Rozhovory a komentáře

26.01.2013 20:08

Devadesáté narozeniny Pavla Březiny ...nebo Juana de la Ciervy?

Rozhovor s Pavlem Březinou (jjk), foto: (jjk) Devadesáté narozeniny Pavla Březiny ...nebo Juana de la Ciervy?

Kdo by to byl řekl, že v lednu roku 2013 český reprezentant v motorovém paraglidingu a majitel firmy Nirvana Systems bude slavit devadesáté narozeniny. Že na to věru nevypadá? No on je vlastně ve skutečnosti opravdu neslaví osobně. Slaví je symbolicky jeho stádečko a tím stádečkem nejsou myšleni zaměstnanci, ale vrtulové stroječky, které se jeho zásluhou začaly po Čechách, Moravě a Slezsku utěšeně množit především v roce uplynulém, v roce 2012. A také to neznamená, že by ty vajíčkovité vírníčky od firmy AutoGyro sídlící v Hildesheimu byly nějaké obstarožní, ba naopak. Ale, že jde vlastně o symbolické narozeniny vírníku jako takového, protože právě 9. ledna 1923 první vírník sestrojil a poprvé na něm vzlétl Španěl Juan de la Cierva. Takže v lednu roku 2013 uplynulo přesně devadesát let od letu prvního vírníku a tak není od věci se Pavla Březiny, který jakoby opět oživil zájem o vírníky u nás, takže už to není jen záliba několika málo nadšenců, zeptat, jak se množení vírníků po roce existence řekněme vírníkové pobočky Nirvany Systems, která se prezentuje na stránkách www.autogyro.cz daří….

 
 
Dnes se vírníkové stádečko utěšeně rozrůstá, ale kde se vzal vlastně ten nápad, začít si něco s víríky, vždyť do roku 2011 vlastně u nás létali s vírníky jen jednotlivci nadšenci jako je Erich Deutsch, nebo Rostislav Bauer, který i několik vírníků vyrobil…jak ses tedy vůbec k vírníkům dostal jako roduvěrný paraglidista (a pilot ultralehkých letounů v klasickém uspořádání)…?
 
 
První setkání s vírníky jsem zažil v roce 2005 ve Švédsku kde jsem byl navštívit našeho paramotorového dealera. Na stejném letišti v Orse působí zdejší zástupce Autogyro. Ten mi nabídl svezení a po půl hodině kousků ve vzduchu jsem byl úplně nadšen z letových vlastností a ovladatelnosti vírníku. Až později jsem zjistil ze Peter Wicander už tehdy patřil mezi špičkově piloty. Takže jsem vlastně prvním letem zažil nirvanu pod vedením jednoho z nejlepších pilotů.
Potom jsem se seznámil osobně s majitelem AutoGyra Otmarem Birknerem a Nirvana systems začala dodavatelsky spolupracovat a vyrábět a dodnes vyrábí díly pro vírníky.
 
 
…a to tě napadlo hned, že by bylo zajímavé vírníky v České republice rozmnožit, seznámit s nimi létavou veřejnost a přesvědčit létavce, že vírníky jsou to pravé co na českém nebi poněkud chybí? A nebo tě to napadlo, až když ses se svým Galidusem sžil?
 
 
Od prvního setkání se mi tedy vírníky líbily, ale otevřená verze, která se tehdy prodávala mne tak moc nebrala. Strávil jsem více než dvacet let létání i v zimě na padáku a trochu jsem zatoužil po vytápěné kabině ovšem se srovnatelným výhledem. Takže vrtulník nebo..... Calidus. Když jej Autogyro uvedlo na trh řekl jsem, že počkám prvních sto kusů. To už bývá výroba dobře zajetá a všechny dětské nemoci vychytány. No a potom jsem prohlásil ze pokud do Caliduse poskládám krosnu s padákem, ihned jej kupuji. Můj první Calidus měl tedy výrobní číslo 142 a v létě jím opravdu přepravuji paramotor s padákem s veškerou výbavou.
 
 
Ale vždyť až na několik nadšenců tu vlastně od rozpuštění Rotorklubu, či vírníkového odboru Aeroklubu Svazarmu před čtyřiceti lety vlastně nikdo s vírníky nelétal a neměl s nimi zkušenosti. Byl sis jist, že poměrně konzervativní tuzemský letecký národ se nadchne pro tento druh létání? Ze začátku se na tebe a tvůj vírníkový osvětový nápad museli v okolí koukat nedůvěřivě?
 
 
Pokud se mi něco takto zalíbí není složité přesvědčit další nadšence. Navíc je to dost návykové a někdy místo hodinového proslovu stačí pětiminutový let a není třeba nic dodávat.
 
 
No, ale vlastně se dá po roce, kdy ses pustil naplno do vírníkového obchodu, se dá bilancovat, ne? Alespoň trochu….všiml jsem si, že se vírníci poměrně úspěšně množí, že jste se během sezony s Mirkem Orosem objevovali na mnoha leteckých dnech a sletech a všude jste budili pozornost…
…kolik je tedy už na území České republiky vírníků AutoGyro? …já se nějak nemohu dopočítat…vychází mi osm, devět?
 
 
Už jich u nás létá více než deset, ale u nových ne úplně rozšířených kategorii, kam u nás vírníky patří, je zájem neodhadnutelný. Nirvana má, ale dost zákazníků kteří tak trochu stárnou s námi a znají nás. Začali jsme s paraglidingem, potom jsme kvůli rodinám a práci přešli na paramotory a toto létání se dá pěkně doplnit v zimě a větru o vírník. My umíme servis a oni vědí, ze budou jenom létat.
 
 
A také vedle vírníkových aktivit týkajících se především techniky, také vznikla letecká škola specializující se na vírníkové létání, kolik nových pilotů vírníkářů tu školu absolvovalo?
 
 
V paramotorech svou školu nemáme, ale většinu skol znám a vidím co zákazníci požadují. Není úplně jednoduché v novém oboru rychle zajistit dostatek dobrých vyučujících, ale tento záměr se daří a na sezónu 2013 budeme připraveni. Školu Flyway spoluvlastním a další spolumajitelé a spolupracovníci mají zkušenosti nejen ve školení obecně, ale jsou i zkušení učitelé létání. To nám dává z dlouhodobého hlediska šance to dělat dobře.
 
 
A už dokonce tvoji vírníci mají za sebou „křest“ v podobě karambolu 12. října 2012 na letišti Aircon v Miroslavi…co se vírníku Galigus přihodilo? Při soupisu poškození, kde je odhadem patnáct-dvacet položek, to vypadá na hodně tvrdé přistání….a přitom se zdá, že vírník má právě tu vlastnost, že se s ním ani tvrdě přistát nedá?
 
 
Tvrdě se dá přistát úplně se vším. Pravdou je ze vírníky s velmi malou přistávací rychlosti a krátkým odjezdem jsou na tom proti letadlům lépe. Nicméně pouhé převrácení na bok s roztočeným rotorem a běžícím motorem (což byl tento případ) vede k docela velké škodě. Zato posádka je v bezpečí a tady nedochází kromě oděrek k žádným úrazům.
 
 
…a je to opravitelné, nebo je Galidus na odpis. Ono se to podle malinké fotky v Bulletinu LAA ČR nedá moc posoudit, ale podle výčtu poškození, to vypadá na složitější opravu. Především mne zaujalo, že opticky nejbytelnější a nejpevnější část vírníku, nosník ocasních ploch se ohnul, tak proto se ptám, zda se to dá vůbec opravit…?
 
 
V průběhu měsíce byl tento vírník opraven a znovu léta. Z popisu poškozených dílu to vypadá daleko dramatičtěji než to doopravdy bylo. Je to proto, že pro zprávu kterou jsi četl byl použit soupis pro pojišťovnu a ta chce vše detailně rozepsat.
 
 
Zdá se, že zájem o vírníky má stoupající tendenci, jak to vypadá s novými piloty a novými vírníky v tomto roce 2013?
 
 
V tomto roce již je několik nových vírníků objednáno a o školeni je také zájem ze strany nejen majitelů vírníků, ale i dalších pilotů, kteří si chtějí rozšířit kvalifikaci a stroje si u nás půjčovat.
 
 
A taky pokud vím zatím byla hlavní vírníková základna na letišti Zlín – Štípa, ale od začátku tohoto roku stojí servisní středisko, řekněme vírníkový hangár ve Spytihněvi. Ryze praktická otázka, co všechno půjde s vírníky ve středisku ve Spytihněvi dělat a kolik strojů se tam vejde?
 
 
Ve Spytihněvi máme k dispozici hezké dílny a prostor pro hangárování. Současná kapacita je 15 vírníků hangárovaných a zároveň ještě několik plnohodnotných servisně-montážních ploch. Nyní tu děláme servisní prohlídky, technické kontroly a opravy. Ještě letos plánujeme zahájit dokončování centroplanů, lakování a montáž vírníků ze stavebnic.
 
 
Ale nemýlím-li se, tak ve Spytihněvi žádné práškařském letiště nikdy nebylo, pouze snad kousek vedle v Halenkovicích, takže do hangáru se musí vírník dopravovat po zemi, po silnici po svých, nebo na návěsu. Ostatně ono se do vírníku dá natankovat normálně u pumpy, která je na začátku Spytihněvi. …a on tam asi prostor nějakou plochu postavit moc není, a nebo by se eventuálně nějaká plocha mohla tam někde najít?
 
 
V tuto chvíli využíváme kromě letiště v Halenkovicích ještě jednu modelářskou plochu a další vhodné plochy ke vzletu a přistání v nejbližším okolí.
Samozřejmě jsou další plány a možnosti, ale je to zatím vše v jednání.
 
 
Vlastně teď v zimě by šlo startovat i ze zasněžených svahů a luk, protože už jsou na vírnících odzkoušeny i lyže, že? Lyže máš odzkoušené z paraglidingových tříkolek, které Nirvana vyrábí, takže to už nemusel být tak zásadní problém posadit vírník na lyže….?
 
 
Lyže jsme skutečně pro vírníky začali testovat už loni a letos jsme dokončili jejich vývoj. Na rozdíl od letadel a motorových tříkolek musí byt vírník i na lyžích v průběhu předrotace zabrzděn. Toto jsme zdárně vyřešili a kromě dodávek pro stroje AutoGyro projevil zájem další známy světový výrobce vírníků.
 
 
…a jestli se nepletu, firma AutoGyro zkouší na vírnících i plováky? …Tedy vírník hydroplán, zkoušel jsi také vodní lyže? Ono to u nás snad s výjimkou Máchova jezera a přehradních hrází až zase tak na létání s hydroplány není a to se nejspíš bude týkat i vírníků….
 
 
Já jsem byl předloni létat u kamaráda v Bělorusku s amfibií (Amfibie = 1. zoologie: obojživelník; 2. letectví: obojživelné letadlo, schopné vzletu i přistání na pevném povrchu i na vodě - pozn.(jjk)) a po teto zkušenosti jsem se zajímal o výuku startu z vody na vírnících ve Švédsku kde to běžně provozují a učí. Loni přes léto mi to nevyšlo. V zimě je to na severu spis na ty lyže, tak snad letos. Myslím, že to bude spíš jen pro zpestření, u nás není nic takového potřeba…
 
 
Já jsem si ještě všiml, že i design, neboli polepy vírníků si může zákazník podle svého uvážení a podle svého vkusu. Ale to je asi tvůj nápad, protože firma AutoGyro nabízí především jednobarevné vírníky…
 
 
V AutoGyru si muže zákazník za příplatek vybrat libovolnou barvu nebo metalízu. My nabízíme doplnění polepem nebo airbrushí (česky nazývaný americká retuš, v doslovném překladu “vzdušný štětec” - výtvarná technika, která je založena na nanášení barvy v proudu vzduchu - pozn.(jjk)). V naší lakovně máme velmi šikovné lakýrníky tak bude možno si v budoucnu vymyslet kromě polepu i jakoukoliv barevnou variaci.
 
 
A už se blížím k závěru, zatím se zdá, že sázka na vírníky a tím i na zaplnění mezery na tuzemském leteckém trhu se vyplatila. Už přemýšlíš co dál, protože vírníků přibývá a možná by stálo za zamyšlení v rámci Letecké amatérské asociace vymyslet pro ně pomalu už i nějakou soutěž. Nebo neplánuješ něco jako vírníkový Nirvana Cup? Nebo vůbec co plánuješ s vírníky do budoucna?
 
 
Samozřejmě závodění je vlastně forma zdokonalení pilotáže a srovnání se s ostatními. To mne vždy lákalo a zde mám další plány do budoucna. Ale víc mne to táhne k využití dealerske sítě AutoGyra a společné nabídce k cestování a létání po světě jako je to na motorových padácích.
 
 
Ono se to nezdá, ale tyto moderní vírníky mají ve světě nejen rekreační a sportovní, ale i jiné uplatnění. Někde vírníky používají lesníci, nebo správy národních parků k hlídkové činnosti, ale dokonce v Texasu s vírníky létá i policie. Myslíš, že by se mohly vírníky i u nás takto začít uplatňovat?
Napadá mne, že městské policie, či policie dopravní by byla operativnější a flexibilnější s vírníkem, než s v ulicích kličkujícím vozidlem a měli by o situaci na silnici lepší přehled, a náklady na auto a vírník jsou téměř srovnatelné…a nebo mne napadá, že letecká hasičská služba je poměrně finančně náročná a letouny Z-37 Čmelák drahý provoz. Ale je potřeba pravidelně v sezoně hlídkovat a to tuto činnost ještě prodražuje. Kdyby se na hlídkovou činnost používal vírník ušetřilo by se poměrně dost peněz a hlavní činnost Letecké hasičské služby a vůbec letounů Z-37 Čmelák, tedy na hašení, nebo vápnění lesů a eventuálně práškování (což už se dnes moc neprovádí)by vcelku logicky zbylo více peněz na hašení a vápnění a Čmeláky by hasiči, nebo lesníci mohli tedy použít ve větší šíři….
…myslíš, že by mohlo někoho napadnout, využívat vírník takto, nebo nějakým podobným způsobem?
 
 
Co říkáš na termín třeba gyroskiing nebo gyropaintball? Nikdy jsi to neslyšel?
 
 
….o tom jsi něco už říkal před rokem, kdy ses zmiňoval o čemsi jako painballu s vírníky, takže jsi tuhle myšlenu neopustil. To bude něco jako hra na vojáky s vírníky  …taková počítačová hra v reálu…
…a gyroskiing, to zní jako zimní cestování s vírníky na lyžích…. je to tak?
 
 
Ano je to tak a je to něco jako lyžování, kde tě vyvezu na nedostupný kopec vírníkem, tam tě vysadím a ty pojedeš na lyžích dolu. A já s vírníkem na lyžích odstartuji nahoře a dole se opět sejdeme.
 
 
…a já se na úplný závěr zeptám na zdánlivě věc nesouvisející, ale vlastně trochu ano. Tvým spolupracovníkem v Nirvana Systems je náčelník Aeroklubu Holešov Miroslav Štrauf. Jak víme letiště Holešov bylo za velmi nejasných okolností a při použití z valné většiny nepravdivých argumentů zbouráno a srovnáno se zemí. Dnes je na tom místě, kde je podzemní zásobárna pitné vody pro širé daleké okolí, takže se tam stejně žádný průmyslový areál nedá postavit, asi nejdražší bruslařská a cyklistická dráha na světě a Aeroklub se odstěhoval do exilu do Kyjova. Aeroklub Holešov však na sklonku loňského roku získal místo pro své nové letiště. To bude v místech bývalé práškařské plochy s asfaltovou dráhou a vedle ní bude ještě plocha travnatá a bude se budovat zázemí. Ty jsi se ve shánění místa pro nové letiště, můžeme ho nazvat Luhačovice – Biskupce, také nějak angažoval? Já vím, že už více než před rokem jsme se o tom bavili a tehdy se rýsoval prostor nedaleko zbouraného holešovského letiště a nakonec se podařilo vyjednat místo u Luhačovic, proto se ptám, jestli jsi také nějak v tomhle angažoval….?
 
 
Toto je výhradně aktivita clenu Aeroklubu. Popravdě jsem již před deseti lety jednal s majiteli „hangáru“, nebo spíš skladiště na tomto letišti a zúčastnil jsem se dražby objektu nedalekého vepřína, ale naštěstí se mi nic z toho nepodařilo realizovat, protože bych tehdy stejně neměl prostředky a energii, kterou tomuto projektu věnují právě členové holešovského Aeroklubu. Držím jim palce a těším se na nové letiště….
 
….tak to držím palce také a tobě děkuji za rozhovor a přeji úspěšnou (nejen) vírníkovou sezonu  
 
 
Rozhovor s Pavlem Březinou (jjk), foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký teprve opět začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

ap ap
jus jus

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama