Aktuality

04.06.2020 01:00

Únavové zkoušky L-39NG

(red), www.aero.cz Únavové zkoušky L-39NG

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu L-39NG, jejímž úkolem je průkaz životnosti draku nového letounu v délce pěti tisíc letových hodin. Cyklování draku bude prováděno na základě únavové sekvence respektující skutečná provozní zatížení letounu. Celkem bude zkoušeno až pět životů, kde jeden život (pět tisíc letových hodin) bude obsahovat průměrně 650 000 kmitů. Počet prokazovaných životů vychází z evropského vojenského předpisu EMACC, v souladu s nímž probíhá typová certifikace letounu.

Letoun nové generace by měl mít až trojnásobnou životnost oproti původnímu Albatrosu. „V závislosti na způsobu užívání letounu, respektive zatěžování konstrukce při létání, je odhadovaná životnost L-39NG až patnáct tisíc hodin, což je výrazně více než u jeho předchůdce L-39 Albatros. To je jen jeden z mnoha argumentů pro naše potenciální zákazníky, jenž ukazuje, že jejich investice do nového letounu jim přinese mimořádnou hodnotu,“ uvedl prezident Aera Vodochody Dieter John.
Pro účel únavové zkoušky vyrobila společnost Aero Vodochody letoun se sériovým výrobním číslem 7003. „Letoun 7003 byl do VZLÚ dovezen v rozloženém stavu, následně byl odborníky z Aera po instalaci tenzometrů a některých atrap sestykován dohromady a my jsme po jeho zavěšení do zkušebního roštu začali kolem letounu stavět zkušební zařízení sestávající zejména z členů pro přenos zatížení a vyvážení vlastní hmoty,“ říká odpovědný pracovník úkolu David Novotný z VZLÚ.
Kompletní únavová zkouška ve VZLÚ začala 25. května 2020 a potrvá téměř dva roky. Pro účel certifikace je třeba odzkoušet první dva životní cykly, což by vzhledem k plánovanému nepřetržitému běhu zkoušky, přerušovanému pouze pravidelnými prohlídkami, mělo být dokončeno na podzim 2020.
Drak letounu byl umístěn do sofistikovaného zkušebního systému, který bude dnem i nocí simulovat provoz letadla prostřednictvím řízeného namáhání jednotlivých částí letounu, čímž budou simulovány vzlety a přistání, samotný let, ale i různé další případy specifické pro letouny s podvěsnou výzbrojí. Vzhledem k plánovanému nepřetržitému běhu zkoušky přerušovanému pouze pravidelnými prohlídkami se v ideálním případě předpokládá průkaz 1. a 2. života do podzimu 2020.
Letoun L-39NG je společným projektem dvou soukromých společností, největšího českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE a jeho strategického partnera, obchodní a vojenské výrobní společnosti OMNIPOL.
V současné době je v provozu prototyp L-39NG 7001, který absolvuje letové zkoušky, pozemní vibrační zkoušky, zbraňové zkoušky. Prototyp 7002 je určen pro statické zkoušky pevnosti, 7003 pro pozemní únavové zkoušky. 
Předsériový L-39NG 7004 absolvuje letové zkoušky a L-39CW 2626 je technologický demonstrátor, který absolvuje letové zkoušky a demonstrace nové technologie určené pro L-39NG.
Letoun L-39NG je letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor Williams FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Více informací na www.l-39ng.aero.
(red), www.aero.cz
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama