Zajímavosti RSS

01.02.2015

Vzkaz od Patrika Sainera, aneb Databáze letišť v roce 2015

Patrik Sainer, www.aerobaze.cz, (jjk) Vzkaz od Patrika Sainera, aneb Databáze letišť v roce 2015
Ač je období zimního spánku, nová vzduchoplavecká sezona se pomalu, ale jistě blíží a s ní i nové vydání Databáze letišť pro rok 2015. Z toho je zřejmé, že tím, kdo neulehl k zimnímu spánku a neúnavně pracuje na tom, aby všeliké létavé občanstvo mělo včas v rukou potřebnou a oblíbenou rukověť každého aviatika (tentokrát pro rok 2015) je Patrik Sainer. A pro ty, kteří už nedočkavostí nemohou dospati, aby si otevřeli, nebo na svých elektronických tabulkách naladili nový lexikon letišť má autor této beletrie Patrik Sainer krátký vzkaz, jak bude Databáze letišť v roce 2015 vlastně vypadat…
>
 
31.01.2015

Malá pohlednice od delty Mekongu

text: (jjk), foto: P.S. Malá pohlednice od delty Mekongu
Stálé mdlé zamlžené, studené a mrazivé povětří střední Evropy je opět příležitostí (tak jako každoročně) se na malý okamžik podívat někam jinam, kde je o poznání tepleji a přívětivěji. Když jsme se na konci roku 2013 krátce podívali do Kambodžského království (viz. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap) a jednou návštěvou doplnili zmínkou i před týdnem (viz. Jedním okem do Siem Reap a dvěma kuriozitami), mohli bychom se posunout jen o kousek vedle. Východním sousedem Kambodže je Vietnam (přesněji řečeno oficiálním názvem Vietnamská socialistická republika) a tak se jen krátce podíváme na letiště v Ho Či Minově Městě a Dan Nangu. Ale u delty řeky Mekong leží Ho Či Minovo Město, neboli Saigon, takže se podíváme na okamžik nejprve tam…   
>
 
25.01.2015

Jedním okem do Siem Reap a dvěma kuriozitami

text: (jjk), foto: P.S. Jedním okem do Siem Reap a dvěma kuriozitami
Každou zimu se na malý okamžik ze zamlžené, studené a mdlé střední Evropy pravidelně koukneme někam, kde je přece jenom výrazně tepleji a přívětivěji. Těsně před koncem roku 2013 to byla krátká návštěva Kambodžského království a Thajska. Uplynulý rok byl poměrně naplněný různými jinými událostmi a tak drobný doplněk kambodžské návštěvy (a k ohlédnutí za návštěvami v dalších zemích regionu jako je Vietnam a Barma/Myanmar) se dostal na řadu až v tuto chvíli. Na kambodžském letišti ve městě Siem Reap jsme se už jednou ocitli (viz. Zimní cesta do Asie 1. – Kambodža a Siem Reap), ale tentokrát se tam vracíme nejen se singapurskou společností Silk Air, ale i za dvěma zajímavými kuriozitami, které se mimoděk podařilo vyfotit.
>
 
24.01.2015

Korsičan v mléce (…a také v utajení)

text,foto: (jjk) Korsičan v mléce (…a také v utajení)
V těchto dnech se v Praze zjevil…., zjevení, není to pravé slovo, protože se ruzyňská pláň spíš utápí ve své tradiční mlze a tak toho zrovna moc k vidění není. Ale tak jako tak se v těchto dnech na pražském ruzyňském letišti „zjevil“ (a hned několikrát) letecký dopravce, kterého často u nás nevídáme. Z rodiště Napoleona Bonaparte, ostrova Korsiky přilétl Airbus A320 společnosti Air Corsica (a několikrát se otočil), navíc s narozeninovým zbarvením svislé ocasní plochy, protože tato společnost oslavila v roce 2014 své pětadvacáté narozeniny. Navíc, možná se někdo v posledních letech všiml, že v barvách Českých aerolinií v posledních letech zjevoval turbovrtulový letoun ATR 72 s francouzskou registrací F-GRPK. Ano a i tento letoun je členem flotily Air Corsica (ač tedy u nás vlastně, díky barvám ČA působil tak trochu jakoby inkognito). Ale vzhledem, že se tato společnost u nás příliš neobjevuje, možná není od věci, si o tomto dopravci něco v krátkosti říci.
>
 
18.01.2015

Dvojka z Oklahomy v pravé poledne

text,foto: (jjk) Dvojka z Oklahomy v pravé poledne
Návštěvníci pražského ruzyňského letiště čas od času zahlédnou (i když ne až tak často) přistání a odlet nějakého toho letounu americké charterové společnosti Omni Air International se sídlem v Tulse, ve státě Oklahoma. V poslední době letouny této společnosti pronajímá (kromě jiných) i americká administrativa na „stěhování“ nákladu, nebo personálu mezi afgánským Kábulem a americkým Washingtonem (či jinými destinacemi) a tak občas některý ten stroj přistane i v Praze (jako tomu bylo ke konci loňského roku). V neděli 18. ledna 2015 se však v Praze ocitly vedle sebe hnedle dva letouny Boeing B767-300 společnosti Omni Air International, ačkoli ani jeden nenesl barvy své mateřské společnosti (víceméně i proto, že jsou oba pronajaty od leasingové společnosti GECAS). Do Prahy však oba stroje nepřivedla nějaká mimořádná zahraniční návštěva, ale jakési technické vrtochy prvního z letounů, který v Praze rovnou na dvakrát přistál v sobotu 17. ledna 2015.
>
 
11.01.2015

Ostrované bez muflona

text,foto: (jjk) Ostrované bez muflona
Každým rokem zmizí z oblohy několik leteckých společností různého typu, stáří či tradice. V prvních patnácti letech jednadvacátého století opustily evropská letiště i někteří takzvaní národní dopravci jejichž historie byla velmi dlouhá, bohatá a leckdy i poměrně dramatická. V kontinentální Evropě jsme tak zažili zánik například belgické Sabeny, švýcarského Swissairu ve své původní podobě, několikanásobný bankrot (a následní kříšení) italské Alitalie a maďarský Malév zmizel nenávratně bez nějakého nástupce (tak jak se tomu stalo v předchozích jmenovaných případech). Se začátkem roku 2015 ukončila činnost společnost, která nebyla častým návštěvníkem českých letišť, ale svou dlouhověkostí si nezadala s jinými tradičními evropskými dopravci. V pátek 9.ledna 2015 opustil evropské nebe kyperský národní letecký dopravce Cyprus Airways.
>
 
10.01.2015

Vítání prvního z „ruské trojky“

text: (jjk), L+K 1/65, foto: Míla Daniel, reprofoto archiv L+K 1/65 Vítání prvního z „ruské trojky“
Vlastně to před padesáti lety nebylo ani moci nic divného, že flotilu Československých aerolinií (až na nějaké ty výjimky) tvořila sestava letounů sovětské provenience. Při nedávném otevření prvního čísla časopisu Letectví a kosmonautika z roku 1965 jsem si uvědomil, že se v Československu objevil na relativně krátkou dobu i stroj, který na první pohled věrně připomínal první proudový letoun tuzemské flotily národního dopravce Tupolev Tu-104A. Čtenáři časopisu na začátku roku 1965 obdrželi informaci, že se mezi letouny ČSA objevilo tak zvané malé „Túčko“ Tupolev Tu-124V, které bylo vlastně jistým předskokanem moderního Tu-134A, které svého předchůdce ve flotile vystřídalo na více než dvacet let. Ačkoli první dva stroje Tu-124V (z celkové trojice, odtud, také připodobnění k „ruské trojce“) se na pražském ruzyňském letišti objevily už v listopadu roku 1964, časopis referoval o této události až v lednu roku 1965. V témže roce také do flotily přispěchal i třetí letoun tohoto typu.
>
 
04.01.2015

Jen když se to trochu hejbá…

text, foto, kamera: (jjk); L+K 19/97 J.B. Jen když se to trochu hejbá…
Hejbá se to hejbá, u starýho mlejna, třese se to třese, jak ta šiška v lese, zpívali možná i voraři z Podskalí, ale dalo by se to klidně říci i o záběrech z historicky posledního leteckého veletrhu na pražské ruzyňském letišti. Ale tak jak v prvním zářijovém víkendu roku 1997 byly natočeny, tak skončily betacamové kazety ve skříni a tak vypadají i dnes. Jen tedy si na páscích notně zahlodal zub času. Někdo si asi zcela jistě vzpomene, že se na pražském ruzyňském letišti konaly po roce 1990 dva letecké veletrhy spojené s leteckými dny. Bylo tomu v roce 1995 a v roce 1997, ze kterého jsou i přiložené záběry. Vzhledem k tomu, že se od té doby provoz na letišti výrazně zvětšil, už je technicky neúnosné podobnou akci pořádat. Tyto pohyblivé obrázky, nesestříhané a surové tak jak byly natočeny, jsou tak trochu dokumentární vzpomínkou na poslední Aerosalon 97 na ruzyňském letišti (podobně jako už jedna vzpomínka v roce 2009 viz. Bývaly byly ruzyňské aerosalony).
>
 
03.01.2015

Opožděná připomínka čtyřicátin

text, foto: (jjk), L+K 1/75, 20/74, reprofoto, archiv Opožděná připomínka čtyřicátin
Někdy je užitečné se podívat do relativně nedávné minulosti a uvědomit si, že člověk tu a tam na něco zapomene. Dnes jsem si při otevření vázaného ročníku časopisu Letectví + kosmonautika z roku 1975 uvědomil, že jsem v loňském roce zapomněl připomenout čtyřicáté výročí provozu letounu Jakovlev Jak-40 u Československých aerolinií. Hned na titulní straně prvního čísla časopisu se totiž v roce 1975 objevila fotografie tohoto třímotorového letounu, který službu u vlajkového leteckého dopravce načal už na podzim roku 1974 (u Leteckého oddílu Federálního ministerstva vnitra už o dva roky dříve), ale článek o této novince ve flotile aerolinií se objevil až v lednu roku 1975. Vzhledem k tomu, že poslední dva kousky letounu Jak-40 jsou ještě i dnes ve stavu našeho vojenského letectva (a právě v těchto dnech oběma strojům končí jejich provozní životnost), není od si připomenout, jak se o těchto letounech psalo, když nastupovaly do služby u Československých aeroliniích.
>
 
27.12.2014

A ještě potřetí na Hůrku

text, foto: (jjk), foto:J.K., archiv A ještě potřetí na Hůrku
Dvakrát jsme navštívili pomezí Chráněné krajinné oblasti Poodří, kde mezi říčkou Luha a Vlčnovským potokem jsou políčka a lesy se studánkami. A je tam jaké kopec Hůrka na jehož svahu a úbočí se létalo a po okolí se létá i dnes, ačkoli se letiště nepodařilo dodnes obnovit. Nejprve jsme se vydali do hluboké minulosti a připomenuli si válečná a hladvě poválečná léta létání na letišti Hůrka viz. Za potokem v Lopuších a jen o metr níž. Podruhé jsme si stručně prošli devadesátá léta a současnost v Hůrce, kde se i přes několik snah nepodařilo chátrající letiště obnovit, ale i tak se zde tak trochu přece jenom létá viz. Za Hůrkou se po půlstoletí i dnes tak trochu létá. Do třetice si připomeneme jednu událost, která se odehrála nedaleko Hůrky přesně před padesáti léty.
>
 
21.12.2014

Za Hůrkou se po půlstoletí i dnes tak trochu létá

text: (jjk), foto: J.K. Za Hůrkou se po půlstoletí i dnes tak trochu létá
Kousek od Vlčnovského potůčku, za lesíky Stříbrnice a Paseka, na okraji Chráněné krajinné oblasti Poodří, tam kde se také vine říčka Luha se rozkládá políčko Za Hůrkou, které pozvolna stoupá k úbočí zalesněného kopečku Hůrka. I dnes je zřejmý průsek, kterým se z výšky tři sta osmdesáti metrů spouštěli před více než půl stoletím plachtaři na různých druzích létajících vehiklů z kopce směrem k Polouvsí a později se proháněli i po lukách Za Hůrkou. Kopeček Hůrka byl před sedmdesáti lety neodmyslitelně spjat s létáním a mohl by být i dnes, ale všechno bylo jinak. V tomto koutě na zemské hranici mezi Markrabstvím Moravským a Velkovévodstvím Slezským na dohled Jeseníku nad Odrou, nad vesničkou Hůrka už stejnojmenné letiště zaniklo. Dávno tomu. A povídali jsme si o historii letiště Hůrka minule viz. Za potokem v Lopuších a jen o metr níž. I tady, tak jako na jiných místech se po roce 1990 objevila snaha letiště i místní aeroklub obnovit. To co se ovšem na jiných místech podařilo, na Hůrce vyznělo, přes všechny snahy do ztracena. A tak letiště utěšeně chátrá dál a létá zde jen několik málo jednotlivců…
>
 
20.12.2014

Za potokem v Lopuších a jen o metr níž

text: (jjk), foto: Archiv R.K., M.Ch., OKH Za potokem v Lopuších a jen o metr níž
Na hraně nynější Chráněné krajinné oblasti Poodří se vine říčka Luha a potůček Vlčnovský. A tu mezi lesíky Stříbrnice a Paseka i nějaké ty studánky malebné, jako ta V Lopuších jen tiše si ševelí. Od loučky Mezi Lubštiny pak políčko Za Hůrkou pozvolna stoupá k úbočí zalesněného kopečku Hůrka zvaného. Ten, přeťatý úhledným průsekem, má svůj vrchol ve výšce tři sta osmdesáti metrů. Tedy jen jeden jediný metr méně, nežli má pražská (pro mne nedaleká) Bílá Hora. Kopeček Hůrka byl před sedmdesáti lety neodmyslitelně spjat s létáním a mohl by být i dnes, ale všechno bylo jinak. V tomto koutě na zemské hranici mezi Markrabstvím Moravským a Velkovévodstvím Slezským na dohled Jeseníku nad Odrou, nad vesničkou Hůrka (dnes součástí zmíněného Jeseníku) se scházel lid létavý, vrhajíce se v dřevěných plachtových vehiklech průsekem z kopce směrem k Polouvsí. Později se proháněl i po lukách Za Hůrkou. A mohlo by tomu tak býti i dnes (a nebo i je?). A v čase předvánočním je příležitost si připomenout někdejší letiště Hůrka takové jaké bylo, ale i pokusy o jeho obnovení po roce 1990, ke kterému bohužel nakonec nedošlo (a nebo přece?).
>
 
14.12.2014

Když přiletěli fotbalisti

text,foto: (jjk) Když přiletěli fotbalisti
Před nějakým časem se v Praze na letišti objevili dva nepravidelní (a trochu vzácní) návštěvníci z jednoho ostrova na severu Evropy, ležícího v Atlantickém oceánu. Dva letouny přivezly a zase odvezly kromě fotbalistů také fanoušky islandské fotbalové reprezentace. Seveřané z Islandu nejsou úplně obvyklými hosty na našich letištích a tak zcela jistě v polovině minulého měsíce listopadu udělal jejich přílet do Prahy leckomu radost. Zjevily se tu letouny islandských leteckých společností Icelandair a WOW air.
>
 
14.12.2014

Kde nic není, ani smrt nebere

text,foto: (jjk) Kde nic není, ani smrt nebere
Prostě jsou jisté lokality, kolem kterých cestuji relativně často, ale ani jednou jedinkrát mi štěstí nepřálo. To se opět přihodilo na dvou letištích, která jsou relativně blízko Prahy, ale vlastně na dosah i letišť jiných. Sice vlastně není o nich vlastně co napsat, když jsem tam nikdy na žádný provoz neměl štěstí (a ani nikoho nepotkal i v tomto roce), ale tak nějak mi to tady s koncem roku zbylo. To se týká letišť Horní Počaply a Dušníky.
>
 
13.12.2014

Polet odletěl do věčných lovišť

text: (jjk), foto: (jjk), Míla Daniel Polet odletěl do věčných lovišť
Každým rokem, takhle s podzimem, odlétají do teplých krajin naši stěhovaní ptáci. V posledních letech se, ale také tu i tam přihodilo, že nás opustil i nějaký ten víceméně pravidelný návštěvník tuzemských letišť (především toho pražského, ale i některých těch regionálních). Bývá to leckdy smutné loučení, někdy nečekané, někdy očekávanější a tušená. Mnoho let jsme byli zvyklí (s většími, či menšími přestávkami) na našich letištích potkávat sympatické bílé pruhy na modré ocasní ploše letounů společnosti z Uljanovska, respektive Voroněže, která vznikla ještě v poslední éře Sovětského svazu pro potřeby plynařů ze severních oblastí této země. V nedávných dnech však po vleklých potížích společnost Polet Airlines odletěla do věčných lovišť a její letouny nejspíš už u nás nepotkáme.
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

22. března 2017 16:00-18:00

Dny otevřených dveří na VŠO

Praha 1 – Nové Město

Den otevřených dveří - Vysoká škola obchodní v Praze, o.p.s., Praha 1 – Nové Město (Spálená 76/14, v místnosti S1 ve 4.patře), www.vso.cz

 
detail akce
společenská akce
 
24. - 26. března 2017

10er Speedstar 2017

Klatovy - Chaloupky

Klatovy Mai Boogie 1 Pink Skyvan, Soutěž desetičlenných formací v parašutismu, Letiště Klatovy - Chaloupky, www.pink.at, www.pinkskyvan.cz, www.lkkt.cz

 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
25. - 26. března 2017

Akce „U“

Kunovice - Uherské Hradiště

Jarní dobrovolnická úklidová akce v Leteckém muzeu v Kunovicích, Letiště Kunovice - Uherské Hradiště, www.museum-kunovice.cz, www.lkku.cz

 
detail akce
společenská akce
 
25. března 2017 10:00-18:00

Akce Záložka Vyškov

Vyškov

Seminář a školení o bezpečnosti létání s možností vyzkoušet odhoz záložního padáku na lanové dráze z parašutistického trenažéru, Letiště Vyškov, www.paramotors.cz, www.laacr.cz

 
detail akce
PGL
 
25. března 2017 11:00-21:00

Dynamic Tour – Indoor v Hurricane Factory Praha

Praha - Letňany (Skydive arena)

Parašutistická soutěž ETL Indoor ve větrném tunelu, HF Arena Praha – Letňany, www.skydivearena.cz (jan.klapka@parashop.cz), www.hurricanefactory.com

 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama