Zajímavosti RSS

09.06.2015

Na Šestce do července

text: (jjk), foto: Vla Na Šestce do července
Sice to s pozorováním přistávajících a startujících letadel na pražském ruzyňském letišti nebudou mít návštěvníky střechy obchodního centra Šestka nebude do konce června nijak povzbudivé, protože čištění hlavní dráhy 8.června 2015 skončilo a hlavní provoz tedy už nebude (až na výjimky) sledovatelný, ale pravidelná akce „Na letadla zblízka na Šestce“ pokračuje až do 3.července 2015 a i tak je v těsném sousedství letiště na co koukat.
>
 
23.05.2015

Čtyřstovka, neboli Grizzly, neboli Atlas

text,foto: (jjk) Čtyřstovka, neboli Grizzly, neboli Atlas
S prvními květnovými dny se u nás vlastně dvakrát zjevila „čtyřstovka“, neboli Grizzly, neboli Atlas. V prvním případě to byla první fyzická návštěva nového vojenského transportního letounu z dílny dceřiné společnosti konsorcia Airbus S.A.S. (EADS), Airbus Military SL (Sociedad Limitada) v České republice v barvách Royal Air Force a ve druhém případě zpráva v médiích, že na Pyrenejském poloostrově, v prostoru továrního letiště v Seville fatálně havaroval sériový letoun Airbus A400M Atlas MSN023. První zpráva milá nejen pro takzvané spottery, ale především pro letecké odborníky, že si už i tento nový letoun na evropském (nejen) nebi našel cestu i do České republiky, druhá nemilá, protože se havárií poněkud přibrzdila cesta tohoto stroje ke svým zákazníkům.
>
 
16.05.2015

A Zikmund dal letiště Diviši Bořkovi

text, foto: (jjk) A Zikmund dal letiště Diviši Bořkovi
Při cestě mezi Kuněticemi a Chvojencem (viz. Na kopci se střílelo, pod kopcem se létalo a Tam kde hlídá beránek Bořivoj, Zuzanka a lovec myší…) padla zmínka o jednomtrochu utajeném letiště, respektive někdejší „práškařské“ ploše. Oficiálně se sice nepoužívá už dlouhá léta, ale svými parametry trochu t těch zemědělských ploch vybočuje. Je totiž na rozdíl od jiných, vesměs čtyřsetmetrových, dlouhá rovný kilometr. Ačkoli už oficiálně neexistuje, působí i dnes poměrně udržovaně a dost možná je to i proto, že dnes zde působí pardubičtí modeláři a ještě před několika lety se tu objevili čas od času i motoroví rogalisté. Ale k cestě mezi Kuněticemi a Chvojencem bezpochyby zmínka o letišti Rokytno patří…
>
 
10.05.2015

Tam kde hlídá beránek Bořivoj, Zuzanka a lovec myší…

text, foto: (jjk) Tam kde hlídá beránek Bořivoj, Zuzanka a lovec myší…
…na dohled kopce Žernov, pod nímž se vine Drahošský potok a leží rybník Šmatlán, je jedno malé letiště. Už v loňském roce se tu slétly čtyři desítky vzduchoplavců na motorových závěsných kluzácích (a ještě několik dalších na jiných vehiklech) a v tomto roce se tato plocha pro sportovní létající zařízení už objevila v databázi letišť. Ta tak více než šest set let stará vesnička Chvojenec, ležící na silnici spojující Hradec Králové a Vysoké Mýto, má své vlastní letiště, kde se na začátku srpna chystá druhý ročník setkání trubkonautů, neboli motorových rogalistů. Nebylo tedy od věci se na letiště Chvojenec s předstihem zajet podívat (při příležitosti návštěvy Kunětic).
>
 
18.04.2015

Kličkování létajících štaflí aprílovým počasím

text,foto: (jjk) Kličkování létajících štaflí aprílovým počasím
Leckdo nejspíš zaznamenal ve sdělovacích prostředcích informaci o symbolickém vzletu stroje Blériot sto pět let od prvního pokusu inženýra Jana Kašpara 16.dubna 2015, respektive 1910. Ale ačkoli se nás týká vzlet Jana Kašpara zcela nepochybně nejvíce, možná stojí za zmínku, že v dubnu onoho roku 1910 nebyl český aviatik jediný, který s létáním experimentoval. Létalo se nejen v Pardubicích, ale i v Chuchli u Prahy, či ve Vídeňském Novém Městě (které bylo samozřejmě tehdy součástí našeho společného státu) a kromě Jana Kašpara to byl i Otto Hieronimus, Igo Etrich, nebo Karl lllner. V té době letouny tak trochu připomínaly létající štafle a tak aprílové počasí mnohé při jejich leteckých pokusech poněkud potrápilo.
>
 
11.04.2015

Letící zlato ze středo-jihu

text,foto: (jjk) Letící zlato ze středo-jihu
Trochu to evokuje název kanadského televizního seriálu „Směr jih“, ale tohle zlato, které se v posledních dnech nepravidelně zjevuje i na největším pražském letišti je ze zcela jiného kovu. V tyto dny navštívily (a ještě navštíví) pražské letiště při svých mimořádných (charterových) příletech, pobytech a odletech dva letouny se zlato-hnědými pruhy a svislou ocasní plochou ruské „středo-jižní“ letecké společnosti z Bělgorodu typu Suchoj (Сухой) Superjet SSJ 100-95.
>
 
05.04.2015

Mrazivý Svatý týden bez rakouského vína

text,foto: (jjk) Mrazivý Svatý týden bez rakouského vína
Ačkoli v tomto roce zima prošla kolem téměř bez povšimnutí a jaro se začalo hlásit už prakticky o prvních týdnů, Svatý, či Pašijový, nebo i Velikonoční týden spíš vypadal, že by měly být spíš Vánoce. Sice se v poslední dny povětří poněkud uklidnilo a teploty přece jenom o nějaký ten chloupek vystoupily nad bod mrazu, stejně se pro jistotu paraglidisté na Rané rozhodli svou soutěž přeložit na náhradní termín. Takže nezbylo, něž se poohlédnout po něčem jiném. A tak z toho bylo, kromě listování historickým kalendářem, krátké podívání se na plachtový provoz na kladenské letiště ve Velké Dobré, i když to chvílemi opravdu nepůsobilo nikterak jarně.
>
 
04.04.2015

Symbolický návrat „Toujours prêt!“ po sedmdesáti letech

text,foto: (jjk) Symbolický návrat „Toujours prêt!“ po sedmdesáti letech
V letošním roce si připomínáme rovných sedmdesát let od konce druhé světové války. Na území někdejšího Československa (tedy i v hranicích toho předválečného) se bojovalo vlastně už od roku 1944, ale na území současné České republiky se bojové operace dostaly až v březnu roku 1945 při Ostravsko-opavské respektive Bratislavsko-brněnské operaci, kterých se po boku Rudé armády účastnily jednotky československé respektive rumunské armády. V dubnu (až do května) roku 1945 už na našem území operovaly jak sovětské, tak i americké jednotky. A v jistém smyslu symbolicky se na přelomu března a dubna roku 2015, téměř přesně po sedmdesáti letech v České republice objevila skupina americké „2. kavalerie“, která je s událostmi osvobozování Československa v roce 1945 neodmyslitelně spjata.        
>
 
29.03.2015

Třetí středočeský „K“

text,foto: (jjk) Třetí středočeský „K“
Mnohá tuzemská letiště sezonu v pravém smyslu slova nepřerušují ani v průběhu zimního období a hemžení pokračuje mnohdy i na sněhu a ledu. Jen voda leckdy udělá z travnaté plochy šťavnaté bahýnko, ale to se může přihodit klidně i uprostřed léta. Sezona však fakticky začíná s prvními akcemi pro veřejnost, či prvními soutěžemi. Pro mnohé aviatické výletníky, ale může sezona začít i v okamžiku, kdy se začnou otevírat různá kulturní zařízení. To jsou především hrady a zámky a další pamětihodnosti, které se veskrze také ukládají k zimnímu spánku. A právě o víkendu 28. a 29. března 2015 veřejnost přivítaly tři středočeská „K“, tedy Konopiště, Karlštejn a Křivoklát. A tak lze se z benešovského letiště, které patří k těm, kde se létá i celou zimu, už od tohoto víkendu vypravit na zámek Konopiště, který otevřel své brány návštěvníkům.
>
 
28.03.2015

Sejdeme se u koně…

text,foto: (jjk) Sejdeme se u koně…
…se říkávalo a dost možná ještě říkává, když si někdo organizuje schůzku v horní polovině Václavského náměstí. Ale tento kůň tedy není myšlen a ani se setkání u koně netýká Koňské opery, tedy filmu Limonádový Joe, který na motivy knihy Jiřího Brdečky natočil v roce 1964 Oldřich Lipský. A není myšleno ani letiště pardubické (město Pardubice má ve znaku jak známo koně), nebo nedaleké reinkarnované letiště pod Kunětickou horou. Ale setkat u koně se lze na letišti, tedy Ploše SLZ Benice. Tato neveřejná plocha u barokního statku, který je zároveň hřebčínem s chovem Starokladrubských koní, se nově zjevila v právě „odtajněné“ Databázi letišť pro rok 2015.
>
 
15.03.2015

A Praha je stále bez letiště (toho sportovního)

text: (jjk), reprofoto: (jjk) L+K 2/65 A Praha je stále bez letiště (toho sportovního)
Tedy to není úplně přesně řečeno, ale mnoho let se hovoří o tom, že by hlavní město mohlo, či mělo mít své sportovní letiště, které by fungovalo bez omezení, nebylo by svázáno všelijakými předpisy souvisejícími s provozem ruzyňského mezinárodního letiště, hlukovými opatřeními a dalšími faktory. Je pozoruhodné, že se tento problém na stránkách časopisu Letectví + kosmonautika řešil už před padesáti lety v roce 1965. Už tehdy se debatovalo o nutnosti nového sportovního letiště, už tehdy byla víceméně k zániku odsouzena letiště na Točné a v Letňanech. V té době sice už neexistovala letiště Zbraslav/Radotín a Kralupy nad Vltavou a Praha měla pouhá čtyři letiště, která se potýkala s různými překážkami v provozu. Můžeme si zde tedy připomenout pro zajímavost článek, kde se nad těmito letišti a jejich budoucí existencí zamýšlí někdejší náčelník letňanského aeroklubu Miroslav Krob.
>
 
14.03.2015

Tak už sto pět let…

text,foto: (jjk) Tak už sto pět let…
Tak už je to sto pět let od okamžiku, kdy členové Českého aviatického družstva 14. března 1910 prostřednictvím Emanuela Kabáta požádali o postavení dřevěného hangáru v Malesicích u Plzně, kde bylo tehdy dostihové závodiště se záměrem zde začít provozovat i leteckou školu a už o den později 15. března 1910 dobový tisk oznamuje, že České aviatické družstvo tuto dráhu získalo a vzniká zde historický první aerodrom v Čechách. A už jen o několik dnů později, 19. března 1910 dochází k ustavující Valné hromadě Českého aviatického družstva složeného z pražských a plzeňských aviatiků. O této události jsem psal už při stém výročí vzniku malesického letiště, ale vzhledem k tomu, že čas se pohnul vpřed a je tu další, i když jen půlkulaté výročí, zcela jistě stojí za připomenutí tato významná aviatická událost. 
>
 
08.03.2015

„Toť problém těžký, ba křiklavý…

text,foto: (jjk) „Toť problém těžký, ba křiklavý…
… studium něžného pohlaví, žádná z žen není dnes ze zlata, ta nebo ta – ta – ta – ta“….nu ano je opět osmého března, minulým režimem zprofanovaný svátek žen. A nevím čím to je, ale celý víkend (v sobotu 7. března 2015 se oficiálně rozeběhly parašutistické provozy na letišti Hořovice – Tlustice) mi tahle rozverná árie z operety Františka Lehára „Veselá vdova“, asi pod dojmem toho mezinárodního ženského dne, zní v uších … „Blondýna anebo bruneta, každá je od ďábla zakletá, vezmi si vznešenou, vezmi si pikantní, je to vždy stejně riskantní“… a možná to i trochu souvisí s tím, že i v Hořovicích tamní bílou labuť Andulku OK-UIA při letošní premiéře parašutistických provozů vodila po obloze žena…kdo ví…„Ženy, ženy, ženy… ženy hej!“
>
 
07.03.2015

Jedno vírníkové ohlédnutí, skoro půlstoleté

text: (jjk), reprofoto: (jjk) L+K 3/70 Jedno vírníkové ohlédnutí, skoro půlstoleté
Vírníkům se věnuji v magazínu relativně často a je to i dáno tím, že se tento létající prostředek opět utěšeně vrátil na naší oblohu a jeho oblíbenost stále roste. Starší ročníky si jistě pamatují na Rotorklub a vírníkové létání na konci šedesátých let. Po roce 1970, ale vrchnost těmto létajícím vehiklům nijak moc nepřála a v roce 1971 byl vírníkový odbor zcela zrušen. V době, kdy se sice smrákalo, ale ještě nebylo nejhůř, ze začátku roku 1970, tedy před pětačtyřiceti lety, vyšel ve třetím čísle časopisu Letectví + kosmonautika rozhovor s tehdejším tajemníkem vírníkového odboru Aerokubu České socialistické republiky Ing. Vojtěchem Valou. Ten se později pokusil o úlet na vírníku KD-67 do Rakouska, ale neproniknutelná mlha ho donutila vrátit se zpět a přistát u Moravského Svätého Jána na Slovensku. Ta tento kousek ho tehdejší justice odměnila třinácti lety žaláře. Ale připomeňme si rozhovor o vírníkovém létání z počátku roku 1970, kdy ještě ani on netušil jaké kotrmelce mu život ještě přichystá.
>
 
01.03.2015

Tak už je to dvacet let…jak ten čas letí

text: (jjk), L+K 8,10/95, reprofoto: (jjk) Tak už je to dvacet let…jak ten čas letí

Je to skoro k neuvěření, ale ve druhé půlce února letošního roku už uplynulo dvacet let od jedné výjimečné události. Tehdy se v městečku Stellenbosch v provincii Západní Kapsko v Jihoafrické republice, asi padesát kilometrů východně od Kapského Města konalo historicky první Mistrovství světa v letecké akrobacii ve třídě Advanced. Tehdy dne 22. února 1995 pozvedl nad hlavu pohár světového šampiona český letecký akrobat Martin Stáhalík. Martin Stáhalík v konkurenci pětačtyřiceti pilotek a pilotů na Zlinu Z-50L porazil stříbrnou Světlanu Kapaninu a bronzového Viktora Čmala (oba létali na letounu Jakovlev Jak-55) a pro zajímavost byl čtvrtý Slovák Dušan Šamko a pátý Nikolaj Timofejev, který dnes reprezentuje Spojené státy americké, kde také i trvale žije. Někomu jistě cosi řekne i jméno šestého pilota v celkovém pořadí Nigela Lamba z Velké Británie, který dnes létá závody Red Bull Air Race.

>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

19. - 22. října 2017

26. Model Hobby 2017

Praha - Letňany (PVA)

Modelářská prodejně-kontraktační výstava s doprovodným programem, Pražský veletržní areál PVA Letňany, www.model-hobby.cz

 
detail akce
výstava
 
19. října 2017 17:00-19:00

Beseda na Albertově – František Bartoň a Alexandr Kubovec

Praha 2 (ČVUT Fd)

Odborná společnost letecká ČR pořádá besedu: František Bartoň a Alexandr Kubovec – akrobaté na větroních, „Pohled do historie akrobatické skupiny Alfa air“, Praha 2, Dopravní fakulta ČVUT na Albertově, Horská 3, www.czaes.org, www.fd.cvut.cz

 
detail akce
společenská akce
 
21. října 2017 09:00-13:00

Den otevřených dveří

Benešov - Bystřice/Nesvačily

Prezentace společnosti a prostor F AIR, informace o leteckém výcviku a kadetského výcviku partnerských leteckých společností Travel Service a Ryanair a další, Letiště Benešov – Bystřice/Nesvačily, www.f-air.cz

 
detail akce
společenská akce
 
21. října - 5. listopadu 2017

Wave Camp - Vlnový kemp 2017/18

Mikulovice - Nová Ves

Mezinárodní dlouhodobá plachtařská soutěž Aeroklubu Jeseník, Letiště Mikulovice - Nová Ves, www.aeroklubjesenik.cz, www.jeswave.cz

 
detail akce
soutěž - plachtění
 
21. října - 5. listopadu 2017

Wave Camp 2017

Kyjov

Vlnové soustředění plachtařů v Krnově, Letiště Kyjov, www.ak-kyjov.cz, www.wavecamp.cz

 
detail akce
soutěž - plachtění
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama