Aktuality

10.07.2009 05:00

První informace o dvou nehodách padákových kluzáků

(red), LAA ČR, www.laa.cz První informace o dvou nehodách padákových kluzáků

Letecká amatérská asociace zveřejnila těchto dnech první informace o haváriích padákových kluzáků, které se odehrály v Solanech u Lovosic a na Javorovém vrchu v Beskydách. Zprávu Hlavního inspektora techniky PK a MPK a Hlavní inspektor provozu MPK ing. Miroslava Humla zveřejňujeme.

K první nehodě došlo během provozu navijáku v Solanech okres Lovosice. Pilot ve výcviku PLB prováděl nácvik spirály. Po jejím vypuštění došlo k předstřelu, deformaci vrchlíku a k závleku ucha PK. Pilot nezabránil následnému přechodu do rotace, v níž podle některých svědectví došlo k protočení nosných šňůr vrchlíku. Pilot odhodil záložní padák, který se vzhledem k výšce již nestihl plně otevřít a náraz do země pouze částečně utlumil. Pilot si během nehody způsobil zranění, se kterými musel být hospitalizován. V celém průběhu situace dostával pilot pokyny k jejímu řešení vysílačkou od instruktora ze země. Během šetření se pozornost komise zaměří zejména na objasnění příčiny prodlevy v odhozu záložního padáku. Pilot měl ZP umístěn v externím kontejneru na břiše a podle výpovědí trvalo nepřiměřeně dlouho, než se mu jej podařilo uvolnit a odhodit.

K druhé nehodě došlo na Javorovém vrchu v Beskydech. Pilot se po startu na severním startovišti ve výšce cca 10m dostal do turbulentního proudění za stromy. V něm došlo k asymetrickému zaklopení levé poloviny vrchlíku. Pilot se následně dostal do rotace v níž narazil do svahu v prostoru sjezdovky. Během nárazu si pilot způsobil vážná zranění, se kterými byl převezen do nemocnice.

Jaké si z prozatím známých informací můžeme vzít poučení? Ačkoliv k oběma nehodám došlo za jiných podmínek, mají některé společné momenty. Oba piloti mají relativně dost zkušeností a byli v době nehody také dostatečně rozlétaní. Oba však udělali stejnou chybu, a to, že na asymetrické zaklopení či závlek ucha včas nereagovali přibržděním zdravé strany vrchlíku. Další průběh byl rychlý a v druhém případě již vzhledem k výšce zřejmě neumožňoval efektivní řešení. Pro nás z toho vyplývá, že bychom měli mít na paměti základní principy aktivní pilotáže, opakovat si je, a neustále být připraveni na řešení vzniklé situace. Mějme na paměti, že fyzikální zákony platí pro všechny stejně, bez ohledu na to, jakými se cítíme být piloti.

(red), LAA ČR, www.laa.cz

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama