Zajímavosti RSS

15.03.2015

A Praha je stále bez letiště (toho sportovního)

text: (jjk), reprofoto: (jjk) L+K 2/65 A Praha je stále bez letiště (toho sportovního)
Tedy to není úplně přesně řečeno, ale mnoho let se hovoří o tom, že by hlavní město mohlo, či mělo mít své sportovní letiště, které by fungovalo bez omezení, nebylo by svázáno všelijakými předpisy souvisejícími s provozem ruzyňského mezinárodního letiště, hlukovými opatřeními a dalšími faktory. Je pozoruhodné, že se tento problém na stránkách časopisu Letectví + kosmonautika řešil už před padesáti lety v roce 1965. Už tehdy se debatovalo o nutnosti nového sportovního letiště, už tehdy byla víceméně k zániku odsouzena letiště na Točné a v Letňanech. V té době sice už neexistovala letiště Zbraslav/Radotín a Kralupy nad Vltavou a Praha měla pouhá čtyři letiště, která se potýkala s různými překážkami v provozu. Můžeme si zde tedy připomenout pro zajímavost článek, kde se nad těmito letišti a jejich budoucí existencí zamýšlí někdejší náčelník letňanského aeroklubu Miroslav Krob.
>
 
14.03.2015

Tak už sto pět let…

text,foto: (jjk) Tak už sto pět let…
Tak už je to sto pět let od okamžiku, kdy členové Českého aviatického družstva 14. března 1910 prostřednictvím Emanuela Kabáta požádali o postavení dřevěného hangáru v Malesicích u Plzně, kde bylo tehdy dostihové závodiště se záměrem zde začít provozovat i leteckou školu a už o den později 15. března 1910 dobový tisk oznamuje, že České aviatické družstvo tuto dráhu získalo a vzniká zde historický první aerodrom v Čechách. A už jen o několik dnů později, 19. března 1910 dochází k ustavující Valné hromadě Českého aviatického družstva složeného z pražských a plzeňských aviatiků. O této události jsem psal už při stém výročí vzniku malesického letiště, ale vzhledem k tomu, že čas se pohnul vpřed a je tu další, i když jen půlkulaté výročí, zcela jistě stojí za připomenutí tato významná aviatická událost. 
>
 
08.03.2015

„Toť problém těžký, ba křiklavý…

text,foto: (jjk) „Toť problém těžký, ba křiklavý…
… studium něžného pohlaví, žádná z žen není dnes ze zlata, ta nebo ta – ta – ta – ta“….nu ano je opět osmého března, minulým režimem zprofanovaný svátek žen. A nevím čím to je, ale celý víkend (v sobotu 7. března 2015 se oficiálně rozeběhly parašutistické provozy na letišti Hořovice – Tlustice) mi tahle rozverná árie z operety Františka Lehára „Veselá vdova“, asi pod dojmem toho mezinárodního ženského dne, zní v uších … „Blondýna anebo bruneta, každá je od ďábla zakletá, vezmi si vznešenou, vezmi si pikantní, je to vždy stejně riskantní“… a možná to i trochu souvisí s tím, že i v Hořovicích tamní bílou labuť Andulku OK-UIA při letošní premiéře parašutistických provozů vodila po obloze žena…kdo ví…„Ženy, ženy, ženy… ženy hej!“
>
 
07.03.2015

Jedno vírníkové ohlédnutí, skoro půlstoleté

text: (jjk), reprofoto: (jjk) L+K 3/70 Jedno vírníkové ohlédnutí, skoro půlstoleté
Vírníkům se věnuji v magazínu relativně často a je to i dáno tím, že se tento létající prostředek opět utěšeně vrátil na naší oblohu a jeho oblíbenost stále roste. Starší ročníky si jistě pamatují na Rotorklub a vírníkové létání na konci šedesátých let. Po roce 1970, ale vrchnost těmto létajícím vehiklům nijak moc nepřála a v roce 1971 byl vírníkový odbor zcela zrušen. V době, kdy se sice smrákalo, ale ještě nebylo nejhůř, ze začátku roku 1970, tedy před pětačtyřiceti lety, vyšel ve třetím čísle časopisu Letectví + kosmonautika rozhovor s tehdejším tajemníkem vírníkového odboru Aerokubu České socialistické republiky Ing. Vojtěchem Valou. Ten se později pokusil o úlet na vírníku KD-67 do Rakouska, ale neproniknutelná mlha ho donutila vrátit se zpět a přistát u Moravského Svätého Jána na Slovensku. Ta tento kousek ho tehdejší justice odměnila třinácti lety žaláře. Ale připomeňme si rozhovor o vírníkovém létání z počátku roku 1970, kdy ještě ani on netušil jaké kotrmelce mu život ještě přichystá.
>
 
01.03.2015

Tak už je to dvacet let…jak ten čas letí

text: (jjk), L+K 8,10/95, reprofoto: (jjk) Tak už je to dvacet let…jak ten čas letí

Je to skoro k neuvěření, ale ve druhé půlce února letošního roku už uplynulo dvacet let od jedné výjimečné události. Tehdy se v městečku Stellenbosch v provincii Západní Kapsko v Jihoafrické republice, asi padesát kilometrů východně od Kapského Města konalo historicky první Mistrovství světa v letecké akrobacii ve třídě Advanced. Tehdy dne 22. února 1995 pozvedl nad hlavu pohár světového šampiona český letecký akrobat Martin Stáhalík. Martin Stáhalík v konkurenci pětačtyřiceti pilotek a pilotů na Zlinu Z-50L porazil stříbrnou Světlanu Kapaninu a bronzového Viktora Čmala (oba létali na letounu Jakovlev Jak-55) a pro zajímavost byl čtvrtý Slovák Dušan Šamko a pátý Nikolaj Timofejev, který dnes reprezentuje Spojené státy americké, kde také i trvale žije. Někomu jistě cosi řekne i jméno šestého pilota v celkovém pořadí Nigela Lamba z Velké Británie, který dnes létá závody Red Bull Air Race.

>
 
28.02.2015

Kolotoč za dvě (nebo čtyři) pětky

text,foto: (jjk) Kolotoč za dvě (nebo čtyři) pětky
Chvílemi by se už už mohlo zdát, že se přece jenom začíná ukazovat pomalu a nejistě přicházející jaro. Ačkoli je teprve konec února a ta pravá letecká sezona zatím ne úplně v dohledu, na mnoha místech se zvesela létá (někde tedy samozřejmě celoročně) a to o to veseleji, když i žlutooranžový puňťa mezi mraky vykoukne. Na konec února v tomto roce 2015 vycházejí dva letopočty s pětkou na konci. Přičemž v jednom případě je to kulaté výročí takzvané Matějské pouti a ve druhém kulaté narozeniny jedné malé vesničky nedaleko Prahy, u které se i nachází jedno letiště. Když to tedy spojíme dohromady, můžeme tohle únorové létání na letišti Sazená přirovnat (vzhledem k tomu, že se jedná o výcvikové lety) o takovém otáčení se na kolotoči za dvě (nebo čtyři) pětky.
>
 
22.02.2015

Tři české stopy bez křídel nad pouští

text: (jjk), foto: M.H. Tři české stopy bez křídel nad pouští
A přece jenom ještě malý dovětek k cestě po Myanmaru (viz. Čtvrtý skok do Myanmaru, Tam kde král Alaungpaja založil přístavTam kde rostou pagody jako houby po deštiU řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře, Trocha vody z Bengálského zálivu). Protože se do této země z našich končin nedá letět přímo, někdy zbude při mezipřistání v Dubaji čas podívat se na toto pouštní město tak trochu z ptačí perspektivy a ani k tomu člověk nemusí létat v nějakém tom okřídleném vehiklu. Stačí k tomu vyšplhat na mrakodrap Burj Khalifa jehož věž měří 828 metrů a počet podlaží je 189. Tato budova nese také českou stopu v podobě jedné pardubické firmy, která se na stavbě podílela.
>
 
22.02.2015

Trocha vody z Bengálského zálivu

text: (jjk), foto: M.H. Trocha vody z Bengálského zálivu
Ještě jednou a naposledy využijeme nedávné návštěvy Myanmaru (bývalé Barmy, neboli Svazové republiky Myanmar; Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw'), ale už je to jen takový drobný dovětek, který nemá nic společného ani s létáním, ani s všudypřítomnými pagodami, stúpami a chrámy. Na závěr, aby drobné nahlédnutí do Myanmaru mělo nějaké hřejivé zakončení (když u nás stále čekáme na jaro) se trochu spláchneme ve vodách Bengálského zálivu u pláží resortu Ngwesaung, nedaleko města Pathein. Je to tak pátý skok do Myanmaru, po čtyřech předchozích viz. Čtvrtý skok do Myanmaru, Tam kde král Alaungpaja založil přístavTam kde rostou pagody jako houby po deštiU řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře.
>
 
21.02.2015

Čtvrtý skok do Myanmaru

text: (jjk), foto: M.H. Čtvrtý skok do Myanmaru
Ocitli jsme se ve druhém největším městě Myanmaru (bývalé Barmy, neboli Svazové republiky Myanmar; Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw') v samotném geografickém středu tohoto státu. Tím městem je Mandalaj (nebo Mandalay), které také svého času bylo i městem hlavním, ale dávno tomu. I když Mandalaj má své mezinárodní letiště (ovšem kdesi v džungli asi čtyřicet kilometrů od města), tak tentokrát tu letadla k vidění nebudou, protože cesta do města byla překvapivě vstřícnější po zemi autobusem, ale i tak to bude čtvrté (viz. Tam kde král Alaungpaja založil přístav, Tam kde rostou pagody jako houby po deštiU řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře) nakouknutí do této pozoruhodné země, která byla do nedávna téměř hermeticky uzavřená pro jakéhokoli návštěvníka ze zahraničí.
>
 
15.02.2015

Tam kde král Alaungpaja založil přístav

text: (jjk), foto: M.H. Tam kde král Alaungpaja založil přístav
Po přistání na mezinárodním myanmarském letišti v Yangonu (nebo Yankounu, dříve Rangúnu) (viz. U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře) jsme jedním okem tento dopravní uzel prohlédli (vzhledem k tehdy aktuálním summitu jihoasijských států, zde byly poněkud přísnější bezpečnostní patření) a něco málo si pověděli i o hlavních místních leteckých společnostech (viz. Tam kde rostou pagody jako houby po dešti, U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře) a už nezbylo mnoho místa na procházku samotným městem. Už jen samotný Myanmar (bývalá Barma, neboli Svazová republika Myanmar; Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw') byl pro mnohého smrtelníka, vzhledem ke své uzavřenosti, do nedávna téměř nedostupný. Stejně tak to bylo i s hlavním městem Yangonem, který se jmenoval dříve Rangún a původně Dagon. A tak ač v hlavním myanmarském městě po ulicích letadla nejezdí, stojí za to se trochu po místních pamětihodnostech porozhlédnout.
>
 
14.02.2015

U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře

text: (jjk), foto: M.H., JTr U řeky Iravádí, téměř na dohled Andamanského moře
Stále vládne nevlídné a ne úplně vstřícné povětří a tak se podruhé krátce podíváme do Myanmaru (bývalé Barmy), neboli Svazové republik Myanmar (Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw') a navazujeme tak na předchozí návštěvu Baganu a jeho planin posetých pagodami, stúpami a chrámy (viz. Tam kde rostou pagody jako houby po dešti). Tak jak jsme opustili letiště Bagan Airport letounem charterové letecké společnosti Golden Myanmar Airlines ATR 72-600 XY-AJM (která vznikla teprve v roce 2012 a má dva kusy strojů ATR 72 dodané v červnu 2014 a kromě toho má ještě dva letouny Airbus A320-200), tak jsme po nějaké chvíli přistáli na letišti Yangon International Airport v bývalém hlavním městě Rangúnu (od roku 1989 Yangonu). Na místní poněkud ospalé poměry je na tomto letišti až podivuhodně velký provoz včetně ruského Iljušinu Il-96-300PU a japonského Boeingu B747-400. Vzhledem k přítomnosti nejvyšších státních představitelů z různých států světa tu panovaly poněkud přísnější bezpečnostní opatření a tak na pořizování obrázků nebylo moc času, ale za zajímavé podívání i to málo stojí.
>
 
08.02.2015

Tam kde rostou pagody jako houby po dešti

text: (jjk), foto: M.H. Tam kde rostou pagody jako houby po dešti
Studené období tradičně přežíváme každoročně odskoky do prostředí o mnoho teplejšího a přívětivějšího ať už to v minulých letech byla KambodžaIndonésieFilipínyIndie a Singapur (a minulý týden i Vietnam). A protože je stále nevlídno podíváme se tam na asijském kontinentu, kde pagody rostou jako houby po dešti. Sice to bude o létání jen okrajově, už jen proto, že v této zemi není letecký provoz zdaleka na takové úrovni jako v okolních zemích, ale i proto, že na koukání jsou i dost možná atraktivnější záležitosti. Několikrát se tak podíváme po stopách nedávné návštěvy Myanmaru (bývalé Barmy), neboli Svazové republiky Myanmar (Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw'). Nebudou to přískoky chronologické a tak prvním navštíveným místem bude Bagan v provincii Mandalay, místo, kde se urodilo neuvěřitelné množství podivuhodných staveb….
>
 
07.02.2015

Jak tiše žila, tak tiše odešla…

text,foto: (jjk) Jak tiše žila, tak tiše odešla…
Titulek je trochu nekorektní a používá se v jiné souvislosti, ale tak jak nenápadně (z našeho tuzemského pohledu) fungovala do konce loňského roku jedna ruská letecká společnost, tak tiše a nenápadně zmizela z leteckého nebe. S Českou republikou, ale měla jistý čas i cosi do činění. Před více než rokem tato letecká společnost představila v Praze na pravidelné lince z Bělgorodu relativně letoun Suchoj Superjet SSJ 100-95B, který se tak v Praze (pokud nepočítáme ostravskou lakovnu) objevil vůbec poprvé. Ale jak se v Praze společnost Moskovia Airlines/Московия авиакомпания zjevila, tak zase zmizela a navíc ke konci roku 2014 v tichosti definitivně ukončila svou činnost.    
>
 
07.02.2015

Letounem roku 2015 je hydroplán s pilotem Potápkou

(jjk), www.cso.cz Letounem roku 2015 je hydroplán s pilotem Potápkou
Jak je všeobecně známo lidský živočišný druh se odedávna snažil napodobit své opeřené létající spoluobyvatele této planety. S různými peripetiemi se to sice člověku nakonec podařilo, ale dokonalosti svého předobrazu jen těžko někdy dosáhne, už jen proto, že neobrůstá peřím. Ale k letectví a létání více či méně dokonalý aerodynamický opeřený tvor i tak neodmyslitelně patří. A jak už se stalo tradicí, každoročně na počátku roku Česká společnost ornitologická (www.cso.cz) vyhlašuje ptáka roku pro ten daný rok. Pro rok 2015 se jím tak stal opeřenec, který by se dal nazvat i hydroplánem, či amfibií, neboli pták, který se pohybuje nejen ve vzduchu a na zemi, ale i na vodě (případně pod vodou). Letos tedy bude voda a vzduch patřit drobnému sympatickému tvorečku, s atraktivním zbarvením a jménem Potápka černokrká (Podiceps nigricollis).    
>
 
01.02.2015

Americké dědictví na letišti Da Nang

text: (jjk), foto: P.S. Americké dědictví na letišti Da Nang
S prvním únorovým dnem sice cosi mezi mraky vykouklo, ale teplota se i nadále plazí kolem nuly a mračouni slibují pokračování zamlžených, studených a mrazivých dnů. Tak se tedy ještě chvíli zdržíme tam, kde je přece jenom o něco přívětivěji a tepleji. Minule jsme se krátce podívali do východoasijského Vietnamu a to na jih tohoto hubeného státu, který se vine po pobřeží Jihočínského moře. Malou pohlednicí od řeky Mekongu (viz. Malá pohlednice od delty Mekongu) jsme se podívali na mezinárodní letiště Ho Či Minova Města a tentokrát se posuneme zhruba doprostřed Vietnamu na letiště v Da Nangu (nebo Danangu) Da Nang International Airport, kde dodnes jako dědictví po americké armádě stojí řady úkrytů letadel (dodnes používaných).
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

22. března 2017 16:00-18:00

Dny otevřených dveří na VŠO

Praha 1 – Nové Město

Den otevřených dveří - Vysoká škola obchodní v Praze, o.p.s., Praha 1 – Nové Město (Spálená 76/14, v místnosti S1 ve 4.patře), www.vso.cz

 
detail akce
společenská akce
 
24. - 26. března 2017

10er Speedstar 2017

Klatovy - Chaloupky

Klatovy Mai Boogie 1 Pink Skyvan, Soutěž desetičlenných formací v parašutismu, Letiště Klatovy - Chaloupky, www.pink.at, www.pinkskyvan.cz, www.lkkt.cz

 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
25. - 26. března 2017

Akce „U“

Kunovice - Uherské Hradiště

Jarní dobrovolnická úklidová akce v Leteckém muzeu v Kunovicích, Letiště Kunovice - Uherské Hradiště, www.museum-kunovice.cz, www.lkku.cz

 
detail akce
společenská akce
 
25. března 2017 10:00-18:00

Akce Záložka Vyškov

Vyškov

Seminář a školení o bezpečnosti létání s možností vyzkoušet odhoz záložního padáku na lanové dráze z parašutistického trenažéru, Letiště Vyškov, www.paramotors.cz, www.laacr.cz

 
detail akce
PGL
 
25. března 2017 11:00-21:00

Dynamic Tour – Indoor v Hurricane Factory Praha

Praha - Letňany (Skydive arena)

Parašutistická soutěž ETL Indoor ve větrném tunelu, HF Arena Praha – Letňany, www.skydivearena.cz (jan.klapka@parashop.cz), www.hurricanefactory.com

 
detail akce
soutěž - parašutismus
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama