.cz

 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
25. - 26. března 2017

Akce „U“

Kunovice - Uherské Hradiště

Jarní dobrovolnická úklidová akce v Leteckém muzeu v Kunovicích, Letiště Kunovice - Uherské Hradiště, www.museum-kunovice.cz, www.lkku.cz

 
detail akce
společenská akce
 
25. března 2017 10:00-18:00

Akce Záložka Vyškov

Vyškov

Seminář a školení o bezpečnosti létání s možností vyzkoušet odhoz záložního padáku na lanové dráze z parašutistického trenažéru, Letiště Vyškov, www.paramotors.cz, www.laacr.cz

 
detail akce
PGL
 
25. března 2017 11:00-21:00

Dynamic Tour – Indoor v Hurricane Factory Praha

Praha - Letňany (Skydive arena)

Parašutistická soutěž ETL Indoor ve větrném tunelu, HF Arena Praha – Letňany, www.skydivearena.cz (jan.klapka@parashop.cz), www.hurricanefactory.com

 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama