Zajímavosti RSS

28.02.2016

A není to nic od Bertolda Brechta

text, foto: (jjk) A není to nic od Bertolda Brechta
Možná někoho může napadnout asociace s divadelní hrou Dobrý člověk ze Sečuanu od Bertolda Brechta, ale Brechtovské to rozhodně není ač ze Sečuanu také tento budulínek přiletěl. Ve čtvrtek 25.února 2016 zahájila (a zatím na úrovni charterových letů) čínská letecká společnost Sichuan Airlines premiérovým letem spojení mezi průmyslovou a ekonomickou aglomerací Čínské lidové republiky Čcheng-tu (Chengdu) v provincii Sečuan. Zatím se jedná o smluvní lety, ale od března, nebo dubna (podle toho jak se podaří vyřídit administrativní záležitosti) by měla spojovat společnost Prahu a město, kde probíhají i mnohé (i letecké) veletrhy a mnohé tuzemské firmy zde mají i svá obchodní aktivity.  
>
 
28.02.2016

Jaro volá i žlutý bombardér

text: (jjk), foto: Milan Horys Jaro volá i žlutý bombardér
Krátce po svých brumlavějších a starších sourozencích (viz. Jaro ožívá a nejen pro opeřené ptactvo) se předjarně probudil i modernější žlutý sourozenec a nad pole a louky vyletěl i „Turbočmelák“, tedy správně Z-137T Agro-Turbo. Na rozdíl od dvojice Z-37, která operovala z plochy u Hrochova Týnce, se sólista OK-EJA protahoval po zimním spánku z účelového letiště, neboli nouzové plochy Holice – Koudelka. A podobně jako jeho kolegové i turbovrtulový „Čmelák“ se staral o řepku ozimou a posypával jí dusíkatými hnojivy.
>
 
27.02.2016

Sametový husky přihopsal do Prahy

text, foto: (jjk) Sametový husky přihopsal do Prahy
Čas od času se u nás, vcelku logicky, objevují letouny našich spojenců a partnerů v Severoatlantické alianci, kanadského vojenského královského letectva. Nejčastěji jsou tedy k vidění letouny ve žraločích šedivých barvách a to i v případě transportních letounů či tankerů. Ale i budulínci převážející kanadskou vojenskou generalitu, nebo pěchotu jsou vesměs v nenápadné vojenské kamufláži. Ve druhé polovině února se však naštěstí v Praze zjevil budulínek Airbus A310 se jménem polárního pejska husky, který se před nějakým časem převlékl do barevného kabátku Royal Canadian Air Force. 
>
 
27.02.2016

Jaro ožívá a nejen pro opeřené ptactvo

text: (jjk), foto: Milan Horys Jaro ožívá a nejen pro opeřené ptactvo
Jak známo slogan „Jaro ožívá“ používá Česká ornitologická společnost když s odcházející zimou se čím dál víc objevují opeření piloti v naději, že se už bude oteplovat a bude všeobecně veseleji a létavci. Probouzejí se z relativního zimního spánku i vzduchoplavci neopeření (tedy jak kteří) tak se také díky mírné zimě probudili k předjarnímu křepčení a všelijaké druhy čmeláků (s velkým „Č“) a začali se hemžiti po polích a lukách a nad lukami a políčky tak jako 12.února 2016 nedaleko Chrudimi, u Hrochova Týnce.  
>
 
21.02.2016

A letíme si zastřílet na Sibiř

text, foto: (jjk) A letíme si zastřílet na Sibiř
V neděli 21.února 2016 se odpoledne a v podvečer sešly v Praze dva zajímavé kousky, které ovšem souvisejí s nadcházející střílečkou na Sibiři. Naši tuzemští biatlonisté, tedy jejich druhý sled, se v příštím týdnu zúčastní evropského šampionátu v tomto u nás poslední dobou populárním sportu. A vzhledem k tomu se v Praze objevil vůbec poprvé letoun Boeing B767-224/ER VP-BAI letecké společnosti UTair Aviation a po brněnském přískoku se i do Prahy podíval nákladní Boeing B737-43Q(SF) VQ-BVF společnosti Air Bridge Cargo Airlines. 
>
 
20.02.2016

Zuzana se chystá jako velký Mao

text: (jjk), trs, foto: (jjk), E.Všetečka, trs, www.museum-kunovice.cz Zuzana se chystá jako velký Mao
Asi mladším ročníkům moc neřekne termín Velký skok, ale šlo o dosti šílený projekt jistého čínského vůdce o radikální změnu rozvoje největšího státu světa. Pravda, když jsem poprvé před nějakým časem zaslechl termín „Velký přelet“, na tento historický skok z konce padesátých let jsem si vzpomněl. Naštěstí „Velký přelet“ není fantasmagorickým projektem nikterak inspirován a nemá s ním nijakou souvislost. I když se jedná opravdu o veliký skok, je na rozdíl od toho (kdysi čínského) nejenže reálný, ale i realizovatelný. A k tomuto českomoravskému velkému skoku, neboli „Velkému přeletu“ všechno směřuje. Ano, blíží se okamžik, kdy se někdejší vládní a vojenský Tupolev Tu-154M 1016 (kterému se říkalo Zuzana, protože nosil i registraci OK-BYZ) vydá na cestu z pražského kbelského letiště na letiště v Kunovicích, kde nakonec bude odpočívat v leteckém muzeu.   
>
 
14.02.2016

Návštěva pro sklerotiky

text, foto: (jjk) Návštěva pro sklerotiky
Ačkoli se povětří chová poněkud schizofrenicky a neví jestli se má tvářit, že se blíží jaro, nebo jestli ještě začne koketovat se zbytkem zimy. Ale tak se tak v takovém šedivém podvečeru přihodilo na pražském ruzyňském letišti několik zajímavých návštěv. Jednou z nich byl letoun lucemburského dopravce Global Jet Luxembourg, který Prahou jen tak prosvištěl na cestě z Klagenfurtu do kazašské Almaty. Společnost není u nás úplně nejznámější, ale zajímavé „oblečení“ má jeden letoun z její flotily, který v Praze už několikrát byl. Airbus A319-115(CJ) LX-GVV má písmenka GVV napsána přímo na trupu a svislé ocasní ploše, snad aby sklerotický kapitán nezapomněl jako má „espézetku“.   
>
 
13.02.2016

Asi další symbolické loučení…

text, foto: (jjk) Asi další symbolické loučení…
Tak jak jsme v počátku devadesátých let s úžasem sledovali po celé střední a východní Evropě konec monopolu národních dopravců a záplavu vznikajících a zanikajících leteckých dopravců, tak podobný efekt bylo možné sledovat i v zemích bývalého Sovětského svazu. Jediný státní dopravce Aeroflot se rozsypal na jednotlivé své regionální divize, které se osamostatnily a leckdy ještě rozdělily na menší společnosti. A kromě toho vznikla i řada dalších společností soukromých, tak říkajíc firemních, továrních a podobně. V poslední době však dochází k opačné tendenci a tak lze sledovat zanikání a slučování společností. Posledním příkladem je společnost Orenair (Orenburg Airlines / Оренбургские авиалинии), která se jakoby symbolicky přiletěla tento týden rozloučit s Prahou.

 

>
 
07.02.2016

A jak tak v únoru bylo skoro jaro

text, foto: (jjk) A jak tak v únoru bylo skoro jaro
Tak nám v sobotu 6.února 2016 skoro přišlo jaro, ale nebylo to jaro, což jsem pochpil když slunce se ukrylo za šedivý opar. Ale tak jako tak, na únor zcela neobvyklé až skoro předjarní počasí (i když slunko se jen plazí nad obzorem a vyrábí dlouhé stíny) vyhnalo z hangárů létavce všeho druhu napříč naší zemí. Ale díky tomu, že se na návštěvě v Bubovicích trochu zdržel Slingsby T-67C přiletivší z Příbrami (viz. Létající Holanďan a návštěvě Bubovic), ten předjarní provoz jsem sledoval právě na kopci nad Berounem…
>
 
07.02.2016

Létající Holanďan na návštěvě Bubovic

text, foto: (jjk) Létající Holanďan na návštěvě Bubovic
Kdo se vyzná v jachtingu, zcela jistě ví, že se jezdí závody v třídě „Létající Holanďan“. Létající Holanďani jsou však spíš známí v ruzyňského letiště v podobě přilétajících a odlétajících letounů nizozemských aerolinií KLM Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. V jejich barvách však od podzimu létá nad Čechami o poznání menší letoun. Bývalý školní letoun KLM Slingsby T-67C Firefly byl říjnu ještě zakuklený v dílně buboviského letiště, ale v sobotu 6.února 2016, kdy se jakoby už chtělo hlásit jaro, se tento letoun zjevil v plné kráse na letišti Bubovice, tentokrát už na návštěvě.
>
 
06.02.2016

Asie je také v Indii…

text: (jjk), foto: V.P. Asie je také v Indii…
Ještě se trochu zdržíme v Indii, kde už nějaký čas setrváváme. Asijské nízkorozpočtové a charterové aerolinie AirAsia mají ve své flotile zhruba dvě stě letounů a působí nejen v mateřské Malajsii, ale i v Thajsku, na Filipínách, Japonsku, částečně v Austrálii, a i v Indii. Tam však na velmi bouřlivě rozvíjejícím se trhu letecké dopravy zdaleka nepatří k těm předním dopravcům, ale vzhledem k tomu, že funguje jen na domácím indickém trhu, plní vlastně poslání místního regionálního vnitrostátního dopravce. Vždyť také AirAsia India provozuje pouhých šest letounů Airbus A320-200.   
>
 
31.01.2016

Možná na podzim do Prahy s Jet Airways?

text: (jjk), foto: V.P. Možná na podzim do Prahy s Jet Airways?
Objevují se různé plány, že by snad na podzim mohl být obnoven po mnoha letech přímý letecký kontakt mezi Prahou, tedy Českou republikou a Indií, tedy konkrétně Bombají (nebo Mumbaí). Ale provozovatelem, který o tuto linku zažádal je indický letecký dopravce Jet Airways. Ale všechno je zatím v rovině teoretických plánů, takže uvidíme jak to vlastně nakonec dopadne. Každopádně si po šesti letech (viz. Mezi odpadky, nakupující krávou a všudypřítomnou špínou…) můžeme (při příležitosti úskoků do Indie) připomenout něco málo o této společnosti.
>
 
30.01.2016

Třetina letectva a něco k tomu

text: (jjk), foto: V.P., M.J. Třetina letectva a něco k tomu
Leden tohoto roku tak trochu trávíme kdesi za vodou a to na v Indii, viz Taková směs indického koření na jedné hromadě a  Mráz v tyto dny v okna duje, poletíme za nováčky do Indie. Indie jako obrovská země s mnoha zájmy a mnohými obchodními aktivitami a různorodými politickými aktivitami, které se odráží i ve velmi široké plejádě letadlového parku (včetně vlastní produkce). Některé typy letounů, které třeba až nejsou tak obchodně úspěšné, jak si výrobce představoval, ale právě v Indii a v okolních zemích je tento letoun nadmíru oblíbený a létá zde skoro polovice celosvětové produkce. Jedná se o německý letoun Dornier Do-228.
>
 
24.01.2016

Taková směs indického koření na jedné hromadě

text: (jjk), foto: V.P. Taková směs indického koření na jedné hromadě
Při malém odskoku do Indie za teplem (viz. Mráz v tyto dny v okna duje, poletíme za nováčky do Indie) jsme potkali tamní tři společnosti, které asi nejspíš u nás moc známé nejsou a jednu, která je o něco známější (viz. Profesor IndiGo bez sněhu). Ale kromě toho se v Bangalore, nebo jinak Bengaluru podařilo ulovit celou jednu velkou valnou hromadu sice známých letounů, ale pro nás zcela neznámých firem a leteckých společností působících vesměs pouze na regionálním vnitroindickém trhu.
>
 
23.01.2016

Mráz v tyto dny v okna duje, poletíme za nováčky do Indie

text: (jjk), foto: V.P. Mráz v tyto dny v okna duje, poletíme za nováčky do Indie
I když se prý chystá jakási obleva, momentálně mráz v okna duje a vůkol vše pokryla bílá peřina. A tak po krátkém odskoku do teplých krajin viz. Profesor IndiGo bez sněhu se opět podíváme krátce do Indie a to za společnostmi, které možná tady ani nikdo nezná, protože se jedná o společnosti úplně nové, a nebo relativně nové a především vnitrostátní, takže kdo necestuje přímo do Indie asi na ně ani nenarazí. Takže si stručně představme Air Pegasus, Air Costa a Vistara. 
>
 

Kalendář akcí Celkový přehled

19. - 22. října 2017

26. Model Hobby 2017

Praha - Letňany (PVA)

Modelářská prodejně-kontraktační výstava s doprovodným programem, Pražský veletržní areál PVA Letňany, www.model-hobby.cz

 
detail akce
výstava
 
19. října 2017 17:00-19:00

Beseda na Albertově – František Bartoň a Alexandr Kubovec

Praha 2 (ČVUT Fd)

Odborná společnost letecká ČR pořádá besedu: František Bartoň a Alexandr Kubovec – akrobaté na větroních, „Pohled do historie akrobatické skupiny Alfa air“, Praha 2, Dopravní fakulta ČVUT na Albertově, Horská 3, www.czaes.org, www.fd.cvut.cz

 
detail akce
společenská akce
 
21. října 2017 09:00-13:00

Den otevřených dveří

Benešov - Bystřice/Nesvačily

Prezentace společnosti a prostor F AIR, informace o leteckém výcviku a kadetského výcviku partnerských leteckých společností Travel Service a Ryanair a další, Letiště Benešov – Bystřice/Nesvačily, www.f-air.cz

 
detail akce
společenská akce
 
21. října - 5. listopadu 2017

Wave Camp - Vlnový kemp 2017/18

Mikulovice - Nová Ves

Mezinárodní dlouhodobá plachtařská soutěž Aeroklubu Jeseník, Letiště Mikulovice - Nová Ves, www.aeroklubjesenik.cz, www.jeswave.cz

 
detail akce
soutěž - plachtění
 
21. října - 5. listopadu 2017

Wave Camp 2017

Kyjov

Vlnové soustředění plachtařů v Krnově, Letiště Kyjov, www.ak-kyjov.cz, www.wavecamp.cz

 
detail akce
soutěž - plachtění
 
 

Doporučujeme

Spolupracujeme

Facebook

Reklama

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama